Starbase – Starship hírfolyam (2022 január-június)

Kapcsolódó

Új holdjáró fejlesztésére írt ki pályázatot a NASA

Az új járművet a 2029-re kitűzött Artemis-5 küldetéstől alkalmaznák,...

Spanyolország az Artemis Egyezmény 25. aláírója

A madridi Moncloa-palota adott otthont az Artemis Egyezmény 25....

Starlink-misszióval zárta a hónapot a SpaceX

Túl van a 240. misszióján a SpaceX, melynek alkalmával...

A nap képe #1121 – LEGO figurák a magasban

1000 db LEGO-asztronauta utazott ballonok segítségével 34 kilométeres magasságba...

A Webb szemügyre veszi a Szaturnusz holdjáról előtörő vízgőzt

A James Webb űrtávcső kutatói egy több mint 9600...

Új év kezdéséhez új hírfolyam is dukál, mostantól ebben a hírfolyamban értesülhettek a Starbase mindennapi történéseiről, és a Starshippel kapcsolatban érkező hírekről! A 2021 május-július közötti időszak hírfolyamát itt találjátok, az augusztus-december időszakról pedig itt olvashattok. 2022 júliustól új hírfolyamban folytatjuk az események összefoglalását!

Fotó: Starship Gazer (@StarshipGazer)

Hírfolyam

Június

Június 30. csütörtök:

  • Starbase
  • 22:15: Már egyértelmű, hogy a B7-tel hajtanak végre tesztet, mert aktiválták az indítóállás üzemanyagtöltő rendszerét.
  • 21:59: Újabb tesztre készülnek, már elkezdték előkészíteni a tartályparkot. De ahogy az előző napokban, így most sem tudni előre, melyik tesztalanyt veti alá újabb ellenőrzésnek.
  • Tegnap a B7 volt ismét a tesztalany, valószínű héliumgázas nyomásteszt volt a Raptorok vizsgálatára. Viszont belső források szerint magára a hajtóműtesztre, amikor be is indítják a Raptorokat, július 5 után kerülhet sor.
  • Hosszú várakozás után végül ma visszaszállították a B4-et is az indítási területről, ami hónapok óta volt félretéve egy állványra. Most a Rocket Gardenben felszabadult állóhelyre került, miután a B5-t pár napja átvitték a High Bay 2-be. Ez utóbbinak a szétszerelése meg is kezdődött, és már le is emelték a felső metántartály részt az alsó törzsszekcióról.

Június 29. szerda:

  • Starbase 23:53: Ismét lezárták az utat, felkészülve egy újabb tesztre a B7-tel vagy a B7.1-gyel.
  • Kennedy Űrközpont: a szerviztorony harmadik szegmensét is felemelték, alig több mint egy hét alatt végeztek el ennyi munkát!

Forrás: spaceflightnow.com

  • Starbase: Tegnap este végül a B7.1-el hajtottak végre ellenőrző nyomástesztet, ami másfél óráig tartott. Valószínű még nem a végletekig tették próbára, de a következő teszt(ek) során megnézik, mennyit bír a speciális kialakítású test.

Június 28. kedd:

  • Starbase 22:34: A B7 tűnik a mai tesztalanynak, de biztosan nem hajtanak még végre statikus hajtóműtesztet, mert mára sem kaptak értesítést a lakosok.
  • Starbase 21:13: Ismét lezárták az utat és kiürítették az indítási-tesztelési területet. Egyelőre nem tudni, melyik tesztalannyal hajtanak végre újabb tesztet, de ez hamarosan kiderülhet.
  • Kennedy Űrközpont: A harmadik toronyszegmenst is átszállították múlt éjjel az LC-39A-hoz.

Forrás: Nasaspaceflight.com

  • Starbase: Sikeres volt a B7 tegnapi tesztje. Pontosan nem tudni, milyen folyamatot hajtottak végre rajta, de valószínű nyomásteszt lehetett kis mennyiségű cseppfolyósított oxigénnel és nitrogénnel. A mai útzár még érvényben van, így ma folytatódhat a tesztsorozat.

Június 27. hétfő:

  • 22:22: Elkezdődött a B7 tesztje, de nem lehet pontosan tudni, hogy milyen folyamatot hajtanak végre rajta.
  • 20:59: Lezárták az utat, mert vagy a B7-tel vagy a B7.1-el hajtanak végre majd tesztet. A B7-tel legfeljebb egy statikus hajtóműteszt előtti felkészülésre kerülhet sor, mert a lakosok nem kaptak értesítést várható komolyabb tesztről. A felkészülés során egészen a Raptorok beindításáig megvizsgálhatják a rendszereket.
  • További útlezárásokról adtak ki infót jún. 30, júl. 5-6 (csütörtök, hétfő és szerda) 17-05 óra közötti időpontokról.
  • Átgördítették a használaton kívüli Booster 5-öt a „Rocket Garden” tárolóterületről a High Bay 2-be, hogy megkezdjék a szétszerelését.
  • Tegnap megkapta az S24 legalább a három vákuum-optimalizált Raptort, de egyes feltételezések szerint akár már a három tengerszintre optimalizált hajtóművet is beszerelhették, így ennek a prototípusnak a felkészítése is a végső fázisba ér. A maradék hővédő elemek felszereléséről nincs sajnos felvétel vagy információ, de az elmúlt hetekben ezen munkafolyamat is valószínűleg haladt, sőt akár be is fejeződhetett.

Június 26. vasárnap:

  • Tegnap újabb előkészületeket tettek a B7 közelgő statikus hajtóműtesztje(i) előtt, ugyanis a 20 külső Raptor indítás-rásegítő gyújtásrendszerén hajtottak végre tesztet.

Június 24. péntek:

  • Ma hajnalban újabb fontos előrelépést tett a SpaceX a Starship orbitális indítása felé: teljesen automatikusan, mindenféle emberi beavatkozás nélkül emelte a „chopstick” nevű emelő-elkapókar a Booster 7-et az indítóállásra! Ez volt az első alkalom, hogy egy első fokozatot mozgattak a karokkal, és először volt automatizált az egész folyamat, ami nagyjából 2 órát vett igénybe. Másfél órával azután, hogy a tartókarok elengedték a tökéletesen helyére került törzset, le is emelték a chopstick-et a B7-ről.

Forrás: nasaspaceflight.com

Június 23. csütörtök:

  • Mostantól a Kennedy Űrközpontban zajló eseményekről is beszámolunk ebben a hírfolyamban!
  • – Múlt héten átszállításra került a második szerviztorony első szegmense, amit az LC-39A indítóállásnál fognak felépíteni. Ennek felhelyezése a beton alapzatra meg is történt két napja. Ma viszont már a második szegmens is követte, így alig pár nap alatt máris a torony negyede a helyére került már! Ráadásul ezek a szegmensek már sokkal jobban előkészítve kerülnek a végső helyükre, a belső liftek mozgásához szükséges síneket és egyéb szerkezeti elemeket már beszerelték az egyes építések során. Ezen kívül már a „chopstick” elkapókarok első nagyobb eleme is a helyszínen van, így elég gyors tempóban fog megépülni az egész Mechazilla, hiszen rengeteget tanultak a Starbase-en történő első építések során.

Már a második toronyszegmens is a helyére került az LC-39A indítóállásnál! Forrás: spaceflightnow.com

  • 19:05: Át is ért a B7 az indítási területre, ami az eddigiekhez képest sokkal gyorsabb művelet volt. Ez annak is köszönhető, hogy teljes hosszában felújították az utat, így simább és biztonságosabb a szállítás is.
  • 17:54: A Starbase-en elindult a Booster 7 a High Bay 2-ből az indítóállásra! Nagyjából 1,5-2 óra múlva érhet át, mert elég lassú a művelet.
  • Jövő hétre újabb három tesztidőpontot adtak ki jún. 27-29. (hétfő-szerda) 17-05 óra között.

Június 22. szerda:

  • 17:47: A mai útzárat is törölték.
  • Úgy tűnik, hamarosan befejeződik a High Bay 2 tetőszerkezetének építése is, mert a „Buucky” nevű óriásdarut a napokban vízszintesbe engedték. Ez egyúttal lehetőséget ad a Booster 7 átszállítására is, melyre a napokban kerülhet sor.
  • Eközben még aktív a mára kitűzött útlezárási időpont, így lehetséges, hogy sor kerül a B7.1 első tesztjére.
  • A hétvégén nagy számú NASA-küldöttség érkezik a Starbase-re, hogy egyeztessenek a következő hetek várható ütemezéséről, és a B7-S24 következő tesztjeiről. A SpaceX ugyanis egy belső forrás alapján kitűzte az első konkrét orbitális indítási időpontot, ami július 18! Bár szinte biztos, hogy ez a dátum nem teljesül, mert ahhoz mindennek elsőre és hibátlanul teljesülnie kell. Csak 1-1 statikus hajtóműtesztet terveznek végrehajtani az első és második fokozatokkal, a B7 esetében kilenc, a S24 esetében hat hajtóművel.

Június 20. hétfő:

  • Tegnap ráemelték a B7.1 teszttartályt a kriogén nyomástesztekhez használt állványra. Ezután nem sokkal a „can crusher” nevű felső nyomásszimulátort is ráemelték a tartály tetejére, amivel majd felülről teszik próbára a strukturális teszteken.

Fotó: Starbase Surfer (@cnunezimages)

Június 19. vasárnap:

  • Bár nem hivatalos formában, de végre először kaphattunk hírt az első orbitális pályára történő Starship-indításról! A SpaceX csak 1-1 statikus hajtóműtesztet tervez végrehajtani a fokozatokkal, a B7-nél kilenc hajtóművel, az S24-nél hattal, így egyrészt időt spórolhatnak, másrészt az FAA is könnyebben adhatja ki a repülési engedélyt. Azt nem tudni, hány hajtóművel szállhat fel ténylegesen majd a rakéta. Viszont ezen terv alapján a legkorábbi indítási dátum július 18-a lehet, ehhez persze mindennek elsőre a terv szerint kell történnie. Várhatóan nem ez lesz azért a tényleges dátum, de önmagában már pozitívum, hogy egy konkrét dátummal számolnak!

Június 17. péntek:

  • 23:22: Jövő hétre új tesztidőpontokat adtak ki jún. 21-23 (kedd-csütörtök) 17-05 között.
  • Sokak várakozásával ellentétben nem a B7-et, hanem a B7.1 teszttartályt szállították át az éjszaka folyamán az indítási-tesztelési területre, immár két speciális kialakítású tesztalany vár a próbákra. A B7.1-et alig pár nap alatt építették, de a pontos célja nem ismert. Újabb tesztidőpontokat egyelőre nem tűztek ki a nyomáspróbákhoz.

