SpaceX Starlink-19: Sikeres indítás, sikertelen első fokozat visszatérés

Kapcsolódó

Új Progressz teherűrhajó indult a Nemzetközi Űrállomásra

A Progressz MSz-25 a szokásos ellátmány mellett japán fürjtojásokat...

Először tesztelte a Firefly az új Antares rakétához fejlesztett hajtóművet

Egyelőre egy rövidebb próbára került sor a Miranda nevű...

A nap képe #1303 – Vicces zoknik az ISS-en

Loral O'Hara, a Nemzetközi Űrállomás egyik lakója Hálaadás alkalmából...

2024 közepére tűzték ki az Ariane-6 bemutatkozásának időpontját

Az európai űripari vezetők ma tartottak telekonferenciát a múlt...

Biztonsági üzemmódba kapcsolt a Hubble űrteleszkóp

Az 1990-ben felbocsátott Hubble űrteleszkóp 2023. november 23-án biztonsági...

Ma hajnalban újabb 60 db Starlink műholdat juttatott Föld körüli pályára a SpaceX, azonban a hordozórakétát elvesztette sajnos.

Az indítást korábban többször is halasztani kellett vagy a floridai vagy a leszállási zónánál uralkodó rossz időjárási körülmények miatt. Végül minden feltétel adott volt, hogy útnak induljon a Starlink-L19 küldetés, melyre a B1059 hordozórakétát jelölték ki. A visszatéréséhez az Of Course I Still Love You drónhajót vezényelték ki pár nappal ezelőtt az Atlantió-óceánra kb. 643 km-re a floridai partoktól.

Magyar idő szerint hajnali 04:59-kor elindult a rakéta az SLC-40 indítóállásról, és az emelkedés a szokásos módon zajlott. A rakéta rendben túljutott a legnagyobb aerodinamikai erőhatást jelentő levegőrétegen (Max-Q), és kb. 4 perccel indítás után megtörtént az első és második fokozat szétválása is.

Az indulás pillanata

Kép

Fotó: Emre Kelly (@EmreKelly)

A második fokozat egy darab Merlin-1D MVac vákuum-optimalizált hajtóműve is rendben beindult és folytatta a fokozat és a rakomány gyorsítását. Az első fokozat is megkezdte a visszatérési pályára történő pozícionálást, és a reentry burn-ig (a légkörbe való visszatéréskor történő lassítómanőver, melyet három hajtóművel hajtanak végre) minden megfelelően működött. Azonban miután leálltak a hajtóművek, villódzó jelenség volt megfigyelhető a rakéta jobb alsó részénél, ami nem megszokott látvány volt. Sajnos ekkor láttuk utoljára a B1059-et, mert az OCISLY drónhajó fedélzeti kameráján csak a rakéta végső landolási hajtóműindításának fénye látszott, azonban a kamerán sosem tűnt fel a Falcon 9, leszállás nem történt meg, és valószínűleg a vízbe csapódott az első fokozat.

Fotó: Julia Bergeron (@julia_bergeron), NasaSpaceflight.com

Ennek a hordozórakétának ez volt a hatodik útja, korábban többek között két CRS-küldetésen is részt vett. Háromszor tért vissza sikeresen Cape Canaveralba és hajtott végre szárazföldi landolást az LZ-1 landolási zónára, és kétszer szállt le hibátlanul az OCISLY-re. A SpaceX-nek 24 sikeres visszatérésből álló sorozata szakadt meg ezzel, és ez volt a 10. drónhajós, összességében pedig a 11. sikertelen visszatérés (a CRS-16 küldetés rakétéja, a B1050 a partoktól nem messze szállt vízre a szárazföldi leszálló zóna helyett).

Egyelőre nem ismert a hiba oka, de az biztos, hogy ezáltal a másik többször halasztott Starlink-17 küldetés holnap nem fog elindulni. Kérdés, hogy a teljes flotta földre kényszerül-e, és ha igen meddig, és ez mennyire befolyásolja majd esetleg a közelgő Crew-2 küldetést. Találgatásokba ezúttal se bocsátkoznánk, amint van esetleg hivatalos megerősítés a hiba okáról, okairól, beszámolunk erről. A SpaceX kivizsgálja az esetet, és mindenképp tanulni fog ebből is, hogy a jövőben még megbízhatóbbak legyenek a rakéták és a visszatérések.

A 60 darab műhold ezután rendben levált a második fokozatról és a kijelölt pályára állt, tehát az elsődleges küldetési célt ezúttal is teljesítette a SpaceX. Elon Musk pedig megerősítette, hogy az egyik áramvonalazó kúp darabot sikerült elkapni!

Dark mode powered by Night Eye