Újabb Eutelsat-műhold indul a világűrbe, ezúttal egy Falcon-9 rakétával, aminek első fokozata nem fog visszatérni.
Indítás ideje, helye: 2022. november 23. 03:57, Space Launch Complex–40 (SLC-40), Cape Canaveral Űrhaderőbázis, Florida, USA
Megbízó: Airbus Defense and Space, Eutelsat
Lebonyolító: SpaceX
Rakomány: az Eutelsat-10B távközlési műhold
Rakomány össztömege: ~4500 kg
Hordozórakéta: a B1049-11 jelű Falcon-9 (Block 5 verzió) hordozórakéta
Pálya: geostacionárius átviteli pálya (GTO)
Fokozat visszatérése: az első fokozatot ezúttal nem kísérlik meg visszaszerezni, az Atlanti-óceánba fog visszazuhanni
Élő közvetítés: angol nyelvű közvetítés a SpaceX hivatalos Youtube-csatornáján
A küldetés kimenetele: sikeres
Infografika: Séra Gábor (spacejunkie.hu)
A küldetés számokban
Ez lesz:
- az idei 52., összességében a 187. Falcon-9 indítás
- a 123. repülés újrahasznált első fokozattal
- a SpaceX 104. indítása az SLC-40 indítóállásról
- az idei 53. (rekord), összességében a 196. SpaceX indítás
- a 163. orbitális indítási kísérlet 2022-ben, az összes startot világszerte figyelembe véve
A küldetés részletei
A SpaceX egy újabb olyan megbízást teljesít, ahol egy távközlési műholdat kell geostacionárius átviteli pályára (GTO) állítani. A Falcon-9 B1049, mely legutóbb tavaly szeptemberben repült, az utolsó repülésére indul, ugyanis a nagy energiaigényű pálya, valamint a műhold tömege miatt minden üzemanyagát fel kell használja az emelkedés során, így a visszatérést már nem fogja tudni végrehajtani. A geotranszfer pálya lényege, hogy a második fokozat egy elnyújtott ellipszis pályára állítja a műholdat, aminek Földtávoli pontja (apogeum) a geostacionárius pályamagasság fölött, nagyjából 35790 km-es magasságban halad, míg a Földközeli pont (perigeum) továbbra is csak pár száz km magas haladást jelent majd. A sikeres pályára állítás után a műhold saját segédhajtóművének segítségével fogja „kiegyenlíteni” a pályáját, azaz az ellipszisből kör alakú pálya lesz, ami a geostacionárius pálya sajátossága, így a földi adóvevő állomás végig ugyanabban a pontban fogja látni az űreszközt.
A küldetés másik érdekessége, hogy ez lesz az első (és talán egyetlen) alkalom, hogy egy Falcon-9 Block 5 verzió fehér interstage-et kapott, miközben minden egyes hasonló fokozat már fekete összekötő résszel rendelkezik. Ennek oka, hogy a B1049 ezen részegységét első fokozatról a B1052 Falcon Heavy oldalfokozatként debütáló, de később szimpla Falcon-9-re átalakított rakétára szerelték át, így a B1049-ről hiányzó egységet egy korábbi, már nem használt Falcon-9 v.1.2 Full Thrust (Block-4) első fokozatról pótolták.
Felül a korábbi kinézetű, alul a jelenlegi interstage. Forrás: Everyday Astronaut
Az Eutelsat-10B műhold
A 10B jelű űreszközt a a Thales Alenia Space gyártotta az Eutelsat megbízásából a 10A felváltására, ami előreláthatólag 2023 végén fejezi be üzemelését. Funkció szempontjából megegyező a két szatellit, feladatuk tengeri és légi járművek kommunikációs hálózatának biztosítása az amerikai és ázsiai kontinens egyes részei felett. Az új Eutelsat műholdat két pár másodlagos, nagy teljesítményű részegységgel együtt állítják pályára, amik a fő szatellit üzemidejének meghosszabbítását szolgálják. Mindkét másodlagos műhold 35 gigabit/másodperces sávszélességgel rendelkezik, az egyik az Észak-Amerika – Európa- Földközi-tenger – Közel-kelet vonalon, míg a másik az Atlanti-óceán – Afrika -Indiai-óceán sávban fog üzemelni. A fő egység 36 darab Ku-sávú és 20 darab C-sávú transzponderrel rendelkezik. A megfelelő pályára állást és a pályatartást plazma-segédhajtóművei segítségével hajtja végre a műhold, az elektromos energiatermelést két nagyméretű napelemtábla látja el.
Az Eutelsat-10B műhold teljesen kinyitott napelemtábláival. Forrás: Thales Group