Starship hírfolyam – Starbase és Kennedy Űrközpont (2022 júliustól)

Kapcsolódó

A B1060 jelű Falcon-9 is teljesítette 17. repülését

A B1058 után a B1060 jelzéssel ellátott Falcon-9-es is...

A nap képe #1237 – Gateway to Mars

"Gateway to Mars" - azaz S25 és B9 az...

Újabb teszteket hajtott végre a Sierra Space a felfújható moduljával

A Sierra Space szeptember 20-án jelentette be, hogy újabb,...

Frank Rubio a NASA új rekordere

Szeptember 11-e óta új rekorder űrhajósa van Frank Rubio...

Újabb műszaki hiba miatt csúszik az Ariane-6 következő tesztje

A szeptember eleji sikeres hajtóműtesztek után úgy tűnhetett, végre...

Új cikkben folytatódik a rendszeresen bővülő hírfolyam, immár a Kennedy Űrközpontban zajló eseményekkel is! A korábbi hírfolyamokat ezeken a linkeken éritek el:

Hírfolyam

2022 Október

Starbase

Október 25. kedd:

  • Sikeres volt a tegnapi B7/S24 részleges kriogén ellenőrző tesztje. Mindkét fokozatot feltankolták egy adott szintig, ami újabb fontos lépés a teljes tankolási teszthez, illetve majd a statikus hajtóműteszthez is, amit minden eddiginél több Raptorral fognak végrehajtani. Ez utóbbi viszont egyelőre nem tisztázott, hogy a full stack-kel vagy csak a B7-tel külön fog megvalósulni.

Október 24. hétfő:

  • Aktiválták a mai útlezárást, így remélhetőleg folytatódik ma a tesztelés. Akár a B7/S24 full stack-kel, vagy akár az S25-tel is sor kerülhet valamilyen ellenőrzésre.

Október 21. péntek:

  • A mai útzárat még tegnap törölték, így legkorábban hétfőn tesztelhet a SpaceX.

Október 20. csütörtök:

  • 17:26: Ismét full stack áll az indítóálláson, az S24 rákerült a B7-re. Meglátjuk, ezúttal megfelelően illeszkednek-e.
  • 16:28: Az S24 pedig szintén elindult felfelé az emelőkarok segítségével! Eközben egyébként Cape Canaveral-ben a nem rég visszaérkezett Falcon-9 B1069-et is emelik épp le a drónhajóról, miközben a 20 perc múlva induló B1060-at tankolják az SLC-40 indítóálláson…csak egy szokásos nap a SpaceX-nél! 🙂

Forrás: nasaspaceflight.com 24/7 élő közvetítések

  • 16:14: Emelik az S25-öt az „A” jelű tesztpadra, ahol majd az első kriogenikus ellenőrző teszteket fogják rajta végrehajtani. A fokozatba természetesen még nincsenek Raptorok beépítve, mert ennél a tesztpadnál egy hidraulikus nyomásszimulátorral fogják helyettesíteni a hajtóművek tolóerejét.
  • 6 új tesztidőpontot adtak meg holnapra és a teljes jövő hétre, így remélhetőleg folytatódhatnak a tesztelések, ha az időjárás is jobbra fordul a Starbase-nél.
  • Éjjel átszállították az S25-őt is az indítási területre. Ez az első olyan alkalom, hogy egyszerre áll két első és két második fokozat valamelyik teszt- vagy indítóállásnál!

Fotó: StarshipGazer

Fotó: Jack Beyer (nasaspaceflight.com)

Október 19. szerda:

  • A héten a kedvezőtlen időjárás miatt nem tud a tervezett ütemben haladni a SpaceX a tesztekkel, de amint javulnak a körülmények, újra összeállítják a B7-et az S24-gyel. Belső forrás szerint több ellenőrző tesztet fognak végrehajtani a következő statikus hajtóműteszt előtt. Mivel az S24-en továbbra is fent vannak az emeléshez szükséges kampók, várhatóan még egyszer le fogják emelni az indítás előtt a második fokozatot, ugyanis a rakétán nem tudják végrehajtani ezt a szerelési műveletet.

Október 16. vasárnap:

  • Leemelték az S24-et a B7-ről, hogy további munkákat hajtsanak végre rajta a jövő hét második felére tervezett tankolási-visszaszámlálási teszt előtt.

Október 15. szombat:

  • A SpaceX tervei szerint jövő héten egy teljes tankolási és visszaszámlálási tesztet hajtanak végre a B7/S24 párossal. Ha ez jól sikerül, pár nap múlva több Raptoros statikus hajtóműteszt következik. Addig a földi tankoló rendszerek és egyéb berendezések optimalizációját fejezik be a mérnökök.

Október 14. péntek:

  • 18:09: Törölték a mai útzárat, legkorábban jövő héten hétfőn folytatódhatnak a tesztek.
  • Tegnap semmilyen komolyabb tesztre nem került sor, miután kétszer is nekiálltak a tartálypark és az indítóállás felkészítésének, de mindkétszer vissza kellett mennie a szakembereknek valamit ellenőrizni, és végül feloldották az útzárat is. Újabb nekifutás ma 15 órától lehetséges.

Október 13. csütörtök:

  • 18:21: Már le is zárták a főutat és az indítási területet is kiürítették, amik a tesztre való felkészülés jelei! Várhatóan kriogenikus tankolási tesztet fognak végrehajtani a teljes Starship-rendszerrel.
  • Úgy tűnik, nem volt komolabb gond a Starship fokozatokkal, mert az éjjel végeztek is az ellenőrzésekkel és javításokkal. Az emelőkarok megemelték a Shipet, majd végül visszaengedték a Boosterre, és a gyorskioldású kart is csatlakoztatták a második fokozathoz.
  • Három új tesztidőpontot is megadtak, ma 15-03 óra, pénteken 15-23 óra és hétfőn 15-03 óra között. Így akár ma már sor kerülhet egy full stack tesztre.

