Starbase – Starship hírfolyam (2021 május – július)

Kapcsolódó

Az ESA 522 millió eurós szerződéssel segíti az ExoMars küldetést

A kissé hányattatott sorsú ExoMars küldetés újabb lendületet vehet,...

A Rocket Lab egy 14,4 millió dolláros szerződéssel gazdagodott

Nem mindennapi megbízást nyert el a Rocket Lab: a...

A nap képe #1436 – A Szojuz MSz-24 űrhajó belsejében

Loral O’Hara, Oleg Novickij és Marina Vasziljevszkaja a Szojuz...

Közel két hónap után teljesített ismét küldetést a SpaceX az Amerikai Űrhaderő megbízásából

Ezúttal egy űridőjárás-figyelő műholdat juttatott napszinkron pályára a Falcon-9. Kis...

Elstartolt az első Angara-A5 nehéz hordozórakéta az Vosztocsnij Űrközpontból

Ezzel megkezdődtek az Amur indítóállás repülésfejlesztési tesztjei a nehéz...

A SpaceX Boca Chica Village-nél fekvő Starbase űripari komplexuma szinte naponta szolgáltat újdonságokat, érdekes híreket, információkat, ezért igyekszünk folyamatosan figyelemmel kísérni és összegyűjteni a történéseket nektek, hogy ne maradjatok le semmiről!

Az általános tudnivalókról a hírfolyam alatt olvashattok.

Hírfolyam

Augusztus

Augusztus 2. hétfő:

  • A hétvégén rengeteg változás történt mind az indítóállás, mind a Booster 4 és Ship 20 kapcsán! Felkerült az orbitális indítópadra az óriási kör alakú platform. A Ship 20 orrkúpjára is felszerelték az aeróelemeket, illetve egyre több hővédő borítást is kap a részegység. A Booster 4 törzsét befejezték, miután a felső metántartályt magába foglaló részre felkerült mind a négy aerorács (grid fin), és visszatolták a törzset a High Bay-be. Elon Musk folyamatosan szemmel tartja a munkálatokat kisfiával, és tényleg elképesztő tempót diktál a felduzzasztott munkaerő a gyártási és indítási területen is! Lehet, hogy a kisfiú lesz a továbbvivője később az egész projektnek? 🙂
  • Mára egy négy órás útlezárást is kiírtak, magyar idő szerint este 22 óra és éjjel 2 óra között. Nem lehet pontosan tudni, milyen célból, de valószínű egy újabb átszállításra kerül sor.
  • Az éjjel elkezdték a Booster 4-hez szállítani a beszerelendő Raptorokat. A helyszíni tudósítók szerint eddig a következő hajtóművek vannak biztosan beszerelésre kész állapotban: külső Raptor Boosterek -RB2, RB3, RB4, RB6, RB7, RB8, RB9, RB11, RB13, RB14, RB15, RB18, RB20, RB21, két RBXX (nem látható a sorozatszám). Raptor Centerek – RC58, RC74, RCXX

Július

Július 31. szombat:

  • Úgy tűnik, a SpaceX és Elon Musk tényleg szeretné jövő csütörtökön az első teljes Starship prototípust az orbitális indítóálláson látni, hiszen elképesztő tempóban építik a Booster 4 és Ship 20 törzsét is! Tegnap az első fokozat kész metántartályából álló törzsrészt elkezdték felkészíteni a grid finek (aerorácsok) felszerelésére, és valószínű ezután kerülhet sor a két utolsó nagyobb egység összehegesztésére is.

A Booster 4 metántartály törzsrésze. Jól látszik a megerősített felső rész, ugyanis hamarosan rákerül egy teljes második fokozat!

Jópáran dolgoznak csak az aerorácsok felszerelésének előkészítésén. Fotó: Cosmic Perspective (@considercosmos)

Július 30. péntek:

  • Elon Musk újabb elképesztő fotót tett közzé Twitteren: első alkalommal láthatjuk valójában, hogyan is néz ki a Super Heavy üzemanyag-ellátó rendszere az alsó kupolánál, melyet a 20 Raptor Boost (külső, nem mozgatható) hajtóműhöz alakítottak ki (de ez még mindig csak a fő rendszer, a másodlagos csőrendszer csak ezután kerül bele, amivel még gondjaik lehetnek a szakembereknek Musk bevallása szerint is).

Szinte teljesen elkészült az alsó üzemanyag-ellátó rendszer a Booster 4-hez. Fotó: Elon Musk

  • További érdekes infókat is megosztott Musk a Raptor v2.0-ról: amellett, hogy ~185 tonna tolóerőről ~230 tonnára nőtt az új verziójú hajtóművek ereje, felépítésükben egyszerűsödtek, letisztultabbak lettek már. Ezáltal 1000 dollár/tonnára tudja a SpaceX leszorítani a működtetési költségüket, ami egy ilyen komplex és új technológiát jelentő hajtóműnél szinte minimális összeg.

Július 29. csütörtök:

  • A napokban több Raptor hajtóművet is átszállítottak McGregorból a Starbase-re. Pontos számot nem lehet tudni, hogy hány hajtómű vár beszerelésre jelenleg a hangárakban, de az biztos, hogy csak egy hét alatt két Raptor Boost és hat Raptor Center érkezett meg.
  • A Frankencrane már le is csatlakozott az utolsó toronyszegmensről, és felkészülhet az orbitális indítóplatform felemelésére, melyet a szintén nem rég elkészült indítóállás alapzatra fog helyezni.

Július 28. szerda 15:25:

  • Hamarosan helyére kerül a szerviztorony utolsó, kilencedik szegmense is! A Frankencrane épp végzi az emelési műveletet, és hamarosan a nyolcadik szintre helyezi az összetett egységet, melyre már a vezetőcsigákat is felszerelték a napokban.
  • Közben felkészültek már a gyártási komplexumnál az orbitális indítóplatform és az egyik üzemanyagtartály átszállítására. Az útzár elvileg 16 órakor indul, de volt már rá példa, hogy kissé eltértek a tényleges lezárási időktől, és előbb kezdték az átszállítást.