Június 16. csütörtök:

  • A két órás útlezárást éjfél és éjjel 2 óra közé módosították, ekkor kerülhet sor a B7 átszállítására.

Június 15. szerda:

  • Holnapra két órás útlezárási időszakot adtak meg 15-17 óra között. Várhatóan a B7-et fogják átszállítani az indítóállásra, miután minden szerelési munkát elvégeztek rajta, és készen áll a statikus hajtóműtesztek megkezdésére.

Június 14. kedd:

  • 18:52: Bár Elon Musk kijelentéseit erős fenntartásokkal kell kezelni, legutóbbi Twitter-válaszaiban úgy jósolja, hogy a B7+S24 stack júliusban készen állhat az első orbitális tesztre, augusztusban a B8+S25 és ezután minden hónapban újabb teljes Starship-stack készülhet el. Természetesen a repüléshez még meg kell szerezni az engedélyeket az FAA-től, amiket komoly és összetett hajtóműtesztek előznek meg.
  • Részletes leírás az FAA tegnap kiadott környezetvédelmi engedélyéről ebben a cikkben!
  • A mai útlezárást is törölték várhatóan most arra fókuszál leginkább a SpaceX, hogy minden módosítást végrehajtson.

Június 13. hétfő:

  • Szükséges módosítások végrehajtása mellett kiadta az FAA a Starbase környezetvédelmi engedélyét. A változtatásokat 75 pontos listában határozta meg a hivatal. Holnap jövünk bővebben az ismert részletekkel!

Június 11. szombat:

  • A hétfői útlezárást törölték, így legkorábban kedden kerülhet sor tesztelésre.
  • Néhány napja a NASA HLS-programjának (az új holdkomp kifejlesztésére kiírt pályázat) vezetői meglátogatták a Starbase-t, és az ott raktározott Raptorokat. Egyes belső források szerint a vezetők is pozitív kimenetelt jósolnak az FAA környezetvédelmi hatástanulmányát illetően, és szerintük június 13-án hétfőn ki is adja a hivatal a végső határozatot.

Az HLS-program vezetői a Starbase-en

  • Elon Musk remek fotót tett közzé Twitteren, amin a Booster 7 alja látható, ahová már mind a 33 Raptort beszerelték! Remélhetőleg hamarosan minden szerelési folyamat befejeződik és sor kerülhet az átszállításra, majd a statikus hajtóműteszt-sorozat megkezdésére. Érdemes megfigyelni a fúvókák felett a hővédő „gallérokat”, ami egy újabb jele az orbitális tesztrepülésre való felkészítésnek.

Fotó: Elon Musk

  • Már az S27 építése is megkezdődött, az első, négy gyűrűből álló törzsrészt sikerült megfigyelniük szemfüles fotósoknak a gyártási területen!

Június 9. csütörtök:

  • 22:48: Elindult vissza a gyártási területre az S24, miután megfelelő nyomás alá helyezték az üzemanyagtartályokat is. Emiatt az eredetileg tervezetthez képest majdnem 1,5 órával később kezdődött meg az átszállítás.
  • Leemelik az S24-et az „A” tesztpadról, és még a mai nap folyamán vissza is fogják szállítani a gyártási területre, várhatóan a High Bay-be, ahol beszerelik majd a hat Raptort. Ehhez köztes útlezárási idősávot tűztek ki 17:30-21:30 között.
  • További tesztidőpontokat is kijelöltek jövő hétre jún. 13-15 (hétfő-szerda) 17-05 óra között.

Június 8. szerda:

  • 17:30: Miközben készülnek az S24 leemelésére, egy másik tesztalany kezdte meg útját a gyártási területről a tesztelési terület felé: ebbe egy új kialakítású, laposabb kupolát építettek, amit a későbbi Starshipekben szeretnének alkalmazni. Az biztos, hogy a SpaceX nem vesztegeti az időt!
  • 16:53: Úgy tűnik, tényleg sikeresek voltak az elmúlt napok tesztjei és újabb fázis fejeződött be, mert a SpaceX daruja már oda is gördült az „A” pad mellé, majd hamarosan leemeli az S24-et, hogy visszaszállítsák a gyártási területre és beszereljék a Raptor hajtóműveket.
  • Tegnap is több órán keresztül tesztelték az S24 alsó kupolájának és törzsének ellenálló képességét, és látszólag ezúttal is minden simán ment, mert semmilyen váratlan esemény nem szakította félbe a folyamatot. Mára is még érvényben van egy alternatív útlezárási időpont.
  • Új védőburkolatot szállítottak az indítóálláshoz, miután az első kísérleti elem felszerelése elég nehezen sikerült. Ez az egység védi meg az indítás közbeni hőtől és gázsugártól az üzemanyag csővezetékeket.

Június 7. kedd:

  • 20:42: Zajlik az S24 újabb tesztje, már elkezdték az oxigéntartály feltöltését cseppfolyósított nitrogénnel.
  • 17:20: Aktiválták a mára kitűzött útlezárást, ami 17-05 óra között érvényes, így egy újabb tesztre kerülhet sor a következő órákban.
  • Lezajlott a tolóerő szimulátorral is az S24 kriogén nyomástesztje. Bár hivatalos megerősítés nincs a kimenetelről, valószínű sikerrel végződött a művelet, mert nem kellett megszakítani egyik fázist sem. Lehetséges, hogy még további teszt(ek)re is sor kerül, ma és holnap új időpontok is lehetőséget biztosítanak a SpaceX-nek.

Június 6. hétfő:

  • 22:22: Elkezdődött az S24 tankolása cseppfolyósított nitrogénnel. Bár a területet jóval előbb kiürítették már, valami műszaki hiba miatt pár szakembernek vissza kellett mennie kijavítani azt, ezután kezdődhetett meg a nitrogén átfejtése.
  • 17:28: Akár már ma folytatódhat az S24 tesztelése, immár az „A” padon, ahol egy újabb és komolyabb tesztnek fogják alávetni. Az utat már lezárták, és hamarosan a tesztelési területet is kiürítik.

Június 4. szombat:

  • 15:30: Ezekben a pillanatokban emelik az S24-et az „A” szuborbitális tesztpadra, ahova már beépítették a vákuum-optimalizált Raptorok tolóerő-szimulátorát a következő tesztekhez.

Fotó: Nic Ansuini (nasaspaceflight.com)



Június 3. péntek:

  • Sikeres volt az S24 tegnapi kriogén nyomástesztje, ezt Elon Musk maga is megerősítette Twitteen. Így várhatóan egy ideig most szünetel ennek a prototípusnak a tesztelése, és a B7 veheti át a főszerepet, ami akár már a következő napokban átgördülhet a High Bay 2-ből az indítóállásra.

Június 2. csütörtök:

  • 22:38: Zajlik a Ship 24 kriogén tesztje, már tankolják cseppfolyósított nitrogénnel az üzemanyagtartályokat.
  • Az utolsó alfejezetet is lezárta az FAA a Starbase környezetvédelmi hatástanulmányi dokumentumában. Így egyre valószínűbb, hogy a jelenlegi június 13-i határidőt tudja tartani a hivatal, és végleg lezárja a teljes vizsgálatot!
  • Három újabb tesztidőpontot adott ki a sheriff hivatal: jún. 6-8. (hétfő-szerda) 17-05 óra között tesztelhet a SpaceX.
  • Elkezdték felszerelni a Booster 7 aerorácsait (grid fineket), ami azt vetítheti előre, hogy hamarosan készen áll majd a statikus hajtóműtesztekhez való átszállításra. Elon Musk egy tegnapi válaszában Twitteren azt írta, hogy pár hét múlva minden Raptor hajtómű beszerelésre kerül, amivel a Booster 7-Ship 24 páros elindul az első orbitális tesztrepülésre. Azt is megerősítette, hogy az első fokozaton először k”ülön-külön tesztelik majd az összes hajtóművet”. Ez elég időigényesnek tűnhet, de ha jól sikerülnek az első próbák, nem kizárt, hogy közben is változik majd a SpaceX terve ezzel kapcsolatosan.
  • Tegnap befejeződött a Ship 24 javítása. Az elmúlt napokban komoly munka zajlott, hogy a múlt pénteki teszt során megsérült csövet és esetlegesen más, nem látható hibát kiavítsák a szakemberek. A munkák befejezése után le is zárták az utat, hiszen még érvényben lévő tesztidőpont állt rendelkezésre, de végül nem került sor újabb tesztre. Ma is 17-05 óra között tehetik próbára a Ship 24-et.

Május

Május 31. kedd:

  • A mai nap volt az újabb határideje a Szövetségi Légügyi Hivatal Starbase környezetvédelmi hatástanulmányi eredményének nyilvánosságra hozatalára, azonban pár perce a hivatal honlapján újabb halasztást jelentettek be. Ezúttal viszont „már csak” újabb két héttel tolták el a tanulmány lezárását, ami így június 13-án várható.

Május 29. vasárnap:

  • Kiderült, hogy ugyanolyan hegesztési hiba miatt történt az S24 egyik csövének törése, mint a Booster 7 esetében, de ezúttal nem a fő üzemanyagcső tört el, csak egy kisebb belső alkatrész. Mindenesetre most egy ideig szünetel a prototípus további tesztelése, mert a Booster 7-tel kezdik meg a statikus hajtóműteszt sorozatot. Ezalatt az S24 szintén megkapja a hajtóműveit, és a B7 után folytatódhatnak vele is a próbák.

Május 27. péntek:

  • 22:04: Alig másfél órás volt a teszt, de pontosan nem tudjuk, hogy milyen műveletet hajtottak végre a prototípussal. Néhány hővédő elem leesett a teszt során, de látható szivárgás vagy sérülés nincs a törzsön. Jövő héten folytatódhatnak a tesztelések, ugyanis a keddi mellé további három útlezárásról adtak ki felhívást: jún. 1-2. 17-05 óra és jún. 3. 6-16 óra között.
  • 12:50: Megkezdődött az S24 első kriogenikus ellenőrző nyomástesztjéhez a felkészülés, az utat már lezárták a művelethez.
  • Aktív útlezárási időszak van még érvényben mára 13-19 óra között, illetve jövő hét keddre (máj. 31.) 17-05 óra között.
  • Tegnap az első rendszerellenőrzést el is végezték az S24-en, ami először „kelt életre”.
  • A Booster 4 közelébe gurult a CraneX daru, amire már felszerelték az emeléshez szükséges merevítő keresztrudat. Elképzelhető, hogy a B4-et is visszaszállítják a gyártási területre, vagy akár a B7 átgördítésére is sor kerülhet, egy nappal az S24 után.