Október 12. szerda:

  • 21:32: Gond van a full stack-kel, nem illeszkednek a fokozatok sarui egymáshoz megfelelően. Ez a B4/S20 óta változott. Hamarosan leemelik az S24-et, hogy végre tudják hajtani a javításokat.
  • 8:05: Ismét egy teljes Starship-rendszer várakozik a soron következő tesztjeire, miután múlt éjjel ráemelték az S24-et a B7-re! A napközbeni javítási és módosítási munkák végül sikerrel zárultak, hiszen az emelőszerkezet gond nélkül hajtotta végre az Ship felhelyezését a hordozórakétára. A műveletről remek fotókat készített a SpaceX!

Október 11. kedd:

  • 18:57: Korábban lejjebb engedték az emelőkarokat, mert szerelési munkákat kellett végrehajtaniuk a munkásoknak. Több órás módosítás után újra emelési pozícióba állították a karokat. Valószínű a Booster visszatéréséhez felszerelt energia-elnyelő lapok túl vastagok voltak, ezért nem tudták megfelelően a karok négy rögzítőelemét a Shiphez csatlakoztatni. Talán nem sokára sor kerülhet az S24 felemelésére.
  • A Mega Bay-ben eközben elkezdték felszerelni a Booster 9-re az első aerorácsot! Ez meglepően korai annak tükrében, hogy korábban mindig az első kriogenikus ellenőrző nyomástesztek után szerelték fel a rakétákra ezeket az elemeket. Az pedig még érdekesebbé teszi a helyzetet, hogy az eredetileg a Booster 8-nak szánt „grid fin”-eket kapja meg a 9-es sorszámú prototípus. Vajon ez azt jelenti, hogy a B8 nem is fog repülni, és azelőtt nyugdíjazzák, hogy megkezdte volna a földi teszteket?
  • 12:51: Ma akár újra egy teljes Starship-rendszert láthatunk az indítóálláson, ugyanis készülnek az S24 felemelésére is. Bár belső információk szerint a meghajtásért felelős mérnökcsapat még külön a B7-tel tervezett végrehajtani egy statikus hajtóműtesztet, Elon Musk is a helyszínen tartózkodik, aki viszont azt kérte a csapatától, hogy emeljék rá a második fokozatot az elsőre. És elvégre ő a főnök, tehát már full stack-el fogják végrehajtani a következő hajtóműtesztet. A döntés mögött egyébként az is állhat, hogy a NASA HLS (Human Landing System) delegációja is a héten látogat a Starbase-re, és egy látványosabb bemutatót szeretnének mutatni nekik a haladásról.

Starbase

Október 10. hétfő:

  • 18:55: Kevesebb mint egy óra alatt a helyére is került a rakéta. Egyre gyorsabban és biztosabban hajtja végre az emelési műveletet a SpaceX, ami a rutinszerű végrehajtáshoz elengedhetetlen.
  • 18:03: Elkezdték a B7 emelését.
  • Bár úgy tűnt még pénteken, hogy fel is emelik a B7-et az indítóállásra, erre végül nem került sor. Az okot nem ismerjük, de a hétvégén továbbra is komoly munka zajlott a rendkívül összetett álláson. Mától szerdáig további útzárak állnak rendelkezésre, hogy az emelést, és a további tervezett műveleteket (esetleg a második fokozat felemelését, vagy az első fokozat statikus hajtóműtesztjét) elvégezzék.

Starbase

Október 7. péntek:

  • Kora reggel átszállították újra a B7-et az indítóálláshoz. De vajon utoljára? Elon Musk néhány hete azt írta, hogy szerkezetmegerősítő munkákat hajtanak végre a rakétán, amivel már az orbitális indításra készítik fel. Néhány közeli kép alapján ebben annyira nem lehetünk biztosak, mivel csak látszólag egy hővédő fóliával vonták be a Raptorok külsejét, de a fúvókák feletti hőpajzsot már felszerelték. Mindenesetre hamarosan talán ismét egy full stack Starshipet láthatunk az indítóálláson!

A Raptorok érzékeny részeit látszólag csak védőfólia takarja, de a fúvókáknál azért látszik a hővédő borítás. Fotó: Starship Gazer

Kennedy Űrközpont

  • Komoly tempóban halad az indítóállás infrastruktúrájának építése. Pár órája a helyére került az állás körüli vízelárasztásos rendszer hatszögletű részegysége, ami alulról fog nagy mennyiségű vizet lövellni a hajtóművek alá.

Forrás: nasaspaceflight.com

Október 5. szerda:

  • Tovább folytatódik a B7 és S24 felkészítése az összeszerelésre. A B7 megerősítő munkái lassan befejeződnek a Mega Bay-ben, ezután ismét, talán utoljára átszállíthatják az indítóállásra. Az S24-en a korábban leeső hővédő elemeket pótolták, és már az indítóállás mellett várakozik a B7-re.
  • Tesztelésre legkorábban pénteken kerülhet sor, miután a mai és holnapi útzárakat törölték.

2022 Szeptember

Szeptember 30. péntek:

  • 22:55: Új útlezárási időpontokat adtak ki jövő hétre, így végre folytatódhatnak a tesztek: szerda 15-03 óra, csütörtök 15-03 óra, péntek 15-01 óra között.
  • Elpukkanásig tesztelték az EDome teszttartályt az új tesztterületen, ahol nem szükséges semmilyen lezárás. Csak LabPadre egyik kameráján lehetett követni távolról az eseményeket, de azt nem tudjuk persze, hogy mikor és milyen nyomáson pukkant el az elliptikus, új kialakítású kupolákkal ellátott tesztegység.
  • A héten csendben, a háttérben zajlottak az előkészületek az orbitális indításhoz. Az indítóálláson, a Booster 7-en és Ship 24-en is zajlanak a munkálatok. Ez utóbbit ma levették a „B” padról, de egyelőre nem tudni, hogy mik a SpaceX további tervei.
  • Október második hetében érkezik ismét az HLS-delegáció a Starbase-re, addig szeretnének már a 16 Raptoros hajtóműtesztre felkészülni. Lehetséges, hogy már full stack-el történik majd ez, de akár a B7-et külön is letesztelik, ha az összeszerelésre nem kerül addig sor.

