SpaceX US | CRS-21 küldetésprofil

Kapcsolódó

A nap képe #1389 – Bahama-szigetek

A Nemzetközi Űrállomásról készített felvétel a Bahama-szigetekről.

A nap képe #1388 – Vénusz a Mariner-10 szemével

50 éve készült ez a felvétel a Vénuszról, melyet...

Titokzatos kínai műholddal indult az idei első Hosszú Menetelés-5 rakéta

Ma délután magyar idő szerint 12:30-kor Kína is újabb...

A B1061-es Falcon-9 következő repülése már a huszadik lesz

A cím természetesen optimistán tekint a jövőre, mely akár...

A Nova-C leszállt! Ismét egy amerikai űreszköz a Holdon, 1972 óta először

Múlt éjjel sikeresen landolt a Holdon az Intuitive Machines...

Vasárnap este indul a SpaceX 21. utánpótlást szállító küldetése a Nemzetközi Űrállomásra, immáron a második generációs Cargo Dragonnal. Összegyűjtöttük az összes fontos infót a misszióról nektek. Ne felejtsetek el velünk tartani, ugyanis mi is élőben fogjuk közvetíteni a startot!

← Arianespace 🇪🇺 – Falcon Eye-2 | Kína 🇨🇳 – GECAM A,B →

Indítás ideje, helye: 2020. december 6. magyar idő szerint 17:17 – , Kennedy Űrközpont – Launch Complex-39A (LC-39A), Florida, USA 🇺🇸
Megbízó: NASA (National Aeronautics and Space Administration)
Rakomány: C208 jelű második generációs Cargo Dragon teherűrhajó
Rakomány össztömege: ~ 15 000 kg (ebből 2972 kg hasznos teher)
Hordozórakéta: SpaceX Falcon 9 Block 5
Pálya: alacsony Föld körüli pálya (LEO) – kb. 400 km, 51,6° hajlásszöggel
Első fokozat: B1058.4 – ez lesz az 4. küldetése ennek a fokozatnak
Fokozat visszatérése: Of Course I Still Love You drónhajó, 623 kilométerre a partoktól
Élő közvetítés: hivatalos élő közvetítés a SpaceX YouTube és NASA YouTube csatornáján, illetve mi is élőben közvetítjük magyar kommentárral az Űrutazás-Űrhajók csatornán
Indítás kimenetele: sikeres küldetés (beszámoló)

A csodás grafika alkotója: Geoff Barrett

A küldetés célja, a történelmi első fokozat, és a Cargo Dragon újdonságai
Az CRS-21 küldetés keretében sok új érdekes tudományos eszköz fog eljutni a Nemzetközi Űrállomásra. Indítás után a teherszállító Dragon manőverek sorozatát hajtja végre, hogy kb. 24 órával később megközelíthesse és dokkolhasson az ISS-hez. Igen, itt már nem a Canadarm-2 robotikus kar fogja “elkapni” az űrhajót mint ahogy azt megszokhattuk az első generációs Dragonoknál, hanem önerőből fog a saját Draco fúvókái segítségével dokkolni a Harmony modul zenit oldalon lévő dokkolóportjára. Körülbelül harminc napig fog a Sárkány az űrállomáson tartózkodni, majd lecsatlakozik, visszatér a légkörbe és sima leszállást hajt végre az Atlanti-óceánba. Vízreszállás után a GO Searcher vagy GO Navigator hajók fogják kiemelni az óceánól a kabint és visszahozni Cape Canaveral kikötőjébe. Az első fokozat a híres-neves B1058-as. A booster első, történelmi küldetésén segített eljutni Bob Behnkennek és Doug Hurley-nek a Nemzetközi Űrállomásra a Demo-2 küldetésen május 30-án. Második startján, júliusban az Anasis-II koreai katonai műholdat állította pályára, míg harmadik küldetésén a 12. operatív Starlink csomagot indította útjára októberben. Visszatérni a tervek szerint az Of Course I Still Love You drónhajóra fog leszállni. Áramvonalazó kúpokat most nem terveznek elkapni, ugyanis a Dragon űrhajók indításakor nem használják őket a rakétán.