Május 26. csütörtök:

  • 17:40: Miután átért az S24, rá is emelték a kriogén ellenőrző nyomásteszthez épített állványra. Itt fogják végrehajtani az első teszte(ke)t, majd ezután kerülhet át a prototípus az „A” szuborbitális indító- és tesztpadra.
  • 14:51: Végre ismét látványos művelet zajlik! Ezekben a pillanatokban szállítják át a Ship 24-et a tesztelési területre. Második fokozati prototípus átgördítésére egyébként utoljára tavaly júliusban volt példa a Ship 20-al.

Fotó: Nic Ansuini (nasaspaceflight.com)

Május 25. szerda:

  • Tegnap McGregorban ismét mozgalmas tesztnapot tartott a SpaceX, ráadásul ismét egy újabb rekord született a Raptor 2 működtetési idejében: a nemrég 360 másodpercet elérő addigi leghosszabb teszt után egy 365 másodperces tesztindítás váltotta fel.
  • A Starbase-en mai útzár egyelőre még érvényben van 17 órától, így elképzelhető, hogy valamelyik prototípust átszállítják a tesztelési területre.

Május 24. kedd:

  • Még tegnap a mára kiírt útlezárást is törölték, legkorábban holnap áll rendelkezésre 17-05 óra között lezárási időszak.
  • Több órás művelet után felszerelték az orbitális indítóállás üzemanyagcsöveit védő nagyméretű védőburkolatot.

Fotó: Kevin Randolph

Május 23. hétfő:

  • 14:54: Törölték a mai útlezárási időpontot, így ma nem kerül sor semmilyen átszálllításra.
  • 11:31: A mai útlezárási időpont 11-15 óra közé módosult, egy helyi szakértő szerint a Ship 24-et szállíthatják át az „A” szuborbitális padra. Egyelőre azonban nem látszik még előkészület sem a műveletre.
  • A háttérben csendben, de folyamatosan zajlik a felkészülés a következő tesztkampányra, ami már az orbitális tesztrepülést fogja megelőzni. Az indítóálláshoz különböző védőburkolatok, a tartályparkhoz cseppfolyósított metán- és oxigénszállítmányok érkeznek, illetve a Booster 7-be is egyre több Raptort szerelnek be a High Bay 2-ben.

Május 19. csütörtök:

  • Tegnap McGregorban, a SpaceX hajtóműtesztelő központjában ismét nagy volt a forgalom, ráadásul a horizontális tesztpadon 6 percen (!) keresztül működtettek folyamatosan egy Raptort! Ez minden korábbi megfigyelésnél több, és nagy előrelépést jelenthet a hajtómű fejlesztésében. Ezen kívül három másik tesztet is végrehajtottak a nap folyamán.
  • A Starbase-en is folytatódhatnak a tesztelések, ugyanis három útlezárási időpontot is megadtak jövő hétre: május 23-25 (hétfő-szerda) 17-05 óra között kerülhet sor tesztelésre. A prototípus kiléte azonban még nem ismert, az S24 vagy akár a B7 próbái is megkezdődhetnek.
  • A közelgő statikus hajtóműtesztekhez tegnap ismét elkezdték szállítani a cseppfolyósított metánt az orbitális tartályparkhoz.

Május 18. szerda:

  • Megkezdődik a Raptor 2 hajtóművek beszerelése a Booster 7-be! Tegnap a High Bay-be vitték be a 21, 24 és 46-os sorszámú hajtóművet. Az nem ismert, hogy hány Raptort szerelnek most be első körben.

Május 17. kedd:

  • Tegnap felszerelték az S24 alsó aeroelemeit (flap-eket), így hamarosan befejeződhet a prototípus építése.

Május 15. vasárnap:

  • 17:56: Betolták a B8 alsó törzsrészét a High Bay 1-be, és máris folytatódott a törzs összeszerelése, mert a legalsó négy gyűrűből álló szegmensre rá is emelték. A Ship 24 továbbra is várakozik az átszállításra.

Tim Dodd (The Everyday Astronaut) újabb videóinterjút készített Elon Musk-kal a Starbase-en néhány hete. Összeírtam a videóban elhangzott legfontosabb infókat:

  • Az újabb hordozókon kialakított hornyok és az új kialakítású aerodinamikai terelőrácsok jobb visszatérési tulajdonságokat adnak a törzsnek, ennek köszönhetően a belépési sebesség kisebb lehet, illetve nagyobb pontosságot biztosít a szerviztorony szerkezetével történő elkapáshoz. Némileg kisebb keresztmetszet, de nagyobb nyomás lesz a rakéta aljánál (a belépési szög miatt). Ezek még nagyon kezdetleges hornyok, az első dizájn még csak. A későbbiekben a törzs aljánál szélesebbnek kell lenniük. Az aerorácsok jóval kiegyensúlyozottabb mozgást biztosítanak, mint a flap-ek vagy vezérsíkok. Hangsebesség alatti repülésnél számottevően megváltozik a nyomás középpontja a hangsebesség többszöröséről történő lassítás folyamatában. Az aerorácsok működtető szerkezetének sokkal kisebb erőt kell kifejteniük a mozgatáshoz, mint a flap-ek esetében. Igazából akár két aeroráccsal, de legfeljebb hárommal is meg tudnánk oldani a visszatérést.
  • Amikor a csempék felhevülnek, kitágulnak, ezáltal csökkentve a köztük lévő rést. Ezek a rések jóval kisebbek lesznek visszatérés közben, mint amiket a földön láthatunk. Mivel nem sok hő juthat át ezeken a kisebb hézagokon, nem szükséges zsindelyesen felhelyezni a hővédő elemeket. Az a cél, hogy minimalizáljuk a törzsre ható legmagasabb hőmérsékletet. Ennek függvénye, hogy megoldvadnak-e a csempék vagy nem. Visszatérésnél a légkör felsőbb és ritkább rétegeiben igyekeznek minél inkább lelassítani a járművet, hogy csökkentsék a súrlódási hőt.
  • Amire szükség volt a szuborbitális teszrepülések során, azt megtanulta a SpaceX, így most már a Föld körüli pályára állásra koncentrálnak.
  • A teljes Starship jármű nagyon gyorsan fog elemelkedni az indítóállásról az 1,5-ös tolóerő-tömeg arány miatt (megj.: ez a szám megmutatja, hogy a hajtóművek által kifejtett tolóerő hányszorosa a járműre ható súlyerőnek, 1.0 arány kell minimum a földről történő függőleges felszálláshoz). Újrahasználható járműnél célszerű a nagyobb tolóerő-tömeg arány, mint egyszer használható jármű esetében. Ha ez 1 alatt van, semmit nem ér.
  • A világűrbe juttatott hasznos teher tonnánkénti egységárát kell elsődlegesen optimalizálni. Bármilyen ma ismert technológia kevésbé költséghatékony, mint a tonnánkénti egységár redukálása.
  • Jelenleg a Mars felszínére juttatott hasznos teher ára dollármilliárdok tonnánként. Ennek 100.000 dollár/tonnára kell csökkennie, hogy bolygóközi életet tudjunk létrehozni és egy önfenntartó várost alapíthassunk a Marson.
  • A Starship nagyságrendekkel, akár 10000-szer hatékonyabb lehet, így a marsi cél elérése lehetséges. – Elon szerint a felső flap-eket még inkább a széliránnyal ellentétes oldal felé kell áthelyezni, erről nagyobb belső vita is van. Számos optimalizálási lehetőség rejlik még ebben a részegységben. Rossz a méretük, rossz helyen és rossz pozícióban vannak. De működni fognak! Én személy szerint egyáltalán nem vagyok híve a felső flap-eknek. Valahányszor rájuk nézek, az őrületbe kergetnek, mert annyira az optimális szint alatt vannak. Létezik egy lehetséges forgatókönyv, ami a felső flap-ek elhagyását jelentheti.
  • A Megabay négyszer több hasznos területet jelent, mint a High Bay, jóval több gyártási munkaállomás lesz a Boosterhez és a Shiphez is. Sokkal szélesebb és mélyebb épület. A tömeggyártáshoz nagyon sok munkaállomás kell.
  • A földi kiszolgáló rendszerek, beleértve a szerviztornyot is, legalább annyira összetettek, mint az első és második fokozat.

További infók:

  • Az első orbitális tesztrepülést várhatóan a Booster 7 és Ship 24 hajtja majd végre (megjegyzés: Tim az interjút még a B7 javítása előtt készítette).
  • Az S20-al és úgy általában a szuborbitális repülésekkel végeztek.
  • Már az első orbitális teszrepülésen is felvisznek Starlink-műholdakat egy elektromos adagoló berendezésbe pakolva. Elon ezt a rendszert egyébként egy óriási PEZ cukorka adagolóhoz hasonlította, hogy el tudjuk képzelni a mechanizmust.
  • Már nincsenek gázdinamikai fúvókák sem a Boosteren, sem a Shipen.
  • A Shipet is a Boosterhez hasonlóan tervezik elkapni a Chopstick-el.
  • Az első orbitális repülés valóban orbitális lesz (tehát egy majdnem teljes vagy teljes keringés).
  • A jövőben nagyobb raktérajtókat szerelnek be, de egyelőre a tömegcsökkentés miatt kisebbek kerülnek a törzsbe.

Május 14. szombat:

  • 19:05: Néhány órája átszállították a B7-et a gyártási területre, azonban nem a High Bay 1-ben, hanem a 2-ben foglalta el a helyét!

Forrás: LabPadre

  • A megszokottól eltérően mára és holnapra is útlezárást tűztek ki, bár ezek rövid, 1 órás időszakra szólnak csak, várhatóan a B7 visszaszállítása miatt a High Bay-be, de az sem kizárt, hogy már az S24 átszállítására is sor kerül a tesztelési területre.
  • Úgy tűnik, az SN16 prototípus törzsének sorsa is a szétszerelés felé halad, mert a napokban leszerelt orrkúpot már elvitték a törzstől és várhatóan a többi részegységet is szétvágják, majd leemelik a High Bay 2 darujával.

