Starbase – Starship hírfolyam

Kapcsolódó

A Voyager-1 összes műszere használható tudományos adatokat szolgáltat!

Úgy tűnik a NASA sikerrel járt, és helyreállt a...

Újabb Artemis Egyezmény aláíró: Örményország

Immáron 43 országot számlál az Artemis Egyezmény, ugyanis június...

A nap képe #1499 – A Nemzetközi Űrállomás

Egy múlt heti felvétel a Nemzetközi Űrállomásról, amit a...

Egy ötödik héliumszivárgást is felfedeztek a Starliner űrhajón

A jelenleg a Nemzetközi Űrállomáshoz csatlakozó űrhajó meghajtási rendszeréből...

Újabb sikeres hajtóműteszt a Stoke Space neve mellett

Ismét fontos mérföldkövet ért el a Stoke Space, ugyanis...

A SpaceX Boca Chica Village-nél fekvő Starbase űripari komplexuma szinte naponta szolgáltat újdonságokat, érdekes híreket, információkat, ezért igyekszünk folyamatosan figyelemmel kísérni és összegyűjteni a történéseket nektek, hogy ne maradjatok le semmiről!

Ez a folyamatosan frissülő cikk az előző hírfolyam folytatása, a 2021 május és júliusa közti Starbase történéseket itt találjátok.

Hírfolyam

December

December 30. csütörtök:

  • 18:12: Leemelték a Booster 4-et az indítóállásról.
  • Kiadtak három új útlezárást jövő hétre: jan. 4-6. (kedd-csütörtök) 17 óra és éjfél között tesztelhet a SpaceX.
  • Tegnap érdekes napot zártak a Starbase-en: miután lezárták az utat és az indítóállást is kiürítették, egy teljesen sima és problémamentes statikus hajtóműtesztet végeztek el a Ship 20-szal. Ezután újabb felkészülési kör következett, de ahogy felpörögtek a hajtóművek turbószivattyúi, le is állították a folyamatot, és a Raptorok nem indultak be végül. Ám ezután sem következett üzemanyag leengedés, hanem egy jó ideig csak tartották a szintet a tartályokban, és az útlezárást is kitolták 3 órával, magyar idő szerint éjjel 3-ig. Végül nem került sor újabb hajtóműindításra már, de az első körben végrehajtott hibátlan teszt ismét sok adattal fog szolgálni a SpaceX-nek. Ma újra megkísérelhetik a hajtóműtesztet, mert ugyanúgy, ahogy a héten eddig, 17 órától rendelkezésre áll útlezárás.
  • Rácsatlakozott a Booster 4-re az új SpaceX daru, valószínűleg leemelik az indítóállásról majd a prototípust. A további sorsáról nincs infó, de lehet a Raptor 2-re való áttérés miatt egyelőre vagy nem folytatják a teszteket vele, vagy selejtezik is, és már a Booster 7-re, a következő repülésre szánt hordozórakéta építésére koncentrálnak, amelybe már második generációs hajtóművekből is 33 darabot fognak beszerelni.

A Ship 20 negyedik sikeres statikus hajtóműtesztje. Fotó: BocaChicaGal (nasaspaceflight.com)

December 29. szerda:

  • Mára is értesítést kaptak a helyiek várható statikus hajtóműtesztről. Továbbra is a Ship 20 a leginkább esélyes a mai próbatételre.

December 28. kedd:

  • Nem sokkal 18 óra előtt lezárták az utat, de végül nem került sor semmilyen tesztre és fel is oldották az útzárat. Holnap újra lehetőség lesz a Ship 20 újabb próbájára.
  • Az FAA (Szövetségi Légügyi Hivatal) megerősítette, hogy nem tudják tartani a novemberben bejelentett dátumot a Starbase környezeti tanulmányának eredményhirdetésére. Az új dátum 2022. február 28., ez tehát azt jelenti, hogy legkorábban márciusban, de inkább áprilisban kerülhet csak sor legkorábban az első orbitális tesztrepülésre is. De a SpaceX-nek is még jó pár tesztet végre kell hajtania mind a prototípusokkal, mind a földi kiszolgáló létesítménnyel.
  • A helyiek mára felhívást kaptak statikus hajtóműteszt várható végrehajtásáról! Azonban a legtöbb vélemény szerint nem a Booster 4 Raptorjait indítják be, hanem a Ship 20 legutóbbi elmaradt tesztjét pótolják. Ennek oka, hogy nem érkezik elég metán-szállítmány a Starbase-re, és így nincs elég üzemanyag egyelőre a nagyobb számú hajtóművel való tesztekre. A mai tesztablak 17-01 óra között lesz magyar idő szerint.
  • A Booster 7 oxigéntartályát magába foglaló törzsrészt tegnap összeillesztették a High Bay-ben.

December 24. péntek:

  • Tegnap végül nem került sor újabb kriogenikus nyomástesztre, de mégsem telt eseménytelenül a nap: ugyanis két alkalommal is tesztelték a hordozórakéta hajtóműveinek beindításához szükséges gyújtási rendszert! Ez már előrevetítheti azt is, hogy jövő héten sor kerülhet az első statikus hajtóműtesztre! Ehhez azonban még több felhívás közzététele is szükséges, mind a vízi forgalom, mind a helyi lakosok számára

December 22. szerda:

  • 22:55: Már engedik vissza a folyékony nitrogént és oxigént a rakéta tartályaiból a orbitális tartálypark nagy tankjaiba, ezzel valószínűleg véget ért a több órás komoly nyomásteszt. Holnap és jövő héten összesen 5 tesztidőszak áll még idén a SpaceX rendelkezésére, így nem kizárt, hogy az első nagyobb számú Raptorral történő statikus hajtóműtesztet is végrehajtják majd.
  • 21:25: Több mint 4 órája zajlik most már a hordozórakéta kriogenikus nyomástesztje, melynek során mindkét tartályt teljesen feltankolták folyékony mélyhűtött nitrogénnel, és az alsó oxigéntartályban szinte órákon át a teljes nyomást tartották fenn. Ezzel rengeteg hasznos adatot gyűjt a SpaceX a későbbi rakétákhoz, mindenesetre az nagyon jó jel, hogy már az első repülésre alkalmas prototípus ilyen jól teljesít.

Korábbi felvétel a jelentősen megtankolt Booster 4-ről. Forrás: LabPadre

  • 15:50: Úgy tűnik, valóban folytatódik is a Booster 4 tesztelése, a sheriff hamarosan lezárja az utat, és az inditási komplexumot is kiürítik.
  • Több órás kriogenikus nyomásteszten van túl a Booster 4, tegnap újabb fontos lépést tett előre a SpaceX az első repülésre szánt hordozórakéta tesztelésében. A művelet végén pedig a gázdinamikai fúvókák (RCS) próbáját is elvégezték. Mára is újabb tesztidőpont van még érvényben, így lehetséges, hogy folytatódnak a Booster 4 tesztjei.

December 21. kedd:

  • 21:30: Zajlik a Booster 4 újabb tesztje, a hírek szerint folyékony oxigént és nitrogént tankolnak a tartályokba, és növekszik a jégképződés mértéke a törzs külső falán. Ezen kívül a Raptor előhűtést is tesztelik.
  • Tegnap csak egy kisebb nyomásellenőrző tesztet hajtottak végre a Booster 4-en sűrített levegő felhasználásával, de ma tovább folytatódhat a tesztfolyamat, mert továbbra is aktív a kitűzött útlezárás.
  • A Ship 21 alsó törzsrészét visszatolták a Mid Bay-be, mert több hibát is észrevettek a törzsön.

Decemer 19. vasárnap:

  • A Ship 21 orrkúpját és az alsó törzsrészét is átgördítették a High Bay hangárba, így hamarosan a két legnagyobb részegység összeillesztésére is sor kerülhet. Azt azonban nem tudni, hogy a Booster 5 helyett, amit nem rég helyeztek át a tároló területre, melyik hordozórakéta lesz a párja.
  • A Mega Bay elképesztő tempóban épül: tegnap a negyedik sarkára is felemelték a második szint nagyobb vázszerkezeti részét.
  • Elon Musk még szombat hajnalban egy kisebb információ-áradatot zúdított az érdeklődőkre Twitteren, aminek persze nagyon örülünk, mert rendkívül érdekes hírekről olvashattunk, emellett komoly változást jelentenek az egész Starship-programban. Ami nem annyira újdonság talán, hogy továbbra is a Booster 4-Ship 20 párossal tervezik végrehajtani az első orbitális tesztrepülést. A nem rég aggodalmat kiváltó Raptor hajtóművekről is szó esett. Az első verziók 185 tonnás tolóerejéhez képest a második generációs hajtóműveknél ez a mutató már 230 tonnára növekszik. Ha ez alapján átszámoljuk a későbbi Super Heavy-k 33 hajtóműve által leadott tolóerőt, majdnem 76 Meganewtont kapunk, ami közel 2,2 szerese a NASA valaha épített legerősebb rakétájának, a Saturn-V-nak. Szintén újdonságként hatott, hogy már a következő Booster ennyi hajtóművet fog kapni, ez viszont azt jelenti, hogy a Booster 5-nek még azelőtt véget ér a pályafutása, hogy elkezdődött volna. Ugyanis ennek a rakétának még csak 29 hajtóműrögzítési pontja van az alsó kupolán, de a SpaceX igencsak gyors fejlesztési üteme miatt minden bizonnyal kihagyják a tesztprogramból. A Booster 6 egy teszttartályként fukcionálhat nem sokára, így a következő repülésre szánt hordozórakéta a Booster 7 lehet, és ez lesz az első olyan Super Heavy, melybe már 33 Raptort szerelnek. Az igazi csavar azonban csak most jön! A Ship második fokozat hajtóműveinek száma is növekedhet! Bár egyes feltételezések szerint csak a tanker, tehát a Föld körüli pályán keringő üzemanyagtankoló verzióként használt Starship fog még több Raptort kapni, önmagában a hír is merőben újnak számít, hogy az eddigi három vákuum-optimalizált hajtómű helyett hatot szerelnek be a jövőbeli második fokozatokba. Emiatt persze nagyobb üzemanyagtartályokra is szükség lesz, így ezeken is módosítást hajt majd végre a SpaceX. További érdekesség, hogy az épp csak megkezdték Cape Canaveralben az LC-39A indítóállásnál a Starship indítóállás építését is, Elon szerint már jövő nyáron sor kerülhet innen is indításokra. Ezt azért érdemes az Elon-időfaktor alapján kezelni, hiszen ő elég sokszor finoman szólva is túl optimista és irreális időpontokról számol be. De ő ezért Elon Musk.

