Január 18-án szombaton tanúi lehetünk az év egyik legizgalmasabb és leglátványosabb indításának. A Crew Dragon ugyan most nem jut el az űrbe, de ezúttal nem is az a cél. Lássuk is a részleteket, mire számíthatunk.
A Commercial Crew Programról röviden
A NASA által 2014-ben meghirdetett Commercial Crew Program keretében két magáncéget, a Boeing-et és a SpaceX-et bíztak meg egy emberes űrutazásra is alkalmas űrhajó kifejlesztésére, melyek aztán személyzetet tudnak szállítani a Nemzetközi Űrállomásra. A programra azért volt szükség, mert az űrrepülőgép-program 2011-es leállása óta amerikai űrhajósok csak az orosz Szojuz űrhajókon tudnak az űrbe utazni. A programmal a NASA-nak kettős célja volt: egyfelől a magáncégek bevonásával “olcsó” hozzáférést biztosítani a világűrhöz, illetve a két nyertes két különböző űreszközt épít, így az egyik késedelme, vagy egy esetleges baleset miatt az ISS-hez történő amerikai eljutás továbbra is biztosítva lesz. Nem utolsó szempont az amerikaiaknak az sem, hogy nem kell kizárólag az orosz partner (Roszkoszmosz) Szojuz űrhajójára hagyatkozniuk.
Miről is szól a teszt?
Az ún. emelkedés közbeni küldetésmegszakítási (angolul In Flight Abort Test) teszten a SpaceX-nek bizonyítania kell, hogy a Crew Dragon űrkapszula egy indítás után bekövetkező vészhelyzet esetén képes lenne-e a benne utazó űrhajósokat megmenteni és biztonságban visszajuttatni a földre. Ehhez egy teljesen feltankolt Falcon 9 rakétát indítanak el, és annál a pontnál, amikor a rakétára maximális aerodinamikai erő (Max-Q) hat, leállítják a hordozórakéta Merlin hajtóműveit és begyújtják a Dragon nyolc darab SuperDraco hajtóművét, melyek másodpercek alatt biztonságos távolságra juttatják a kapszulát a “meghibásodott” hordozórakétától. Ezután megadott magasságban ki kell nyílnia a négy darab ejtőernyőnek, és az űrhajónak megfelelő ereszkedési sebességgel kell leszállnia az Atlanti-óceánra. Végül egy mentőcsapat hajózik a vízen lebegő járműhöz.
Az egész teszten az elejétől a végéig a valóságnak megfelelően szimulálnak minden folyamatot, kezdve az űrhajósok beszállásától a kapszula elhagyásáig és szárazföldre juttatásáig. Természetesen ez a teszt még asztronauták nélkül fog történni, ám a NASA szigorú előírásainak megfelelően mindennek hibátlanul kell működnie.
A teszten az B1046-os számú Falcon 9 Block 5 rakétát fogják használni, mely az első példánya a legújabb fejlesztésű hordozórakétáknak, így különleges “szereplőről” beszélhetünk. Ez lesz a negyedik, és egyben utolsó indítása, mivel a vészhelyzeti mód aktiválásakor valószínűleg fel fog robbanni és megsemmisül a hirtelen bekövetkező erőhatások miatt.
Ha a Crew Dragon sikeresen “vizsgázik”, a következő alkalommal már az emberes küldetés, a Demo-2 tesztet hajthatja végre a SpaceX.
Fontosabb adatok
Indítás ideje, helye: 2020. január 18, 8:00 EST (magyar idő szerint 14:00), Kennedy Űrközpont, LC-39 indítóállás
Megbízó, rakomány: NASA, C205 Dragon 2 űrhajó
Hordozórakéta: Falcon 9 B1046.4
Landolás: a hordozórakéta valószínű megsemmisül, így ez alkalommal nem várható visszatérés
Hol tudom nézni a fellövést?
Szokásos módon a SpaceX és a NASA élőben közvetíti majd az indítást, de aki további kommentárral szeretné nézni, annak Everyday Astronaut, magyar nyelven pedig a Magyar Amatőrcsillagászok csapátából Nagy Szabolcs közvetítését ajánljuk.


Köszönjük Geoff Barrett-nek a lehetőséget, hogy használhatjuk a szuper illusztrációit. A honlapját itt találjátok, ha pedig van rá lehetőségetek, támogassátok Patreon-on is!