A kilencedik szegmens az emelési művelet közben, hamarosan a helyére kerül! Forrás: nasaspaceflight.com

  • 16:05: szinte „menetrend szerint”, a lezárás első perceiben elindult a GSE5 tartály és az orbitális indítóplatform átszállítása. Eközben a kilencedik szegmens lassan a helyére kerül.

Elöl az indítóplatform, mögötte a GSE5 tartály. Forrás: LabPadre

  • 23:00: A GSE5 tartályt is a helyére emeli az LR11000 (Buucky) daru. A Frankencrane úgy tűnik végzett a kilencedik toronyszegmens helyére illesztésével, de még biztonsági okokból továbbra is tartja felülről, amíg a szerelők nem rögzítik megfelelően a toronyhoz a részegységet.

Forrás: nasaspaceflight.com

Elérte teljes magasságát a szerviztorony! Fotó: @StarshipGazer

Július 27. kedd:

  • Új két órás útlezárást hirdettek ma ki holnapra, magyar idő szerint 16-18 között. Minden bizonnyal valamit a gyártási területről fognak átszállítani az indítási területre, de több opció is lehetséges: elképzelhető, hogy elkészült az orbitális indítóplatform és ezt fogják szállítani, de valamelyik nagy üzemanyagtartályt is áthelyezhetik.
  • Továbbra is érkeznek újabb részegységek a szerviztorony szerkezeteihez, illetve a kilencedik (vagy „8b”) torony szegmens építése is gyors ütemben halad. A már átszállított tartályok megerősítése is folyamatosan zajlik, de továbbra sem tudni, mennyi kiegészítő munkájuk lesz a szakembereknek ezekkel.

Július 26. hétfő:

  • SpaceX-hez közeli források szerint Elon Musk több száz új alkalmazottat vezényel át ideiglenesen Hawthorne-ból és Floridából a Starbase-re, hogy augusztus 5-ig elkészüljön és felkerüljön a Booster 4 és a Ship 20 az orbitális indítóállásra (melyet szintén még be kell fejezni). Ezen kívül elég kapacitást szeretnének a földi kiszolgáló-rendszereknél (kombinálva a már meglévő szuborbitális és az épülő új GSE tankfarm kapacitását) a Booster 4 és Ship 20 tesztjeihez. Eközben a Booster 3 tesztjeit leállították. Az új alkalmazottaknak a Starbase-re kell repülni vagy vezetni, de a pontos munkaerő-igényeknek megfelelő pozíciók száma nem ismert. Az elszállásolás Brownsville nagyobb körzetében történne a maximum kapacitás megközelítésével, így ha épp valaki arrafelé nyaralna, vegye figyelembe, hogy nem biztos, hogy jut szálláshely számára. Ezek az események összefüggésben lehetnek azzal, hogy Musk repülőgépe az elmúlt két hétben mindennap Floridába repült, hogy embereket szállítson a Starbase-re. Ezen kívül július 9-én a SpaceX öt új repülőgépet vett bérbe, de a pontos típusok még nem ismertek, csak a lajstromjeleik. Találgatások szerint ezek a repülőgépek is részt vehetnek az új ideiglenes munkaerő szállításában, és ezeken kívül még helikopterek beszerzését is tervezik, amik a későbbi tengeri platformról történő indításokhoz szállítanák a szerelőket és alkalmazottakat.

Július 25. vasárnap:

  • Elon Musk alig egy órája újabb rendkívüli és érdekes infót osztott meg: a jelenlegi High Bay-től északra egy még nagyobb hangár építése kezdődik meg hamarosan! Bár a jelenlegi épület sem kicsi, a jövőbeli kapacitás-növekedés miatt szükség lehet egy még nagyobb hangárra, ahol egyszerre több első- vagy második fokozatot is lehetőség lesz építeni.
  • Közben folyamatosan érkeznek újabb hatalmas részegységek az indítási területre a szerviztoronyhoz: valószínűleg annak az emelődarunak a rögzítőszerkezetéhez hoztak részegységet, ami majd a fokozatokat fogja ráhelyezni az indítóállásra.
  • A Booster 3-ból kiszerelt mindhárom Raptort elszállították a Starbase-ről, így egy ideig biztos nem fogják újrahasználni őket (ha egyáltalán volt ilyen terv).
  • Tovább épül a Booster 4 a High Bay-ben, újabb több gyűrűből álló részegységre emelték a már meglévő törzset.
  • A Ship 20 üzemanyagtartályait magába foglaló törzsrész elkészült, és elképzelhető, hogy az orrkúp is már készen várakozik az egyik hangárban, így hamarosan megkezdődhet a végső összeszerelése az első orbitális tesztrepülésre épülő második fokozatnak.

Július 24. szombat:

  • Tegnap a harmadik Raptort (RC62) is kiszerelték a Booster 3-ból és visszaszállították a gyártási területre.

  • Egy tesztorrkúpot is felfedezett Mary (@bocachicagal), melynél azt vizsgálják, hogyan fog kinézni a raktérborítás a Ship orrkúpjánál, és ehhez egy nagy részt kivágtak a tesztdarabból.

  • Megerősítik a már helyükre emelt GSE (Ground Support Equipment – földi kiszolgáló infrastruktúra) üzemanyag-tartályokat, miután rájöhettek a SpaceX szakemberei, hogy a jelenlegi konstrukció még nem lenne elég erős a nagymennyiségű folyékony, mélyhűtött üzemanyag tárolására. Így a hegesztéseknél megerősítik a tartályok falát, mely remélhetőleg megoldja a szilárdsági problémákat.