Szeptember 22. csütörtök:

  • 17:14: Dupla átszállítást hajtanak végre éppen, a B7.1 teszttartály mellett az elliptikus kupolákkal ellátott „E-Dome” tartályt is épp átgördítik a gyártási területről egy arrébb található tárolási helyszínre.
  • Több tesztet is végrehajtottak az indítóállás új hő- és hangtompító rendszereivel. A SpaceX érdekes megoldásként nem csak vizet használ, hanem nagynyomású nitrogén gázt is, ami a tágulásnak köszönhetően még hatékonyabban képes a tompító funkció ellátására.

Szeptember 21. szerda:

  • 22:36: Hamarosan megindul a hordozórakéta vissza a gyártási telepre, ahol a High/Mega Bay-ben fognak szerkezeti erősítő szerelési munkákat végrehajtani, ezzel felkészítve a még komolyabb hajtóműtesztekre és a későbbi indításra.
  • 18:56: Leemelték sikeresen a B7-et az indtóállásról.
  • 15:34: Nemrég újabb útlezárási időszakot jelentettek be, ami magyar idő szerint 15-22 óra között lesz. Talán ezúttal sikerül rendben leemelni a B7-et az indítóállásról.
  • Elon Musk több kérdésre is válaszolt Twitteren az elmúlt percekben. Továbbra is a B7-tel tervezik végrehajtani az első indítást, amire egyébként szerinte október végén vagy novemberben kerülhet sor. Addigra két „full stack”, azaz teljesen kész első és második fokozat állhat készen az indításra. A Kennedy Űrközpontba az első Booster és Ship jövő év második negyedévében érkezhet, ahová hajókkal szállítják őket.
  • Ma hajnalban elkezdték a B7 leemelését az indítóállásról az emelő-elkapó karokkal, de alig pár perccel később meg kellett szakítani a folyamatot, és a rakéta visszakerült a helyére. Nem tudni, hogy technikai gond lépett-e fel, de most délután 12-15 óra között is rendelkezésre áll egy lezárási időszak, így ismét megkísérelhetik a műveletet.

Szeptember 20. kedd:

  • Nem tétlenkedik a SpaceX, ugyanis már át is szállították a Booster 8-at az indítási területre! Természetesen még csak az első kriogenikus ellenőrző tesztekhez használt “A” jelű tesztpadra emelik majd fel, egyelőre még hajtóművek nélkül.
  • Bár Elon és más forrás is azt írta, hogy a B7 hajtóműveinek első adatai alapján mindent megfelelőnek láttak, még az orbitális indítóálláson elkezdtek kiszerelni legalább egy Raptort. Ennek oka ismeretlen.

A B8 kigördülése az összeszerelő hangárból. Fotó: Starship Gazer

Szeptember 19. hétfő:

  • 21:50: Elon szerencsére még néhány további infót is megoszott Twitteten: a B7-et a ismét visszaviszik a High Bay-be, hogy a szerkezetileg megerősítsék és robosztusabbá tegyék a komolyabb hajtóműtesztekhez. A B8-at pedig átszállítják az indítóállásra (lehetséges hogy először valamelyik tesztpadra), és megkezdik a teszteléseket ezzel a prototípussal is! A következő nagyobb teszt pedig Elon szerint egy „full stack wet dress rehearsal”, azaz egy teljes Starship-rendszerrel végrehajtott tankolási teszt lehet néhány héten belül.
  • 19:48: 7 Raptoros hajtóműtesztre került sor! Elon Musk is nem rég megerősítette, hogy ennyi hajtóművel tervezik végrehajtani a műveletet. Kb 9-10 másodperces lehetett az egész. A Booster és az indítóállás is még egyben van, ez nagyon jó hír!

Fotó: Nic Ansuini

Fotó: Mary (@bocachicagal)

  • 17:56: Újabb spin prime tesztet hajtottak végre az imént a B7-tel.
  • Újabb tesztnap indult a Starbase-en, a területet már kiürítették 1 órája, és zajlik a tartálypark, illetve az indítóállás rendszereinek felkészítése! A tervek alapján akár már statikus hajtóműteszt is következhet 7 hajtóművel, múltkor ugyanis a 7 Raptoros spin prime teszt után ez következett volna, de megszakították az újratankolás során a folyamatot egy kisebb hiba miatt.

Szeptember 16. péntek:

Starbase

  • 20:02: Úgy tűnik, mára véget érhetett a tesztelés, mert leengedték az elkapókarokat és a tartálypark aktivitása is alábbhagyott. Bár az útzárat még nem oldották fel, de várhatóan hamarosan erre is sor kerül. Folytatás legkorábban hétfőn 15 órától.
  • 18:24: Pár perce 7 hajtóművel hajtottak végre spin prime tesztet. Jelenleg még 4,5 óra van hátra a mai tesztablakból, így elképzelhető, hogy még egy tesztre sor kerül ma.
  • 17:43: Tankolják a B7-et, hamarosan kiderülhet, mi a mai program, újabb spin prime teszt, vagy esetleg be is indítanak több Raptort.
  • 15:32: Már lezárták az utat, és a tartályparkot is elkezdték beaktiválni, viszont egyelőre még a B7.1 teszttartályt szállítják vissza a gyártási területre.
  • Mára is kaptak a helybéliek tervezett statikus hajtóműteszt elvégzéséről felhívást. Bár még továbbra is sok munka van az indítóállással, az elmúlt napok komoly munkálatai már elégnek bizonyulhatnak, hogy egy újabb, még több Raptorral történő tesztet hajtsanak végre.

Kennedy Űrközpont

  • 13:10: Ezekben a pillanatokban emelik a szerviztorony utolsó tetőszegmensét is a helyére, így hamarosan teljesen elkészül szerkezetileg az óriási, 143 méteres építmény!

Forrás: spaceflightnow.com

Szeptember 15. csütörtök:

  • A mai útzárat is törölték, de korábban három újabb tesztidőpontot adtak ki szept. 16, 19 és 20-ra 15-03 óra között. Láthatóan az orbitális indítóállás körül zajlanak komoly munkák, hogy felkészítsék az új hang- és hőtompító rendszert a komolyabb statikus hajtóműtesztekre.