Decemer 17. péntek:

  • Megkezdődött a Booster 4 tankolása a kriogenikus nyomásteszthez! Ez egy újabb első alkalom és továbblépés az orbitális tesztindítás felé!
  • Még naplemente előbb a harmadik nagy részegységet is felemelték a Mega Bay második szintjéhez tegnap, így komoly előrehaladást értek el alig pár óra alatt!
  • Végül komolyabb tesztre nem került sor, de az orbitális indítóállás üzemanyagtankoló rendszereit már elkezdték ellenőrizni. Emellett napok óta szállítják a folyékony nitrogént és töltik fel a tartályparkot, ez a közelgő Booster 4 tesztelését vetíti már előre. Ma ismét rendelkezésre áll útlezárás magyar idő szerint 15 órától.
  • A jövő heti időpontokon kívül még további 5 útlezárást tettek közzé karácsony előtt is és a rákövetkező hétre: december 23-án (csütörtökön), majd 27-30 (hétfő-csütörtök) között, minden nap 17-01 óráig hajthat végre tesztet a SpaceX. A Booster 4-en kívül még akár a B2.1 teszttartály is sorra kerülhet, ha ismét átszállítják az indítási területre.

Decemer 16. csütörtök:

  • 15:45: A Mega Bay toronyhangár építése is folytatódik, a második szint második nagyobb részegységét emelték a helyére. Közben a kifejezetten a Starship orrkúpjának teszteléséhez épített tartókeretet átszállították a tárolóterületre, ahova tegnap a B6 teszttartályt is szállították a már ott álló prototípusok mellé.
  • Új útlezárási időpontokat adtak ki az ezen a héten még aktív kettő mellé: dec. 20-22 (hétfőn-szerda), 17-01 óra között kerülhet sor tesztelésre, ami talán már a Booster 4-gyel történik majd. A mai útzár még érvényben van 19 órától, így ma elképzelhető, hogy valamilyen tesztre sor kerül az indítási telepen.
  • Úgy tűnik, komoly „gyűjteményt” kezd egy helyre csoportosítani a SpaceX, tegnap ugyanis a B6 új teszttartályt (mely egy Booster felső részegységből, és a metán és oxigéntartály közös kupoláját magába foglaló törzsrészből áll), az SN15, 16, illetve a Booster 5 mellé szállította át.
  • A B2.1 teszttartály karrierje sem biztos, hogy véget ért két tesztszakasz után, mivel a napokban egy érdekes „tetőt” helyeztek rá. Egyes találgatások szerint ezzel egy végsők próbatétel következhet a tartállyal, és az új szerkezet megakadályozhatja, hogy a felső kupola a levegőbe repüljön a nagy nyomás következtében.

A B2.1 tetejére szerelt különleges szerkezet. Fotó: @bocachicagal (nasaspaceflight.com)

Decemer 15. szerda:

  • A héten legkorábban csütörtökön kerülhet sor tesztelésre, miután a keddi és a mai útzárat is törölték.
  • Tegnap rákötötték a Booster 4-re az indítóállás gyorsleválású karját, melynek segítségével ellátják majd a hordozórakétát üzemanyaggal és elektromos energiával.
  • Bár szintén tegnap Mega Bay második szintjének második nagyobb szegmensét is felkészítették a felemelésre, végül erre nem került sor. Jelenleg már úgy tűnik, hogy ma a helyére kerülhet a részegység, mert az óriásdaru előkészült az emelésre.

December 13. hétfő:

  • Ha nem lett volna elég ez a komoly emelési művelet mára, a Mega Bay új toronyhangár második szintjének egy tekintélyes részegységét is felemelték a gyártási telepen.

Forrás: Nasaspaceflight.com

  • 19:45 körül befejeződött az emelési művelet, és a B4-et beleillesztették az indítóálláson a tartóbakokba. Reméljük, hamarosan meg is kezdődhetnek a tesztelések ezzel a prototípussal is.

Már majdnem teljesen leengedve…Forrás: LabPadre

  • Kb. negyed órája megkezdődött a B4 emelése! Remekül látszanak a külső hajtóművek hővédő borításai, melyeket eddig nem láthattunk kész állapotban tisztán

A Booster 4 emelése az indítóállásra. Fotó: Cosmic Perspective

  • Helyi tudósítók és amatőr fotósok szerint hamarosan sor kerülhet a Booster 4 felemelésére az orbitális indítóállásra.
  • Újabb útlezárási időpontokat adtak ki, melyek a korábbiak módosításai: dec. 14-16. (kedd-csütörtök) 19 és hajnali 3 óra között tesztelhet a SpaceX. Ha ma valóban megtörténik a Booster 4 felemelése, akkor akár már ezzel a prototípussal is megindulhatnak a héten a tesztek.

December 11. szombat:

  • Tegnap új útlezárási időpontokat tettek közzé: december 15-én és 16-án (szerda csütörtök) 17-01 óra között, illetve 17-én pénteken 15-21 óra között kerülhet sor tesztelésre, és akár megkezdődhetnek a Booster 4 próbatételei is!

December 10. péntek:

  • Tegnap az FCC (Szövetségi Kommunikációs Bizottság) kiadta az engedélyt az orbitális tesztrepülések végrehajtásához 2022. március 1-jéig. Ez egy jó jel lehet a még fontosabb engedély kiadása előtt, amit már az FAA (Szövetségi Légügyi Hivatal) fog megtenni a környezeti hatástanulmány elbírálása után. 
  • A jövő hétfői (dec.13.) útlezárást is törölték, így kedden kerülhet sor legkorábban tesztelésre.

December 8. szerda:

  • 16:35: Kigördült a Booster 5 a High Bay hangárból, de nem az indítási terület felé indult el a szállítójármű. Egyelőre nem tudni, mi a SpaceX célja a hordozórakétával.
  • 1 órája a pénteki útlezárást is törölték, így tesztelésre a héten már nem kerül sor.

December 7. kedd:

  • 18:00: Újabb útlezárási időpontot adtak ki, de ezúttal csak két órás időtartamra holnapra 16:30-18:30 között, ami minden bizonnyal átszállításhoz szükséges. Lehetséges, hogy a Booster 5-t is átgördítik már az indítási komplexumba, mert a Booster 4 elfoglalja helyét hamarosan az indítóálláson.
  • Felhelyezték a Super Heavy gyorsleválású tankoló- és tartókarjának védőborítását, ami egy újabb nagyobb és látványosabb darab a „0. fokozat” infrastruktúrjában.

A fédőborítás indításnál játszik majd fontos szerepet, amikor a rakéta hajtóművei a leválókar magasságába érnek. Forrás: LabPadre

  • A holnapi és a csütörtöki is útlezárást törölték.

December 6. hétfő:

  • 21:55: A mai és a holnapi útlezárást is törölték, legkorábban szerdán folytatódhat bármilyen tesztelés. Emellett új időpontokat is megerősítettek: magyar idő szerint december 10-én (pénteken) 15-21 óra között, 13-án és 14-én (hétfő-kedd) 17-01 óra között hajthat végre tesztet a SpaceX.
  • Napközben visszaszállították a B2.1 teszttartályt a gyártási területre, így vele ismét befejeződött a tesztsorozat.
  • Valószínű a következő napokban felemelik a Booster 4-et az orbitális indítóállásra, mivel jelenleg épp az óriási tömegelosztó és merevítő gerendát emeli a magasba a SpaceX új daruja, mely egyedüliként képes a hatalmas hordozórakétát kellő magasságba emelni.
  • A hétvége elég csendesen telt, látványosabb folyamatok nélkül, de a mai napon folytatódhat a tesztelés az indítási területen. Erre magyar idő szerint 17-01 óra között lesz lehetősége a SpaceX-nek. Mivel a lakosok egyelőre nem kaptak statikus hajtóműtesztről felhívást, nem tudni, milyen tesztet és melyik tesztalanyon hajthatnak végre.

December 3. péntek:

  • 13:16: Újabb útlezárás kezdődött, de mára sem adtak ki hajtóműtesztről felhívást a lakosoknak. A mai tesztablak 13-19 óra között áll fenn.

December 2. csütörtök:

  • 21:25: Elkezdődött a B2.1 teszttartály tankolása, valószínűleg ismét az orbitális tartálypark működtetésével. Emellett pedig nemrég további 4 órával meghosszabbították a mai lezárást, így magyar idő szerint péntek hajnali 5 óráig tesztelhet a SpaceX.
  • Ma is várható valamilyen teszt, mert a sheriff már megkezdte az útlezáráshoz az előkészületeket. Statikus hajtóműteszt végrehajtásáról viszont mára nem kaptak értesítést a lakosok, így nem lehet tudni, hogy milyen tesztet vagy teszteket hajt végre a SpaceX.

December 1. szerda:

  • 23:00: Kettős tesztelés zajlik éppen a Starbase-en, ráadásul mindkettő az orbitális tartálypark használatával, amire eddig nem volt példa! A Ship 20 felső, folyékony oxigén kiegészítő tartályába is tankoltak, miközben a B2.1 tesztje is zajlik. Újabb fontos lépés az orbitális indításhoz!
  • 22:30: Belső infó szerint egy nyitva maradt szelep miatt a folyékony oxigéntartályban hirtelen vészmegszakítást kellett életbe léptetni a statikus hajtóműtesztre való felkészülés közben. Egy ideig nem lehetet tudni, hogy történik-e még valami, de az utat nem nyitották meg, és végül nem rég elkezdték a B2.1 teszttartály folyékony nitrogénnel való feltöltését. Azt nem tudni, hogy a végsőkig próbára teszik-e a szerkezetet.
  • 18:00: Több mint fél órája lezárta a sheriff az utat, és megkezdődhetett a felkészülés az üzemanyagtartályok megfelelő nyomás alá helyezéséhez! Élőben LabPadre vagy a Nasaspaceflight.com Youtube-csatornán tudjátok követni az eseményeket.
  • Rögtön teszteléssel indulhat az év utolsó hónapja: mára várható statikus hajtóműtesztről kaptak értesítést a lakosok. Magyar idő szerint 17 és éjjel 1 óra között áll rendelkezésre útlezárási ablak, és valószínűleg a Ship 20-szal végeznek el újabb tesztet.

November

November 29. hétfő:

  • Ma folytatódhatott volna a tesztelés vagy a Booster 4-gyel, vagy valamelyik teszttartállyal, azonban pár órája a mai útlezárási felhívást visszavonták. A két hete kiadott lezárások szerint még holnap és szerdán is aktív tesztablakok állnak rendelkezésre.
  • Ezek mellé most újabb időpontokat jelöltek ki: december 2-án 17-01 óra között, 3-án 13-19 óra között és 6-án szintén 17-01 óra között tesztelhet a SpaceX. Egyelőre a Booster 4-et nem gördítették az emelőszerkezet közelébe, így nem tudni, milyen tesztet terveznek végrehajtani.

November 27. szombat:

  • Tegnap újabb tesztet hajtottak végre az orbitális indítóállás hajtómű-indítás rásegítő berendezésével.
  • A napokban a Hálaadás ünnepe miatt nem történt túl sok érdemleges esemény, de jövő héten remélhetőleg újabb prototípus tesztelésekkel folytatódik a munka.

November 23. kedd:

  • Újabb fontos berendezés kerül a helyére a szerviztornyon, egész pontosan a Ship második fokozat gyorsleválasztású tartókarján: az ún. „köldökzsinórok”, vagyis a tankoláshoz szükséges vezetékek felszerelése zajlik éppen, amik létszükségletűek az indítást megelőző folyamatoknál.