Fotó: Ocean Cam

Július 23. péntek:

  • Tegnap és ma hajnalban két Raptort is kiszereltek a Booster 3-ból, nevezetesen az RC59-et és valószínűleg az 57-et. A pontos okot nem ismerjük, lehetséges, hogy javítás miatt döntöttek így a SpaceX mérnökei, de lehet csak átvizsgálják a hajtóműveket.

Július 22. csütörtök:

  • RGVAerial légi fotóin jól látszik, hogy megérkdeztek a szerviztoronyra építendő Booster-elkapó rendszer elemei, és hamarosan megkezdődik az összeszerelése az érdekes szerkezetnek.
  • Átszállították a torony kilencedik szintjének oszlopait és egyéb szerkezeti elemeit is az indítási területre. Az utolsó szegmenst valószínű nem egyben fogja a Frankencrane óriásdaru felemelni, hanem az első szinthez hasonlóan az egyes részelemeket fogják a magasba emelni és a torony tetején összeszerelni.
  • Megérkezett az első továbbfejlesztett, második generációs Raptor hajtómű is a Starbase-re! Nevezetesen az „R2B2” hajtóművet szállították Boca Chicába, mely egy Booster hajtómű lesz.

A szerviztorony elkapó-rendszerének elemei összeszerelésre várva. Fotó: RGVAerial

Az R2B2 Raptor még a szállítójárműben, mely elsőként érkezett a második generációs hajtóművek közül a Starbase-re! Fotó: Stephen Marr, nasaspaceflight.com

Július 20. kedd:

  • Első alkalommal került sor az elmúlt éjjel statikus hajtóműtesztre egy Super Heavy prototípussal! A Booster 3 felkészítése rendben zajlott, és látványra és hangra is úgy tűnt, mindhárom Raptort beindították. Nem sokkal később Elon Musk is megerősítette, hogy teljes időtartamú tesztet hajtottak végre, így sikeresnek tekinthető az első komolyabb próba. Azt nem tudni, hogy így három hajtóműves konfigurációval lesz-e még hajtóműteszt, de Musk azt is írta, hogy 9 Raptort fognak hamarosan beszerelni a prototípusba!

A hajtóművek indításának pillanata Fotó: SpaceX

Július 18. vasárnap:

  • 17:30: Hosszas előkészület után végre elkezdte emelni a Frankecrane óriásdaru a szerviztorony nyolcadik szegmensét, amelyre már valószínűleg az elkapó-rendszer tartószerkezetének részét is felszerelték. Az aszimmetrikus kialakítás miatt a szokásosnál bonyolultabb volt elkezdeni az emelési műveletet, de immár simán halad minden.

Július 16. péntek:

  • Újabb útlezárási időpontokat tettek közzé tegnap este, jövő héten kerülhet sor legkorábban a Booster 3 statikus hajtóműtesztjére. Július 19-21 (hétfő-szerda) magyar idő szerint 19 óra és hajnali 5 óra között végezheti el a SpaceX a teszte(ke)t.
  • Elkezdték összeilleszteni a Booster 4 első részegységeit a HighBay-ben. Ez lehet az a hordozórakéta, mely az első orbitális tesztrepülést hajtja végre majd a Ship 20-al. Ez utóbbinak szintén már megkezdődött a MidBay-ben az összeszerelése, így egyre inkább alakot ölthet az egyik legfontosabb prototípus a következő napokban, hetekben!

Július 15. csütörtök:

  • Tegnap átszállították a gyártási területről az indítási területre a szerviztorony nyolcadik szegmensét is, egész pontosan a 8a jelűt, mivel lesz még egy utolsó, eddig nem ismert kialakítású egység is a torony tetején. Mindeközben napvilágot látott egy hír, hogy a SpaceX egyelőre az FAA (Szövetségi Légügyi Hivatal) és a környezetvédelmi hatóságok engedélyének megléte nélkül építi a tornyot, így még az a veszély is fennállhat, hogy engedély nélkül az egész tornyot le kell bontani…
  • Boca Chica Village lakosai mára is várható statikus hajtóműtesztről kaptak értesítést, a SpaceX magyar idő szerint 19 óra és hajnali 5 óra között végezheti el a tesztet.
  • 17:20: a mai útlezárást törölték, és egyelőre nem tűztek ki újabb időpontot, így nem tudni, mikor kerülhet sor az első hajtóműtesztre.
  • Lehetséges, hogy még ma újabb szegmenssel növekedhet a szerviztorony, mivel a tegnap átszállított 8. egységet közelebb tolták a Frankencrane-hez, és felkészülnek az emeléséhez.

Július 14. szerda:

  • Újabb összeállítást készítettünk nektek a Starbase RGV Youtube-csatorna felvételeiből, aminek szerkesztője az Infinite Space csatornával együttműködve készít remek felvételeket. A video az alábbi linken elérhető:

  • Bár tegnap törölték a hosszabb útlezárást (valószínű a sikeres kriogenikus teszt miatt már nincs szükség ilyen okból lezárásra), egy két órás lezárásról adtak ki információt magyar idő szerint 21 és 23 óra között. Várhatóan átszállítás céljából kérte a SpaceX a lezárást.
  • FRISSÍTÉS 17:00: Mary (@bocachicagal) nem rég kapott hivatalos értesítést a sheriff hivataltól várható statikus hajtóműtesztről! A dokumentum alapján magyar idő szerint 19 órától 10 órás tesztablak áll a SpaceX rendelkezésére, így még ma sor kerülhet a következő lépcsőfokra a Booster 3 tesztprogramjában!
  • FRISSÍTÉS 17:35: a mai hosszabb útlezárást törölték, így hajtóműtesztre nem fog sor kerülni, azonban a korábban közzétett 2 órás ablak még rendelkezésre ál esetleges átszállításra.
  • Közben egy remek infografikát készített az Artzius Twitter-fiók kezelője, aki az immár három Raptorral felszerelt Booster 3 alját mutatja be a jelenlegi állás szerint. Ez alapján az RC57, RC59 és RC62 hajtóművek kerültek beszerelésre, de azt nem tudni, hogy ezzel a hárommal tervezik-e végrehajtani az első statikus hajtóműtesztet, vagy érkeznek további Raptorok még addig.

