Hosszú felkészülés és számos halasztás után múlt éjjel 0:27-kor végül sor került az ABL Space Systems nevű amerikai magáncég első indítási kísérletére az RS1 rakétával. Múlt november óta készültek a tesztrepülésre, de sajnos a kisméretű hordozó bemutatkozása kudarccal végződött.
Az ABL az alaszkai Kodiakban található Pacific Spaceport Complex LP-3C indítóállását bérelte ki, ez eleve megnehezítette a feladatukat, hiszen az ottani időjárás elég ritkán alkalmas rakétaindításra. Ma végül minden összeállt és megkezdődhetett a rakéta felkészítése és feltankolása. A hajtóművek indítása és az elemelkedés is sikerrel lezajlott, azonban a kilenc darab E2 kerolox (RP1 kerozint és cseppfolyósított oxigént égető) rakétamotor néhány másodperccel később egyelőre ismeretlen okból leállt, és a rakéta visszazuhant az indítóállásra, kárt téve a földi kiszolgáló berendezésekben. Szerencsére személyi sérülés nem történt, de az ABL-nek bőven lesz dolga, amíg ismét megkísérelhetnek egy újabb indítást. Az ABL a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) és az alaszkai indítókomplexum (PSCA) bevonásával fogja kivizsgálni a balesetet.
A Demo-1 elnevezésű küldetésen az RS1 az Omniteq két műholdját (Varisat-1A és 1B) állította volna a kijelölt 350x200km-es, 87.5° hajlásszögű pályára. A Varisat-1A és 1B technológiai demonstrációs műholdak 6U mérettel, tömegük körülbelül 11 kg. Az űreszközök egy új, magas frekvenciájú katonai adatkommunikációs eljárást teszteltek volna. Az Omniteq egy másik műholdját, a Varisat-1C-t a SpaceX Transporter-5 küldetés keretében már korábban a kijelölt pályára állították.
Sajnos ez a kudarc alig egy nappal a Virgin Orbit sikertelen indítása után történt, így a SpaceX-en kívül egyelőre nem indul jól az idei év az amerikai rakétagyártók számára. Velük, illetve a világ más kis űripari cégeivel ebben az élő adásban foglalkoztunk, ahol részletesebben bemutattuk az RS1 rakétát is.
Az RS1 az alaszkai indítóálláson. Fotó: ABL