SpaceX | Hotbird 13F küldetésprofil

Kapcsolódó

Gyorshír: Levált a Progressz MSz-23 a Nemzetközi Űrállomásról

A teherűrhajó május óta teljesített szolgálatot a Nemzetközi Űrállomáson. Magyar...

A nap képe #1301 – Enyergija-Buran évforduló

Az Enyergija-Buran indításának 35. évfordulója alkalmából egy emblémát helyeztek...

Jól halad az új kínai holdrakéta hajtóművének tesztprogramja

A Hosszú Menetelés-9 óriásrakéta újrahasználható koncepcióként fog megvalósulni a...

Újabb Falcon-9 teljesítette tizenhetedik repülését

Közel egy hét szünet után hajtott végre a SpaceX...

A SpaceX az év utolsó hónapjaira sem lassít, ezúttal Falcon-9 hordozórakétájuk a Hotbird 13F misszió keretein belül emelkedik a magasba.

Indítás ideje, helye: 2022. október 15. 05:26, Space Launch Complex–40 (SLC-40), Cape Canaveral Űrhaderőbázis, Florida, USA

Megbízó: Airbus Defense and Space, Eutelsat

Lebonyolító: SpaceX

Rakomány: a Hotbird 13F nagy teljesítményű kommunikációs műhold

Rakomány össztömege: 4.500 kg

Hordozórakéta: a B1069-3 jelű Falcon-9 (Block 5 verzió) hordozórakéta

Pálya: geostacionárius átviteli pálya (GTO)

Fokozat visszatérése: az első fokozat az „Just Read The Instructions” drónhajóra fog visszatérni

Élő közvetítés: angol nyelvű közvetítés a SpaceX hivatalos Youtube-csatornáján

A küldetés kimenetele: sikeres

A küldetés számokban

Ez lesz:

  • a SpaceX 100. indítása az SLC-40 indítóállásról
  • a 182. Falcon-9 repülés
  • a SpaceX idei 47. indítása
  • a SpaceX 190. küldetése
  • a 140. orbitális indítási kísérlet 2022-ben, az összes startot világszerte figyelembe véve

A küldetés áttekintése

A Falcon-9 hordozórakéta újabb útjára készül a Cape Canaveral Űrhaderőbázis SLC-40 indítóállásról, mely egyúttal a SpaceX 100. misszióját is jelenti erről a startállásról. A cég idei 47. küldetésével a Hotbird 13F műholdat szállítja, ami 4.500 kilogrammjával nem okozhat gondot a B1069-3 első fokozat 9 darab Merlin-1D hajtóművének. Miután begyújtották őket a TEA-TEB-nek (trietilaluminium-trietilborán) nevezett keverék segítségével – melyek oxigén jelenlétében összekeveredve azonnal lángra lobbannak – a fokozat kellő tolóerőt (hajtóművenként 845 kN) kap, hogy egészen az atmoszférán kívülre juthasson. Ekkor kap szerepet a második fokozat, ami szétválás után egy darab vákuum-optimalizált Merlin-1D hajtóművével tovább gyorsítja a hasznos terhet, esetünkben a Hotbird 13F űreszközt. Érdekesség, hogy a hajtóművek nagy teljesítményének és nagy számának köszönhetően a hordozó első fokozata képes rakományát sikeresen pályára állítani még akkor is, ha egy darab Merlin-t rögtön az indítóállásról való felszállás után elveszít, vagy legfeljebb kettőt későbbi repülése során.

A Hotbird 13F műhold

A szatellitet az Airbus Defense and Space építette az Európai Űrügynökség (ESA) és az Eutelsat közös üzemeltetésére. Jellegét tekintve távközlési műholdról beszélünk, melynek van egy teljesen azonos párja is; a Hotbird 13G, ami legkorábban 2022 novemberében indulhat, szintén egy Falcon-9 rakterében. Amint mindkettő űreszköz megfelelő pályára áll, képesek lesznek ellátni szolgáltatással Európát, Észak-Afrikát és a Közel-Keletet egyaránt.

Energiaellátását két napelempanel biztosítja, mely 22 kW teljesítmény leadására képes. Az űreszköz becsült élettartama 15 év, és a korábbi, 14 évig működő három darab Hotbird műhold felváltására szolgál. Az Hotbird 13F és 13G szatellitek megnövelt Ku-sávú kapacitása miatt a korábbi három helyett már csak két műholdnak kell az Eutelsat keleti pozíciójában, geostacionárius pályán tartózkodnia.

A Hotbird 13F készen a szállításra. Forrás: Airbus Space

Dark mode powered by Night Eye