Július 13. kedd:

  • Az éjjel végrehajtották az első kriogenikus nyomástesztet a Booster 3-mal. A teszt során folyékony mélyhűtött nitrogént tankoltak az üzemanyagtartályokba, hogy ezzel ellenőrizzék, minden rendben van-e az üzemanyag-rendszerrel és a tankolási művelet is megfelelően zajlik-e (bár azt fontos megjegyezni, hogy ez az „A” szuborbitális tesztpad a második fokozatok tesztjére használatos, de mivel az új tankfarm és üzemanyag-rendszer még nem készült el, itt tudták csak végrehajtani a tesztet).

Nagy erejű kipárologtatások, melyeket a Ship második fokozatok tesztjénél nem tapasztalhattunk. Forrás: LabPadre

  • FRISSÍTÉS 20:40: Miután éjjel beszerelték a második Raptort is a Booster 3-ba, reggel megismételték a műveletet egy harmadik hajtóművel is, melyet mindössze fél óra alatt elvégeztek! Ez valószínű az eddigi leggyorsabb hajtómű beszerelés volt, ami a jövőbeli terveket vetíti elő, hogy szinte pillanatok alatt képesek legyenek a szakemberek egy esetleges hajtóműcserére.
  • Közben a Frankencrane darut napközben leengedték egy kábelhiba miatt, de ezekben a pillanatokban zajlik az újbóli felállítása.

A hatalmas daru ismét függőleges helyzetben már. balra a Booster 3 prototípus. Fotó: Ocean Cam (@obetraveller)

Július 12. hétfő:

  • 07:50: Tegnap beszerelték a Booster 3-ba a Raptor #57-et, és ezekben a percekben helyezik be a7 #59-et. Nem tudni, hogy hány hajtóművet kap ez a prototípus, és milyen tesztek várnak még rá, de ezek szerint statikushajtóműtesztnek is alávetik majd.
  • Szintén tegnap Elon Musk újabb infót osztott meg Twitteren: a múlt héten végleges döntés született róla, hogy a későbbi Boostereket 33 Raptorral szerelik fel, melyek egyenként ~2,22 MN tolóerőt képesek produkálni, így az első fokozat teljes tolóereje 73,26 MN körül lehet majd (összehasonlításként, a Saturn V, mely eddig a valaha épített legerősebb múködő rakéta volt, 35,1 MN tolóerővel rendelkezett, tehát a Super Heavy több mint kétszer erősebb lesz nála, miközben teljesen újrahasználható is lesz egyben…)
  • Az éjjel elkészültek a szakemberek a „Frankencrane” toldási műveleteivel, és fel is emelkedett az óriásdaru ismét függőleges helyzetbe. Így a napokban akár sor is kerülhet az utolsó nyolcadik szerviztorony szegmens felhelyezésére.

Július 10. szombat:

  • Tegnap végül nem került sor újabb tesztre, mert törölték napközben az útzárat. Így legkorábban hétfőn áll a SpaceX rendelkezésére tesztelési lehetőség. Emellett újabb napokra hirdettek ki lezárásokat: keddtől csütörtökig (július 13-15.) magyar idő szeirnt 19 óra és hajnali 5 óra között hajthatnak végre teszteket a Booster 3-mal.
  • Ma Elon Musk újabb remek fotót osztott meg Twitteren: a Starbase-n már gyülekeznek a Raptorok. A közzétett képen épp 9 darab hajtómű látható, ám még ennél is több lehet már a hangárakban.

Fotó: Elon Musk

Július 9. péntek:

  • Az éjjel lezajlott a Booster 3 első ellenőrző tesztje, melynek során külső hőmérséklettel megegyező, gáznemű nitrogén átpumpálásával vizsgálták az üzemanyag-rendszert és a tartályok illesztéseit, hogy nincs-e valahol szivárgás. A teszt simának és sikeresnek tűnt, így ma folytatódhat is a tesztsorozat, ha valóban rendben találnak mindent a szakemberek. Mivel már be is kötötték a metán- és oxigén üzemanyagcsöveket, valószínű az újabb lépcsőfok következhet a tesztekben.
  • Újabb első fokozati Raptor hajtómű érkezett a Starbase-re, nevezeten az RB5. A következő hetekben várhatóan felgyorsul majd a szállítás tempója, hiszen 29 darab hasonló rakétamotort kap a Booster 4 majd, az első orbitális tesztre induló hordozoórakéta.

Július 7. szerda:

  • Úgy tűnik, mégis ezen a héten veheti kezdetét a Booster 3 tesztsorozata, hiszen újabb útlezárási időpontokat hozott nyilvánosságra a megyei sheriff hivatal. Eszerint július 8-án csütörtökön magyar idő szerint 19 óra és hajnali 3 óra között, 9-én pénteken magyar idő szerint 13 óra és hajnali 3 óra között, 12-én hétfőn pedig szintén 19-03 óra között hajthat végre a SpaceX különböző teszteket.
  • Még tegnapra virradóra érkeztek meg a „Frankencrane” óriásdaru újabb elemei, melyek további toldásként kerülnek a daru gémjére, hogy elég magas legyen a szerviztorony utolsó, nyolcadik szegmensének a felemeléséhez.

