Elérkezett az idő, hogy elinduljon első útjára a SpaceX újgenerációs nehézrakétája, mely alapjaiban változtathatja meg a jövő űrutazását.
Frissítés 2023.04.17.: Az indítást elhalasztották egy nyomásszelep beragadása miatt, így az új kísérletre legkorábban 48 óra múlva, szerdán kerülhet sor.
Eredeti cikk
Indítás ideje, helye: 2023. április 20. 15:28-16:30, Starbase Orbital Launch Mount, Texas, USA
Lebonyolító: SpaceX
Rakományok: a Starship nem visz magával hasznos terhet
Rakomány össztömege: –
Első/második fokozat: Super Heavy Booster 7 és Ship 24
Pálya: alacsony Föld körüli pálya (LEO)
Fokozat visszatérése: az első fokozat a Mexikói-öbölben, a második fokozat a Csendes-óceánon fog vízreszállást végrehajtani
Élő közvetítés: magyar nyelvű közvetítés a Spacejunkie Youtube-csatornánkon, angolul a SpaceX hivatalos Youtube-csatornáján követhetitek az eseményeket
A küldetés kimenetele: sikeres
A küldetés számokban
Ez lesz:
– az 1. repülés egy teljes Starship/Super Heavy rendszerrel
– a SpaceX idei 25., összességében 229. küldetése
– az 1. orbitális indítási kísérlet Texas államból
– a 49. folyékony hajtóanyagú rakétaindítási kísérlet Texas államból
– a 60. orbitális indítási kísérlet 2023-ban, az összes startot világszerte figyelembe véve
A küldetés részletei
Több évnyi fejlesztés után végre készen áll az első teljes Starship/Super Heavy rakétarendszer, hogy elinduljon a világűr felé! Megannyi látványos földi és repülési tesztet követően jutott ide a SpaceX (a korábbi prototípusokat és evolúciójukat ebben a videóban mutattuk be), és egy minden eddiginél látványosabb és egyben fontosabb tesztre kerül most sor, ami kikövezheti a jövőbeli holdi és marsi utazásokhoz az utat. A Starshipnek azonban először el kell hagynia egyben az indítóállást, ami ebben a formában sosem volt még letesztelve, ráadásul a Super Heavy rakéta még sosem hajtott végre semmilyen repülési tesztet!

De mi is pontosan a cél ezen a tesztrepülésen?
Elsősorban az, hogy a Starship épségben kezdje meg emelkedését az indítóállásról, majd túlélje a legnagyobb aerodinamikai erőhatásokat jelentő légköri réteget. A kijelölt légtérzárak alapján dél-keleti irányban fog emelkedni, Kubától északra halad majd. A következő fontos fázis a fokozatszétválás lesz, majd az S24 feladata lesz, hogy hat Raptor hajtóművének segítségével megközelítse az első keringési sebességet, a 28000 km/órát. Mivel azonban nem fog egy teljes keringést megtenni a második fokozat (nagyjából a háromnegyed utat csak), aerodinamikai lassítással fogja megkísérelni a Föld légkörébe való visszatérést, majd a Hawaii-szigetektől északra nagyjából 150 km-re a Csendes-óceánban fejezi be útját.
Ami a Super Heavy Booster 7-et illeti, a szétválás után a Falcon-9-hez hasonló „boostback burn-t”, azaz visszafordító manővert fog végrehajtani hajtóművei segítségével, majd ha túlélte az addigi utat, a Mexikói-öbölben hajt végre irányított vízreszállást. Ezután a nyomásleengedő szelepek kinyitásával vizet juttatnak a tartályakba, amitől a törzs elsüllyed, ha ez nem sikerül, akkor hajóval próbálják majd olyan pozícióba állítani, hogy elsüllyedjen, de ha ez sem válik be, akkor fegyverrel lőnek bele adott helyeken a törzsbe, hogy biztosan a víz mélyén érjen véget a B7 karrierje.
Tehát az biztos, hogy mindkét egység csak egy repülésen fog részt venni, de szerepük rendkívül fontos a SpaceX számára adatgyűjtés szempontjából. Így ha csak az emelkedési szakaszt sikerül teljesítenie a Starshipnek, már az is egy sikeres küldetést jelent a cégnek. Természetesen, ha a visszatéréseket is végre tudják hajtani a fokozatok, az óriási győzelem lesz rögtön a legelső repülésen!