Fotó: StarshipGazer

A vezetékeken keresztül cseppfolyósított metánt, oxigént és nitrogént fejtenek majd át a Starship üzemanyagtartályaiba. Fotó: StarshipGazer

November 22. hétfő:

  • Megkezdődött az orbitális indítóállás rendszereinek tesztelése is! Tegnap a Super Heavy 20 külső Raptor hajtóművének beindítását segítő gázbeömlő-rendszer működését próbálták ki. A rendszer nagysebességű gázáramlást hoz létre a zárt indítási rendszerben, és juttatja a gázt a hajtóművek turbószivattyújához, ezáltal segítve a Raptorok helyes indulását. Mivel 29 hajtómű van már a kezdeti prototípusokban is, újfajta indítórendszert kellett kifejlesztenie a SpaceX-nek.

Forrás: LabPadre

November 20. szombat:

  • Az éjjel ráemelték a Booster 5 alsó, oxigéntartály-törzsrészére a felső metántartályt magába foglaló részt, így immár egy darabban várja a következő hordozórakéta prototípus a végszerelést!

A Booster 5 két legnagyobb egységének összeillesztése a High Bay-ben. Fotó: BocaChicaGal (nasaspaceflight.com)

  • Újabb módosítások történtek a közeljövő útlezárásainak időpontjainál. A tegnap esti információk szerint a nov. 22-i és 23-i (hétfő, kedd) lezárást törölték, helyette viszont a rákötvetkező héten nov. 29-re hétfőre, 30-ra keddre, és december 1-jére szerdára tűztek ki újabb időpontokat, mindhárom napon magyar idő szerint 17-01 óra között.
  • Elon Musk egy csütörtöki videóinterjúban újabb információkról és érdekességekről beszélt. (Az összefoglalóért köszönet Abelovszky Bencének)
  • – Az első orbitális tesztrepülésre januárban vagy februárban kerülhet sor, attól függően, hogy az FAA hogyan dönt a környezeti felmérés utáni döntésében.
  • – Jövőre 12 vagy még több indítással számolnak.
  • – Mielőtt ember indulna a Marsra, 2-3 demonstrációs teherszállító küldetést terveznek.
  • – A Starship kezdeti indításai tízszer olcsóbbak lesznek, mint a már eleve elég kedvező árú Falcon-9 küldetések, és reméli, hogy 2 éven belül megvalósulhatnak ezek az indítások.
  • – A SpaceX 2023-ban szeretné elkezdeni a teherszállító küldetéseket a Starshippel.
  • – Musk újra kiemelte a rozsdamentes acél használatának fontosságát, és ismét említést tett a SpaceX saját fejlesztésű „30X” ötvözetről, ami a végleges verziója lesz a Starship gyűrűinek anyagánál, melyek a törzset alkotják.
  • – A SpaceX továbbra is dolgozik a Starshiphez integrált űrteleszkóp gyártásán.

November 17. szerda:

  • Minden útlezárási időpontot töröltek a hétre. De eközben gyors ütemben zajlik a munka továbbra is, ma főleg a szerviztoronynál dolgozott rengeteg mérnök és szerelő.
  • A napokban elvégeztek egy tesztet a Ship 20 alsó aeroelemeivel. Többször irányították nyitott és zárt pozícióba mindkét részegységet, és a felvételek tanúsága szerint nem volt gond egyik mozgásával sem.
  • Elon Musk ma reggel ismét egy remek fotót tett közzé Twitteren a Booster 4 aljáról, és a már beszerelt 29 Raptorról. Jól látszik a külső gyűrűt alkotó hajtóművenél a hövédő borítás a fúvókák felett.

A Booster 4 alja a 29 hajtóművel. Fotó: Elon Musk

November 15. hétfő:

  • Már a Booster 7 felső kupoláját is felfedezték a gyártási hangárak előtt, ami már a negyedik építés alatt álló prototípus!
  • Lekerültek a „Mechazilla” elkapó-rendszerről a rögzítőláncok, és a befejező építési műveletekhez szükséges szerelőállványok. Így hamarosan akár az első vertikális próbára is sor kerülhet a hatalmas szerkezettel.
  • A Ship 21 orrkúpja is hamarosan elkészül, nem rég illesztették össze a két legnagyobb részegységet. Már csak a maradék hővédő elemet kell a bonyolultabb részeknél felilleszteni, hogy aztán a Mid Bay-ben épülő törzsrészre emelhessék.

Fotó: RGVAerial (@RGVaerialphotos)

November 13. szombat:

  • Ismét 29 Raptorral rendelkezik a Booster 4, miután a mai nap az utolsó cserére szánt hajtóművet is beépítették.
  • Jövő hétre a következők szerint módosultak az útlezárások: a nov. 15-i és 16-i lezárást törölték, helyette nov. 19. (péntek) 13-19 óra, 22. (hétfő) és 23. (kedd) 17-01 óra között áll aktív lezárás rendelkezésre. Nem tudni, melyik prototípussal hajtanak végre tesztet, hiszen a Ship 20-on kívül megkezdődhet a Booster 4-gyel is a tesztsorozat, de akár a tegnap átszállított BN2.1-et vagy a GSE4 teszttartályt is próbára tehetik.

November 12. péntek:

  • 19:20: Újabb történelmi pillanat! Sikeres statikus hajtóműtesztet hajtott végre a SpaceX egyszerre mind a 6 Raptorral, Elon Musk is megerősítette Twitteren! Ezt megelőzően egy órával egy ún. „preburner”, tehát előégető teszt is történt, de ekkor még nem indultak be a hajtóművek, csak a turbószivattyúk pörögtek fel.

Fotó: SpaceX

Forrás: LabPadre

  • 17:15: Megkezdődött a tartálypark felkészítése a Ship 20 tankolásához! Az útlezárás még 2 órája megtörtént.
  • Közben elkezdték átszállítani az újabb tesztelésre felkészített BN2.1 teszttartályt, mögötte pedig a GSE4 tartályt is, amivel az orbitális tartályparkhoz végeztek el teszteket. Érdekes művelet, nem tudni, milyen próbákat készülnek velük végrehajtani.
  • Tegnap éjjel újabb felhívást kaptak a helyi lakosok várható statikus hajtóműtesztről. Bár végül szerdán sem történt semmi látványos, órákig készítették fel a Ship 20-at az újabb próbára, így remélhetőleg ma már végrehajtja a SpaceX a tesztet a ma rendelkezésre álló 7 órás lezárás alatt.

November 11. csütörtök:

  • A pénteki útlezárási időintervallumot még tegnap módosították, az új kiírás szerint magyar idő szerint 13-21 óra között kerülhet sor tesztelésre.

November 10. szerda:

  • 23:25: Néhány perce törölték a mai útlezárást, korábban pedig a holnapit is, így legkorábban pénteken kerülhet sor tesztre. Jövő hétre azoban három új időpontot adtak ki: magyar idő szerint november 16-18 (kedd-csütörtök) 17-01 óra között végezhet el tesztet a SpaceX.
  • Még tegnap kapott Mary, a nasaspaceflight.com csapatának helyi lakosa felhívást „várható túlnyomásos tesztről”, ami rendszerint statikus hajtóműtesztet jelent. Így ma talán végre sor kerülhet a Ship 20 újabb tesztjére, melynek során akár mind a hat (3 tengerszintre és 3 vákuumra optimalizált) Raptort egyszerre beindíthatják!
  • Miután a napokban átszállították a Buucky becenevű darut az új Wide Bay hangár építéséhez, már össze is szerelték a nagyobb egységeit, és fel is emelkedett az óriási szerkezet, így várhatóan a napokban munkába is áll ismét, hiszen a hangár építése nagy tempóban zajlik.

November 9. kedd:

  • Tegnap végül nem került sor tesztelésre, és a mai útlezárást is törölték, így jelenleg a szerdai a legkorábbi tesztidőpont.
  • Átszállították a „Buucky” LR11000 darut az indítási területről az új Wide Bay hangár építéséhez. Az indítási területen immár a SpaceX saját óriásdaruja fog tevékenykedni.

November 7. vasárnap:

  • Néhány órája összeillesztették a Ship 21 orrkúpjának két legnagyobb egységét, illetve a Mid Bay hangárban is tovább nőtt az alsó törzsrész.
  • Elkeződött a „Mechazilla”, vagyis az elkapó-emelő rendszer kábeleinek behúzása az óriási csigákon keresztül, így újabb szakaszba lépett az építkezés.

November 5. péntek:

  • Újabb három útlezárási dátumról adtak hírt a meglévő három mellé, így jeleneg a jövő héten minden hétköznapra van aktív tesztidőpont. Ez persze nem azt jelenti, hogy minden nap lesz is teszt. Az újabb három időpont: november 11. (csütörtök) 17-01 óra, november 12. (péntek) 13-19 óra, november 15. (hétfő) 17-01 óra.

November 4. csütörtök:

  • Minden útlezárást töröltek a héten, viszont jövő hétre újabb időpontokat adtak meg: november 8-10 (hétfő-szerda), 17 óra és éjjel 1 óra között tesztelhet a SpaceX.
  • Eközben viszont megállás nélkül halad a munka az orbitális indítóálláson és a szerviztornyon, és előbbinél már elkezdték a kiszolgáló liftet és állványzatot is elbontani, tehát hamarosan véget érhet az építkezés.
  • A SpaceX új szerzeménye, az LR11000 óriásdaru építése is már elindult, és tegnap a gém első darabjai is a helyükre kerültek már.
  • A Wide Bay is szintén komoly tempóba épül, egyre több acél tartóoszlopot állítanak fel és az összekötő elemek száma is nő.

November 2. kedd:

  • A mai és holnapi útlezárást is törölték, így legkorábban csütörtökön folytatódhat a tesztelés.

November 1. hétfő:

  • A mai útlezárást néhány órája törölték, de helyette három újat is kiírtak a hétre: november 2-4 (kedd-csütörtök) között magyar idő szerint 16 óra és éjfél között tesztelheti a SpaceX a Ship 20 immár mind a hat beszerelt Raptor hajtóművét.

Október

Október 30. szombat:

  • Az RVac 7 hajtómű beépítése is megkezdődött, így hamarosan mind a hat Raptort megkapja a Ship 20 prototípus, és remélhetőleg jövő héten folytatódhatnak a statikus hajtóműtesztek.
  • Tegnap két új LR11000 daru egyes alkatrészei érkeztek a Starbase-re, amiből az egyik a SpaceX saját óriásdaruja lesz. Miközben a Frankencrane/Kong daru szétszerelése zajlik, meg is kezdődött az új saját daru építése.

Az új óriásdaru alapja. Fotó: BocaChicaGal (nasaspaceflight.com)

Október 29. péntek:

  • MInden útlezárást töröltek erre a hétre, így legkorábban november 1-jén folytatódhat a Ship 20 tesztelése. A halasztásokr oka valószínűleg az volt, hogy csak azután ejtik meg a következő hajtóműtesztet, hogy mind a hat (3 tengerszintre és 3 vákuumra optimalizált) Raptort beszerelték. Erre a hétvégén elég nagy esély is van, hiszen tegnap éjjel a maradék két RVac-et (RVac 6 és RVac 7) is a prototípushoz szállították, és a 6-os sorszámú hajtóművet már be is építették.