Július 3. szombat:

  • Ismét leengedték a Frankencrane nevű óriásdarut, mert ez a konfiguráció már nem elég magas az utolsó, nyolcadik szegmens helyére emeléséhez. Valószínű időközben, az első toldási művelet után változhatott a torony mérete, ezért van most még egy toldásra szükség.
  • Eközben felfedezték az első gyűrűszegmenseket a Booster 4 prototípushoz is, ami a jelenlegi hírek szerint az első orbitális tesztrepülést fogja végrehajtani az Ship 20 második fokozattal, és át is tolták a HighBay-be, ahol a törzs összeállítása történik majd…ha már a 20-as számú prototípusról beszélünk, ehhez is feltűnt egy szegmens, így egyre közeledik az idő, hogy ennek a törzsét is elkezdjék összeállítani a MidBay-ben.
  • 3 új Raptor hajtóművet is felfedeztek a gyártási területen, de nem tudni, hogy ezek az első vagy a második fokozatba kerülnek-e, mindenesetre egyre több rakétamotor bukkan fel a Starbase-en.

Július 2. péntek:

  • Tegnap nagyon látványos műveleteket hajtottak végre: újabb szegmenssel nőtt a szerviztorony, immár a hetedik részegység is felkerült, és így már kb. 125 méter magas lehet. De még erre is ráemelik majd az utolsó, nyolcadik egységet, ami 2/3-a az alsóbb szegmenseknek.
  • Szemtanúi lehettünk, ahogy első alkalommal szállítanak át egy Super Heavy prototípust a tesztelési-indítási területre. Délután átgördült a szállítójárműveken a Booster 3, amit azóta már rá is emeltek az „A” szuborbitális tesztpadra. Július 6-ra, keddre már ki is tűzték az első tesztidőpontot, magyar idő szerint 14 óra és éjfél között áll rendelkezésre a SpaceX-nek útlezárás a teszt elvégzéséhez.

Fotó: Elon Musk

Balra az immár 7 szegmensből álló szerviztorony, jobbra épp a „repülő” Super Heavy Booster 3, a tesztpadra történő átemelés közben. Forrás: LabPadre

  • A jövő heti útlezárásokat törölték (időközben szerdára is kitűztek egy tartalék tesztidőszakot), így egyelőre a Booster 3 első tesztje még várat magára jelen állás szerint.

Július 1. csütörtök:

  • Tegnap Elon Musk újabb Starship-infokat osztott meg Twitteren: A napokban elkészült hordozórakéta prototípus „hivatalosan” is a Booster 3/BN3 nevet viseli már. Mint kiderült, sokkal nehezebb volt az építése, mint várták (az okokat nem részletezte), ezért a Booster 4 (BN4) már több nagyobb változtatást fog tartalmazni. A BN3-mal csak földi teszteket fognak végrehajtani, és a BN4 lesz az, ami majd orbitális tesztrepülésre indul az SN20 második fokozattal, illetve ez kap először aerorácsokat is. Az első 10 darab első- és az első 30 darab második fokozat építése során nagoyn gyors és jelentős változások lesznek, amik a későbbi sorozatgyártást is megkönnyítik majd.
  • A nasaspaceflight.com csapatát erősítő Michael Balyor szerint pedig új névadási konvenciót is bevezetett a SpaceX: a második fokozat neve „Starshipről” „Ship #”-re vagy „S#”-re, a „Super Heavy” első fokozat „Booster #”-re vagy „B#”-re módosulhat. A Ship középső Raptor hajtóművei „Raptor Center #” vagy „RC#”, a hordozórakéta hajtóművei „Raptor Booster #” vagy „RB#”, míg a vákuum-optimalizált Raptorok „Raptor Vacuum #” vagy „RVac#” nevet kapnak.
  • FRISSÍTÉS 13:11: Musk nem rég megosztott egy képet a Twitteren az elkészült Booster 3-ról, mely a HighBay toronyhangárban várakozik az átszállításra. A fotóhoz írt megjegyzése alapján erre ma sor is kerülhet, így első alkalommal láthatjuk a 70 méteres óriásrakétát, ahogy az építési területről a tesztelési/indítási komplexumhoz gördítik át két nagy teherbírású, távvezérelt szállítóeszközzel.

Az elkészült Booster 3 a HighBay tetejéről készült képen. Fotó: Elon Musk

  • FRISSTÍTÉS 13:40: a szerviztorony hetedik szegmensét néhány perce kezdte emelni „Frankencrane”, miközben hamarosan elkezdődik a mára kitűzött útlezárás (magyar idő szerint 14-22 óra között áll a SpaceX rendelkezésére a lezárási ablak). A Booster 3 átszállítása mellett elképzelhető, hogy más tesztelésre is sor kerül, de pontosan csak utólag tudhatjuk majd.

Június

Június 28. hétfő:

  • 22:10: épp egymásra helyezik a legújabb Super Heavy prototípus, a BN3/Booster 3 két nagyobb részegységét jelentő oxigén- és metántartályt képező törzset. Ezzel hamarosan elkészül a második teljes törzsű prototípus (az első, a BN1 csak építési útkereső volt). Elon eközben újabb infokat osztott meg Twitteren: ő is reálisabban tekinti az első orbitális tesztrepülés lehetséges időpontját, amire szerinte „pár hónapon belül” sor kerülhet. Azonban az első teljes stack, azaz összeszerelt első és második fokozatból álló Starship már júliusban elkészülhet!
  • Mára újabb másfél órás útlezárást tűztek ki magyar idő szerint 18:30-20:00 óra között, de nem tudni, hogy milyen okból. Ha szállítás lesz, lehetséges a szerviztorony hetedik szegmensének vagy egy újabb üzemanyag tartály hővédő borításnak az áthelyezése. FRISSÍTÉS: a hetedik toronyszegmens került átszállításra, és mivel már le is akasztották a „Frankencrane” emelőszerkezetét, elképzelhető, hogy pár napon belül a hetedik rész is felkerül a helyére.
  • Megérkezett az első vákuum-optimalizált Raptor hajtómű, amit az SN20 prototípus kap meg majd az első orbitális tesztrepüléshez. Hamarosan a másik két motor is követheti, illetve a tengeriszintre optimalizált egységek is folyamatosan érkezhetnek a helyszínre.