Május 13. péntek:

  • Leemelték a B7-et az indítóállásról a szállítóállványra, ugyanis a héten lezajlott két sikeres kriogén nyomásteszt után már a Raptor 2 hajtóművek beszerelése következhet, hogy aztán a statikus hajtóműtesztekkel folytatódhasson az adatgyújtés.

Május 11. szerda:

  • 19:31: Közben újabb kriogén tesztre készülnek a B7-tel az orbitális indítóálláson. Korábban a nap folyamán a gyorskioldású rendszert is tesztelték, automata üzemmódban rákapcsolva a prototípusra.
  • Átszállították az S20-at a Rocket Garden területre az indítási területről, miután felszabadult egy tárolóhely az SN16 átszállítása után.

Május 10. kedd:

  • Megvan a High Bay 2 óriáshangár első látogatója, ugyanis érdekes módon és kissé váratlanul átgördítették a régóta a “Rocket Gardenben” pihenő SN16 prototípust. Mivel ez egy régóta selejtezett verzió, várhatóan csak a híddarut fogják tesztelni vele.
  • Komoly munka zajlik az indítási terület “A” szuborbitális tesztpadján, ahol a három vákuum-optimalizált Raptor tolóerő szimulátorait építették be nemrég. Mivel az S24 napokon belül készen állhat a High Bay 1-ből való átszállításra, javában zajlik a tesztpad felkészítése is.
  • Valószínűsíthetően sikeres volt a B7 tegnapi tesztje, ugyanis a mai alternatív tesztidőpontot törölte a SpaceX. Lehetséges, hogy át is emelik a prototípust a hidraulikus tolóerő szimulátorra, hogy megismételjék a múltkori tesztet, melynek során komolyabban megsérült a belső üzemanyagcső.

Május 9. hétfő:

  • 22:30: Zajlik a B7 újabb tesztelése. Bár az utat pár jópár órája lezárták, végül nem rég kezdődött meg a tartálypark és az indítóállás üzemanyag rendszerének a felkészítése a cseppfolyósított nitrogén átfejtésére.

Május 8. vasárnap:

  • Ráemelték a Ship 24 orrkúpját az alsó törzsrészre, így egy újabb második fokozat végszerelése fejeződik be lassan!

Forrás: Starbase live, nasaspaceflight.com

Május 6. péntek:

  • 21:45: Emelik a B7-et az indítóállásra, így hétfőre valószínűleg fel is készíthetik a következő tesztre, hogy kedvező időjárás esetén akár már hétfőn ellenőrizzék az állapotát.
  • 21:04: Újabb fejezetet zárt le az FAA a Starbase környezetvédelmi hatástanulmányának összetett folyamatában, így már csak az utolsó szekció maradt, aminek lezárási határideje továbbra is május 31.
  • 17:02: Megérkezett a B7 az indítási területre, ahol a SpaceX daruja már várja a keresztmerevítővel, hogy felemelje az orbitális indítóállásra.
  • 15:44: Kb fél órája elindulhatott a Booster 7 átszállítása, miután a közelben lévő vihar elvonult.
  • Befejeződött a Booster 7 javítása a High Bay-ben, és várhatóan ma ismét át is szállítják az indítási területre, ugyanis ehhez egy 5 órás útlezárási időszakot jelentettek be 12-17 óra között. Ezen kívül három további tesztidőpontot is kitűztek jövő hétre: május 9-11 (hétfő-szerda) 17-05 óra között kerülhet sor a B7 újabb tesztjére.

Május 2. hétfő:

  • Többen kérdeztétek, hogy mi a helyzet a Szövetségi Légügyi Hivatal Starbase-t érintő vizsgálati eredményével. Bár a legutóbbi, 25. Űrhírek-adásban érintettük a témát, leírom a részleteket itt is újra. Tehát ami ápr. 29-én kiderült, hogy további egy hónapot csúszik a teljes vizsgálat lezárása, és a jelenlegi határidő május 31. Ezt az FAA a rengeteg lakossági vélemény kiértékelésével magyarázta, illetve a SpaceX is több változtatásról nyújtott be kérlemet a vizsgálati időszak kezdete óta is, amiket a hivatalnak szintén újra meg kell vizsgálni és ki kell értékelni. Ami viszont jó hír, hogy a teljes hatástanulmány összesen 5 nagyobb pontjából már 3 is lezárult, a pénteki nappal a „Veszélyeztett fajokra gyakorolt hatások” szakasz kiértékelése is véget ért. A másik jó hír, hogy egy másik szekció lezárásának határidejét csak egy héttel tolták el, így ez május 6-án pénteken szintén lezárulhat. Ha ez megtörténik, már csak az „Általános környezeti hatások” fejezet lezárása marad hátra, ennek határideje a pénteken bejelentett május 31-e. Fontos kihangsúlyozni, hogy az FAA számára ez az egész hatástanulmányi folyamat új, és korábban nem eszközölt értékeléseket kell kialakítani a SpaceX rendkívül speciális és merőben új koncepciói miatt mind a Starshipet, mind a Starbase-t illetően. Sokak számára frusztráló lehet a többszöri halasztás, de ez a környezeti hatástanulmányi vizsgálat csak az egyik kötelező elem ahhoz, hogy a Starship orbitális tesztrepülést hajthasson végre. Ez ugyanakkor még nem egyenlő a repülési engedéllyel! Ezt külön meg kell szereznie a SpaceX-nek, amihez még több teszt szükségeltetik. Viszont egyelőre még nekik is bőven van tennivalójuk az újgenerációs Raptorokkal történő statikus hajtóműteszthez és egyéb felkészülési folyamatok befejezéséhez, tehát nem kizárólag az FAA-n múlik, hogy mikor kerülhet sor a várva várt orbitális tesztre. Érdemes visszaemlékezni, hogy hány év kellett a SpaceX-nek ahhoz, hogy az első, 3 Raptorral történő hajtóműtesztet elvégezhesse: ez kb 1,5 év volt. A Super Heavy pedig tizenegyszer ennyi Raptort fog kapni, így sejthető mennyire összetett felkészülési folyamat áll a háttérben ahhoz, hogy a különböző konfigurációjú hajtóműtesztekre, majd a repülésre sor kerüljön.

Április

Április 30. szombat:

  • Komoly tempóban zajlik a Raptor 2 hajtóművek tesztelése McGregorban. Csak tegnap hét hajtóműtesztet hajtott végre a SpaceX a különböző tesztpadokon! Az utóbbi időben egyre többet sikerül tesztelni az újgenerációs rakétamotorokat, ami a Raptor fejlődését és megbízhatóságának javulását mutatja.
  • Az éjjel tesztelték a Starbase orbitális indítóállásának vízes elárasztórendszerét is. Ez volt az első alkalom, hogy erre sor került.

Fotó: Nic Ansuini (nasaspaceflight.com)

  • Visszaszerelték a chopstick nem rég leszerelt stabilizátorkarjainak egyes darabjait.

Fotó: Starship Gazer

Április 29. péntek:

  • Tegnap a szerviztoronyhoz szállították a módosított, és már az új kialakítású második fokozathoz illeszkedő gyorskioldású kar köldökzsinórjait, amiken keresztül feltankolják a Shipet üzemanyaggal és az áramellátást is biztosítják.

Az új csatlakozó és köldökzsinór felszerelése a második fokozat gyorskioldású karjánál. Forrás: LabPadre

  • Újabb Raptor 2 érkezett a Starbase-re, sorszám szerint a 45-ös, ami a mostanában megszokott Lego-témájú fejet is kapott.

Fotó: Nic Ansuini (nasaspaceflight.com)

Április 28. csütörtök:

  • Bár még egyszer sem tesztelték repülés közben, máris új verziójú aerorácsokat fejlesztett a SpaceX a Super Heavy-hez.

A korábbi kialakításhoz képest jól látható a különbség RGVAerial szerkesztett képén a két verzióról.

Április 27. szerda:

  • Elon Musk Twitterre feltöltött fotója alapján jóval több Raptor 2 hajtóművet szállítottak már a Starbase-re, mint ahogy korábban sejteni lehetett. A kép tanúsága szerint legalább 17-18 rakétamotor várakozik már beszerelésre, ami még mindig alig több mint a Boosterhez szükséges 33 hajtómű fele, de az utóbbi időben ezek szerint felgyorsult a gyártás.

Fotó: Elon Musk

  • Leszerelték az elkapókarokról az alsó rögzítőegység részeit, amivel a második fokozatot stabilizálják. Lehetséges, hogy a törzsön végrehajtott változtatások a stabilizáló pontokat is érintették, ezért a karok hosszát is változtatni kell, de magát a stabilizáló részt fent hagyták a „chopsticken”.
  • Elkezdték a High Bay 2 belső lépcsőjének beépítését.

Április 24. vasárnap:

  • A napokban kiszivárgott egy fotó a B7 belsejéből, ami az igencsak megsérült fő üzemanyagcsövet mutatja az oxigéntartályban. Látható, hogy a körülötte lévő nyomás szinte összeroppantotta a teljes csövet, és a felső illeszkedési résznél el is vált a kupolától. Úgy tűnik, hogy a sérült prototípust tényleg kijavítják, ahogy Elon Musk kérte.
  • Tegnap új csőrészek érkeztek a Starbase-re, de még nem tudni, hogy melyik prototípusba építik be. Lehet a B7 kapja meg, hogy tudja folytatni a tesztelést, de lehet már a B8-ba építik, mert ennek a gyártása is eléggé előrehaladott állapotban van már.

A B7-ről kiszivárgott fotó

Az újonnan érkezett üzemanyagcső

Április 22. péntek:

  • Bár a héten a tesztek szünetelése miatt nem zajlott annyira látványos esemény, pár fejleményről be tudunk számolni:
  • Az épülő új óriáshangár neve hivatalosan High Bay 2, míg a már használatban lévő épület a High Bay 1 nevet kapta. Így lezárult az a becenév-adási „vita”, hogy Mega Bay-nek vagy Wide Bay-nek nevezzék-e a hangárt.
  • Több belső hírben is arról írtak, hogy a Booster 7 üzemanyag átviteli rendszere megsérült, és valószínű selejtezni kell az egész prototípust, bár Elon Musk, azt szeretné, ha megjavítanák és ezzel végeznék el az első statikus hajtóműteszteket az új Raptor 2-vel.
  • Ha már Raptor 2: egyre több hajtóművet szállítanak a Starbase-re, jelenleg legalább 6-7 darab rakétamotor lehet már a hangárakban. Tegnap is érkezett újabb három darab, melyek viccesen Lego-témájú jelöléseket kaptak.