A RVac 6 és RVac 7 úton az indítási területre. Fotó: Nic Ansuini (nasaspaceflight.com)

Az RVac 6 beszerelésének megkezdése. Fotó: Nic Ansuini (nasaspaceflight.com)

  • A Booster 4 felkészítése is zajlik az első tesztekre, a 29 Raptorhoz szerelik fel folyamatosan a hővédő takaróelemeket.

Jól látható a hajtóművek fúvókája feletti, az „érzékenyebb” részeket védő takarólemez. Fotó: Starship Gazer (@starshipgazer)

  • Eközben a BN2.1 teszttartályt (ami egy Ship alsó kupolából és Booster törzsrészből áll) ráemelték a Boosternek épített hidraulikus nyomássszimulátorra. Érdekes összeállítás, egyelőre nem tudni pontosan, milyen tesztet hajt végre a SpaceX ezzel a konstrukcióval.
  • Befejezte munkáját a Frankencrane óriásdaru, mely április óta állt szolgálatban, és a szerviztorony építése mellett az első teljes Starship építésénél is jelen volt. A szétszerelése tegnap kezdődött meg, arról nincs információ, hogy visszahozzák-e még a későbbiekben a második orbitális indítóállás építéséhez, vagy már a SpaceX saját daruja veszi át a szolgálatot.
  • Az elkapó-rendszer építése is tovább zajlik: tegnap az első vízszintes hidraulikus mozgatóhengert már be is építették. Ezen kívül már a az elforgatását is első alkalommal kipróbálták.
  • Az új tartályparknak és annak egyéb berendezéseinek is folytatódik a tesztelése, a napokban már folyékony oxigént is átfejtettek a rendszereken (korábban csak cseppfolyósított nitrogénnel teszteltek).

Jól látható a kicsapódó csepfolyósított oxigén a földi kiszolgáló berendezés oxigén mélyhűtő rendszerein. Fotó: Starship Gazer (@starshipgazer)

  • A Wide Bay (a második szélesebb óriáshangár, ahol már több fokozatot is egyszerre tudnak építeni) építése is zajlik, már több acél tartógerendát is felállítottak az alapozásra.

Fotó: Starship Gazer (@starshipgazer)

Október 26. kedd:

  • A mai és a csütörtöki útlezárást is törölték, így legkorábban 29-én pénteken 13-19 óra között kerülhet sor a Ship 20 újabb tesztjére.
  • Eközben azonban továbbra is halad a szerviztorony és a hozzá kapcsolódó rendszerek építése, két óriási hidraulikus hengernél is elvégeztek ún. illeszkedési próbát, és hamarosan talán sor kerülhet a beépítésükre is.

Október 25. hétfő:

  • Bár jelenleg is „ketyeg” az érvényben lévő útlezárás, egyelőre nincs nyoma annak, hogy végrehajtana a SpaceX újabb hajtóműtesztet a Ship 20-szal, illetve a lakosok sem kaptak még értesítést a tesztről.
  • Újabb útlezárási időpontokat adtak azonban ki nem rég: a holnapi mellett magyar idő szerint okt. 28-án csütörtökön 17 óra és éjfél között, 29-én pénteken 13-19 óra között, november 1-jén hétfőn pedig 17 óra és kedd éjjel 1 óra között lehetséges teszt(ek) végrehajtása.

Október 24. vasárnap:

  • Tegnap beszerelték a másik két tengerszintre optimalizált Raptort is a Ship 20-ba, így összesen már négy hajtóművel rendelkezik a fokozat (összese 3 tengerszintre és 3 vákuumra optimaliált hajtóművet kap majd). A jövő héten újabb hajtóműtesztekre kerülhet sor, az első időpontot hétfő 17 óra és kedd éjjel 1 óra között tűzték ki.

Október 22. péntek:

  • Újabb fontos lépés a Starship-programban: lezajlott az első statikus hajtóműteszt egy prototípusba beépített vákuum-optimalizált Raptorral! Tegnap este úgy tűnt, hogy nem kerül sor tesztre, de végül kiadták a lakosoknak a szokásos felhívást, és magyar idő szerint éjjel 2:16-kor néhány másodpercig beindult a Raptor RVac 4. A teszt végén látható volt, hogy néhány hővédő elem ismét lerepült a törzsről, de Elon Musk Twitteren adott egyik válaszában nem aggódott emiatt. Ám ezzel még nem ért véget a tesztsorozat, ugyanis alig egy órával később, 3:18-kor újabb hajtóműteszt következett, ezúttal azonban a tengerszintre optimalizált és vákuumra optimalizált Raptorral is egyszerre. Természetesen ilyenre is első alkalommal került sor. Az eredményekről legfeljebb Musktól kaphatunk információt, mivel a SpaceX erről nem közöl adatokat, de Twitterre ezúttal ők is kiraktak az első tesztről egy rövid videót.

Az első alkalommal végrehajtott statikus hajtóműteszt egy vákuum-optimalizált Raptorral. Fotó: @StarshipGazer

Október 20. szerda:

  • 19:40: Felkerült a teljes „Mechazilla” elkapó-rendszer a szerviztoronyra! Jelenleg még folyik a felerősítése az illesztési pontokon, de már látszik, hogyan fog kinézni a tornyon.

Az elkapó-rendszer már a helyén. Fotó: Starship Gazer (@StarshipGazer)

  • Törölték az éjféltől érvényben lévő útzárat, így legkorábban péntek 0-7 óra között kerülhet sor az S20 statikus hajtóműtesztjére.
  • 16:05: Emelik az elkapó-szerkezetet! Ezúttal úgy tűnik, már a szerviztoronyra való felszerelésre is sor kerül, mert minden simán megy a művelet során.

Forrás: Nasaspaceflight.com

  • Tegnap végül nem került sor az elkapó-szerkezet felemelésére.
  • A lakosok újabb felhívást kaptak a csütörtök 0-7 óra között várható statikus hajtóműtesztről.
  • Lényeges mozzanat azért tegnap is történt: helyére emelték az utolsó, 8-as számú hővédő borítást a GSE2 tartályra. Ezzel elkészült az első orbitális tartálypark főbb egysége, minden tartály és a burkolat a helyén, és már csak a csővezetékeket kell bekötni, hogy megkezdődhessenek a tankolások az új kiszolgáló infrastruktúrával.
  • Új útlezárási időpontokat is közzétettek: október 22-én 0-7 óra között, október 25-én és 26-án 19 óra és éjfél között végezhet el teszteket a SpaceX.

Az utolsó részegység is a helyére került. Fotó: @bocachicagal (nasaspaceflight.com)

Október 19. kedd:

  • 22:45: Törölték az éjféltől kiírt útlezárást, így legközelebb csütörtök éjféltől folytatódhat az S20 tesztelése. De az elkapó-szerkezet felemelése is várat még magára, egy ideje nem nagyon mozdult abból a helyzetből, ahogy a daru éppen tartja. De a szerelők már befejezték a szintezési munkákat, így elvileg már csak a toronyra való felemelés van hátra.
  • 19:15: Nagyjából negyed órája elkezdte emelni a Frankencrane nevű óriásdaru a „chopstick”, azaz „evőpálcika” becenévre hallgató Starship elkapó-szerkezetet. Kb. fél méterre emelte fel az állványról, és jelenleg két szakember helyezi szintbe a rengeteg külön tartókábellel az egész szerkezetet. Közben Mary, az NSF csapat tagja és helyi lakos újabb felhívást kapott az éjféltől várható statikus hajtóműtesztről.

Forrás: Nasaspaceflight.com

  • 18:30: Megérkezett a két szállítmány az indítási területre, most helyezik el először a hosszú metántartályt a helyére, majd ezután a hővédő borítást is a „Buucky” nevű daru alá gördítik, amely majd a végső helyére emeli.
  • 16:45: Elindult egy dupla átszállítás a gyártási területről az indítási területre: a nemrégiben szállított óriási vízszintes metántartály és az utolsó hővédő borítás kezdte meg útját.
  • Lezajlott a Ship 20 első hajtóműtesztje, ami egyelőre „csak” egy ún. preburner, azaz előégető teszt volt. Ilyenkor bár a turbószivattyúkat felpörgetik és üzemanyagot is átáramoltatnak a rendszeren, nem történtik tényleges hajtóműindítás. A teszt azonban fontos ahhoz, hogy megállapítsák, minden rendben van az üzemanyag-ellátással, és a hajtóművekkel is. Ha a mai adatokat megfelelőnek találja a SpaceX, szerda 0-7 óra között ismét lehetőség adódik tesztre.

Forrás: Nasaspaceflight.com

Október 18. hétfő:

  • 23:30: Rá is helyezték a 7-es sorszámú borítást az GSE8 metán üzemanyagtartályra, így már csak egy hasonló művelet maradt hátra, hogy teljesen elkészüljön a tartálypark. Erre akár holnap sor is kerülhet, ugyanis holnapra szintén egy 2 órás rövid átszállításhoz szükséges útlezárást is kihirdettek.
  • 18:00: Valóban az utolsó előtti hővédő burkolatot szállították át az orbitális tartályparkhoz nem rég. A lakosok pedig felhívást kaptak várható statikus hajtóműtesztről, amit magyar idő szerint éjfél és reggel 7 óra között végezhet el a SpaceX.
  • Mára egy rövid, két órás útlezárást is kiírtak a meglévő hét órás nagy tesztablak mellé. Várhatóan nagyobb tárgyat szállítanak át ismét, például az egyik hátralévő külső hővédő burkolatot a maradék két üzemanyagtartály egyikére.
  • Tegnap az egyik horizontális metántartályt is átvitték az indítási terület tartályparkjához, amit nem rég szállítottak a Starbase-re.
  • A hétvégén első alkalommal tesztelték az új orbitális indítóállás tankolórendszerét, amikor folyékony nitrogént fejtettek át a tartályparkból a csővezetékeken kersztül az indítóálláshoz.

Október 15. péntek:

  • Bár a helyi lakosok tegnapra is kaptak felhívást várható tesztről, végül csak egy ellenőrző pneumatikus tesztet hajtott végre a SpaceX az éjszaka folyamán a Ship 20-on. Így a következő lehetőség magyar idő szerint kedd éjfétől adódik, ugyanis a hétvégén nem szokták lezárni a tengerpartra vezető utat, így tesztelés sem lehetséges.

