Elérkezett a várva várt küldetés! Ha minden a tervek szerint halad, vasárnap hajnalban a SpaceX megkísérli a Crew-1 küldetés indítását, ami az első operatív Crew Dragon (és Commercial Crew Program) küldetés a Nemzetközi Űrállomásra.
← ULA 🇺🇸 – NROL-101 | Rocket Lab 🇺🇸 – Return To Sender →
Indítás ideje, helye: 2020. november 16. magyar idő szerint éjjel 01:27 – , Kennedy Űrközpont – Launch Complex 39A (LC-39A), Florida, USA 🇺🇸
Megrendelő: NASA (National Aeronautics and Space Administration)
Rakomány: SpaceX Crew Dragon Resilience űrhajó
Rakomány össztömege: 9525 kg (+ max. 6000 kg hasznos teher)
Hordozórakéta: SpaceX Falcon 9 Block 5
Pálya: alacsony Föld körüli pálya (LEO), 51.6° inklinációval, kb. 400 km magasságban
Első fokozat: B1061 – ez lesz az első küldetése ennek a fokozatnak
Fokozat visszatérése: Just Read The Instructions drónhajóra, 535 kilométerre Port Canaveraltól
Élő közvetítés: hivatalos élő közvetítés a SpaceX YouTube csatornáján, illetve magyar kommentálással az Űrutazás-Űrhajók csatornán.
Indítás kimenetele: sikeres indítás (beszámoló és dokkolás beszámoló)

A küldetés és személyzet
Crew-1, vagy USCV-1 az első személyzetet szállító operatív küldetés a Nemzetközi Űrállomásra a SpaceX Crew Dragon űrhajójával. Négy űrhajós fog utazni a Dragonnal, és hat hónapot fognak eltölteni az ISS-en az Expedíciói-64 küldetés keretében. Dokkolás után háromról hétre nő az ISS-en tartózkodók száma: jelenleg két orosz kozmonauta, Szergej Rizsikov és Szergej Kud-Szvercskov és egy amerikai asztronauta, Kate Rubins tartózkodik az űrállomáson. Indítás után 8,5 órával fog megtörténni a dokkolás, magyar idő szerint délelőtt fél tizenegy körül. A Crew-1 személyzete:
- 🇺🇸 Michael Scott “Mike” Hopkins (parancsok), NASA űrhajós
- 🇺🇸 Victor Jerome Glover (Crew Dragon pilóta), NASA űrhajós
- 🇺🇸 Shannon Walker (küldetés specialista), NASA űrhajós
- 🇯🇵 Szóicsi Nogucsi (küldetés specialista), JAXA űrhajós
A személyzetről készülünk egy külön cikkel is, amit hamarosan megtalálhattok a blogon.
Crew Dragon Resilience (“Ellenállóság”) és a B1061 első fokozat
Egy szeptemberi NASA-sajtótájékoztató keretében Mike Hopkins elárulta a Dragon nevét (a DM-2 űrhajósai által elkezdett hagyomány), ami Crew Dragon (C207) “Resilience.” A Resilience a Endeavour-hoz képest pár újítással illetve változtatással rendelkezik, főleg a DM-2 küldetésből tapasztaltak miatt. Az Endeavour a DM-2 küldetés keretében Bob Behnkent és Doug Hurley-t juttatta el a Nemzetközi Űrállomásra június elején, és augusztus 2-án tért vissza a Mexikói-öbölbe. A leszállás utáni ellenőrzések során a SpaceX mérnökei nem várt eróziót találtak a Dragon hőpajzsán, illetve az ejtőernyők egy kicsit később nyíltak ki a tervezettnél (természetesen a biztonságos határon belül). A Resilience-t áttervezett hőpajzzsal és fejlesztett barometrikus rendszerrel látták el.