3 új Raptor 2 érkezett a gyártási területre

Az egyik Lego-fejű hajtómű

  • Úgy tűnik, hogy hamarosan bemutatkozhat a Ship 24 második fokozati prototípus, bár ehhez előbb még be kell fejezni az orrkúp és az alsó törzsrész összeillesztési- és végszerelési munkáit. Tegnap ugyanis három RVac (vákuum-optimalizált Raptor) tolóerőszimulátor munkahengerét szállították a tesztelési területre. Ezt a berendezést az „A” jelú szuborbitális tesztpadba szerelik be, és erre fogják felemelni majd az S24-et, miután elkészült a teljes törzs és átszállították a High Bay 1-ből.

A három tolóerőszimulátor útban a tesztelési terület felé. Fotó: RGV Aerial

Április 19. kedd:

  • Miután tegnap megérkezett a Booster 7 a gyártási területre, betolták High Bay-be, a még szerelés alatt álló Booster 8-at pedig addig a hangár elé helyezték. Az a hír járja, hogy a B7 egyik üzemanyagcsöve eltört a legutóbbi kriogén teszten, de ez nem hivatalos információ, így egyelőre nem tudni, hogy ezen javítási munkákat kezdi meg a SpaceX, vagy már az új Raptor 2 hajtóművek beszerelését.
  • Eközben tegnap elkezdődött az új óriáshangár, a Starfactory első oszlopainak felállítása. Ez az épület egy nagyobb területtel megtoldva fogja felváltani a jelenlegi 3 hagymasátrat, ahol a különböző munkafolyamatok zajlanak.

Április 18. hétfő:

  • 22:03: Megkezdték a Booster 7 visszaszállítását a gyártási területre.
  • 16:24: Átemelték a Booster 7-et a szállítóállványra, amin visszaviszik majd a High Bay-be.
  • A hétvégén folytatódott a Booster 8 alsó törzsrészének összeszerelése, az utolsó, legalsó oxigéntartály részre emelték a korábban már megépített törzset.
  • Az S21 alsó törzsrészének maradványát végleg szétszerelték.
  • A Booster 7-ről leszerelték az ún. köldökzsinórokat (tankolásért és áramellátásért felelős csővezetékek), hogy le tudják emelni a tolóerő szimulátorról.
  • A mai napra 13 és éjjel 1 óra között lehetséges útlezárás, melynek során valószínűleg egy vagy több szállítási műveletet is végrehajthat a SpaceX.

Április 15. péntek:

  • 18:22: Úgy tűnik, a Booster 7 lesz az, amit még a mai nap folyamán visszaszállíthatnak, ugyanis emellé állt a SpaceX daru, hogy leemelje a tesztállványról. Eközben a gyártási területen is ráakasztották az emelőszerkezetet a már jó ideje csak várakozó S21 használaton kívüli törzsére. Valószínű ezt szét fogják szerelni, mert már nem látja hasznát a SpaceX.
  • Elég hosszú teszten esett át a Booster 7 tegnap, de pontosan nem tudni, hogy mit teszteltek a SpaceX szakemberei. Egyes feltételezések szerint az átfejtett nitrogén mennyisége alapján a 13 belső Raptor tolóerejét szimulálhatták.
  • Mára egy rövidebb 3 órás útlezárást is kitűztek, melynek során minden bizonnyal szállítási műveletet hajtanak végre, visszagördülhet a B4 és/vagy az S20 prototípus a gyártási területre vagy a Rocket Gardenbe, ahol a többi, nem használt prototípust állították ki.

Április 14. csütörtök:

  • 22:07: Jelenleg is zajlik a Booster 7 tankolása mélyhűtött nitrogénnel. Az kérdéses, hogy mennyire töltik meg az üzemanyagtartályokat és mennyire összetett tesztet hajtanak végre ma, de egy újabb előrelépést érhetnek el a mérnökök.
  • Újabb előkészítő teszten esett át a Booster 7 múlt éjjel, melynek során sűrített levegőt pumpáltak a tartályakba, illetve a leeresztő nyílások megfelelő működését is megvizsgálták. Ma újabb útlezárási időpont van még érvényben, így tovább folytatódhat a prototípus tesztkampánya.

Április 13. szerda:

  • Tegnap környezeti hőmérséklettel megegyező nitrogén gázzal végrehajtott ellenőrző tesztet hajtottak csak végre a Booster 7-tel, de ma folytatódhat a komolyabb tolóerő szimulációs teszttel a program, mert aktiválták a már korábban tartalékidőpontnak kiírt útlezárást.

Április 12. kedd:

  • 17:07: megkezdődött a felkészülés a Booster 7 újabb tesztjére, az utat már korábban lezárták és most zajlik a tartálypark nyomás alá helyezése, hogy át tudják fejteni a folyékony nitrogént a prototípusba.

Április 11. hétfő:

  • A hétvége csendesen telt a Starbase-en, viszont az S24 orrkúpját és a raktér törzsrészét átszállították a High Bay-be és múlt éjjel egybe is hegesztették, előkészítve a teljes felső szekciót az alsó, üzemanyagtartályokat magába foglaló törzsrészre szereléshez.
  • Ma folytatódhat a Booster 7 tesztelése, immár a speciális tolóerő-szimulátoron. A prototípust már rákötötték a köldökzsinórokra, amiken keresztül majd folyékony mélyhűtött nitrogént fejtenek át a tartályakba, illetve több nitrogénszállító is érkezett a Starbase-re hétvégén, hogy pótolják a múlt héten elhasznált mennyiséget a következő tesztekhez.

Április 8. péntek:

  • Átemelték a Booster 7-et az orbitális indítóállásról a hidraulikus tolóerő-szimulátorra. Várhatóan jövő héten ezen a speciális kialakítású szerkezeten fog folytatódni a prototípus tesztelése.

Április 7. csütörtök:

  • 11:20: Újabb útlezárási időpontokat jelentettek be jövő hétre. Ápr. 11-13 (hétfő-szerda) 17-5 óra között kerülhet sor tesztre.

Április 6. szerda:

  • Tegnap leszerelték a második fokozat gyorsleválású karjának tankolócsöveit, mert valószínűleg repedést fedeztek fel a rendszeren. Ezen kívül az S24 alsó törzsszekcióján végrehajtott változtatások miatt is át kell építeni a „köldökzsinór” kialakítását is, mert egy gyűrűvel feljebb került a csatlakozási adapter a törzsön.
  • Az összes útlezárási időpontot törölték erre a hétre.

Április 5. kedd:

  • 16:56: Törölték a mai útzárat, így holnap folytatódhatnak a tesztek.
  • 12:20: Tegnap minden gond nélkül zajlott le a Booster 7 első tesztje, melynek során teljesen feltankolták mindkét üzemanyagtartályt folyékony nitrogénnel. Jól indul tehát az új prototípus tesztkampánya! Ma akár újabb tesztet hajthatnak végre rajta, mert mára is aktív még az útlezárási kiírás.

Április 4. hétfő:

  • Megkezdődött a Booster 7 első kriogenikus nyomástesztje! Ilyenkor folyékony mélyhűtött nitrogént fejtenek át az orbitális tartályparkból a Super Heavy üzemanyagtartályaiba. Ez a következő fejlesztési fokozatot jelentő prototípusokkal való tesztelési fázis kezdete is.

Április 2. szombat:

  • 16:10: Felemelte a „CraneX” daru a Booster 7-et az orbitális indítóállásra, így jövő héten megkezdődhetnek a tesztelések az új prototípussal.

Fotó: Nic Ansuini (nasaspaceflight.com)

  • Elkészült a Booster 8 metán törzsszekciója a High Bayben.
  • További útlezárási időpontokat írtak ki jövő hétre, így a már meglévő hétfői és keddi időponton kívül a következő tesztlehetőségek lesznek: ápr. 6-7 (szerda-csütörtök) 17-05 óra között és ápr. 8 (péntek) 13-23 óra között.

Március

Március 31. csütörtök:

  • Elkezdték átszállítani a Booster 7-et az indítóállásra! Ilyenre több mint 250 napja, tavaly nyáron volt példa a Booster 4 esetében.

A Booster 7 elindul az indítási-tesztelési terület felé. Fotó: Starship Gazer

Március 30. szerda:

  • 21:20: Új útlezárási időpontokat adtak meg a következő hétköznapokra. Márc. 31. (csütörtök) 12-17 óra között – várhatóan ekkor szállítják át a Booster 7-et az indítási-tesztelési területre, ápr. 1. (péntek) 13-23 óra, és ápr. 4-5. (hétfő-kedd) 17-05 óra között kerülhet sor valamilyen tesztre.
  • Megérkeztek az első Raptor 2 hajtóművek a Starbase-re! Ezek már valódi, működésre alkalmas rakétamotorok, nem csak bemutató darabok! Egylőre még nem sok látszik belőlük, de a napokban biztos jobb képek is készülnek majd róluk.

Fotó: Nic Ansuini (nasaspaceflight.com)

Március 29. kedd:

  • Továbbra is az indítási területen várakozik a B4 és az S20 is, hogy visszaszállítsák őket a gyártási területre. Eközben a B7 is még a High Bay-ben vár az átszállításra.
  • A következő, még érvényben lévő útlezárási időpont szerda 17-05 óra között lesz.

Március 26. szombat:

  • Tegnap este jelentette be az FAA, hogy újabb egy hónappal csúszik a Starbase környezetvédelmi hatástanulmányának elbírálása. A folyamatban rengeteg véleményt kell kiértékelni, illetve több szervvel együttműködve kell minden biztonsági, technikai és környezetvédelmi kérdésről dönteni. Az új dátum jelenleg április 29.
  • Miután tegnap másodjára is kitolták a Booster 7-et, pár órával később megint visszatolták a High Bay-be.

Március 25. péntek:

  • 20:53: Néhány órája kitolták a Booster 7-et a High Bay-ből, de nem sokkal utána vissza is tolták a hangárba. Pár perce újra kitolták, és most úgy tűnik át is szállítják, várhatóan az indítási területre.

Március 24. csütörtök:

  • 20:12: Több napos várakozás és előkészület után ma leemelik a Booster 4-et is az orbitális indítóállásról. Így az első teljes Starship-stack-et adó prototípus mindkét fokozata befejeztem pályafutását és várhatóan visszaszállítják a tárolási területre, utat engedve a következő, komolyabb fejlesztéseket tartalmazó Booster 7-nek.