A fokozatok rövid bemutatása
Super Heavy Booster 7
A 69 méteres első fokozat önmagában majdnem akkora, mint egy teljes Falcon-9 az orrkúp csúcsától a hajtómű fúvókáinak legaljáig. Üzemanyagtartályaiban összesen 3400 tonna cseppfolyósított metánt és oxigént képes tárolni. 33 tengerszintre optimalizált Raptor hajtóművének össztolóereje a hivatalos adatok alapján 7590 tonna, vagy ~74,4 Meganewton, amivel minden idők legerősebb rakétája címet is bezsebelheti, ha sikeres lesz az indítás. Bár a mostani küldetésen még „csak” 90%-os tolóerőn fognak üzemelni a hajtóművek, így is jóval megelőzi majd a NASA SLS rakétáját.
A 33 Raptort 3 gyűrűben helyezték el: a külső 20 fixen rögzített, míg a középső 10 és legbelső 3 ún. tolóerő vektor-szabályzott (thrust vector control – TVC), amikkel a rakéta emelkedés közben navigálja magát és tartja a kijelölt emelkedési pályát. A Booster 7 az első és egyben utolsó olyan egység, aminek még hidraulikus rendszerrel üzemeltetett szabályzási rendszere van. A következő prototípus, mely várhatóan Booster 9 lesz, már elektromos vezérlésű rendszerrel és Raptorokkal rendelkezik.

Ship 24
A rakétarendszer második fokozata a korábbi prototípusokhoz hasonlóan 50 méter magas és 9 méter átmérőjű. 3 tengerszintre és 3 vákuumra optimalizált Raptorral szerelték fel, amik össztolóereje 1500 tonna / 14,7 MN. Utóbbiak rögzített helyzetben, előbbiek a Booster 7 belső 13 hajtóművéhez hasonlóan képesek egy gömbcsukló körüli tolóerő vektor változtatásra. Hasznos teherkapacitása már most is meghaladhatja a 100 tonnát, de később akár a 150 tonnát is elérheti. Egyszer használatos verzióban még a 250 tonna kapacitás sem kizárt. Ezen a küldetésen azonban nem lesz hasznos teher a Ship 24 rakterében, üresen indítják, de így is rendkívül hasznos adatokat fog szolgáltatni a SpaceX-nek, ha sikerrel leválik a B7-ről és megkezdi önálló útját az űrben.
A Starship az első 100%-ban újrafelhasználható rakéta lesz, emellett az Egyesült Államok első metán meghajtású űrjárműve lehet, ami sikeresen eléri az orbitális pályát.

Rengeteget foglalkoztunk a Starship korai fejlesztési szakaszától a napjainkban megfigyelhető állapotokig különböző videókban, így mindenképp javasoljuk, hogy keressétek fel Youtube-csatornánkat, ahol a heti Starship hírösszefoglalón kívül különböző hosszabb-rövidebb videóban tudhattok meg még többet a technikai háttérről, illetve, hogy egyáltalán mi értelme van és lesz ennek az óriási járműnek. Akárhogy is sikerül az első indítási teszt, egy új éra köszönt be majd az űrutazásban, hiszen ekkora rakétát még soha senki nem épített és nem tesztelt repülés közben. Ha pedig a Starship üzembe áll, a jövőbeli megbízók számára is új lehetőség nyílnak, hiszen akkora rakományokat lesz képes Föld körüli pályára juttatni, mint ami eddig elképzelhetlen volt.
Mindenképp tartsatok velünk a hétfői élő közvetítésünkben, vagy akár utólag is nézzétek vissza az adást, hiszen sok mindennel készülünk!