Az első, hatalmas fúvókával ellátott vákuum-optimalizált Raptor megérkezett a Starbase-re. Forrás: nasaspaceflight.com

Június 27. vasárnap:

  • „Frankencrane” felemelte a szerviztorony hatodik szegmensét is néhány órája, így már csak két részegység felhelyezése maradt hátra. A hetedik szegmens már napok óta kész, és a nyolcadik, valamivel kisebb is már építés alatt áll.

Fotó: Tyler Gray (nasaspaceflight.com)

Június 26. szombat:

  • Tegnap visszaszállították a BN2.1 teszttartályt az építési területre, de nem tudni, hogy végleg befejezte-e pályafutását, vagy később még végrehajtanak vele további teszteket.
  • Újabb elemekkel gazdagodott az orbitális indítóállás: már a vízszintes tartóelemeket szerelik fel a hat oszlop közé, melyre az indítóplatform kerülhet hamarosan.

Fotó: Starship Gazer (@StarshipGazer)

Június 25. péntek:

  • Elon Musk újabb érdekes info-morzsát osztott meg Twitteren: a jelenleg is épülő Super Heavy Booster 2 még nem az orbitális tesztrepülés hordozórakétája lesz, ezt a feladatot a következő, Booster 3 látja majd el. A második teljesen összeszerelt első fokozatot majd az „A” jelű szuborbitális tesztpadra szállítják, miután elkészült, de további információkat nem közölt Musk arról, hogy milyen teszte(ke)t terveznek végrehajtani.
  • Közben az Infinite Space csapata ismét egy remek áttekintő videót küldött Boca Chicából, így az írásos forma mellett újra videóban is láthatjátok a Starbase fejlesztéseit, építkezéseit! A felvételekből készített összefoglalónkat ezen a linken találjátok:

Június 24. csütörtök:

  • 21:15: kb. 1 órája eltörölték a mára kitűzött útlezárást, így extra tevékenységet nem fog ma végrehajtani a SpaceX.
  • A hét eddigi részen nem volt a leglátványosabb, ezért nem is nagyon tudtunk konkrét hírekről beszámolni. Tegnap azonban egy nagyon rövid tesztet hajtottak végre a BN2.1 teszttartállyal, az utat is mindössze egy órára zárták le, de nem tudni, pontosan milyen teszten esett át a tartály.
  • Mára újabb 2 órás útlezárást írtak ki, valószínűleg átszállítás miatt.
  • A szerviztorony hatodik szintje továbbra is várakozik, hogy a „Frankencrane” a helyére emelje. Eközben a hetedik szegmens is elkészült az építési területen, sőt, az utolsó, nyolcadik részegységet is elkezdték építeni.
  • Ezen kívül folyamatosan gyártják a kriogenikus üzemanyagtartályokhoz a külső hővédő borításokat, amikből egy már az indítási területen várakozik, egy elkészült, de még nem került átszállításra, illetve egy jelenleg is építés alatt áll.

Június 19. szombat:

  • Tegnap valóban a szerviztorony újabb szegmensét szállították át az orbitális indítóterületre, és „Frankencrane” pár napon belül fel is emeli a helyére majd. Eközben már a hetedik részegység is készül, jövő héten akár sor is kerülhet ennek az átszállítására és felhelyezésére is.

Június 18. péntek:

  • Mára ismét egy másfél órás útlezárást tűztek ki magyar idő szerint 17:00-18:30 között, ami valószínű egy újabb szállítás miatt lesz. Elképzelhető, hogy a szerviztorony hatodik szegmense gurul át, de egy újabb üzemanyagtartály külső védőburkolata is elkészült, akár ezt is átvihetik ma, de lehet újra egy dupla szállítást látunk majd.

Június 17. csütörtök:

  • 20:10: éppen zajlik a BN2.1 tartály második tesztje, melyen egyelőre nem tudni, hogy a végsőkig próbára teszik-e a törzsrész szakítószilárdságát. Az utat már lezárták, a területet mindenki elhagyta, és már jegesedik is a teszttartály oldala.
  • Eközben Elon épp az imént válaszolta Twitteren a nasaspaceflight-nak, hogy elképzelhető, hogy az SN16 prototípust hiperszónikus teszrepülésre fogják használi. Bár tegnap átszállították az SN15 mellé, egyelőre nem valószínű, hogy szétszednék, és addig reménykedhetünk abban, hogy ezt a prototípust is láthatjuk repülni valamilyen formában.

Június 16. szerda:

  • Frankencrane a helyére emelte a szerviztorony ötödik szegmensét is, miközben a hatodik emelet már elkészült, és elkezdődött a hetedik részegység építése is.
  • Eközben kigurították a Highbay-ből az SN16 prototípust. Valószínű áthelyezik olyan helyre, ahol nincs útban, tesztnek szinte semmi esélye egyelőre esetében.

Forrás: nasaspaceflight.com

Június 15. kedd:

  • A mai és holnapi útlezárást törölték, így legkorábban csütörtökön kerülhet sor a BN2.1 teszttartály újabb tesztelésére. Viszont így ma akár sor is kerülhet a szerviztorony ötödik szegmensének felemelésére is, ugyanis a negyedik szintről még tegnap lekapcsolták a Frankencrane tartókábeleit.
  • Elon ismét ellátogatott Boca Chicába és megnézte a folyamatosan zajló építkezéseket és egyéb munkákat. Készített is egy fotót a Highbay-ben, ahol épp a Super Heavy BN2 egyik alsó szegmensét készítették elő, hogy a már most hatalmas törzsrészt ráhelyezzék

Balra a Super Heavy BN2 eddig elkészült törzse, jobbra a Starship SN16. Fotó: Elon Musk

  • És ha már Super Heavy…a fenti fotón kívül egy másik fotón a hordozórakéta felső részét is lencsevégre kapta Jack Beyer, a nasaspaceflight.com egyik tagja, ahol a kormányzási manőverekhez szükséges aerorácsok (grid-finek) bekötési részei láthatóak, újabb érdekes részletre fényt derítve

A fenti fotó leglényegesebb része közelebbről

Június 14. hétfő:

  • Tegnap a szerviztorony negyedik szegmense is a helyére került, amit a kibővített gémmel emelt fel „Frankencrane”. Így a torony már most magasabb, mint az LC-39A indítóállás tornya Cape Canaveralban, ami eddig a legnagyobb ilyen építmény volt. Pár napon belül valószínű az ötödik egységet is felhelyezik, míg a hatodik szegmens már az építés előrehaladott állapotban tart a gyártási területen.