Fotó: Nic Ansuini (nasaspaceflight.com)

Március 22. kedd:

  • Átszállították a Super Heavy prototípusok teszteléséhez használt hidraulikus nyomásszimulátort az indítási területre. Ez várhatóan már a Booster 7 tesztkampányának „előszele”.
  • Közben a SpaceX darujának csörlőjére ráakasztották a merevítő keresztrudat, és hamarosan leemelik a Booster 4-et az indítóállásról, majd várhatóan visszaszállítják a „Rocket Garden” nevű tárolási területre.

A csak „can crusher”-nek becézett óriási szerkezettel teszteleik a 9 külső Raptor által kifejtett tolóerőből adódó erőhatásokat. Fotó: BocaChicaGal (nasaspaceflight.com)

Március 21. hétfő:

  • Újabb tesztre való felkészülés zajlik jelenleg is: a hírek szerint első alkalommal metánt fejtenek át a Booster 4 üzemanyagtartályába. Eddig csak folyékony mélyhűtött nitrogénnel és oxigénnel történtek tesztek.
  • Elon Musk ma esti Twitter-bejegyzésében arról írt, hogy a „az orbitális tesztrepülést biztosan Raptor 2 hajtóművel hajtják végre”… „a hónap végéig 39 repülésre alkalmas Raptor megépül, és újabb egy hónap lesz azok beszerelése, így májusra lehet kész az első orbitális repülésre alkalmas Starship”.
  • Továbbra is márc. 28-a a Szövetségi Légügyi Hivatal elbírálási eredményének nyilvánosságra hozataláig a Starbase környezetvédelmi hatástanulmányával kapcsolatban.

Március 20. vasárnap:

  • Jövő hétre a következő útlezárási időpontokat hirdették ki: március 21-24. (hétfő-csütörtök) 16-04 óráig, március 25. (péntek) 12-22 óráig
  • Miután péntekről szombatra virradóra újabb tankolási tesztet hajtottak végre a B4/S20-al, tegnap éjjel leemelték a második fokozatot a boosterről. Lehetséges, hogy ezzel befejeződtek az első teljes prototípus tesztjei és áttérnek a Booster 7-re, ami egy újabb nagy fejlesztési csomagot tartalmaz (többek között ez az első olyan prototípus, amibe már 33 Raptor 2-t fognak beszerelni).

Fotó: BocaChicaGal (nasaspaceflight.com)

Március 18. péntek:

  • 21:30: A mai útlezárást meghosszabbítva hajnali 4 óráig elkezdődött egy újabb teszt a B4/S20 stack-kel. Jelenleg a tartálypark felkészítése zajlik, így bőven van idő a tankolásra a hátralévő órákban. Persze ezúttal sem lehet tudni, pontosan milyen műveletet hajt végre a SpaceX.

Március 17. csütörtök:

  • Lezajlott tegnap az első teljes stack-el történő kriogén ellenőrző tankolási teszt. A folyékony nitrogénnel való feltankolás több óráig zajlott, és láthatóan semmilyen probléma nem merült fel. További, jelenleg aktív útlezárási dátumok a következők: márc. 17. (csütörtök) 16-04 óra, márc. 18. (péntek) 12 óra és éjfél között, jövő héten pedig márc. 21-22 (hétfő-kedd) 16-04 óra között folytatódhat a tesztelés.

Március 16. szerda:

  • 22:55: Úgy tűnik, már ma sor kerül a teljes stack tankolási tesztjére, ugyanis már elkezdték előkészíteni a tartályparkot a folyékony nitrogén átfejtésére a Starship tartályaiba.
  • Az éjszaka folyamán ismét ráemelték a „Chopstick”-kel a Ship 20-at a Booster 4-re, így harmadik alkalommal láthatunk egy teljes stacket az indítóálláson. A következő napokban legalább egy kriogenikus ellenőrző tesztet és tankolási szimulációt hajtanak végre rajtuk. Érdekesség, hogy ezúttal már a stabilizáló karok megléte nélkül történt az összeillesztés, ugyanis ezeket a múlt héten leszerelték a második fokozati gyorsleválású karjáról.

Fotó: Nic Ansuini (nasaspaceflight.com)

Március 14. hétfő:

  • Ma behelyezték a Ship 20-at a „Chopstick”-ek közé, mert a prototípust ismét a Booster 4-re fogják emelni, hogy aztán egy teljes feltankolási tesztet hajtsanak végre velük. Az utat nem sokkal este 10 óra után lezárták, de pontos időpont nincs a művelet megkezdésére.
  • Megkezdődött a Mega/Wide Bay tetejének építése is.

Március 10. csütörtök:

  • Máig bezárólag az összes útlezárást törölték, a legkorábbi aktív időpont holnap 17-05 óra között lesz.
  • Befejezték a Booster 7 törzsének teljes összeszerelését, miután nem rég a felső metántartály szekciót ráhelyezték az alsó oxigéntartály részre. A korábbi gyakorlattal ellentétben ezúttal még nem kerültek fel az aerorácsok (grid finek) a törzsre, ezeket később fogják felszerelni, míg a korábbi prototípusoknál már a végső összeillesztés előtt megkapta a törzsrész ezeket az elemeket.

Forrás: Starbase Live (Nasaspaceflight.com)

Március 8. kedd:

  • A hét eddig kitűzött útlezárásait törölték, viszont új időpontokat is kiadtak: márc. 10, 11, 14-én 17-05 óra között tesztelhet a SpaceX.
  • Egy újabb érdekes és fontos rész bukkant fel a gyártási területen, ugyanis egy olyan hasznos teher elválasztó egységet helyeztek az egyik teszt-orrkúpba, amit valószínűleg Starlink-műholdak felbocsátásánál fognak használni.

Március 6. vasárnap:

  • Jövő hétre három útlezárási időpont van érvényben, ami további orbitális tartálypark-teszteket jelenthet. Márc. 7-9 (hétfő-szerda) 17-05 óra között kerülhet sor tesztre.
  • Átszállították összeszerelésre a High Bay-be a Booster 7 alsó törzs szekcióját, amin több újdonság is felfedezhető: egyrészt a gyorsleválású rendszer kivezetései és csatlakozói megújultak, illetve a metán kiegészítő tartály elhelyezkedése és kialakaítása is megváltozott.

Fotó: Nic Ansuini (nasaspaceflight.com)

Március 3. csütörtök:

  • Újabb kriogenikus teszt zajlik jelenleg, ezúttal megint a Ship 20 a tesztalany. Látszólag mindkét tartályt feltankolják folyékony mélyhűtött nitrogénnel.
  • Elkezdődött az ún. Starfactory alapozása a gyártási területen, mely az összes eddigi hagymasátor kapacitását magába foglalja majd. Ez is egy újabb jel, hogy a SpaceX továbbra is számol a Starbase-el és a Starship-sorozatgyártással.

Jól látható az új hangár alapterületének előkészítése. Fotó: RGV Aerial

Március 2. szerda:

  • 14:50: Újabb teszt van jelenleg is folyamatban, ezúttal a szerviztorony és az indítóállás tankolórendszerét vizsgálják. A mai útzár is érvényben van még, ami magyar idő szerint 17-05 óráig tart.
  • Tegnap újra kriogén ellenőrző teszten esett át a Booster 4, melynek során teljesen megtankolták mind a két hatalmas üzemanyagtartályt, emellett a gázdinamikai hidegfúvókákat is tesztelték. Az utóbbi időkben végrehajtott tesztek valószínűleg inkább az orbitális tartálypark próbái, mintsem a fokozatok felkészítése repülésre, mert egyre biztosabb, hogy sem a Booster 4, sem a Ship 20 nem fog orbitális tesztrepülést végrehajtani.

Március 1. kedd:

  • Tegnap kivontatták a Brownsville-i kikötőből a Deimos olajfúrótornyot, hogy átszállítsák a Phobost is átalakító kikötőbe Mississippibe. Itt fogják a jelenlegi felépítményt lebontani és átalakítani a fedélzetet Starship-indítóállássá.
  • 17:20: A mára kitűzött útzár még érvényben van, és az indítási terület kiürítése zajlik, így újabb tesztre kerülhet sor.

A Deimos elhagyja Brownsville-t. Fotó: Nic Ansuini (nasaspaceflight.com)

Február

Február 27. vasárnap:

  • Megkezdődött az S24 prototípus törzsének összeszerelése. Ez már egy valóban orbitális tesztrepülésre szánt második fokozat lehet, de ahogy eddig is megszokhattuk, a SpaceX tervei gyorsan változnak.
  • Alig pár nap alatt majdnem elkészült az 5 metántartály körül egy tégla védőfal, mely biztonsági feltétele lehet a későbbi használatukhoz.

Február 25. péntek:

  • A napokban összesen 5 új metántartály érkezett, melyeket tegnapig a helyükre is emeltek. Várhatóan az eddigi két beüzemelt még nagyobb tartállyal elég kapacitása lesz az orbitális tartályparknak is több orbitális indításhoz való feltankoláshoz is.
  • Bár nagy köd volt egész nap a Starbase-en, ez sem akadályozta a SpaceX-et abban, hogy felemeljék a Mega Bay utolsó, negyedik nagy szegmensét is a legfelső szinthez.

Február 24. csütörtök:

  • A következő aktív útlezárási-tesztelési időpont február 25. péntek, 13-23 óra.
  • Jövő hétre újabb időpontokat is kitűztek: feb. 28. hétfő és márc. 1. kedd 17-05 óra között tesztelhet a SpaceX.
  • Tegnap két nagy, vízszintes metántartály érkezett az indítási területre. Várhatóan ezek a már két üzemelő tartály mellett fognak működni, amiknek az alapozását már múlt héten megkezdték.

Február 22. kedd:

  • Újabb ellenőrző tesztnek vetik alá a Ship 20-at, mely már a negyedik kriogenikus nyomástesztje a prototípusnak. Ezúttal azonban mindkét tartályt feltankolják mélyhűtött nitrogénnel.

Február 20. vasárnap:

  • 19:14: Zajlik az élet a Starbase-en vasárnap ellenére – a Mega Bay ötödik szintjének harmadik elemét is felemelték a helyére.
  • 16:20: Megvan az egy órás útlezárás oka: átszállítják a Ship 22-t a gyártási területről (bár az előzetesen kijelölt időpontnál kicsit később). Ám ez a prototípus is a tárolási terület felé tart, így nem valószínű, hogy tesztelésre szánt második fokozat lesz belőle.