Október 13. szerda:

  • 21:50: Nem sokkal azután, hogy a lakosoknak átadták a hajtóműtesztről szóló felhívást, törölték az útlezárási időpontot, így legkorábban péntek éjféltől folytatódhat az S20 tesztelése.
  • 18:00: A lakosoknak hivatalos értesítést küldtek a várható statikus hajtóműtesztről! Ez egy jó jel, hogy sor kerülhet a Ship 20 újabb tesztjére valamikor az éjszaka folyamán. Ezen kívül új útlezárási időpontokat is kiadtak: október 19-21 (kedd-csütörtök) 0-7 óra között is végrehajthat a SpaceX további teszteket. Az is elképzelhető, hogy ha a Ship 20 rendben teljesíti a tesztjeit, akkor már a Booster 4-gyel is megkezdik az ellenőrzéseket.
  • Megkezdődött a Booster 5 aerorácsainak felszerelése. Ha ezzel végeztek, következhet a legfelső részegység felhelyezése az eddig elkészült metántartályt magába foglaló részre, és végül az alsó oxigéntartályból álló részt is hozzáillesztik a törzshöz. Ez lehet egyébként az első olyan hordozórakéta Elon Musk tervei szerint, amit már megkísérelnek elkapni a szintén még építés alatt álló „Mechazilla” elkapórendszer segítségével, bár ez talán kissé túl optimista becslés.
  • Ennek a rendszernek egyébként már mindkét karját, azaz az „evőpálcika” becenévre hallgató részeit már rászerelték a tartószerkezetre, de arról nincs információ, hogy mikor kerül sor a szerviztoronyra való felszerelésre.
  • Egyelőre a csütörtötök éjféltől kezdődő útlezárás még érvényben van, így elkezdődhet a statikus hajtóműteszt a Ship 20 prototípussal.

Október 12. kedd:

  • Egyre inkább alakot ölt a „Mechazilla” becenévre hallgató óriási elkapórendszer, amit majd egy darabként fognak a szerviztoronyra felszerelni. Hétvégén az egyik, majd tegnap másik „chopstick”-et, azaz „evőpálcikát” is a tartószerkezet közelébe emelték, és már elkezdődött az elkapókarok felerősítése a tartóra.

A két óriási elkapókart már elkezdték rászerelni a tartószerkezetre. Fotó: RGVAerial

  • A szerda éjféltől tervezett útlezárást törölték, így legkorábban csütörtök éjféltől kerülhet sor a Ship 20 első statikus hajtóműtesztjére. Az előkészületek már megkezdődtek, ugyanis tegnap egy vákuum-optimalizált Raptort beszereltek a prototípusba.

Az egyik RVac (vákuum-optimalizált Raptor) hajtómű beszerelésének előkészítése. Fotó: Nic Ansuini

Október 10. vasárnap:

  • Újabb látványos műveletnek lehettünk szemtanúi tegnap este: a „chopstick” („evőpálcika”), azaz az elkapó rendszer egyik karját is a korábban áthelyezett tartószerkezet közelébe helyezték, így hamarosan megtörténhet az összeszerelés. Ezután a másik féllel is ugyanezt elvégzik, majd így kerül fel a toronyra az egész rendszer.

Az óriási elkapókar áthelyezése a tartószerkezet elé. Fotó: Nic Ansuini (Nasaspacefligt.com)

Október 7. csütörtök:

  • 22:05: Már emelik is a helyére a GSE-8 tartályt, ezzel az összes egység a helyére kerül.
  • 18:10: Elindult az utolsó, GSE-8 jelölésű üzemanyagtartály, mely az új orbitális tartálypark részét képezi. Ezt követően már csak erre, és a GSE-6-ra kell ráemelni a már elkészült külső hővédő boritást, és a csővezetékek beillesztése után működésre alkalmas lesz a teljes rendszer.
  • A péntek éjféltől és 13 órától érvényes útlezárásokat törölték, de helyettük újabb három dátumot adtak ki: október 13-15. (szerda-péntek) 0-7 óra között kerülhet sor az S20 statikus hajtóműtesztjére vagy tesztjeire.
  • Mára egy átszállítás miatt két órás útlezárást írtak ki 18-20 óra között.
  • A napokban két hatalmas tartályt szállítottak a Starbase-re, az egyik valószínűleg metánt fog tárolni, a másik szerepe még ismeretlen.
  • Megérkezett az első olyan Booster-részegység, melyre már 13 belső Raptort (RC) tudnak felszerelni. Ez az ún. „thrust puck” újabb kialakítású az eddigi 10 Raptoros verzióhoz képest, de azt nem tudni, hogy melyik hordozórakéta fogja először megkapni ezt az egységet. Összességében a részegység azt jelenti, hogy már valóban készülnek az Elon Musk által megerősített 33 Raptoros Super Heavy-k gyártására.

Az új kialakítású egység, melyre 13 belső Raptort tudnak már felszerelni

  • Az S20 és a B4 repülésre való felkészítése mellett javában zajlik az S21 és B5 építése, de már több részegységét fedezték fel az S22-nek és a B6-nak is.
  • Tegnap megkezdődött a „Mechazilla”, azaz a Starship-fokozatok elkapására szolgáló rendszer felszerelésének előkészítése. Ehhez függőleges helyzetbe hozták a tartószerkezetet, amit a toronyra erősítenek, és ráhelyezték egy speciális erre a célra épített állványra. Várhatóan a napokban fel is szerelik a teljes rendszert már a szerviztoronyra.

Az elkapórendszer tartószerkezete, melyekre a karok fognak még kerülni, és ezek fogják a Super Heavy és Ship fokozatokat elkapni

Október 4. hétfő:

  • A hétvégén folytatódott az új tankfarm építése, helyére került egy újabb külső borítás a GSE6 tartályra. Ezen kívül már csak a GSE8 tartályt kell átszállítani és ráemelni a beton talapzatra, illetve két külső hővédő borítás várakozik arra, hogy ráemeljék a két maradék tartályra.
  • Befejezték a Frankencrane átalakítását és az éjjel újra felemelkedett az óriásdaru.

Október 2. szombat:

  • Jövő héten kerülhet sor az S20 statikus hajtóműtesztjére, tegnap este kiadták az új útlezárási időpontokat: magyar idő szerint október 8-án pénteken 0-7 óra illetve 13-19 óra között, és október 12-én kedden 0-7 óra között tesztelhet a SpaceX.
  • Az S20 alól egyébként már kiszerelték a hidraulikus nyomásszimulátort, így hamaorsan beszerelésre kerülhetnek a tengerszintre és vákuumra optimalizált hajtóművek is.
  • Tegnap három Raptor érkezett a Starbase-re: az RB29 és RB30 (melyek a Super Heavy Booster külső, nem mozgatható hajtóművei) és az RC80, amelyik akár a Boosterbe, akár a Ship második fokozatba is kerülhet, és változtatható irányszögű verzió.
  • Az FAA meghosszabbította a nemrég kiadott környezeti tanulmány vázlatára vonatkozó nyilvános véleménynyilvánítási időszakot november 1-jéig, illetve az első beszámolói nap október 18-ról október 20-ra módosult. Ezek azt jelentik, hogy októberben biztos nem fog sor kerülni a végleges engedélyek kiadására és így az első orbitális tesztrepülést sem hajthatja végre a SpaceX. Legkorábban novemberben, de decemberben, vagy akár jövő év elején repülhet először a Booster 4-ből és Ship 20-ból álló Starship-rendszer.
  • Elkezdték szétszedni a Frankencrane/Kong nevű óriásdarut, de helyette hamarosan új daru áll szolgálatba.

Szeptember

Szeptember 30. csütörtök:

  • 08:00: Lezajlott az S20 második kriogenikus ellenőrző nyomástesztje. A mintegy 4 órás művelet során minden rendben zajlott a látottak alapján, és ezúttal hővédő csempék sem váltak le. Néhány perce Elon Musk is megerősítette Twitteren, hogy sikeres volt a teszt. Így a következő lépésként valószínű kiszerelik az S20 aljából a nyomásszimulátort, és következhet a hajtóművek beépítése.

A teszt befejezését jelentő nagy nyomáskiegyenlítő „venting”, azaz gázkibocsátás. Forrás: Nasaspaceflight.com

Szeptember 29. szerda:

  • Tegnap nem került sor a kriogenikus nyomásteszt megismétlésére, de erre a máról holnapra virradó éjjel újra lehetősége lesz a SpaceX-nek.
  • Újabb útlezárásokat is kitűztek: magyar idő szerint október 1-jén pénteken 0-7 óra majd 13-19 óra között, illetve október 5-én kedden szintén 0-7 óra között hajthatnak végre teszteket. Valószínű, hogy egyik nap már statikus hajtóműtesztre is sor kerülhet, de persze a SpaceX pontos tesztprogramját nem ismerjük.

Szeptember 28. kedd:

  • Tegnap éjjel végre megkezdődött az S20 tesztsorozata! Magyar idő szerint este 10 körül elkezdték kiüríteni a területet, és ezután megkezdődhetett a Ship20 tartályainak cseppfolyósított nitrogénnel való feltöltése. A tankolás során rendben zajlott minden, ám az RCS (Reaction Control System – az űrhajó hidegfúvókáiból álló irányítórendszer) tesztelése közben több hővédő csempe vált le az orrkúpról, épp a fúvókák nyílása alatt. Először teszteltek egy teljes hővédő rendszerrel rendelkező második fokozatot, így újra egy eddig nem ismert hiba alapján tanulhatnak és léphetnek előbbre a SpaceX mérnökei. A teszt végül hajnalban ért véget, és magyar idő szerint negyed 4 körül nyitották meg ismét az utat. Egyelőre nem tudni, hogy megismétlik-e ezt a kriogenikus nyomástesztet, de ha a Ship aljánál található hidraulikus nyomásszimulátort kiszerelik, akkor feltehetően már a hajtóműteszt következik majd. Ez ma valószínű kiderül.
  • Megkezdődött az S21 törzsének összeszerelése is a Midbay-ben.

Szeptember 26. vasárnap:

  • Ahogy az várható volt, tegnap leemelték a B4-et az orbitális indítóállásról, hogy elég hely legyen a „Mechazilla” elkapórendszer felszerelésére.
  • Két újabb tartályt szállítottak az indítási területre, de ezek szerepe egyelőre ismeretlen.
  • Beszerelték az S20 alá a hidraulikus nyomásszimulátort, amellyel a három központi Raptor tolóereje által generált erőhatást tudják majd szimulálni az első kriogenikus nyomásteszt során.

A Booster 4 leemelése az indítóállásról. Fotó: @lanawilde

Szeptember 24. péntek:

  • Továbbra is várat magára az S20 tesztsorozatának megkezdése. Azonban így se tétlenkedett ma sem a SpaceX: két átszállítást is végrehajtottak néhány órával ezelőtt, először az S20-hoz vitték át a hidraulikus nyomásszimulátort, melynek segítségével a Raptorok tolóerejéből adódó erőhatásokat vizsgálják az alsó kupolán. Nem sokkal később pedig a B4-hez szállítottak át egy tartóállványt, ugyanis leveszik az orbitális indítóállásról, hogy ne legyen útban vagy nehogy megsérüljön, amikor hamarosan felszerelik a „Mechazilla”, azaz az elkapórendszer elemeit a szerviztoronyra.
  • Így a mai útlezárást a teszthez természetesen törölték, de szept. 27-re hétfőre egy elég hosszú újabb időpontot adtak meg magyar idő szerint 22 óra és szept. 28. reggel 7 óra között.
  • Ráhelyezték a „cryo-shellt”, azaz a külső hővédő burkolatot a GSE1 üzemanyagtartályra.