A CRS-21 misszión

A CRS-21 küldetésen fog először továbbfejlesztett teherszállító Dragon utazni az ISS-re. A Dragon-1-hez képest csak 6 hónapra van szükség 2 küldetés között ugyanazzal a kapszulával, míg a Dragon-1 leggyorsabb újrahasználási ideje 418 nap volt, két start között. Ahogy már előbb is írtuk, a Dragon-2 képes önerőből dokkolni az ISS-hez, így nem szükséges egy űrhajósnak kezelnie a Canadarmot a teherszállító “elkapásához”. A DM-1, DM-2, és Crew-1 után ez lesz a negyedik teljesen automata dokkolás amit a SpaceX egyik űrhajója hajt végre. A második generációs Cargo Dragon “csomagtartó” (trunk) része is különbözik a Dragon-1 vagy Crew Dragon trunk section-étől. Amíg a Dragon-1-nek kihajtható napelemtáblái voltak, a Dragon-2-nek már a trunk oldalára integrált napelemei vannak (ezt már a Crew Dragonokon megszokhattuk). A Cargo Dragon-2-n viszont nem 4 hanem csak 2 szárny van a trunk részen, ugyanis nincsenek SuperDraco hajtüművek se, ergo küldetésmegszakítás sem lehetséges (a 4 szárny a küldetésmegszakítás esetén szükséges a Dragon stabilizálására). Mivel sokkal nagyobb a Dragon-2 (hasznos teher nélkül 12 tonna) ~50%-al több tudományos eszközt és utánpótlást tud szállítani az ISS-re elődjénél. A CRS-22 utáni küldetések nem 1, hanem már 3 hónapig lesznek dokkolva az ISS-hez.

A Cargo Dragon összeszerelés közben

A Dragon utánpótlási és tudományos rakománya
Összesen 2972 kilogramm hasznos terhet juttat majd a Dragon az ISS-re. Részletes lebontásban:

  • Túlnyomásos rakomány: 1882 kg
  • A trunkban tárolt, vákuumnak kitett rakomány: 1090 kg

Ez pedig kategóriákra lebontva:

  • Ellátmány a személyzetnek: 364 kilogramm
  • Tudományos kísérletek: 953 kilogramm
  • Űrséta-felszerelés: 120 kilogramm
  • Egyéb hardver (alkatrészek, stb.): 317 kilogramm
  • Számítógépes hardver: 46 kilogramm
  • Felszerelés az orosz félnek: 24 kilogramm
  • Vákuumnak kitett rakomány: 1090 kg
A C208-as Dragon belseje

Az alkatrészek között a következőket találhatjuk meg: Exploration Catalytic Reactor – új komponensek a vízvisszanyerő berendezéshez mellyel hatékonyabban tud majd működni, Nitrogen/Oxygen Recharge System (NORS) Recharge Tank – új nitrogéntartály mellyel jobban tudják majd kontrollálni az űrállomás nyomásmegtartását, Universal Waste Management System (UWMS) Spares/Consumables – az újgenerációs űrtoaletthez felszerelés és alkatrészek, Rodent Research Habitats and Transporters – élő rágcsálók és azok lakhelyei a Rodent Research-10 kutatóprogram keretében, Nanoracks Bishop Airlock Module – egy kereskedelmileg finanszírozott légzsilip az ISS-re, melyet a Nanoracks, Thales Alenia Space és Boeing épített. 1059 kilogrammos tömegével és 4 köbméteres térfogatával kb. 5x nagyobb a japán Kibo modulon található légzsilipnél. CubeSatok és kisműholdak kieresztésére lesz főleg felhasználva. A Nemzetközi Űrállomás Tranquility moduljához lesz csatlakoztatva, a Canadarm-2 fogja kivenni a Dragon csomagtartójából és az egyik csatlakozóportra ráhelyezni. Bónuszként Mike Hopkinsnak felküldenek egy alvómodult, így már nem a Resilience-ben kell majd éjszakáznia 🙂
Még sok tudományos kísérlet van a fedélzeten a következő kutatási területekről: biológia – az emberi szív működése, a mikrogravitáció hatása az emberi agyra, az aszteroidák biológiai bányászata, anyagtudományok – ötvözetek formálódása mikrogravitációban, …

A NASA nagyszerű összefoglalója a rakományról
A Bishop légzsilip felkészítés közben
Forrás: Thales Alenia Space
A Bishop légzsilip elhelyezése, felhasználása
Dark mode powered by Night Eye