A „Rocket Garden”, avagy a Rakéta kert. Balról jobbra: Booster 5, SN15, S22, SN16. Fotó: Cosmic Perspective

  • 15:15: A Mega Bay ötödik szintjének második nagy részegységét is felemelték.
  • Mára egy szokatlan, egy órás útlezárást tűztek ki magyar idő szerint 15-16 óra között. Ennyi idő alatt természetesen nem tesztet fognak végrehajtani, de hogy pontosan mire kerül sor, nem tudjuk.
  • Tegnap felszerelték mindkét alsó aeroelemet a Ship 22 törzsére, miután befejezték az orrkúp hegesztési munkálatait, és kitolták a High Bay-ből a prototípust. Az elkapókarokat még péntek este és tegnap is mozgatták, lehetséges, hogy a Booster 4-et is leemelik az orbitális indítóállásról?
  • A Booster 8 törzsét is elkezdték összeszerelni a High Bay-ben, ahol most tényleg elég nagy a „forgalom”: egy ideig együtt épült a Ship 22, a Booster 7 és a Booster 8 is!

Február 18. péntek:

  • 16:10: Ma a Booster 4 kriogenikus ellenőrző nyomástesztjével folytatódik a tesztsorozat, zsinórban harmadik napja.

Február 17. csütörtök:

  • 19:22: Tovább növekszik a Mega Bay – az ötödik szint első nagyobb elemét emelik éppen a helyére!
  • 17:48: Ismét egy ellenőrző nyomástesztet hajtanak épp végre, a tartályparkot most készítik fel a folyékony nitrogén átfejtésére.
  • Látszólag gond nélkül zajlott le a tegnapi kriogén nyomásteszt a Ship 20-szal.
  • További útlezárás időpontokat adtak ki jövő hétre a még meglévő kettő mellé ezen a héten: feb. 22-23-án (kedd-szerda) 17-05 között kerülhet sor tesztre.

Február 16. szerda:

  • 20:10: Zajlik a Ship 20 sokadik kriogenikus nyomástesztje, megfelelő távolságban az orbitális indítóállástól. Az újabb tesztre valószínűleg csak ellenőrzés céljából van szükség, hogy nem sérült-e a törzs a múlt heti teljes összeszerelés és a hétfői szétszerelés és leemelés során.

Február 14. hétfő:

  • 18:20: Úgy tűnik, mégsem kerül sor egyelőre egy teljes Starshippel történő tankolási tesztre, ugyanis épp leemelik a Ship 20-at a Booster 4-ről. Eközben viszont a High Bay-ben a korábban átgördített Ship 22 alsó törzsrészre emelik a Ship 21 orrkúpot, így hamarosan újabb teljes második fokozat születik.

Balra a „full stack” szétszerelése, jobbra a Ship 22 összeszerelése. Forrás: Nasaspaceflight.com

  • Tegnap megérkeztek az első metán-szállítmányok az orbitális tartályparkhoz! Ez a közelgő ún. WDR (Wet Dress Rehearsal), azaz tankolási tesztfolyamat előjele.
  • A héten több útlezárás is érvényben van: feb. 14-15 és 17-én (hétfő-kedd és csütörtökön) 17-05 óra között, illetve 18-án (pénteken) 11-23 óra között tesztelhet a SpaceX.

Február 11. péntek:

  • 17:48: Lezárták az utat, mert a SpaceX az első kriogenikus tesztet tervezi végrehajtani a szerviztorony üzemanyagtankoló-berendezésével. Egyelőre még nem ürítették ki a területet, és nem tudni, hogy pontosan mikor kezdik meg a tesztet.
  • Lezajlott Elon Musk legújabb Starship-prezentációja, melynek legfontosabb részleteit egy külön cikkben foglaltuk össze.

Február 10. csütörtök:

  • 7:30: Teljesen összeillesztették a két fokozatot! Miután a rendszer megfelelő magasságba emelte a Shipet, a karokkal a Booster fölé fordították, majd lassan leengedték. Az egész művelet probléma nélkül zajlott.

Forrás: nasaspaceflight.com

  • 6:20: Emelik a Ship 20-at a Booster 4-re!! Újabb történelmi pillanatoknak lehetünk szemtanúi, hiszen első alkalommal kerül sor ilyen műveletre! 5 óra körül kezdték meg a emelést, és azóta minden simán megy szerencsére.

Fotó: Elon Musk

Forrás: LabPadre

Fotó: Trevor Mahlmann

Február 9. szerda:

  • 11:00: Felpörögnek az események a Starbase-en Elon Musk csütörtöki Starship-prezentációjára készülve! Miután hétvégén a B4-et az orbitális indítóállásra emelték, következhetett a felkészülés a a Ship 20 felemelésére is. Ebben hétfőn a rossz időjárás nem volt partner, így tegnap kezdődött meg a prototípus és az emelőrendszer (Mechazilla) felkészítése a műveletre, hogy a prezentációt Musk már egy teljes „stack” előtt tudja tartani. Az éjjel már a két villaszerű kar közé helyezték a második fokozatot, és jelenleg is készülnek még egy utolsó ellenőrző tesztre, amihez a területet is kiürítik. Ezt követően a nap folyamán kerülhet sor az újabb teljes prototípus összeszerelésre, ami tavaly augusztus óta a második ilyen esemény lesz, azonban első alkalommal vetik be az emelőrendszert!
  • A szerviztoronyról is leszerelték az állványzatot, hogy az emelőrendszer teljes hosszábban tudjon mozogni az emelés során.

Fotó: RGVAerial

A Ship 20 már az emelő-elkapó karok között (bónuszként a OneWeb következő indítási dátuma is) Forrás: LabPadre

Fotó: Nic Ansuini (nasaspaceflight.com)

Február 6. vasárnap:

  • Ismét felemelték a Booster 4-et az orbitális indítóállásra, immár harmadik alkalommal! Ezúttal viszont megint egy ún. stacking művelethez, azaz az első és második fokozat összeillesztéséhez hajtották végre ezt a műveletet. Mivel Elon Musk csütörtökön prezentációt tart és saját ígérete szerint egy teljes Starship/Super Heavy prototípus előtt tervezi ezt megtenni, igyekezni is kell a SpaceX-nek, mert az időjárás továbbra sem túl együttműködő. A Booster 4-et még a SpaceX daruval emelték az indítóállásra, viszont mivel ez a daru már túl alacsony ahhoz, hogy a Ship 20 második fokozatot ráemelje a Boosterre, mindenképp be kell vetniük az emelő-elkapórendszert is. Tehát egy újabb előrelépés következik a napokban, ami az infrastruktúra építését és tesztelését illeti.
  • A Mega Bay negyedik szintjének utolsó nagyobb szegmensét is felemelték a harmadik szintre.

Fotó: Nic Ansuini (nasaspaceflight.com)

Február 4. péntek:

  • A héten továbbra is elég rossz idő uralkodik a Starbase-nél, így sorra törölték az elmúlt napok útlezárásait. A mai időpont még aktív 13-19 óra között.
  • Tegnap Elon Musk Twitteren megerősítette, hogy jövő csütörtökön helyi idő szerint 20 órakor (magyar idő szerint péntek hajnali 3-kor) végre újabb Starship-prezentációt tart a Starbase-en! Erre 27 hónappal a legutóbbi nagyobb beszámoló után kerülhet sor, amikor még az Mk1 legelső, kezdetleges prototípus előtt beszélt Musk. Azt is megerősítette, hogy addig teljesen összeszerelik a Booster 4-Ship 20 fokozatokat, így egy teljes Starship-stack előtt tarthat prezentációt majd a SpaceX vezére.

Február 1. kedd:

  • 22:05: A mai útzárat is törölték, holnap újabb lehetőség lesz tesztelni.
  • A Mega Bay 4. szintjének 3. nagyobb elemét emelik épp a helyére.
  • Újabb három időpontot adtak meg tesztelésekhez: feb. 3-án (csüt.) 17-5 óra, 4-én (péntek) 13-23 óra és 7-én (hétfő) 17-5 óra között kerülhet sor tesztre.

2022 Január

Január 31. hétfő:

  • 16:10: Folytatódik a korábban beharangozott útlezárások törlési sorozata: a mai időpontot is törölték, a következő lehetőség holnap 17 és hajnali 5 óra között lesz.
  • Tegnap ismét terheléses tesztet hajtottak végre az emelő-elkapó karokkal. Ismét több vizes ballont akasztottak a karokra, melyekből kettőt teljesen megtöltöttek vízzel, kettőt pedig alig, de így is több mint 200 tonna lehetett a terhelés. A karokat kétszer fel-le mozgatták nagyjából 30-40 méteres tartományban és látszólag minden rendben zajlott.
  • Az első olyan Ship második fokozati törzsrész is felbukkant pár napja, amin kísérleti raktérajtót alakítottak már ki.
  • Mára újra aktív tesztidőpont van még érvényben, egyes találgatások szerint újra a Ship 20-szal hajthatnak végre kriogén ellenőrző nyomástesztet.

Január 29. szombat:

  • Felemelték a Mega Bay negyedik szintjének első nagyobb részegységét, így megint magasabb lett a hatalmas hangár.
  • A második nagyobb egység is felkerült még ugyanezen a napon!

Január 28. péntek:

  • Jövő hétre három új tesztidőpontot és ezzel együtt útlezárást tűztek ki: jan. 31-feb 2. (hétfő-szerda) 17-05 óra között kerülhet sor tesztelésre.
  • Tegnap a fő hangsúly a Ship második fokozat gyorskioldású karjának szerelése és felkészítése volt.
  • Beemelték a Mega Bay-be a belső lépcső egyik nagyobb elemét.
  • Már a Booster 8 törzsét is elkezdték építeni, és a felső metántartály felső kupoljára rá is húzták a merevített külső törzsrészt is.

Január 26. szerda:

  • 20:15: Alig, hogy megírtuk az alábbi híreket, a pénteki útlezárást is törölték, így ezen a héten biztosan nem tesztel már a SpaceX.
  • 20:05: A mai és a holnapi útlezárás is törlésre került, így ezen a héten jelenleg már csak péntekre van aktív időpont. Szép lassan ismét egy hét eltelik komolyabb teszt nélkül, de a háttérben komoly munka folyik az orbitális indítóálláson és a szerviztornyon is. Ezen kívül folyamatosan érkeznek folyékony nitrogén és oxigén szállítmányok, töltik fel az orbitális tartályparkot.