Szeptember 13. kedd:

  • 19:54: Nemrég törölték a mai útzárat, de ez nem is meglepő, hiszen bőven van még munka az indítóállás új hang- és hőtompító rendszerének kiépítésével, illetve a B7 átvizsgálása is szükséges a következő tesztek előtt.
  • Újabb turbószivattyú tesztre került sor a B7-tel, és valószínűleg ismét mind a 33 Raptorral!
  • Végre ráemelték az S25 orrkúpját az alsó törzsrészre a High Bay-ben, így újabb Starship második fokozati prototípus készült el szerkezetileg.

Szeptember 12. hétfő:

Starbase

  • 19:07: Bár megkezdődött a booster tankolása, és jegesedés is elkezdett kialakulni a törzsén, úgy tűnik valamivel nem volt megelégedve a SpaceX, és leengedték a tartályokat. Most újabb tankolási kísérletre készülnek.
  • 17:40: Újabb tesztnap indult Boca Chicaban, az utat már lezárták és a területet is kiürítették! A B7 statikus hajtóműtesztjével folytatódhat a sorozat, amiről a lakosok a szokásos felhívást is megkapták. Nem kizárt, hogy mind a 33 Raptort beindítják!

Kennedy Űrközpont

  • Tegnap az utolsó, legfelső toronyszegmens is átkerült az indítóálláshoz! A következő napokban akár már ezt is felemelheti az óriásdaru, ezzel befejezve a torony szerkezeti építését.

Fotó: spaceflightnow.com

Szeptember 10. szombat:

Starbase

  • Hamarosan leemelik az S24-et a “B” tesztpadról, az óriásdaru most készítik fel a művelethez. Vajon rá is emelik a B7-re, hogy egy teljes Starship-rendszerrel hajtsák végre az első fokozat hátralevő hajtóműtesztjeit? Nem kizárt, hogy ez a SpaceX terve! Az orbitális indítóállás körül mindenestre napok óta elég komoly felkészülés zajlik a valóban nagyszámú Raptorral történő teszt(ek)hez.
  • Tegnap a B7.1 teszttartály felső “préssapkáját” leszerelték és visszavitték a gyártási területre. Magát a tartályt is leemelték már a tesztpadról, és valószínű ezt is visszaszállítják nem sokára.

Kennedy Űrközpont

  • A nyolcadik toronyszegmens is a helyére került, így már csak a tetőszerkezet van hátra, hogy elkészüljön a szerviztorony strukturálisan.

Fotó: spaceflightnow.com

Szeptember 9. péntek:

  • A SpaceX is hivatalosan megerősítette Twitteren, hogy hat hajtóműves tesztet hajtottak végre az S24-gyel! Ez több tolóerőt jelentett már, mint 2 darab Falcon-9 rakéta!

Fotó: SpaceX

  • A 6-7 mp-es művelet után a indítási terület mellett kigyulladt át aljnövényzet, ami egy ideig terjedt, de aztán amikor már elég közel mehettek a tűzoltók, sikerült megfékezni a lángokat.
  • A mai tesztablakot még nem törölték el, így lehetséges, hogy ma a B7-tel is statikus hajtóműteszt következhet jóval több Raptorral, mint korábban bármikor (a tegnapi spin prime tesztről nincs információ, hogy hány Raptorral zajlott).

Szeptember 8. csütörtök:

  • 23:35: Pár perce lezajlott az S24 hajtóműtesztje! Látszólag rendben volt minden, elképzelhető, hogy mind a 6 Raptort beindították!
  • 21:52: Megkezdődött az S24 tankolása is, miután a B7-tel nem kezdtek bele újabb tesztbe.
  • 19:58: Újabb spin prime (turbószivattyú) tesztet hajtottak végre a B7-tel, de jóval több hajtóművel, mint bármikor korábban! Pontos szám nem ismert, de látszólag legalább 10 Raptor vett részt a teszten.
  • 17:16: Ma végre talán látványos tesztet fogunk látni! Az indítási területet már lezárták és az orbitális tartályparkot is aktiválták, így az elmúlt napok komoly szerelési munkái után az indítóálláson mégis a B7-tel is sor kerülhet statikus hajtóműtesztre.

Szeptember 7. szerda:

  • 20:15: A mai útzárat törölték, holnap újabb lehetőség lesz tesztelni.
  • Leszerelték a B7.1 külső feszítőláncait, de azt nem tudni, véget is ért-e ismét a tesztkampány.
  • Az S24 és a B7 hajtóműtesztjével folytatódhat a felkészülés az orbitális indításra, várhatóan előbbi kerül először sorra a javítások és hajtóműcsere után. A lakosok mára is kaptak értesítést.

Szeptember 6. kedd:

  • 22:13: Ismét a B7.1 tartályt kezdték tesztelni. Az időjárás nem túl kedvező Boca Chicaban, és a B7 alá a Raptor szerelőállványt is betolták, így azzal ma biztos nem hajtanak végre tesztet.
  • Mára újabb felhívást kaptak a helyiek várható hajtóműteszt végrehajtásáról. Nagy valószínűséggel az S24-gyel szeretné a SpaceX befejezni a tesztkampányt, és ha a 3+3 konfigurációs, teljes hajtóműtesztet sikerrel teljesíti a prototípus, áttérhetnek a jóval bonyolultabb rendszerű B7-re. Ez utóbbinál is várhatóan már több Raptort tesztelnek majd egy időben, és folyamatosan növelik majd a hajtóművek számát, ahogy haladnak a tesztekkel.

Szeptember 4. vasárnap:

  • Jövő héten keddtől folytatódhatnak a tesztek a jelenleg kiadott útlezárási időpontok alapján. A napokban egyébként elég nagy munka folyik az orbitális indítóállás körül, illetve kiszereltek egy Raptort a B7-ből és az S24-ből is (ez utóbbi egy vákuum-optimalizált hajtómű volt).

