Array

Sikeres tesztrepülésen van túl az Ingenuity

Kapcsolódó

A nap képe #1059 – A HAKUTO-R misszió felvétele a Holdról

A múlt héten sikeresen Hold körüli pályára álló HAKUTO-R...

Személyi változás a NASA egyik igazgatóságának élén

Kathie Lueders 31 év után befejezi karrierjét az űrhivatalnál. Újabb...

Ferenc pápa üzenete is az űrbe repül a Falcon-9 segítségével

A Vatikán az Olasz Űrügynökséggel együttműködve Föld körüli pályára...

Gyorshír: Hazaindult a Szojuz MSz-22

A sérült hűtőkörrel rendelkező Szojuz űrhajósok helyett 218 kg...

A nap képe #1058 – Az Apollo-15 legénysége

A Life magazin 1971. június 11-i számából származó képen...

Majdnem két hónapos szünet után ismét a magasba emelkedett az Ingenuity, és úgy tűnik, hogy képes megbirkózni a Marson zajló évszakváltozás okozta légkörsűrűség csökkenésével. Korábban egy apróbb technikai probléma hátráltatta a helikopter tesztrepülését, ám úgy tűnik a hiba nem jelentkezett ismét, így sikeresen teljesítette 14. küldetését. A mostani próba során a mérnökök azt vizsgálták, hogy a rotorok forgási sebességét magasabb fordulatszámra emelve képes-e az Ingenuity repülni az egyre ritkábbá váló, kb. 0,012 kg/m3 sűrűségű légkörben, amely a földi légkör kb. 1%-a.

A rövid ideig tartó, alacsony magasságú „ugrás” során a helikopter lapátjainak forgási sebessége hozzávetőlegesen 2700 fordulat/perc volt. Ez elegendőnek bizonyult ahhoz, hogy az Ingenuity fel tudjon szállni és biztonságban landoljon a Mars felszínén. Amennyiben később a légkör tovább ritkulna, még van lehetőség tovább feszegetni a határokat, ugyanis korábban egy 2800 fordulat/perc sebességű rotortesztet is abszolvált a helikopter. Összehasonlításként fontos megemlíteni, hogy az Ingenuity működését 0,0145 kg/m3 és 0,0185 kg/m3 közötti légköri sűrűségre optimalizálták, amelyhez a lapátoknak átlagosan 2537 fordulat/perces sebességgel kellett működniük. Ne felejtsük el azt sem, hogy az 5 tervezett repülés közel 3-szorosát hajtotta végre a jármű, a jelenlegi tesztrepülésével pedig bizonyította, hogy a tervezett működési tartományán túl is megbízhatóan végzi feladatát a helikopter, még a kisebb problémák ellenére is.

Az Ingenuity árnyéka a 14. repülés során. Forrás: NASA/JPL

Dark mode powered by Night Eye