Sikerrel teljesítette első üzemszerű repülését a Landspace Csucsüe-2 rakétája

Kapcsolódó

Nikon fényképezőgép utazik a Holdra

A NASA nemrégiben számolt be arról, hogy megállapodást kötöttek...

A nap képe #1396 – Ivanpahi naperőmű

A kaliforniai Mojave-sivatagban található ivanpahi naperőmű. Mindegyik torony egy...

Mivel foglalatoskodtak a Crew-7 űrhajósai a Nemzetközi Űrállomáson?

A Crew-7 küldetés tagjai hamarosan hazatérnek, de természetesen  nem...

Már tesztelik a Starship holdi verziójának dokkolórendszerét

A rendszer a Dragon 2 űrhajó aktív dokkolómechanizmusán alapul,...

A nap képe #1395 – A várakozó Buran

A várakozó Buran és az Antonov An-225 „Mrija” repülőgép.

Továbbra is ez a világ egyetlen olyan metán meghajtású hordozója, mely orbitális pályára tudott állni, immár hasznos teherrel is.

Remek évet fog zárni a Landspace nevű kínai startup vállalat: Csucsüe-2 (magyarosabb nevén Tűzmadár-2/Főnix-2) rakétájuk nem csak elsőként érte el metán meghajtású járműként az alacsony Föld körüli pályát idén júliusban, de szintén az első olyan metalox rakéta lett, mely hasznos terhet is pályára állított. Ez utóbbira múlt éjjel került sor.

Az Y3 jelzésű hordozó magyar idő szerint 0:39-kor kezdte meg repülését a Csiücsüan Űrközpont 96. számú indítóállásáról Belső-Mongóliából. Ahogy a kínai küldetések legtöbbjénél megszokhattuk, ezúttal sem volt ismert előzetesen a pontos cél és a rakomány, de utólag szerencsére érkeztek hírek a kínai médiumoktól. 
A közepes teherbírású rakéta számára igen könnyűnek bizonyult az összesen három műhold feljuttatása, hiszen míg alacsony Föld körüli pályára 6 tonnát, 500 km-es napszinkron pályára 4 tonnát képes állítani, a hasznos terhek össztömege viszont csak 150 kg volt ezúttal. A keringési pályát tekintve utóbbi volt kijelölve a Csucsüe-2 számára, amit hibátlanul el is ért mindhárom műholddal, így a Landspace idei két indításából a második is sikerrel zárult. 

Forrás: Landspace

A három űreszköz egyike a Tienji-33 nevű 50 kg-os tesztműhold volt, melyet a Tyspace és a Hunan Tudományos és Technológiai Egyetem fejlesztett. Céljuk különböző új technológiák tesztelése volt (újfajta hőszabályzású kamera, kompozit anyagból készült radiátorok, nagy teljesítményű áramtermelő egység, irányítási szoftver), melyek a napszinkron pályának köszönhetően folyamatosan képesek lesznek adatokat szolgáltatni a földi vevőállomásnak. 
A másik két kis műhold a szintén 50-50 kg-os Honghu-1 és 2 volt, ezek gyártóját nem nevezték meg, de feladatuk xenon, kripton és argon nemesgázokkal működtetett, Hall-effektus működési elven alapuló ionhajtóművek hosszú távú tesztelése lesz.

A Csucsüe-2 jellemzői

A kétfokozatú Csucsüe-2 hasznos teherkapacitása 6000 kg 200 km-es alacsony Föld körüli pályára, illetve 4000 kg 500 km magas napszinkron pályára. Ahogy a Hosszú Menetelés rakéták többsége, úgy ez is 3,35 méteres átmérővel rendelkezik, a törzs hossza pedig 49,5 méter. 219 tonnás felszállási tömegét 268 tonnás tolóerővel emeli magasba 4 darab TQ-12 tengerszintre optimalizált metalox hajtómű, míg a második fokozat gyorsítását 1 darab TQ-12 vákuumra optimalizált rakétamotor és a TQ-11 segédhajtómű látja el. A rakéta bemutatkozását eredetileg 2020-ra tervezte a LandSpace, de már 2019-ben arról számoltak be, hogy 2021-re csúszik a debütálás, végül erre 2022. december 14-ig várni kellett. 

Miért előnyös a metán, mint üzemanyag alkalmazása?

Amellett, hogy olcsóbb és könnyebb az előállítása, ezáltal a rakéta üzemeltetése, fontos a koromképződés megszünése (bár szénhidrogén, de a tisztább égés miatt nem rakódik le a hajtómű fúvókájában korom). Emellett pedig amiért főleg a SpaceX áttért erre a metalox (cseppfolyósított metánt és oxigént alkalmazó) üzemre, hogy akár a Holdon, akár a Marson majd jóval könnyebben előállítható lesz, mint az RP-1 rakétakerozin. A metánt ezen kívül jóval könnyebb tárolni és kezelni, mint a hidrogént (lásd Artemis-1 küldetés és az SLS rakéta, ahol többször hiúsította meg az indítást a hidrogénszivárgás). A könnyebb kezelhetőség azt is jelenti, hogy egy hajtóművet egy repülés során akár többször újra lehet indítani, ami az egyre elterjedtebb újrahasználható rakéta koncepciónál alapkövetelmény.

Dark mode powered by Night Eye