Szeptember 2. péntek:

  • A tegnapi nap kizárólag a B7.1 tesztelésével telt. Látszólag a teszttartály állta a sarat, de pontos adatokat természetesen nem tudunk az eredményekről.
  • Jövő héten kedden folytatódhatnak a tesztek magyar idő szerint 15 órától. Belső infók szerint a mérnökök elégedettek a B7 hajtóműtesztjeinek adataival, még úgy is, hogy a három Raptorból végül csak kettő indult be. A hétvégén felkészülnek a további, még több hajtóműves tesztekre.

Szeptember 1. csütörtök:

  • 18:25: Kissé meglepő módon a B7.1 teszttartályt kezdték tesztelni, nem a B7-et vagy az S24-et.
  • 14:44: Ma folyatódhatnak a tesztek, ugyanis a SpaceX kiküldte a statikus hajtóműtesztek elvégzése előtti felhívást a helybélieknek!

2022 Augusztus

Augusztus 31. szerda:

  • 23:48: Végül az S24-nél csak a hajtómű előhűtési fázisig jutottak, de ezután valamilyen okból leengedték a tartályokat, nem került sor tesztre és így véget is ért a tesztnap. Csütörtökön még van egy lehetséges tesztidősáv 15-03 óra között.
  • 21:52: A B7 tesztje után az S24 tankolása is megkezdődött, így ismét egy dupla tesztes napnak lehetünk szemtanúi. Ezzel a prototípussal már akár egy teljes, 6 hajtóműves gyújtási tesztet is végrehajthat a SpaceX.
  • 20:06: Az imént 2 Raptorral 5 mp-es hajtóműtesztet hajtottak végre! Látszatra 3 hajtómű indult be, de a harmadik Raptor a turbószivattyúk felpörgése után nem indult be végül.
  • 18:12: Már a Raptorok előhűtési fázisában járunk. Korábban épp a tankolás megkezdésénél úgy tűnt, valami probléma lépett fel, de most szerencsére minden jónak tűnik!
  • 17:12: Zajlik a tankolás és a felkészülés a B7 tesztjére, ami várhatóan végre újabb statikus hajtóműteszt lesz. Azt persze nem lehet tudni, hány hajtóművel és milyen hosszan fogják végrehajtani.
  • Bár a lakosok is kaptak felhívást várható tesztről tegnapra, végül semmilyen tesztet nem hajtott végre a SpaceX. Mind a B7, mind az S24 alatt komoly előkészületi munkák zajlottak, így kissé meglepő is volt, hogy kiadtak a lakosoknak felhívást, miközben ennyi teendő volt még a prototípusokkal.
  • Mára újabb felhívást küldött ki a megyei sheriff hivatal, de ez továbbra sem garancia a teszt(ek) elvégzésére. A SpaceX egyébként egy nap alatt mindkét prototípusnál végrehajtaná a hajtóműtesztet.

Kennedy Űrközpont

  • A 8. toronyszegmenst is átszállították az LC-39A-hoz, ezen kívül már csak a tetőrész van hátra!

Augusztus 30. kedd:

  • Nem került sor végül látványosabb tesztre tegnap. Bár elkezdték a B7 tankolását, nem indítottak be egy Raptort sem. Ma újabb lehetősége lesz a SpaceX-nek tesztelni 17 órától.

Augusztus 29. hétfő:

Starbase

  • 21:28: Megkezdték a tartálypark felkészítését a tesztre, a B7-tel várható valamilyen művelet.
  • 19:02: Ismét „önerőből” áll az S24 a „B” padon, miután befejeződtek a javítási munkák és lecsatolták az óriásdarut róla.
  • Ráemelték a B7.1 teszttartályt a strukturális tesztállávnyra, és a legutóbb is alkalmazott prés-sapkát is ezekben a pillanatokban szerelik rá, a feszítőkötelekkel együtt.
  • A mai útzár még érvényben van, de egyelőre nem kezdődött meg semmilyen felkészülés tesztre valamelyik prototípussal.
  • Újabb felhívást kaptak a lakosok statikus hajtóműteszt várható elvégzéséről a mai napra!
  • A hétvége során kiderült, hogy az S24-et valószínű csak a tervezett indítás előtt pár héttel fogják leemelni a „B” padról és emelik rá a B7-re. A mostani darus felfüggesztés oka szerelési munkák miatt történik, ugyanis az oxigéntartályban kell elvégezni valami javítást, ehhez viszont addig le kell engedni a nyomást a tartályból. Ahhoz, hogy a törzs ne roskadjon össze, felülről tartja a daru.

Augusztus 26. péntek:

Kennedy Űrközpont

  • Pár órája a 7. toronyszegmens is felkerült a helyére. A korábbiakhoz képest erre egész sokára került sor azután, hogy múlt hét kedden már átszállították a részegységet az LC-39A-hoz.

Fotó: @SpaceflightNow

Starbase

  • 22:37: Hamarosan leemelik az S24-et a “B” padról, az óriásdaru mar készen áll a műveletre. Lehetséges, hogy a tegnapi spin prime tesztek után már a két fokozat egymásra illesztése következik, majd egy teljes statikus hajtóműteszt az összes Raptorral. Erre legkorábban hétfőn kerülhet sor.
  • Záró műveletként pedig ismét átszállították a B7.1 teszttartályt az indítási területre. Azt nem tudni, milyen módosítást hajtottak végre rajta a legutóbbi tesztek után, de valószínű valami új dologgal fognak megint kísérlezetni.
  • A tegnapi nap mérlege összességében 3 spin prime teszt, a B7 után ugyanis az S24-gyel is végrehajtottak egy hasonló vizsgálatot, emellett pedig a tesztpad vizes elárasztó rendszerét is beindították.
  • Jövő héten folytatódhat a felkészülés három újabb tesztnappal, hétfőtől szerdáig 17-05 óra között adtak ki időpontokat egyelőre.

