Hosszú szünetet követően, 2019 júniusa után először ismét egy Falcon Heavy-indításra kerül sor! A SpaceX az Amerikai Űrhaderő megbízásából hajtja végre a USSF-44 küldetést, nézzük is a több mint két éve várt indítás részleteit!
Indítás ideje, helye: 2022. november 1. 14:40, Launch Complex-39A (LC-39A) indítóállás, Kennedy Űrközpont, Florida, USA
Megbízó: az Egyesült Államok Űrhadereje (USSF), Millennium Space Systems
Rakomány: a USSF titkosított geostacionárius műholdja és a Millennium Space Systems TETRA-1 kisműholdja
Rakomány össztömege: 3700 kg
Hordozórakéták: Falcon-9 (Block-5) B1066-1 középső első fokozat, illetve a B1064-1 és B1065-1 oldalsó első fokozatok
Pálya: ~36000 km-es geostacionárius pálya (GEO)
Fokozatok visszatérése: a középső első fokozat nem kísérel meg visszatérést, a két oldalsó fokozat az LZ-1 és LZ-2 szárazföldi leszállási zónára száll le
Élő közvetítés: magyar nyelven a Spacejunkie Youtube-csatornánkon tudjátok követni az indítást, az angol nyelvű közvetítést a SpaceX hivatalos Youtube-csatornáján érhetitek el
A küldetés kimenetele: sikeres
A küldetés számokban
Ez lesz:
- a SpaceX idei 50., összességében 193. indítása
- a Falcon Heavy idei 1., összességében 4. indítása
- a 150. orbitális indítási kísérlet 2022-ben, az összes startot világszerte figyelembe véve
A küldetés részletei
A 2019. június 25-én végrehajtott STP-2 küldetés után ismét szerepet kap a SpaceX jelenlegi legerősebb rakétája, a három darab átalakított Falcon-9-ből összeállított Falcon Heavy. A nagyobb kényszerszünetet egyrészt az Űrhaderő titkosított műholdjának közel két éves csúszása is okozta, de más hasznos terhek (pl. a NASA Psyche űrszondája) sem készültek el az eredetileg tervezett időben.
Az Űrhaderő nem sok információt közölt a titkosított rakományról. Annyit bizonyosan tudni lehet, hogy a műhold és a TETRA-1 tömege összesen kb. 3700 kg, és mindkét űreszköz geostacionárius pályán fog üzemelni. Ezúttal viszont a SpaceX feladata nem kevesebb, mint erre az igen nagy magasságú pályára állítani a hasznos terheket, ugyanis hasonló indítási profilra korábban nem volt még példa. Ebből következően a Falcon Heavy képességeit igencsak próbára teszik: a nagy energiaigényű pályának köszönhetően csak a két oldalsó első fokozat lesz képes megkísérelni szárazföldi visszatérést, míg a középső első fokozatnak ez lesz az első és utolsó küldetése, ugyanis nem marad majd elég üzemanyaga a visszatérő műveletek végrehajtásához. A második fokozat pedig több hajtóműves pályakorrekciót kell teljesítsen a több mint 5 órás keringési fázis alatt, hogy elérje a kijelölt pályát, ahol a műholdak leválnak. Az STP-2 küldetés során összesen négyszer indult be a fokozat vákuumra optimalizált Merlin-1D hajtóműve, ezzel az összetett, de sikeresen teljesített tesztküldetéssel nyerte el a SpaceX a Légierő (későbbi Űrhaderő) bizalmát, és kapta meg a 297 millió dollár összértékű szerződést három titkosított küldetés lebonyolítására a ULA mellett.
A TETRA-1 kisműhold
A Millennium Space Systems által gyártott kisméretű űreszköz jövőbeli küldetések, és azokhoz kapcsolódó technológiák, műveletek tesztelése céljából indul az űrbe. Mindössze 15 hónappal a szerződés megkötése után már el is készült a műhold, ami nagyjából 36000 km magas geoszinkron pályán fog adatokkal szolgálni az Űrhaderő számára.
A TETRA-1 végszerelése a felkészítő hangárban. Fotó: Millennium Space Systems
A negyedik Falcon Heavy 27 darab Merlin-1D hajtóműve. Fotó: SpaceX
A rakéta már függőleges helyzetbe állítva a statikus hajtóműteszthez az LC-39A indítóálláson, még orrkúp nélkül. Fotó: Kennedy Space Center
A teljes rakéta felállítva az indítóálláson. Fotó: SpaceX
A küldetés emblémája