Sikeres tesztugrás Kínában

Kapcsolódó

Mind a négy főhajtóművét megkapta a következő SLS rakéta

Halad az Artemis-2 küldetés hordozórakétájának összeszerelése a NASA Michoud...

Az ESA űrhajósa veszi át a Nemzetközi Űrállomás parancsnoki posztját

Ma délután, egészen pontosan 15:40-kor kerül sor arra az...

A nap képe #1239 – ISS az Endeavour fedélzetéről

Dr. Sultan Al-Nejadi a minap osztott meg egy felvételt,...

Bemutatták az európai teherűrhajót, mely Argo névre hallgat

A Rocket Factory Augsburg által vezetett konzorcium bemutatta az...

A 260. Falcon-9 küldetést jelentette a mai Starlink 7-3

Úgy kezdte a SpaceX ezt a hetet, ahol tegnap...

A kínai NewSpace-generáció egy startupja, a Deep Blue Aerospace a napokban indította el először a Nebula-M útkereső jellegű tesztrakétájukat. A repülés keretében a jármű saját hajtóműve segítségével 10 méteres magasságba emelkedett, stabilan tartotta magát egy bizonyos ideig, majd sima leszállást hajtott végre a tesztpadon, Senhszi-tartományban.

A 7,3 méter hosszú és 2,25 méter átmérőjű tesztrakétát az állítható tolóerejű Lejting-5 kerozin-oxigén üzemű, elektromos szivattyúkkal rendelkező hajtómű emelte a magasba. A tesztprogram részét képezi a szintén 2,25 méter átmérőjű Nebula-1 orbitális hordozórakéta fejlesztésének, mely körülbelül egy 500 kilogrammos hasznos terhet lesz képes 500 kilométer magas napszinkron pályára állítani. A cég a repülést a SpaceX Grasshopper tesztjeihez hasonlította, ami a többször használható Falcon-9 fokozatok előfutára volt. A 10 méteres repülést megelőzően egy 10 másodpercig tartó statikus hajtóműtesztet is megejtettek, valamint két, 60 másodpercig tartó éles hajtóműtesztre is sor került.

A program következő lépése egy 100 méter magas vertikális repülés és leszállás (VTVL), és a Nebula-M2 tesztrakéta összeszerelése lesz, ami már a 200 kN tolóerejű Lejting-20 kerolox hajtóművel fognak ellátni. Ennek a motornak a tesztelését még ez év végéig be szeretnék fejezni a saját tesztközpontjukban, ami a Senhszi-tartománybeli Tungcsuangban található.

A repülésről készült felvételek.

A Deep Blue Aerospace-t (DBA) 2017-ben alapították Nantong városában, a Jangce-kiang folyó torkolatánál. A DBA az egyike azon kínai „magán”vállalatoknak, amelyek sikeresen tudtak eredményes fejlesztéseket végrehajtani 2014-óta, amikor a kínai kormány megnyitotta a magánszféra előtt az űripart és az űrutazást. Szintén egyike azon cégeknek, melyek többször használható első fokozatot fejlesztenek.

A DBA mellett a Space Pioneer és iSpace cégek is készülnek az első hop tesztekre, azaz ugrásokra a Tanszuo-1 és Hyperbola-2 járművekkel. A Landspace mindeközben a Csucsüe-2 (ZQ-2) metánüzemű orbitális hordozórakéta első teszrepülésére készül, amit elvileg a későbbiekben szintén VTVL módon fognak visszaszerezni és többször felhasználni. A Galactic Energy cég is már fejleszti a Pallas-1 újrahasználható orbitális rakétát, ők még idén álltak sikeresen pályára a Ceres-1 hordozórakétával, mint második kínai magáncég. A Linkspace 2019 augusztusában sikeresen 300 méter magasra emelkedett, majd leszállt a saját tesztjárművükkel, viszont azóta semmi új hírt nem kaptunk felőlük.

Az állami űrprogram fő beszállítója, a CASC is jelentős lépéseket tett a többször használható rakéták felé, már fejlesztés alatt áll a Hosszú Menetelés-8 vertikális leszállásra képes változata. Egy júniusi prezentáción bejelentették, hogy a Hosszú Menetelés-9 szupernehéz rakétát később átalakítanák többször felhasználhatóra, bár még semmi konkrétumot nem hallottunk, és ez várhatóan az évtized második felében fog csak megvalósulni.

A Linkspace 300 méteres tesztrepülése.

Dark mode powered by Night Eye