A SpaceX az év utolsó hónapjaira sem lassít, ezúttal Falcon-9 hordozórakétájuk a Hotbird 13F misszió keretein belül emelkedik a magasba.
Indítás ideje, helye: 2022. október 15. 05:26, Space Launch Complex–40 (SLC-40), Cape Canaveral Űrhaderőbázis, Florida, USA
Megbízó: Airbus Defense and Space, Eutelsat
Lebonyolító: SpaceX
Rakomány: a Hotbird 13F nagy teljesítményű kommunikációs műhold
Rakomány össztömege: 4.500 kg
Hordozórakéta: a B1069-3 jelű Falcon-9 (Block 5 verzió) hordozórakéta
Pálya: geostacionárius átviteli pálya (GTO)
Fokozat visszatérése: az első fokozat az „Just Read The Instructions” drónhajóra fog visszatérni
Élő közvetítés: angol nyelvű közvetítés a SpaceX hivatalos Youtube-csatornáján
A küldetés kimenetele: sikeres
A küldetés számokban
Ez lesz:
- a SpaceX 100. indítása az SLC-40 indítóállásról
- a 182. Falcon-9 repülés
- a SpaceX idei 47. indítása
- a SpaceX 190. küldetése
- a 140. orbitális indítási kísérlet 2022-ben, az összes startot világszerte figyelembe véve
A küldetés áttekintése
A Falcon-9 hordozórakéta újabb útjára készül a Cape Canaveral Űrhaderőbázis SLC-40 indítóállásról, mely egyúttal a SpaceX 100. misszióját is jelenti erről a startállásról. A cég idei 47. küldetésével a Hotbird 13F műholdat szállítja, ami 4.500 kilogrammjával nem okozhat gondot a B1069-3 első fokozat 9 darab Merlin-1D hajtóművének. Miután begyújtották őket a TEA-TEB-nek (trietilaluminium-trietilborán) nevezett keverék segítségével – melyek oxigén jelenlétében összekeveredve azonnal lángra lobbannak – a fokozat kellő tolóerőt (hajtóművenként 845 kN) kap, hogy egészen az atmoszférán kívülre juthasson. Ekkor kap szerepet a második fokozat, ami szétválás után egy darab vákuum-optimalizált Merlin-1D hajtóművével tovább gyorsítja a hasznos terhet, esetünkben a Hotbird 13F űreszközt. Érdekesség, hogy a hajtóművek nagy teljesítményének és nagy számának köszönhetően a hordozó első fokozata képes rakományát sikeresen pályára állítani még akkor is, ha egy darab Merlin-t rögtön az indítóállásról való felszállás után elveszít, vagy legfeljebb kettőt későbbi repülése során.
A Hotbird 13F műhold
A szatellitet az Airbus Defense and Space építette az Európai Űrügynökség (ESA) és az Eutelsat közös üzemeltetésére. Jellegét tekintve távközlési műholdról beszélünk, melynek van egy teljesen azonos párja is; a Hotbird 13G, ami legkorábban 2022 novemberében indulhat, szintén egy Falcon-9 rakterében. Amint mindkettő űreszköz megfelelő pályára áll, képesek lesznek ellátni szolgáltatással Európát, Észak-Afrikát és a Közel-Keletet egyaránt.
Energiaellátását két napelempanel biztosítja, mely 22 kW teljesítmény leadására képes. Az űreszköz becsült élettartama 15 év, és a korábbi, 14 évig működő három darab Hotbird műhold felváltására szolgál. Az Hotbird 13F és 13G szatellitek megnövelt Ku-sávú kapacitása miatt a korábbi három helyett már csak két műholdnak kell az Eutelsat keleti pozíciójában, geostacionárius pályán tartózkodnia.
A Hotbird 13F készen a szállításra. Forrás: Airbus Space