Tegnap lezajlott az általunk is nagyon várt In-Flight Abort teszt, amit itt élőben is közvetítettünk. Következzen most egy rövid összefoglaló, plusz mire számíthatunk ezután.
Az eddig információk alapján, valamint a tesztet követő sajtótájékoztató után elmondható, hogy a teszt tökéletesen sikerült. Az indítás után kb. 90 másodperccel begyújtották a Crew Dragon vészhelyzeti hajtóműveit (8 db superDraco), mely aztán leszakította a kapszulát az alatta lévő hordozóról. Az első fokozat 9 db Merlin hajtóművet is majdnem egyidőben leállították, így imitálva egy vészhelyzetet.
A Dragon a tervek szerint eltávolodott, majd az erős aerodinamikai hatások miatt az első fokozat felrobbant (ahogy megjósolták előre), egy látványos tűzgömböt okozva. Meglepő módon a második fokozat egyben maradt, és az óceánba csapódott – amikor is a benne lévő üzemanyag bombaként robbant fel.
-
A felrobbanó első fokozat -
A második fokozat becsapódása utáni robbanás
A Dragon kapszula a megszakítás után folytatta az emelkedést, majd a legmagasabb pontot elérve leoldotta a „csomagtartóját” (trunk) és ereszkedésbe kezdett. A visszatéréshez szükséges 4 db ejtőernyő (az újonnan fejlesztett Mark-3 típusú) végül kinyílt, és a kapszula kb. 31 kilométerre az indítóhelytől landolt az óceánon.
Meglepő módon a csomagtartó is túlélte a zuhanást, és meglehetősen jó állapotban sikerült is kihalaszni a vízből.

Ha esetleg még nem láttátok a közvetítést, mindenképpen nézzétek végig, mert folyamatosan élőt képet láthattunk a történésekről (köhöm Starliner közvetítés…).
A teszt után került sor a hivatalos sajtótájékoztatóra – amin Elon Musk és Jim Bridenstine is részt vett -, és itt tudtunk meg pár új és érdekes információt.
- Az első emberes Crew Dragon indítás 2020 második negyedévében várható a DM-2 misszió keretében. Az ehhez szükséges hardver (Falcon-9, Dragon+trunk, második fokozat) február végére lesz várhatóan kész, és Floridába szállítva. A DM-2 személyzete (Bob Behnken és Doug Hurley) eredetileg 2 hétig tartózkodott volna a Nemzetközi Űrállomáson, azonban jelenleg is vizsgálják a küldetés 6 hónapra való meghosszabbításának lehetőségét.
- Elon Musk először beszélt a Crew Dragon újrahasznosításának lehetőségéről is. Eddig csak arról volt szó, hogy egy emberes út után a Dragont maximum teherszállító (CRS) küldetésben használnak majd újra.
- A SpaceX CEO-ja arról is beszélt, hogy vizsgálják a lehetőséget, hogy a jövőben a Crew Dragont hálóval kapják el, mint tették ezt korábban az áramvonalazó kúpokkal. Addig viszont még hosszú az út, ugyanis a fairing-ek begyűjtése egyenlőre korántsem rutinfeladat, és a híresen konzervatív NASA-t is meg kell győzni erről.
- Arra az újságírói kérdésre, hogy van-e jelenleg a SpaxeX-nek privát megrendelőjük Crew Dragon útra (tehát nem NASA/ISS út), Elon sejtelmesen azt válaszolta, hogy MOST nem kíván erről nyilatkozni. Na erről megindult a találgatás a szerkesztőségben, Dave szerint lehet, hogy Elon menne majd egy útra? Bárhogy is legyen, kíváncsian várjuk a fejleményeket.
Ami a legfontosabb: az IFA sikere után a SpaceX szinte biztosan megelőzi a Boeing-et – amelynél jelenleg nem tudjuk, hogy lesz-e második személyzet nélküli teszt. A SpaceX így először fog újra amerikai űrhajósokat szállítani az ISS-re, amerikai űrhajón. 2011 óta, az utolsó űrsikló küldetés (STS-135) óta űrhajósok kizárólag az orosz Szojuzzal érik el az ISS-t.
Bárhogy is legyen, mi drukkolunk mindkét cégnek, de talán ti is sejtitek, hogy kinek jobban.
Az biztos, hogy amennyiben a SpaceX nyeri a versenyt, az egy hatalmas előrelépés lesz a cégnek, és magának az űrutazásnak is.
A tények és elért eredmények eddig is őket igazolták, és megérdemlik a sikert.