Augusztus 25. csütörtök:

  • 21:05: Újabb spin prime tesztet hajtottak végre a B7-tel! Azóta viszont stagnál az aktivitás a tartályparknál, és nem lehet tudni, hogy lesz-e még teszt a rakétával.
  • 20:35: Zajlik az újabb tesztnap! A B7-tel néhány perce spin prime (turbószivattyú felpörgetés) tesztet hajtottak végre, láthatóan 3 Raptorral. De szinte biztos, hogy itt nem állnak meg a korábban kiadott felhívás alapján.
  • Tegnap mindkét tartályparkot aktiválták, de végül nem került sor semmilyen komolyabb tesztre. Az S24-et kezdték tankolni, de legfeljebb a Raptorok indítás rásegítő rendszerét tesztelték.
  • A lakosok viszont éjjel nagynyomású teszt végrehajtásáról kaptak értesítést, amit a statikus hajtóműtesztek előtt szoktak kiadni! Így talán ma már látványosabb tesztnek lehetünk majd szemtanúi.

Augusztus 24. szerda:

  • 21:39: Fél órája lezárta a sheriff a főutat, így ha az indítási területet is kiürítették, sor kerülhet valamilyen tesztre. Korábban az „Edome” nevezetű, újfajta kupolával ellátott teszttartályt visszaszállították az építési területre, így ezzel már biztosan nem fognak egy ideig tesztet végrehajtani, de nem is ez a prioritás most a SpaceX-nek.
  • Ismét az indítóálláson a B7! Több órás előkészület után végül magyar idő szerint tegnap éjfél előtt nem sokkal kezdték az emelési műveletet, és nagyjából egy óra múlva a helyére került az óriási hordozórakéta, kizárólag az emelőkarok segítségével, emberi beavatkozás nélkül. Jól látható, hogy a 20 külső Raptor oldalsó védőlemezét nem szerelték még be, ennek oka, hogy az egyes hajtóművekhez csatlakozó gyorsleválású karok esetében egy ideiglenes megoldást használ a SpaceX a statikus hajtóműtesztek idejére. Ha a B7 sikerrel végrehajtotta az összes tervezett tesztet, felkerülnek majd a védőborítások is.

Fotó: Elon Musk

Augusztus 23. kedd:

  • 15:18: Kb. fél órája átért a B7 az indítási-tesztelési területre, és hamarosan következhet a chopstick-el történő felemelés!
  • 12:42: Elindult a B7 a Megabay-ből, hogy immár negyedszerre is átszállítsák az indítóállásra!
  • 11:23 Az elmúlt napokban a háttérben zajlottak leginkább munkák, látványosabb műveletek nélkül. Bár azért így is szembetűnő az a változtatás, amit a „B” szuborbitális padnál végeznek, ugyanis az S24 hat Raptoros statikus hajtóműtesztjére készülve megerősítik az állványzat lábainál a burkolatot, illetve kibetonozott elemekkel erősítik meg a struktúrát. Eközben a B7 összetettebb statikus hajtóműtesztje előtti előkészületek is folyamatosan zajlanak az orbitális indítóálláson, és remélhetőleg a napokban már végeznek ezen munkálatokkal. Ezt követően kerülhet ismét átszállításra a B7 a Megabay-ből, ahol már valószínűleg beépítették a belső 13 Raptort is.
  • A hétre egyelőre három tesztidőpont van érvényben keddtől csütörtökig 17-05 óra között.

Augusztus 18. csütörtök:

  • A héten végül minden tesztidőpontot töröltek, így legkorábban hétfőn folytatódhat a tesztelés. Egyelőre nem tudni, hogy a B7-et mikor szállítják át ismét az indítóállásra, de komoly munka zajlik az összetett felépítményen és a chopstick-eken is.

Augusztus 16. kedd:

Starbase

  • Erre a hétre további két, jövő hétre pedig egy újabb tesztidőpontot jelentettek be, miután a hétfői és keddi idősávokat törölték. Ezek alapján szerdán 17 órától folytatódhat a felkészülés, mely szinte biztosan az S24-gyel fog történi, miután a B7 továbbra is a Megabay-ben várakozik, hogy megkapja a belső 13 Raptort is.

Kennedy Űrközpont

  • Múlt éjjel a 7. toronyszegmenst is átszállították az LC-39A-hoz.

Forrás: William Harwood

Augusztus 13. szombat:

  • Tegnap visszaszállították a B7-et a Megabay-be, hogy a belső 13 Raptort is beszereljék. Ez már meg is kezdődött Elon Musk legfrissebb tweetje alapján.

Augusztus 11. csütörtök:

Starbase

  • 23:23: Újabb statikus hajtóműteszt a Booster 7 egy Raptorjával! Ráadásul jóval hosszabb volt a szokásosnál, a SpaceX hivatalos megerősítése szerint 20 mp-ig tartott. Ráadásul mi ismét a Starbase-től 6-7 km távolságra voltunk szemtanúi eme fontos előrelépésnek!

Fotó: SpaceX

  • A lakosok mára hivatalos felhívást kaptak várható statikus hajtóműteszt végrehajtásáról! Elon Musk is a Starbase-re repült, így lehetséges, hogy valami komolyabb tesztre készül a SpaceX a keddi egy Raptoros próba után! Ha lehetőségünk és időnk lesz rá, mi is élőben fogjuk figyelni az eseményeket a közeli South Padre Island-ről!

Kennedy Űrközpont

  • A hét eleji átszállítás után tegnap a hatosik toronyszegmens is felkerült a helyére, tovább növelve a szerviztorony már eddig sem kis méretét.

Augusztus 10. szerda:

Starbase

  • 3:24: megvolt az S24 hajtóműtesztje is a 3 belső Raptorral!

Fotó: @bocachicagal

  • 1:43: Újabb fontos és tartalmas nap a Starbase-en: napközben a B7 első statikus hajtóműtesztjére került sor! A tegnapi egy hajtóműves spin prime teszt után ma valószínű ugyanazzal a Raptorral teljes statikus hajtóműtesztet hajtottak végre! Jelenleg az S24 feltankolása zajlik, várhatóan ezzel is hasonló teszt lesz.

Fotó: Szabó Bence/spacejunkie.hu

Fotó: Starship Gazer

Augusztus 9. kedd:

Kennedy Űrközpont

  • 14:35: Múlt éjjel a hatodik toronyszegmenst is átszállították a Roberts road-ról az LC-39A-hoz, ezen kívül már csak két teljes részegység és a kisebb tetőrész van hátra.