Szeptember 23. csütörtök:

  • 19:20: Végre újabb látványos műveletet hajtottak végre pár órája: a Frankencrane/Kong daru felemelte a QD-kar (a rakéta tartókarja az indítás pillanatáig) bővítményét, és jelenleg is a már szerviztoronyra szerelt részegységgel történő egybeillesztési folyamat zajlik. Az éjféltől kiírt útzár továbbra is érvényben van, reméljük, ezúttal a kedvező idő végre segíti a SpaceX-et, és megkezdődhet a tesztfolyamat az S20 prototípussal.

A kar az indítás pillanatában gyors mozgással elválik a törzstől, ezért nevezik „Quick-disconnect arm”-nak. Fotó: Starship Gazer

Szeptember 22. szerda:

  • A csütörtök éjféltől kiírt útlezárást is törölték nem rég, így jelen állás szerint ezen a héten még szept. 24-én (pénteken) 0-6 óra között, illetve szintén 24-én 13-19 óra között áll rendelkezésre lezárás. Ezeken kívül jövő hétre újabb három időpontot adtak ki: szept. 28-30. magyar idő szerint 0-6 óra között végezhet el tesztet a SpaceX.
  • A lezárásoknak továbbra is valószínűleg az az oka, hogy nem akarnak időt veszíteni a különböző építkezések leállításával a tesztek miatt. Emellett az időjárás sem a legkedvezőbb a napokban, az erős szél és eső akadályozhatja a tesztek megkezdését. De a háttérben folyamatosan zajlik az előkészület a tesztekre és az első orbitális repülésre, ugyanis a napokban elkezdték az új üzemanyagtartályok feltöltését és tesztelését, hogy nincs-e szivárgás. Mélyhűtött és cseppfolyósított nitrogént majd oxigént is tankoltak a rendszerbe, és tegnap látható is volt egy rövid ideig pára kibocsátás a nyomáskiegyenlítési művelet során az egyik oxigéntartályból.

Szeptember 21. kedd:

  • Egyelőre nem került sor semmilyen tesztre a prototípusokkal, ráadásul a következő, keddről szerdára virradóra kiírt útlezárást is törölték, tehát legkorábban csütörtök éjfélkor kerülhet sor tesztre jelen állás szerint.
  • Az egyedüli látványosabb történés a QD-kar (Quick Disconnect = a start pillanatában leváló tartó-és tankolószerkezet) egyik nagyobb részét szállítótták át az indítási területre. Ezen berendezés első része már felkerült a szerviztoronyra, és ennek bővítménye, kiegészítő eleme került átszállításra tegnap.

Szeptember 20. hétfő:

  • A hétvégén több hajtóművekkel kapcsolatos műveletet hajtottak végre: a B4 első fokozaton az RB67 Raptort cserélték ki az RB64-re. Az S20 második fokozathoz pedig megérkezett egy újabb vákuum-optimalizált hajtómű, az RVac 4.
  • A mai napra továbbra is érvényben van az első hosszabb útlezárás, ami már az S20 tesztelésének megkezdéséhez szükséges. Reméljük éjfélkor végre tényleg elindul az első orbitális tesztrepülésre szánt fokozat előkészülete.

Fotó: Starship Gazer (@StarshipGazer)

Szeptember 18. szombat:

  • Tegnap egy újabb „cryo shellt”, azaz egy üzemanyag hővédő burkolatot szállítottak át az indítási területre. Ezen kívül már csak két hasonló egység várakozik szállításra, illetve a GSE8 tartály hiányzik a tankfarm építésének befejezéséhez.
  • Az FAA kiadta tegnap az előzetes környezeti felmérést a jövőbeli Starshipek tesztelésével, repülésével és visszatérésével kapcsolatban. Erről hosszabban egy külön cikkben fogunk írni.

Szeptember 16. csütörtök:

  • A holnapi útlezárást törölték, így legkorábban hétfőn kezdődhet meg a Ship 20 tesztelése. A megmaradt két lezárás (hétfő, kedd) mellé azonban három másikat is kiírtak: magyar idő szerint szept. 23-án és 24-én 0-6 óra között, illetve szintén 24-én 13-19 óra között áll rendelkezésre lezárás.
  • Lassan befejeződik a Ship 20 hővédő csempéinek cseréje, már csak az emelőkampóknál maradt ki néhány, speciálisabb formájú elem.
  • Ezen kívül egy újabb Raptort is kapott a Ship 20, így már két hajtóművet szereltek be a mérnökök.

Szeptember 13. hétfő:

  • Újabb útlezárásokat hirdettek ki nemrég, amik ezúttal már hosszabb időtartamúak, tehát valószínűleg a B4-gyel vagy az S20-szal hajt végre a SpaceX tesztet vagy teszteket. Az új dátumok magyar idő szerint: szept. 17. (péntek) 13-19 óra, szept. 20. és 21. (hétfő,kedd) 12-18 óra. Végre elindulhat tehát az első orbitális Starship-rendszer felkészítése, és sor kerül az első próbatételekre! A B4 esetében várhatóan rögtön statikus hajtóműteszttel kezdenek, míg az S20 kriogenikus nyomásteszten is áteshet első lépésként.

Szeptember 12. vasárnap:

  • A napokban elkezdődött a Booster 5 első részeinek az összeillesztése a High Bay-ben. Ezen kívül a Ship 21 egyes részeit is felfedezték, sőt, már az Ship 22 első elemei is felbukkantak.
  • Majdnem elkészült a GSE8 üzemanyagtarály, ami az utolsó ilyen egység lesz az új tankfarmhoz. A maradék 3 hővédő borítás már hetek óta kész, és várják az átszállítást.
  • Holnapra, azaz szept. 13-ára újabb útlezárást tűztek ki, magyar idő szerint 16:30-18:30 között, a strandot azonban nem zárják le, így valami szállítási műveletet fog végrehajtani a SpaceX.

Szeptember 8. szerda:

  • Épp most emelik a Frankencrane daruval a B4-et az orbitális indítóállásra, ahol majd a hajtóműteszte(ke)t is végrehajtják vele, és ahol majd a már múltkor látott módon ráemelik az S20 második fokozatot is.

Fotó: Spadre (@SpacePadreIsle)

Szeptember 7. kedd:

  • 17:30: az előzetes várakozásnak megfelelően átszállították a B4-et az indítási területre, és a közben készült felvételek alapján mind a 29 Raptor beszerelésre került már, így rögtön statikus hajtóműteszttel indulhat majd a “karrierje”.

Útközben az indítási komplexum felé. Fotó: Stephen Marr (nasaspaceflight.com)

A B4 Raptorjai. Forrás: LabPadre

A B4 elfoglalta ideiglenes helyét a szerviztorony és az indítóállás mellett. Fotó: Starship Gazer (@starshipgazer)

  • A napokban is folyamatosan zajlott a munka, de kevésbé látványos elemekkel. Ma viszont sor kerülhet a B4 átszállítására is az indítási területre! Ehhez négy órás útlezárás áll a SpaceX rendelkezésére.
  • A napokban felgyorsult az S20 hővédő csempéinek cseréje, és egyre kevesebb pirossal jelölt egység látható az orrkúpon már.
  • Úgy tűnik, az S20-szal sem fognak kriogenikus nyomástesztet végrehajtani, ugyanis elkezdték beszerelni a tengerszintre optimalizált Raptorokat.
  • Elkezdődött a komolyabb munka a B5 hordozórakétával is, az alsó kupolára húzzák rá hamarosan a több gyűrűből álló részegységet.
  • A GSE8 tartály építése is hamarosan befejeződik a Mid Bay-ben, és elfoglalhatja utolsóként a helyét az új tankfarmon.

Szeptember 3. péntek:

  • Átszállították a hatodik „cryo shellt”, azaz egy újabb hővédő borítást az egyik üzemanyagtartályra. Ezen kívül már csak két ilyen egység várakozik a szállításra, de mindegyik gyártása befejeződött.

Szeptember 2. csütörtök:

  • Helyére emelték a GSE7 tartályt, így egy hely kivétel minden betonalapzaton már a kijelölt tartály áll
  • Sűrűn változnak az útlezárások: miután tegnapra és mára is kitűztek korábban rövidebb lezárást szállítás céljából, mindkét időpontot törölték. Jelenleg holnapra magyar idő szerint 14:30-17:30 között, illetve szeptember 7-re keddre szintén 14:30-17:30 idősávban jelöltek ki lezárásokat. Arról nincs hír arról, hogy mit terveznek szállítani.
  • Folyamatosan zajlik az S20 sérült vagy hibás hővédő csempéinek cseréje, azonban a beszállítási nehézségek és a sérülékeny elemek miatt lassabban halad a munka a tervezettnél.
  • Jelenleg az indítóállás és a szerviztorony építése élvez prioritást, ezért nem kerül sor egyelőre az S20 kriogenikus tesztjére, illetve ezért nem szállítják át a B4-et statikus hajtóműtesztre. Mivel az indításhoz szükséges egységek és építmények rendkívül összetettek és sokáig tart az építésük, nem akarnak egyelőre a tesztek miatti hosszabb lezárással időt veszteni.

Augusztus

Augusztus 31. kedd:

  • Ma ismét dupla szállításra került sor néhány órája, ám ezúttal egymással ellentétes irányba: a GSE7 üzemanyagtartályt az indítási területre, a GSE teszttartályt pedig onnan visszafelé gördítették az építési területre. Így a teljes Starship-rendszer indításához szükséges új tankfarmnál már csak egy tartály hiányzik, miközben az összes hővédő külső burkolat már elkészült.

A GSE7 megérkezik az indítási területre

Augusztus 30. hétfő:

  • Tegnap felkerült az első komolyabb elem a szerviztoronyra, ugyanis a felszerelték az ún. QD (quick disconnect) kart a torony oldalára. Ez a hatalmas szerkezet tartja majd a Starshipet, amíg az elemelkedik az indítóállásról. Mint ahogy a neve mutatja, gyorsan leoldó szerkezetről lesz szó, amely minden rakéta indítóállásán megtalálható. Ezután nem sokkal tesztelték is a működését, ugyanis egy tengelyen mozogva lesz képes megközelíteni a rakéta törzsét, vagy tud épp eltávolodni tőle.

A szerviztorony oldalán lévő hatalmas fekete kar az első fontosabb, indításhoz szükséges szerkezet a tornyon. Fotó: Ocean Cam (@obetraveller)

Augusztus 28. szombat:

  • Újabb rövidebb, 4 órás útlezárást hirdettek ki augusztus 31-re keddre, magyar idő szerint 17-21 óra között. Valószínű ez is valamiféle szállításhoz szükséges, mert a strandot nem zárják le.
  • Elkészült a GSE7 tartály is, elképzelhető, hogy ezt fogják kedden átszállítani a Mid Bay-ből az indítási komplexumba.
  • A teszt GSE tartályt lekapcsolták a tankolórendszerről, így rövid, mindössze egy tesztes pályafutása véget is érhetett már.