Az első fokozat a vadiúj B1061 lesz. Április 25-én statikus hajtóműtesztet hajtottak vele végre a texasi McGregor telephelyen, július 14-én érekezett meg Floridába. November 11-én már a Dragonnal és a második fokozattal sikeres statikus tesztet hajtottak végre, immáron a startálláson. Az első fokozat a dolga végeztével a JRTI drónhajóra fogja megkísérelni a leszállást, mintegy 535 kilométerre a floridai partoktól.
Az indítás és dokkolás menete
Elemelkedés után az első fokozat két és fél percen kersztül fogja gyorsítani a második fokozatot és a Dragont, 75 kilométeres magasságig. A fokozatok hidraulikus szétválasztása után a második fokozat viszi majd tovább a Dragont, orbitális pályára gyorsítja azt. Körülbelül 6 perccel és 7 másodperccel a vákuum-optimalizált Merlin begyújtása után fogja a második fokozat és a Dragon elérni a szükséges sebességet, ekkor leáll a hajtómű és a Dragon a négy űrhajóssal stabil pályán lesz. Ezután kb. 3 perccel és 19 másodperccel fog a Dragon leválni a második fokozatról és az orrkúpját is nem sokkal ezután nyitja ki, így a dokkolóport mellett található Draco fúvókák is működésbe léphetnek. Ezek fogják azokat a manővereket végrehajtani, amik segítségével összeegyeztetik a Dragon pályáját az ISS-ével. Ezután fokozatosan közeledni fog a Dragon az ISS-hez, és pár órán belül eléri az ún. Keep Out Sphere-t (itt megállnak és ellenőrzéseket hajtanak végre, majd egy engedélyre fognak várni az irányítóktól a folytatásra). Végül de nem utolsó sorban, körülbelül 8 és fél órával indulás után a Crew Dragon C207 Resilience dokkol a Nemzetközi Űrállomás Unity moduljára, a PMA-2 adapterre, ami egy International Docking Adapterrel van ellátva (szabványosított dokkolóport). Ha 24 órás halasztás történne, az ISS-re tartó út 27,5 óráig tartana az ISS pályátulajdonságai miatt.

Az indítás stádiumai időrendi sorrendben
Előkészületektől az indításig
Óra/perc/mp. | Esemény |
– 00:45:00 | A SpaceX Repülésigazgatója (Launch Director) megadja az engedélyt az üzemanyagfeltölés megkezdésére |
– 00:42:00 | A személyzet híd (Crew Access Arm) visszahúzódik a rakétától |
– 00:37:00 | A Dragon küldetésmegszakító rendszerének (launch escape system) aktiválása |
– 00:35:00 | Az RP-1 (finomított kerozin) tartályok feltöltésének megkezdése |
– 00:35:00 | 1. fokozat LOX (folyékony oxigén) tartályának feltöltésének megkezdése |
– 00:16:00 | 2. fokozat LOX (folyékony oxigén) tartályának feltöltésének megkezdése |
– 00:07:00 | A Merlin hajtóművek előhűtése indítás előtt “engine chill” |
– 00:05:00 | A Dragon rendszerei átállnak belső áramforrásra |
– 00:01:00 | A rakéta vezérlő rendszerei az utolsó indítás előtti ellenőrzéseket hajta végre, a Falcon 9 is belső áramforrásra vált |
– 00:01:00 | Üzemanyagtartályok túlnyomás alá helyezése |
– 00:00:45 | A SpaceX repülésirányítója megadja a “GO” jelzést az indításra |
– 00:00:03 | A kilenc Merlin hajtómű begyújtása |
– 00:00:00 | A Falcon 9 elemelkedése |
Indítástól a Resilience leválasztásáig
Óra/perc/mp. | Esemény |
+ 00:00:58 | Max-Q (a rakétára nehezedő legnagyobb aerodinamikai nyomás pillanata) |
+ 00:02:30 | Első fokozat hajtóműveinek leállása (MECO) |
+ 00:02:34 | Első és második fokozat szétválasztása |
+ 00:02:36 | A második fokozat Merlin vákuum-optimalizált hajtómű beindítása |
+ 00:07:12 | Első fokozatot lassító manőver (entry burn) |
+ 00:08:43 | Második fokozati hajtómű leállása (SECO-1) |
+ 00:08:45 | Első fokozat “landing burn”: landolás előtti hajtómű-begyújtás |
+ 00:09:09 | Első fokozat landolás a drónhajón |
+ 00:12:02 | Crew Dragon leválás a második fokozatról |
+ 00:12:48 | Dragon orrkúp kinyitás |