Fotó: @ReventonHawx

Starbase

  • 6:54: Az S24 után a B7-tel is két sikeres spin prime tesztet hajtottak végre!
  • 2:07: Mozgalmas nap a Starbase-en! Az S24 két újabb spin prime teszten van túl, mindezt 50 perc leforgása alatt! Ezalatt az orbitális tartályparkot is beaktiválták, és most a B7 felkészítése zajlik épp, valószínű újabb spin prime tesztre.
  • Ezt az egészet alig pár km-re követjük egyébként személyesen… 🙂

Fotó: Tamási Dávid/spacejunkie.hu

Augusztus 6. szombat:

  • 20:34: A chopstick helyetteseként az óriásdaruval emelték fel a B7-et az indítóállásra.
  • Több heti javítási munkák és hajtóműcserék után újra átszállították a B7-et az orbitális indítóálláshoz. Az emelő-elkapó karok egyik hidraulika tartálya azonban megadta magát, így egyelőre a rakéta felemelése várat magára.
  • Elon Musk megerősítette Twitteren, hogy a B7 20 külső Raptorjával fognak végrehajtani statikus hajtóműtesztet.

Fotó: Elon Musk

2022 Július

Július 31. vasárnap:

  • Az elmúlt napokat most csak röviden foglaljuk össze: a B7 mellett a B8 is a Mega Bay-ben van már, és megkezdték a Raptorok beszerelését.
  • Az S24-el várhatóan jövő héten már statikus hajtóműtesztet hajtanak végre.
  • Tegnap volt szerencsénk a levegőből megcsodálni a Kennedy Űrközpontot! Bár a 39A indítóállás fölé nem mehettünk, de távolról is már elég elképesztő látványt nyújt az egyre magasabb szerviztorony!

A Roberts road-nál épülő új Starship-komplexum

Július 29. péntek:

Starbase

  • Tegnap átszállították az új szerviztorony ötödik szegmensét is, és rá is kötötték már az óriásdaru emelőszerkezetére.

Július 27. szerda:

  • 20:31: a B7.1-el hajtanak végre újabb tesztet, már megkezdődött a cseppfolyósított nitrogén betöltése.
  • Úgy tűnik, mégsem ér véget még a B7.1 teszttartály pályafutása, és lehet csak kismértékben sérült a legutóbbi teszten, mert miután hétfőn leszerelték róla a préssapkát, új nyomás-szelepet szerelnek a felső kupolára, ami további tesztre enged következtetni.
  • A mai útzár még érvényben, így talán újabb látványos műveletre kerülhet ma sor.

Július 25. hétfő:

  • Szedik szét a B7.1 teszttartályt, illetve a préssapka összekötő láncait kezdték felhajtani. Ezzel biztosan befejezte ez a teszttartály a tesztelési sorozatát, és vissza fogják szállítani az építési területre, ahol valószínű szétszedik majd.
  • Ma lesz a NASA új holdkomp-programjának vezetőivel értekezlet a Starbase-en, talán néhány infromáció kiszivárog majd…
  • Szintén ma folytatódhatnak a tesztsorozat, mely a jelenleg egyedüliként „talpon maradt” S24-el történhet.

Július 22. péntek:

  • A tegnapi napot a Starbase-en keretbe foglalták a B7.1 tesztjeivel, ugyanis az S24 két turbószivattyú-próbája után a végső határig emelték a nyomást és a préselési erőt a teszttartályon, ami végül egy pukkanó hang kíséretében adta meg magát, de a test egyben maradt. Ha megfelelő értékeket produkált ez a tartály, a jövőben az ebben alkalmazott új módszerekkel fogják építeni a Super Heavy hordozórakéták törzseit, főleg a kupolákat és a tartályszekciókat tekintve.

Július 21. csütörtök:

Starbase

  • 22:22: Egy hajtóművel hajtottak végre újabb turbószivattyú tesztet, de úgy tűnik, újabb kísérletre készülnek, mert egyelőre nem engedték ki a maradék üzemanyagot a tartályakból.
  • 22:02: A B7.1 után az S24-et is tesztelik ma, már a hajtóművek előhűtése zajlik éppen.
  • 20:12: Ahogy sejteni lehetett, a B7.1-el hajtanak végre ismét egy tesztet, ami már a harmadik alkalom lesz a speciális teszttartálynak. Persze most sem ismerjük a pontos célt, lehet végletekig megvizsgálják, hogy mit bír.
  • 18:57: Ismét lezárták az utat és kiürítették a tesztelési területet. Egyelőre az orbitális tartályparknál látszik aktivitás.
  • 15:05: A héten ma kerülhet sor utoljára tesztre, de a lezárási időpont még aktív, így remélhetőleg ma is láthatunk valamilyen látványosabb tesztet a SpaceX-től. Az orbitális tartályparknál eközben szinte az összes átfejtő állásnál áll egy tartálykocsi, nagy a forgalom a következő időszak tesztjeire való felkészülés miatt.

Kennedy Űrközpont

  • 15:02: Miután tegnap éjjel átszállították a negyedik toronyszegmenst is az LC-39A-hoz, az óriásdaru ezekben a pillanatokban már emeli is a helyére, így újabb 15 méterrel növekszik az új szerviztorony.

Forrás: William Harwood

Július 20. szerda:

  • 21:27: A mai második turbószivattyú tesztet is végrehajtották.
  • 21:09: Végül egyelőre egy újabb turbószivattyú tesztre került sor, de látszólag még nem ért véget a teszt, és újratankolják a prototípust, felkészítve egy újabb tesztkörre.
  • 20:16: Az S24-gyel hajtanak végre újabb hajtóműtesztet, nem rég lezajlott a gyújtási rendszer próbája, így ma valószínű már az előégetőket is beindítják.
  • 17:23: Ma is folytatódnak a tesztek, az utat már lezárták, de a tesztelési területet még nem ürítették ki. Egyelőre azt sem tudni, melyik tesztalany lesz a mai főszereplő, de pár óra múlva kiderül.
  • Tegnap valóban a B7.1 volt a tesztalany, ami újabb próbatételen esett át. Pontos adatokat persze nem tudunk, mit és milyen nyomáson teszteltek, de a tartály egy darabban maradt.