Augusztus 26. csütörtök:

  • Tegnap végül nem az S20-szal, hanem a napokban átszállított GSE teszttartállyal hajtottak végre kriogenikus tesztet. A folyamat hasonlított a korábbi Starship-teszttartályokéhoz, azaz cseppfolyósított mélyhűtött nitrogént töltöttek a tartályba, hogy ezzel vizsgálják a szakítószilárdságát és az illesztéseit, hogy nem szivárog-e valahol. Ha a mért adatok megfelelőek lesznek, akkor hamarosan befejeződhet a teljes tankfarm építése, mely egyik feltétele az orbitális teszrepülésnek.
  • Mára is érvényben van egy lezárás, ám ez csak egy rövid két órás időintervallumra szól magyar idő szerint 16:30-18:30 között. Minden bizonnyal szállítási műveletet fog végrehajtani a SpaceX.

Augusztus 25. szerda:

  • Egyre több Raptor hajtómű látható ismét a Booster 4 körül, melyekből néhányat már fel is szereltek a hordozórakétára.
  • Elkezdődött a Ship 21 építése is a Mid Bay-ben
  • Szintén elkezdték a második, nagyobb High Bay hangár építését! Az alapozás körvonalából már sejteni lehet az új hatalmas épület alapterületét.
  • Továbbra is érvényben van mára és holnapra útlezárás tesztelésekhez, így ma végre elindulhat a Ship 20 tesztprogramja.

A második High Bay (melynek még nem adtak nevet) alapozása is megkezdődött! Jobbra a jelenleg még legnagyobb High Bay hangár a Starbase-n

Augusztus 23. hétfő:

  • 20:38: negyed órája törölték a holnapi útzárat, így legkorábban szerdán hajthat végre a SpaceX bármilyen tesztet
  • Egy újabb teszttartály került ma átszállításra, ám ezúttal nem egy Starship prototípus teszteléséhez, hanem a GSE (földi kiszolgálórendszer) üzemanyagtartályaihoz való vizsgálatokhoz. Korábban a GSE4 tartályt szétvágták, és ebből alakítottak át a korábbi prototípusok esetében használt kisebb egységet. Azt nem tudni, hogy a végsőkig próbára teszik-e a tartályt, vagy milyen célból vizsgálják, de valószínű pukkanásig növelik a nyomást benne, hogy leteszteljék a szakítószilárdságát.

A GSE teszttartály érkezése az indítási-tesztelési komplexumhoz

  • Folyamatosan zajlik az S20 és a B4 felkészítése a tesztekre, a második fokozat első vizsgálataira még a héten sor kerülhet, mert egyelőre még mindhárom útlezárás érvényben van holnaptól csütörtökig.

Augusztus 21. szombat:

  • A napokban bejelentett három útzár mellé aug. 23-ra hétfőre is átszállításoz tűztek ki egy újabb lezárást magyar idő szerint 16:30-18:30 között.
  • Elkezdődött a második, sokkal nagyobb High Bay építése! A munkagépek elkezdték a talaj bontását, de egyelőre nem ismert még, hogy mekkora alapterületű is lesz az új hangár, ahol egyszerre több első vagy második fokozatot is tudnak építeni egyszerre.

Augusztus 19. csütörtök:

  • Az összes erre a hétre kitűzött útlezárást törölték a túl nagy szél miatt, jövő héten azonban kedvezőbben alakulhatnak az időjárási körülmények. Így ki is hirdettek három újabb dátumot: helyi idő szerint augusztus 24-26 között (kedd-csütörtök) 17-23 óra között végezhet el a SpaceX teszteket, ami magyar idő szerint augusztus 25-27 éjfél-reggel 6 órát jelent.
  • Két vákuum-optimalizált Raptort szállítottak vissza McGregorba ellenőrzésre, de arról nincs információ, hogy ezeket az egységeket kapja-e meg végül az S20, vagy újabb hajtóműveket szállítanak Boca Chicába.

Augusztus 18. szerda:

  • Az utóbbi napok valamelyest kevesebb látványos változást hoztak, mint az elmúlt hetek elképesztő eredményei, de a háttérben természetesen folyamatosan zajlik a munka és a felkészülés az első orbitális tesztre. Elon Musk néhány napja azt írtra Twitteren, hogy „pár hét” múlva elkészülhetnek, de ez nagyban függ a különböző engedélyek kiadásától is.
  • Tegnap felemelték az S20-at a „B” szuborbitális tesztpadra, így talán még a héten megkezdődhet a tesztsorozata, ahol első körben a szokásos kriogenikus ellenőrző nyomástesztet hajtják végre vele majd.
  • Még hétfőn illetve tegnap töröltek két útlezárást, így jelenleg holnap áll legkorábban rendelkezésre lezárás a teszthez magyar idő szerint 0-6 óra között.

Augusztus 15. vasárnap:

  • A helyére emelték a GSE6 üzemanyagtartályt is, így már csak kettőnek kell a helyére kerülni. Ezen kívül még öt külső borítást kell ráemelni a tartályokra, és el is készül a tankfarm is, ami a kezdeti problémák után az utóbbi hetekben rendkívül gyorsan felépült.
  • Kettévágták éjjel a Booster 3-at, így neki biztosan véget ért a pályafutása, és a SpaceX nem számol vele több teszten. Kell is a hely az „A” padon, hiszen lehetséges, hogy végül itt fogják elkezdeni az S20 tesztjeit, de a Booster 4-nek is külön tesztpadra van szüksége, és így a Booster 3 már csak útban volt, ezért kerül sor a szétszerelésére és az elszállítására hamarosan.
  • A szerviztorony daru- és elkapó-rendszerének építése is javában zajlik, és a hatalmas szerkezetek lassan el is készülnek. Eközben a toronyra is kerülnek fel folyamatosan kisebb-nagyobb alkatrészek, illetve a korábbi összeillesztési műveleteknél szükséges állványzatot leszerelték róla.

Augusztus 13. péntek:

  • Az S20 ismét az indítási- és teszt komplexumban van, miután tegnap ismét átszállították.
  • Jövő hétre már tesztekhez tűztek ki útlezárási időpontokat, de pontosan nem tudni, hogy milyen teszt(ek)et hajtanak végre majd a második fokozattal, miután a „B” Pad alól kiszerelték a hidraulikus nyomásszimulátort. Az időpontok a következők: augusztus 16, magyar idő szerint 16-20 óra között (várhatóan valamilyen átszállításhoz), az S20 tesztjeihez pedig augusztus 18 és 19, magyar idő szerint 0-6 óra között (nálunk már aug. 19 és 20 lesz), illetve augusztus 20, 13-19 óra között.

Augusztus 12. csütörtök:

  • 21:25: Néhány perce új útlezárást hirdettek ki magyar idő szerint 16:30-19:00 között, ami egy újabb átszállítás miatt lehet. Mivel a Starship fokozatain még dolgoznak, valószínű egy újabb GSE tartályt vagy hővédő burkolatot fognak átgördíteni.
  • Tegnap visszaszállították a B4-et is a gyártási területre, és azóta már el is helyezték a High Bay-ben további szerelési munkákhoz, miközben az S20-at pedig kihúzták az óriási hangár elé. Elon Musk ma hajnali Twitter-bejegyzésében azt írja, hogy már hétfőn visszakerülhet mindkét fokozat a tesztpadokra (a B4 az „A” jelűre, az S20 a „B” jelűre). Nem tudni pontosan, milyen munkák várnak még a fokozatokra hétvégén, de elég meglepő lenne, ha már jövő héten újra az indítási- és tesztkomplexumban látnánk őket.
  • Még a B4 átgördítése előtt a GSE6 tartály is átkerült az új tankfarmra, majd ezután nem sokkal egy újabb „cryo-shellt”, azaz külső hővédő burkolatot helyeztek a GSE3 tartályra. Így már két teljesen befejezett tartály+burkolat áll készen a tankfarmon, két tartály várja a burkolat ráemelését, illetve egy burkolatot még tartály nélkül helyeztek a kijelölt beton alapzatra. A gyártási területen az utolsó három tartály (GSE6, 7, 8) is szinte teljesen elkészült, így hamarosan ezeket is átszállíthatják.

A Booster 4 és a Ship 20 újra együtt, miután tegnap a hordozórakétát is visszaszállították a gyártási területre.

Augusztus 11. szerda:

  • Mára újabb útlezárást tűztek ki magyar idő szerint 14-19 óra között. Miután tegnap leemelték a Booster 4-et az indítóállásról, minden bizonnyal ennek visszaszállítása fog megtörténni.
  • Már két nagyobb törzsrészét is felfedezték a Booster 5 prototípusnak is! Ezen kívül a GSE8 üzemanyagtartály első részegysége is feltűnt, tehát a háttérben sem áll le a munka egy percig sem.
  • Hamarosan megkezdődik a szerviztorony újabb fontos elemének, az elkapórendszer liftjének a felszerelése is, miután tegnap előkészítették az alkatrészeket a torony mellett.

Augusztus 10. kedd:

  • Tegnap végül csak egy külső üzemanyagtartály borítást gördítettek át az indítási területre, a Booster 4 továbbra is az indítóálláson várakozik. Valószínű a nagy szél miatt nem kockáztatta meg a SpaceX a visszaszállítását.
  • Mára is tervben volt egy útlezárás, azonban ezt néhány órával ezelőtt végül törölték.
  • Folyamatosan ellenőrzik a Ship 20 hővédő csempéinek állapotát, és különböző színű matricákkal látják el a problémás darabokat, vagy épp „ok” felirattal hagyják jóvá az állapotát. A SpaceX most tanulja és fejleszti ki azt a módszert, amivel később probléma nélkül, automatizálva tudják elvégezni a hővédő rendszer felszerelését a második fokozatra.

Egy „pár” darab hővédő csempe javításra szorul még…Fotó: Ocean Cam (@obetraveller)

Augusztus 9. hétfő:

  • Mára egy öt órás útlezárást tűztek ki magyar idő szerint 14-19 óra között, minden bizonnyal szállítás céljából. Elképzelhető, hogy a Booster 4-et viszik vissza a High Bay-be, de lehet ezen kívül GSE tartályt vagy annak hővédő borítását is átgördítik majd a gyártási helyszínről az indítási területre.

Augusztus 8. vasárnap:

  • Tegnap kiszerelték az S20-ból a 3 tengerszintre optimalizált és 3 vákuum-optimalizált hajtóművet. Ez arra enged következtetni, hogy hamarosan sor kerülhet a tesztsorozat megkezdésére, első lépésként kriogenikus nyomástesztet hajthatnak végre majd a már a „B” padhoz készített hidraulikus tolóerő-szimulátorral.