Január 24. hétfő:

  • Tegnap a mai és holnapi útlezárási időpontokat is törölték, így legkorábban szerdán 17 órától tesztelhet a SpaceX.

Január 23. vasárnap:

  • Áttolták a Ship 20-at az orbitális indítóálláshoz. Lehetséges, hogy ezzel fogják az emelő-elkapórendszer további tesztjeit végrehajtani, illetve hamarosan az újabb teljes illeszkedési összeszerelésre is sor kerülhet a Booster 4-gyel.

Január 22. szombat:

  • 19:05: Pár perce leemelte a SpaceX daru a Ship 20-at a „B” szuborbitális tesztpadról. Korábban a nap folyamán először leakasztották az emelőkábeleket, de végül visszarakták, és most este sor került a leemelő műveletre. Kíváncsian várjuk, mi lesz a prototípus további sorsa, személyes véleményem szerint már a „Mechazilla” elkapó-emelőrendszert fogják tesztelni vele.
  • Eseménytelenül teltek az elmúlt napok, az egyedüli újdonság, amiről be tudunk számolni, hogy jövő héten minden napra kitűztek útlezárási időpontokat: jan. 24-27 (hétfő-csütörtök) 17-05 óra között és jan. 28-án 13-23 óra között. Reméljük, végre újabb látványos eseményeket láthatunk majd, de ehhez az időjárásnak is javulni kell.

Január 19. szerda:

  • Tegnap egy olyan tesztalannyal hajtottak végre kriogenikus nyomáspróbát, amelyre nem sokan számítottak: a GSE-4 (Ground Support Equipment – földi kiszolgáló infrastruktúra) teszttartályt vetették alá komoly nyomástesztnek, mely kipukkadással ért véget. Ezúttal sem tudjuk, hogy szándékosan növelte-e a SpaceX a végsőkig a nyomást a tartályban, vagy túl hamar adta meg magát speciális kialakítású test, de az biztos, hogy a hirtelen felszabaduló nagy mennyiségű mélyhűtött folyékon nitrogén elpárolgása érdekes látványt nyújtott a pukkanás után.
  • A mára kitűzött útlezárást törölték, viszont új időpontokat is kitűztek: jan. 20-én (csütörtök) 17-05 óra között, 21-én (péntek) 13-23 óra között, 24-25-én (hétfő-kedd) 17-05 óra között hajthat végre tesztet a SpaceX.

A GSE4 maradványa a kipukkanás után. Fotó: Kevin Randolph

LabPadre egyik kamerájának felvétele

Január 17. hétfő:

  • A hétvége elég csendesen telt a Starbase-en, így nem is tudunk nagyon miről beszámolni. Ma viszont a SpaceX darut rákötötték a Ship 20 prototípusra, így minden bizonnyal leemelik a „B” szuborbitális tesztpadról. Azt nem tudni, hogy milyen további műveleteket terveznek végrehajtani vele. A hétre kitűzött mindhárom útlezárási időpont aktív még, de mivel jelenleg a Booster 4 sincs az orbitális indítóálláson, nem lehet megtippelni sem, milyen tesztet hajt végre majd a SpaceX (ha végrehajt egyáltalán).

Január 13. csütörtök:

  • 18:20: újabb terheléses tesztet hajtanak végre az elkapórendszerrel, már több ballont is teletöltöttek vízzel
  • A holnapi útlezárást is törölték, így legközelebb kedden folytatódhat komolyabb teszt a Starbase-en.
  • Felemelték a helyére a Mega Bay harmadik szintjének harmadik nagyobb elemét is.
  • A mai útlezárást is törölték, a héten még holnap áll rendelkezésre egy lehetőség, hogy teszteljenek. Jövő hétre újabb három időpontot adtak ki: jan. 18-20. (kedd-csütörtök) magyar idő szerint 17-05 óra között hajthatnak végre tesztelést. Elképzelhető, hogy valamelyik prototípussal visszatérnek a nyomás- vagy esetleg a statikus hajtóműtesztek, mivel az orbitális indítóállás építése a végéhez közeledik.
  • Tegnap komolyan próbára tették a „chopstickeket”, azaz az emelő-elkapókarokat. Miután rákötöttek összesen hat vizesballont a két karra, mintegy 300 tonnányi vízzel töltötték meg őket sorban. Ezt követően emelő-, forgató-, és leengedő műveleteket is végrehajtottak a terheléses teszteléshez, ami láthatóan gond nélkül zajlott le.

Az elkapórendszer terheléses tesztelése vízzel feltöltött ballonokkal. Fotó: Kevin Randolph (@CosmicalChief)

Január 12. szerda:

  • Tegnap két nagy, vízzel megtölthető ballont akasztottak a pár napja felhelyezett keresztrúdra az elkapókarokon. Ezek tömegszimulátorként funkcionálnak majd a következő teszteknél, miután megtöltik őket vízzel, és hasonló tömeggel bírnak majd, mint maga a Super Heavy üres állapotban (kb. 200 tonna). Ezt követően ismét a legmagasabb helyzetig húzták fel az elkapórendszert, és hamarosan komolyabb erőpróba vár az egész szerkezetre.

A két speciális tömegszimulátor már az elkapórendszeren. Fotó: carlos @cnunezimages

Január 10. hétfő:

  • Tegnap ismét tesztelték az elkapókarokat, immár teljes hosszábban végigmozgott a szerkezet a szerviztorony sínjein, ráadásul már nagyobb tempóval. Emellett egy keresztrudat is ráemeltek a karokra, amivel már az első fokozatok jövőbeli illeszkedését vizsgálták. Ezek a próbálgatások egyre előrébb viszik a SpaceX-et és egyre több adattal rendelkeznek, hogy már magabiztosan használják a fokozatok indítóállásra való emeléséhez a szerkezetet.

Január 8. szombat:

  • 20:10: Szétvágták a Booster 3 prototípusból megmaradt alsó törzsrészt is az oxigéntartály aljánál, és le is emelték a nagyobb részt már. Hamarosan így végleg lekerülhet az „A” jelű szuborbitális tesztpadról, ahol hónapok óta várta sorsát.

A Booster 3 megmaradt alsó törzsrészének oxigéntartályból álló egységét emelik le a legalsó meghajtási részről. Fotó: Nic Ansuini (nasaspaceflight.com)

  • Tegnap éjjel újabb mozgatási tesztet hajtottak végre az emelő-elkapó rendszerrel.
  • A szerviztoronyról lassan az összes építési állványzatot lebontják, és hamarosan sor kerülhet egy teljes „Mechazilla”-tesztre, amikor az elkapó rendszert teljes mozgási tartományban kipróbálják
  • Az orbitális indítóálláson is javában zajlanak az utolsó munkálatok a következő, várhatóan már statikus hajtóműtesztek előtt: több tűzvédő elemet szereltek fel a platform tetejének szélére, hogy megvédje az indítóállás érzékenyebb berendezéseit.
  • Hamarosan végleg leemelhetik a Booster 3 maradványait az „A” jelű szuborbitális tesztpadról, ugyanis már rákötötték a SpaceX darut.

Január 6. csütörtök:

  • 21:40: Fel is emelték a második nagyobb egységet is a Mega Bay harmadik szintjére.
  • Tegnap a Mega Bay harmadik szintjének építése is megkezdődött, felemelték az első nagyobb részegységet, miután a földön összeszerelték az kisebb elemekből. A többi rész építése is már javában zajlik, és a napokban újabb szerkezeti egység kerülhet a helyére.
  • Új útlezárási időpontokat adtak ki jövő hétre a meglévő kettő mellé még ezen a héten: jan. 12. (szerda) 17 óra és csütörtök éjjel 3 óra között, jan. 13-14. (csütörtök-péntek) 13-23 óra között kerülhet sor tesztelésre.

Január 5. szerda:

  • Megint tesztelték a szerviztorony emelő-elkapó rendszerének mozgását, de ezúttal látványosabb teszt volt már: magasabbra és mélyebbre is mozgatták, illetve a két kart teljesen nyitott helyzetbe is hozták, ami láthatóan teljesen simán és megfelelően zajlott. Twitteren is megosztott a Nasaspaceflight egy rövid és felgyorsított videót a függőleges mozgatásról.

Fotó: Nic Ansuini (nasaspaceflight.com)

Fotó: Starship Gazer (@starshipgazer)

Január 3. hétfő:

  • Tegnap éjjel első alkalommal került sor az emelő-elkapórendszer mozgatására! Bár csak 1,5 métert emelkedett az egész szerkezet, ez jó előjele lehet a következő napokban várható nagyobb teszteknek is. Ha pedig a SpaceX mérnökei elégedettek lesznek a működéssel, először emelheti a „chopstick” (evőpálcika) a Booster 4-et az orbitális indítóállásra. A mozgásról készült felvételt ezen a linken találjátok.

Január 1. szombat:

  • Jövő héten folytatódhatnak a tesztelések, ugyanis jan. 4-6-án (kedd-csütörtök) 17-01 óra között áll rendelkezésre útlezárás. Jelenleg csak a Ship 20 prototípus áll tesztpadon, miután a Booster 4-et leemelték pár napja az orbitális indítóállásról. Ennek oka az lehet, hogy az emelő-elkapórendszer karjainak első próbáira is sor kerülhet végre.
  • Elon Musk néhány napja egyik válaszában Twitteren azt írta, hogy immár megfelelő ütemben zajlik a Raptor 2 gyártása és tesztelése. A jelek szerint minél előbb szeretnének áttérni a második verziójú hajtóművekre, és már a következő repülésre szánt első fokozat, a Booster 7 is ilyen Raptorokat kapna. Az nem ismert, hogy melyik második fokozat lesz a hordozórakétája párja, mellyel orbitális tesztrepülésre indulhat.
  • A december 19-én bejelentett változtatások alapján a Ship második fokozat 3 helyett 6 vákuum-optimalizált hajtóművet fog kapni, így viszont még nagyobb üzemanyagtartály-kapacitásra lesz szükség. Ennek jelei már a legújabb épülő prototípus, a Ship 24 törzsénél megfigyelhetőek: egy gyűrűvel (kb. 1,8 méterrel) már hosszabb az a törzsrész, ami az ún. common dome-ot, tehát a metántartály alját és az oxigéntartály tetejét képező kupolát is magába foglalja.

További tesztekre várva…balról jobba: GSE4 teszttartály, Booster 4, Ship 20, Booster 3 maradványa, és a „halhatatlan” Starhopper. Fotó: Starship Gazer (@StarshipGazer)

Dark mode powered by Night Eye