Forrás: nasaspaceflight.com

Június 11. péntek:

  • Magyar idő szerint ma 17:30-18:30 között egy órás útlezárást tűztek ki, ami egy újabb átszállítás miatt lehet majd. Ezen kívül jövő hétre több tesztidőpontot is kitűztek, ami a BN2.1 teszttartály további tesztjére vagy tesztjeire utalhat, keddtől csütörtökig minden nap 19-03 óra között lesz lehetősége a SpaceX-nek a teszt végrehajtására.
  • Frissítés 18:10: épp a szerviztorony ötödik szegmensét szállítják át, így már újabb két egység fog hamarosan várakozni arra, hogy „Frankencrane” a helyükre emelje őket (amit egyébként az éjszaka ismét leengedtek vízszintes helyzetbe, de az okát nem tudni)

Forrás: LabPadre

Június 10. csütörtök:

  • Először emelte fel hatalmas és kibővített gémjét a „Frankencrane” nevű óriásdaru. Minden más eltörpül mellette, így látszik igazán hatalmas mérete. Jelenleg ellenőrzik, hogy stabil-e a teljes emelőrendszer, és ha igen, a következő napokban ismét egy részegységgel növekedhet a szerviztorony, hiszen a negyedik „emelet” már itt várakozik.

Forrás: LabPadre

Június 9. szerda:

  • 17:20: egy órája dupla szállítást végzett el a SpaceX, egyszerre gördült át a szerviztorony 4. részegységem mögötte pedig a második üzemanyag tartály külső borítása.

Forrás: LabPadre

  • Tegnap ismét egy Starship-tesztet hajtottak végre, több mint egy hónappal az SN15 sikeres repülése és leszállása után. Ezúttal a múlt héten átszállított BN2.1 Super Heavy teszttartályt vetették alá vizsgálatnak egy kriogenikus nyomásteszttel. A tartály láthatóan gond nélkül teljesítette a nyomáspróbát, melynek során folyékony mélyhűtött nitrogént tankoltak bele és folyamatosan növelték a nyomást a belsejében. A teszt sikerére utalhat, hogy a mai útzárat törölték is.

Június 7. hétfő:

  • A mára kitűzött hosszú útzárat törölték, de magyar idő szerint 17:30-18:30 között egy rövidebb lezárásról adtak ki értesítést, valószínűleg szállítás céljából. Legnagyobb esélye a GSE3 tartálynak van, ami egy pár napja már elkészült. FRISSÍTÉS 17:50: a mai útzárat törölték, helyette holnapra tűztek ki új lezárást magyar idő szerint 16:30-18:30 között, miközben az eredeti hosszabb útzár 19 órától továbbra is érvényben maradt.
  • Egy újabb olyan alkatrészt fedeztek fel az első tesztrepülésre építendő Super Heavy hordozórakétára, amit korábban nem láthattunk: a hatalmas metán üzemanyag-levezetőcsövet tegnap a Highbay-be emelték, ahol már lassan elkészül az első fokozat oxigéntartályát képező törzsrész.

A hatalmas elemet tegnap készítették fel a Super Heavy-be való beszerelésre Fotó: @bocachicagal

Június 6. vasárnap:

  • Mind a hat kiegészítő/toldó elemet felhelyezték az indítóállás oszlopaira, így miután elkészül a kör alakú platform, át is szállíthatják és fel is erősíthetik ezekre a tartóelemekre.
  • Úgy tűnik, vákuum-optimalizált Raptor hajtóműveket is fog kapni a Starship SN20, amivel az első orbitális tesztrepülést tervezik végrehajtani: tegnap ugyanis első alkalommal figyelték meg az alsó kupolarészt, ahol a speciális kiképzésű elemeket is felszerelték már a hajtóművekhez.

A hat kiegészítő elem már az oszlopokon. A kép forrása: LabPadre

Az SN20 alsó kupolája, a három hatalmas rögzítő alkatrésszel. Forrás: nasaspaceflight.com/@bocachicagal

Június 4. péntek:

  • Tegnap átszállították a BN2.1 teszttartályt az indítási/tesztelési területre. Ezzel fogják a Super Heavy belső „thrust puckra”, azaz az oxigéntartály alsó kupolára ható erőket egy hidraulikus erőgéppel tesztelni, amit majd a belső gyűrűn található kilenc Raptor hajtómű generálni fog indításnál.
  • A tesztekhez jövő héten hétfő-szerda (jún. 7-9.) magyar idő szerint 19 óra és hajnali 3 óra között tűztek ki útlezárásokat.
  • Közben a szerviztorony negyedik és ötödik egysége is készül, a negyediket hamarosan be is fejezik, és átszállítják majd. Azonban előbb a „Frankencrane” nevű óriásdaru bővítési munkáit kell elvégezni, amivel összesen majdnem 168 méter magas lesz, és így a teljes szerviztorony építését (ami kb. 140 méteres lesz), el tudja végezni.