Augusztus 7. szombat:

  • Az S20 ismét a High Bay-ben várja a további szerelési műveleteket, miközben a B4 még az indítóálláson pihen, és a B3 is továbbra is az „A” szuborbitális tesztpadot foglalja el. Nem tudni a további menetrendet, de Elon Musk egyik tegnapi tweetjében azt írta, hogy két héten belül szeretnénk végezni a lent említett feladatokkal. Az nem világos, hogy a statikus hajtóműteszteket is belekalkulálta, illetve melyik fokozatra hány teszt vár, de a következő hetekben sem fog lassítani a SpaceX, sőt…
  • Még egy további fotó Musktól tegnapról a fokozatok összeillesztéséről

Fotó: Elon Musk

Augusztus 6. péntek:

  • Elon Musk szerencsére elég aktív Twitteren, és többet válaszol a szokásosnál, így az is kiderült, hogy mik a további főbb előkészületi lépések az első- és második fokozaton: az S20 hővédő csempéinek pótlása, végszerelése, a Booster hajtóműveire hővédő rendszer felszerelése, az üzemanyagtartályok és az infrastruktúra befejezése, és a Ship fokozat-szétválasztási mechanizmusának beépítése
  • 16:20: Nem sok időt töltött az S20 a B4-en, el is kezdték a leemelését, és a legfrissebb információk szerint vissza is szállítják a High Bay-be még ma. Ehhez pár perce tűztek ki útzárat, magyar idő szerint 18:30-21:00 között.
  • 14:56: Történelmi pillanat – megszületett az első teljes Starship! Közel 1 órás művelet után összeillesztették a két fokozatot. A látvány és annak fontossága szinte felfoghatatlan…

Fotó a szerviztorony tetejéről Elon Musktól!

Összeillesztve…Fotó: Starship Gazer (@StarshipGazer)

  • 14:00: elkezdődött az S20 emelése a B4-re! A körülmények kezdvezőnek tűnnek, úgyhogy talán 1 órán belül a szemünk elé tárul az első teljesen összeszerelt Starship-rendszer!

Az S20 hiányzó hővédő csempéit az éjszaka folyamán felrögzítették az orrkúp alatti részre.

  • Tegnap a túl nagy szél miatt végül nem került sor a fokozatok összeillesztésére, de Elon Musk egyik válasza alapján ma helyi idő szerint korán reggeltől (magyar idő szerint ez délután) kedvezőbb feltételek lehetnek az emelésre.
  • Mint kiderült, az S20 törzse eddig azért nem volt teljesen bevonva hővédő csempékkel, mert kifogytak belőlük időközben, és várták a további elemek megérkezését. Ez meg is történt az éjjel, és az élő képek alapján úgy tűnik, hamarosan végeznek is a maradék törzsrész befedésével.
  • Bár az S20 a földön maradt tegnap, egy emelést mégis végrehajtott a SpaceX: rákerült elsőként a GSE5 kriogenikus üzemanyagtartályra a külső hővédő borításként szolgáló védőburkolat.

Ismét egy fantasztikus fotó a két fokozatról. Balra a Ship 20, jobbra a Booster 4. Fotó: Elon Musk

A hővédő burkolat ráemelése a GSE5 tartályra. Fotó: Nic Ansuini (@NicAnsuini)

Augusztus 5. csütörtök:

  • 18:30: kevesebb, mint 2 óra alatt meg is történtek az átszállítások. Helyi információk szerint a SpaceX még ma végre akar hajtani egy illeszkedési tesztet, azaz ráemelik a második fokozatot az elsőre! Így első alkalommal tárulhatna a szemünk elé egy teljes Starship-rendszer összerakva, ráadásul rögtön az indítóálláson! Holnap viszont szét is szerelik a két fokozatot, és a Ship20-at visszaszállíthatják a High Bay-be, hogy befejezzék a hővédőrendszer felszerelését.

Az S20 várakozik a további műveletekre, mögötte a Booster 3 az „A” szuborbitális padon. Fotó: Tankwatchers (@WatchersTank)

  • 14:28: Elindult az S20 második fokozat is a High Bay-ből az indítási területre! Mögötte pedig a GSE3 üzemanyagtartályt is átszállítják, így újra kettős átgördítést láthatunk!

Az S20 törzsének hővédő borítása még nincs kész teljesen, de így is hihetetlen látványt nyújt! Mögötte a GSE6. Forrás: nasaspaceflight.com

  • Már az indítóálláson várakozik a Booster 4, miután tegnap minden probléma nélkül sikerült átemelni a szállítóállványról. Ezt a műveletet még a Frankencrane/Kong daruval hajtották végre, de a következő hordozórakétát már az ún. „Mechazilla”, azaz a szerviztorony emelőszerkezete fogja elvégezni. A Ship 20 is elkészült a High Bay-ben, de egyelőre nincs útlezárás kitűzve a szállításához. Persze a körülmények elég gyorsan változnak legtöbbször…
  • Elon Musk fantasztikus fotókat tett közzé Twitteren az épp emelés közben lévő Boosterről:

Ezen a fotón lehet leginkább megkülönböztetni, hogy mely hajtóműveket tesztelték már korábban. A fúvókák fehér belső oldala mutatja, hogy ezek a Raptorok még nem indultak be egyszer sem, míg a sötétebb árnyalatúak legalább egy statikus teszten átestek már.

Fotó: Tankwatchers (@WatchersTank)

Augusztus 4. szerda:

  • 22:28: Elkezdték végre felemelni a Booster 4-et a szállítóállványról az indítóállásra! Órákkal korábban már rácsatlakoztatták az emelőszerkezetet, azonban egy kisebb vihar miatt félbe kell szakítani az előkészületeket. A műveletet a Nasaspaceflight élő közvetítésében lehet legjobban látni.

A Booster 4 Raptor hajtóművei közelről. Jól látszik a kilenc belső hajtómű alsóbb elhelyezése a külsőkhöz képest.

  • 13:45: Néhány órája meg is törént az S20 alsó törzsrészének és orrkúpjának összeillesztése, és javában zajlik jelenleg is a hegesztés, így még a mai nap elkészülhet az első orbitális tesztrepülést végrehajtó rakéta második fokozata!
  • Ahogy tegnap is írtuk, átszállították a Booster 4-et az indítási területre, de egyelőre még nem emelték fel az indítóállásra.
  • Az S20 második fokozat építése továbbra is elképesztő ütemben zajlik, miután a B4 elhagyta a High Bay-t, máris áttolták az S20 alsó törzsrészét a hangárba, és elkezdték felkészíteni az utolsó nagyobb művelethez, amikor ráhelyezik az orrkúpot…melyet pár órája szintén már oda is toltak a hangárhoz, így szinte biztos, hogy még a mai nap folyamán sor kerül az egybeillesztésre! És Elon Musk is újabb hihetetlen fotót tett közzé Twitteren az S20 aljáról!
  • Tegnap egy ideig újabb útzárat is kitűztek aug. 5-re, de nem sokkal később ezt törölték is. Ennek ellenére újra kiírhatják ma az idősávot, amikor minden bizonnyal az S20-at is átszállítják a B4 után az indítási területre.

Az S20 második fokozat alja, mind 6 Raptor (3 tengerszintre optimalizált és 3 vákuum-optimalizált verzió)…őrületes látvány, melyet első alkalommal láthatunk így a valós életben! Fotó: Elon Musk

Az S20 törzse a High Bay-be tart. Szinte teljesen kész a hővédő rendszer rajta!

Az orrkúp is megérkezett az óriási hangárhoz, ahol összeszerelik a törzzsel.

Balra a Booster 3 még az „A” szuborbitális tesztpadon, jobbra az épp érkező Booster 4

Augusztus 3. kedd:

  • 19:00: megindult a Booster 4!

Egészen hihetetlen látványt nyújt a Booster 4 alja tele Raptorral!

A Booster 4 megindul az indítási terület felé. Balra tőle az S20 alsó törzsrésze. Fotó: Elon Musk

  • 17:25: Új útlezárást tettek közzé mára, magyar idő szerint 16:30-22:00 között. Az szinte biztos, hogy szállítás céljából tűzték ki a lezárást, és valószínű az is, hogy a Booster 4 kerül át az indítási területre.
  • Tegnapra virradóra alig néhány óra alatt szerelték be mind a 29 Raptort a Booster 4-be, egészen elképesztő tempót diktálva! Ezzel is talán azt akarja a SpaceX demonstrálni az FAA felé, hogy ők biztosak a dolgukban, és még a szükséges engedélyek megszerzése előtt befejezik az első orbitális tesztrepülést végrehajtó prototípus építését.
  • Az S20 második fokozat építése is a végéhez közeledik, az orrkúp után az alső törzsrész is megkapta mindkét aeroelemet (flap-et), egyik felükön a teljes hővédő borítással. Ilyen látvány sem tárult a szemünk elé eddig…

Az S20 alsó törzsrésze a Mid Bay előtt, épp az alsó felével felénk, ahol jól látszik a szinte teljes hővédő borítás már. Fotó: Ocean Cam (@obetraveller)

Az orrkúp építése is javában zajlik. Fotó: Starship Gazer (@StarshipGazer)

  • Elon Musk tegnap azt írta Twitteren, hogy ma kerülhet sor a Booster 4 átszállítására az indítóállásra. Ezt az is alátámasztja, hogy tegnap nem zárták le a főutat és nem történt semmilyen szállítási vagy másféle művelet sem.
  • A SpaceX Twitter-oldalán jelentek meg az alábbi remek fotók az elkészült hordozórakétáról:

A Booster 4 még a High Bay-ben várakozik az átszállításra. Fotó: SpaceX

29 Raptor a hordozórakéta aljában. Mindezt pár óra alatt szerelték be a szakemberek! Fotó: SpaceX

Augusztus 2. hétfő:

  • A hétvégén rengeteg változás történt mind az indítóállás, mind a Booster 4 és Ship 20 kapcsán! Felkerült az orbitális indítópadra az óriási kör alakú platform. A Ship 20 orrkúpjára is felszerelték az aeróelemeket, illetve egyre több hővédő borítást is kap a részegység. A Booster 4 törzsét befejezték, miután a felső metántartályt magába foglaló részre felkerült mind a négy aerorács (grid fin), és visszatolták a törzset a High Bay-be. Elon Musk folyamatosan szemmel tartja a munkálatokat kisfiával, és tényleg elképesztő tempót diktál a felduzzasztott munkaerő a gyártási és indítási területen is! Lehet, hogy a kisfiú lesz a továbbvivője később az egész projektnek? 🙂

Elon Musk kisfiával napok óta folyamatosan szemmel tartja a munkálatokat. „Little X” biztos nagyon izgatott a sok látványosság miatt. Fotó: Elon Musk

  • Mára egy négy órás útlezárást is kiírtak, magyar idő szerint este 22 óra és éjjel 2 óra között. Nem lehet pontosan tudni, milyen célból, de valószínű egy újabb átszállításra kerül sor.
  • Az éjjel elkezdték a Booster 4-hez szállítani a beszerelendő Raptorokat. A helyszíni tudósítók szerint eddig a következő hajtóművek vannak biztosan beszerelésre kész állapotban: külső Raptor Boosterek -RB2, RB3, RB4, RB6, RB7, RB8, RB9, RB11, RB13, RB14, RB15, RB18, RB20, RB21, két RBXX (nem látható a sorozatszám). Raptor Centerek – RC58, RC74, RCXX

A hordozórakéta felső metántartálya rákerült az alsó oxigéntartályt magába foglaló törzsrészre. Fotó: @bocachicagal

A Booster 4 óriási aerorácsai. Fotó: @bocachicagal

Az orbitális indítóplatform végre rákerült a hat tartóoszlopra. Fotó: Elon Musk

Mind a 29 Raptor felkerült a Booster 4-re! Fotó: Elon Musk

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye