Array

Sikeres tesztrepülésen van túl az Ingenuity

Kapcsolódó

A nap képe #1389 – Bahama-szigetek

A Nemzetközi Űrállomásról készített felvétel a Bahama-szigetekről.

A nap képe #1388 – Vénusz a Mariner-10 szemével

50 éve készült ez a felvétel a Vénuszról, melyet...

Titokzatos kínai műholddal indult az idei első Hosszú Menetelés-5 rakéta

Ma délután magyar idő szerint 12:30-kor Kína is újabb...

A B1061-es Falcon-9 következő repülése már a huszadik lesz

A cím természetesen optimistán tekint a jövőre, mely akár...

A Nova-C leszállt! Ismét egy amerikai űreszköz a Holdon, 1972 óta először

Múlt éjjel sikeresen landolt a Holdon az Intuitive Machines...

Majdnem két hónapos szünet után ismét a magasba emelkedett az Ingenuity, és úgy tűnik, hogy képes megbirkózni a Marson zajló évszakváltozás okozta légkörsűrűség csökkenésével. Korábban egy apróbb technikai probléma hátráltatta a helikopter tesztrepülését, ám úgy tűnik a hiba nem jelentkezett ismét, így sikeresen teljesítette 14. küldetését. A mostani próba során a mérnökök azt vizsgálták, hogy a rotorok forgási sebességét magasabb fordulatszámra emelve képes-e az Ingenuity repülni az egyre ritkábbá váló, kb. 0,012 kg/m3 sűrűségű légkörben, amely a földi légkör kb. 1%-a.

A rövid ideig tartó, alacsony magasságú „ugrás” során a helikopter lapátjainak forgási sebessége hozzávetőlegesen 2700 fordulat/perc volt. Ez elegendőnek bizonyult ahhoz, hogy az Ingenuity fel tudjon szállni és biztonságban landoljon a Mars felszínén. Amennyiben később a légkör tovább ritkulna, még van lehetőség tovább feszegetni a határokat, ugyanis korábban egy 2800 fordulat/perc sebességű rotortesztet is abszolvált a helikopter. Összehasonlításként fontos megemlíteni, hogy az Ingenuity működését 0,0145 kg/m3 és 0,0185 kg/m3 közötti légköri sűrűségre optimalizálták, amelyhez a lapátoknak átlagosan 2537 fordulat/perces sebességgel kellett működniük. Ne felejtsük el azt sem, hogy az 5 tervezett repülés közel 3-szorosát hajtotta végre a jármű, a jelenlegi tesztrepülésével pedig bizonyította, hogy a tervezett működési tartományán túl is megbízhatóan végzi feladatát a helikopter, még a kisebb problémák ellenére is.

Az Ingenuity árnyéka a 14. repülés során. Forrás: NASA/JPL

Dark mode powered by Night Eye