A BN2.1 teszttartály, amivel a Super Heavy aljánál képződő erőhatásokat fogják szimulálni

Fotó: @bocachicagal

A szerviztorony negyedik és ötödik egysége építés közben

Fotó: Starship Gazer (@StarshipGazer)

Június 2. szerda:

  • Mivel az USA-ban háromnapos hosszú hétvége volt a hétfői Memorial Day miatt, a Starbase-en is kicsit visszafogottabb tempóban haladt a munka. De pár látható építési munka azért zajlott.
  • Az orbitális indítóállás hat oszlopából háromra már felszerelték azt a kiegészítő elemet, amire majd a kerek platformot helyezik majd. Várhatóan ebbe építik be majd az akusztikai tompítórendszert, amely indításkor nagy mennyiségű vizet juttat a rakéta alá, így tompítva az óriási hanghatást, amit a hajtóművek generálnak.
  • Leengedték vízszintes helyzetbe a „Frankencrane” nevű óriásdarut, mely már három nagyobb egységet is felhelyezett az épülő szerviztoronyra. Mivel a negyedik egység már túl magas lenne a jelenlegi kialakítású daruhoz, így megtoldják az emelőgémjét, és ezután kerülhet a sor a szerviztorony további építésére.
  • Folyamatosan zajlik a különböző alkatrészek, tartályok, generátorok szállítása az indítási területre, amik az új infrastruktúra részét képezik.

A hat oszlop közül három már megkapta a kiegészítő elemet

Forrás: LabPadre

A „Frankencrane” (középen) leengedett állapotban várja a toldóelemek felszerelését

Forrás: LabPadre

Május

Május 30. vasárnap:

  • Elon Musk ismét egy elképesztő információt osztott meg az éjjel Twitteren, miután Mary (@bocachicagal) egy érdekes fotót tett közzé. A képen jól látható, hogy egy jövőbeli Super Heavy „thrust puck”-ja, azaz a Raptor hajtóművek rögzítésére szolgáló egysége 29 illesztési helyet tartalmaz. Erre válaszolt Elon, hogy a jelenlegi 28 hajtóműves koncepció valóban ismét változni fog és először 29 majd a jövőben 32 Raptor gyorsítja majd a hordozórakétát, és ezek összesen több mint 7500 tonnás tolóerőt fejtenek ki majd (összehasonlításként, a történelem eddigi legerősebb rakétája, a Saturn V ~3500 tonnára volt képes, így a Super Heavy több mint kétszer annyi tolóerővel fog rendelkezni)!

A Super Heavy rakéta új kialakítású egysége a 29 Raptor számára

Május 29. szombat:

  • Felkerült a harmadik modul is a szerviztoronyra. Az építési területen már a negyedik és ötödik nagyobb részegység is készül, tehát várhatóan jövő héten ismét növekedni fog a torony.
  • A GSE1 tartályhoz tartozó hővédő borításként szolgáló külső tartályrészt is átszállították tegnap, és a napokban rá is húzzák majd a már helyére emelt tartályra.

A szerviztorony harmadik modulja is a helyére került tegnap

Forrás: LabPadre

Az óriási külső burkolat, ami a kriogenikus folyadékot (valószínű oxigént) tartalmazó tartályt fogja védeni a környezeti hatásoktól és magas hőmérséklettől

Május 28. péntek

  • Tegnap átszállították a szerviztorony harmadik szintjét is az indítási területre, és hamarosan fel is helyezik az eddig elkészült toronyra.
  • Mára is egy újabb útlezárást tűztek ki, valószínű a GSE3 tartályt szállítják majd át.
  • Elon Musk is a Starbase-hez utazott, és készített is egy fotót a Highbay-ben várakozó SN16 prototípusról, illetve a mögötte épülő „Booster 2-ről”, ami lehetséges, hogy a BN3 sorozatszámú hordozórakéta lesz.

Elöl a Starship SN16, mögötte az épülő Super Heavy „Booster 2”

Fotó: Elon Musk

Május 26. szerda

  • 23:15: ezekben a pillanatokban szállítják vissza egy speciális távvezérlésű járművel a Starship SN15-t a hangárakhoz, valószínűleg „nyugdíjazzák” és lehet szét is szerelik
  • Közben holnapra magyar idő szerint 21:30 és éjfél között újabb útlezárást tűztek ki, ami egy újabb szállításra utalhat. A lehetséges opciók: a szerviztorony harmadik szintje, a GSE3 (harmadik üzemanyag tartály az új Super Heavy tankfarmhoz), vagy esetleg az SN16 prototípus

Az SN15 visszaszállítása az indítási területről a gyártási részleghez

Forrás: Labpadre

Május 24. hétfő:

  • 19:30: közel másfél órás művelettel a helyére emelték a szerviztorony második szintjét

Fotó:@considercosmos

  • 18:00: a „Kong” nevű daru elkezdte emelni a szerviztorony második szintjét. Közen egy távvezérlésű szállítójármű érkezett az indítási területre egy Starshipekhez használt szállítóállvánnyal, ami azt jelentheti, hogy visszaviszik az SN15-t a gyártási területre…lehet mégse repül újra?

Fotó:@considercosmos

  • 09:00: Folyamatosan építik egybe a Super Heavy BN3 törzsének részeit a Highbay-ben, szinte naponta 4-5 gyűrűvel növekszik a prototípus. Ez lesz az a hordozórakéta, ami végrehajthatja az első (majdnem teljes) orbitális tesztrepülést.
  • Az indítási területen is nagy tempóban zajlik a munka, a szerviztorony belsejében már a munkások liftje is behelyezésre került, és készülnek a torony második szintjét jelentő óriási részegység felhelyezésére is.
  • Két óriási metán mélyhűtő berendezést is beszereltek az új tankfarmnál, ahová sorra érkeznek a különböző csőrendszerek elemei is.

Fotó: @bocachicagal

Május 22. szombat:

  • Tegnap mindhárom Raptort kiszerelték az SN15-ből és visszaszállították a a hajtóművek vizsgálatát végző hangárba.
  • Először látható felemelt állapotban „Frankencrane”, azaz az új óriásdaru, mely a szerviztorony óriási egységeit illeszti egymásra.