Tegnap került sor a NASA és a Boeing ún. Flight Readiness Review értekezletére, amelyen sorra vették az összes szükséges ellenőrzési pontot, mely minden űrhajó indítás vagy tesztküldetés előtt kötelező. Bár a CST-100 Starliner űrhajó következő bevetése az OFT-2 küldetés keretében történik (Orbital Flight Test – vagyis még „csak” tesztrepülés), ugyanúgy elvégezték az összes műveletet és procedúrát, mintha már emberes küldetésre kerülne sor. Hiszen ettől az indítástól és missziótól függ, hogy szállíthat-e ténylegesen később űrhajósokat a Starliner…
Mint ahogy többször beszámoltunk róla korábban, a 2019 decemberi sikertelen OFT-1 küldetés után rengeteg hardveres és szoftveres hibát kellett a Boeingnek kijavítania a NASA folyamatos felügyelete alatt. Végül ez idén tavaszra sikerült, így a felkészítések után tegnap sor kerülhetett az utolsó komolyabb ellenőrzésre.
Az értekezleten megerősítették, hogy továbbra is tartható a július 30-i indítás (magyar idő szerint 20:53-kor emelkedhet a magasba a ULA Atlas-V rakétája). Ha minden a tervek szerint halad, 24 órával később dokkolhat a Starliner az ISS-hez. Ha valami oknál fogva halasztani kell az indítást, a következő időpont augusztus 3-án lehet. A CFT, azaz Crew Flight Test (ami a SpaceX Demo-2 küldetésének felel meg, tehát az első emberes tesztküldetés) indítására még az idén sor kerülhet, feltéve, ha a mostani küldetés sikerrel zárul, de pontos dátumot továbbra sem közöltek a felek. Miután ismertettek minden technikai és műszaki adatot, a Boeing, a NASA, a United Launch Alliance, a Roszkoszmosz és JAXA megbízottjai megadták az engedélyt a jövő pénteki indításhoz. Még egy utolsó engedélyre lesz szükség ahhoz, hogy tényleg elindulhasson a küldetés 30-án, ezt pedig a 27-i ún. Launch Readiness Review, tehát az indítást megelőző ellenőrző értekezleten adhatják ki a szakemberek.
A Boeing nagyon bizakodva tekint a küldetésre, hiszen saját bevallásuk szerint minden hibát kijavítottak, és sokkal felkészültebben és jobban összpontosítva állnak az indításhoz. Természetesen a tesztküldetések lényege, hogy új dolgokat tanuljanak a felek, de reményeik szerint semmi komolyabb hiba nem fog fellépni a küldetés során, és a Starliner önállóan képes lesz eljutni és dokkolni az ISS-hez. Mi is reméljük, hogy sikerrel veszi az akadályokat az űrhajó, és a SpaceX Crew Dragonja mellett a jövőben a Boeing CST-100 Starliner űrhajó is szállíthat személyzetet az Űrállomásra, ezzel még inkább biztosítva azt, hogy az USA önerőből képes legyen űrhajósokat juttatni az ISS-re.
A Starliner már az Atlas-V második fokozatára szerelve. Fotó: Boeing
A tegnapi ellenőrző értekezlet résztvevői. Fotó: NASA