Július 19. kedd:

  • 22:06: Lehetséges, hogy az S24 helyett ma újra a B7.1-et tesztelik, ugyanis az orbitális tartályparkot kezdték meg felkészíteni a cseppfolyósított nitrogén átfejtésére, míg a szuborbitális tartálypark, ahonnan az S24 kapja az üzemanyagot, nem aktiválódott.
  • Belső információ szerint komolyabbak a Booster 7 sérülései, mint azt először gondolták, így egyre nagyobb az esély arra, hogy áttérnek a Booster 8-ra, és ezzel kezdik meg a teszteket. Végleges döntés azonban még nincs erről.
  • Az S24 viszont jó tesztet produkált tegnap, így várhatóan ma folytatódik a tesztsorozat, akár egy újabb előrelépésnek számító előégető-teszttel.

Július 18. hétfő:

  • 22:45: Sikeresen lezajlott a 3+3 Raptor első tesztje! Először a három tengerszintre optimalizált, majd a három vákuum-optimalizált hajtómű turbószivattyúit pörgették fel pár másodpercre.
  • 22:04: Zajlik az S24 feltankolása, egyre nagyobb jegesedés látszik a törzs oldalán. Az információk szerint turbószivattyú-tesztre (spin prime) kerülhet sor, reméljük, anomália nélkül.
  • 19:30: Folytatódhat a felkészülési tesztsorozat az S24 prototípussal, az utat már lezárták és a területet is kiürítették másfél órája.

Július 16. szombat:

  • Jövő héten is négy nap áll rendelkezésre tesztelésre, miután júl. 19-21. (kedd-csütörtök) 17-05 között is kiadtak időpontokat.
  • Egy belső infó szerint legalább 3 Raptort kell kivizsgálásra kiszerelni a B7-ből. De ha nincs egyéb komoly kár a rakétában, akár már jövő héten újra az indítóálláson lehet, és újabb tesztkört kezdhetnek meg vele.

Július 15. péntek:

  • 8:23: Feloldották az útzárat, így ma már nem fog sor kerülni semmilyen tesztre. A legközelebbi lehetőség hétfőn lesz 17-05 óra között.
  • 7:58: Végül amellett döntött a SpaceX, hogy visszaviszik javítási munkákra a B7-et, hajnalban meg is történt az átszállítás. Utána viszont még nem álltak le az események, mert egy újabb, rövidebb útlezárási időszakot jelentettek be, ami már az S24 tesztjéhez volt szükséges. Az időablak magyar idő szerint reggel 9-ig tart, a szuborbitális tartályparkot már másfél órája aktiválták, és látszólag felkészültek a tankolásra is, de eddig érdemi történés nem volt.

Július 14. csütörtök:

  • Lehet mégsem szállítják vissza a B7-et a High Bay-be, ugyanis egy Raptor hajtóművet ki is cseréltek az éjszaka folyamán még az indítóálláson. Lehetséges, hogy felmérve a detonáció okozta károkat, a B7 mégsem szenvedett olyan sérüléseket, hogy vissza kelljen vinni a hangárba javításra. Elon Musk tegnap a Reutersnek adott interjújában azt írta, hogy továbbra is augusztusi indítási dátum a cél, és lehetséges, hogy ez is közrejátszott abban, hogy meggondolják magukat az átszállítást illetően.
  • Tegnap beszerelték az emelő-elkapórendszer egyik mozgatókarját.

Fotó: BocaChicaGal (nasaspaceflight.com)

Július 13. szerda:

  • 16:06: A NASA-hoz eljuttatott beszámoló alapján néhány Raptort kicserélnek, és a tervek szerint augusztus elején folytatódhat a Booster hajtóműteszt-sorozata.
  • Elon Musk mai Twitter-bejegyzésében arról ír, hogy személyesen is megvizsgálta a Booster 7 alját és a Raptorokat, melyekben látszólag nem keletkezett komoly kár. Viszont tüzetesebb átvizsgálást szeretnének végrehajtani, amit a High Bay-ben a legcélszerűbb megtenni, így várhatóan a következő napokban leemelik a rakétát az indítóállásról és visszaszállítják a hangárba.
  • Az S24 tesztjei viszont ettől függetlenül haladhatnak, és akár már ma sor kerülhet a „B” tesztpadon az első próbára.

Július 12. kedd:

  • A tegnap este történtek természetesen nagy érdeklődést kaptak széles körben, és rengeteg kérdés merült fel sokakban, érthető módon bennünk. is. Az biztos, hogy nem tervezett detonáció rázta meg az indítóállást és közvetlen környezetét, és ezt Elon Musk is elismerte később a Twitteren, ezen kívül még pár fontos dolgot említett:
  • – a teszt mind a 33 Raptor turbószivattyújával zajlott, amikor bekövetkezett az anomália. A B7 aljánál túl sok robbanékony oxigén halmózodott fel, ami be is robbant, de a tüzet kiváltó okot nem tudják még. A jövőben mindenképp ezen fognak dolgozni, hogy valamilyen rendszert beépítenek, ami megfelelően elvezeti a felgyülemlő, kiömlő oxigént a Raptorok alól. Illetve nem fognak többször 33 hajtóművel ilyen műveletet végrehajtani.
  • – bár az indítási területet egész éjszakára lezárták biztonsági okokból, Muskék elég idő elteltével a helyszínre mentek, hogy elsőre felmérjék a károkat. Ez alapján azt írta, hogy a B7 alja nem sérült, de nappali fényben is át kell megfelelően vizsgálni mindent. Viszont a képek tanúsága szerint mind az indítóállás, mind az emelő-elkapó karok is „megérezték” a detonációt, illetve a teszt vészhelyzeti megszakítása után még a torony tövében valami ki is gyulladt, de ezt viszonylag hamar sikerült egy tűzoltó drónnan eloltani. Mindenesetre egyelőre még nincs pontos információ, hogy a tegnapi esemény milyen károkat okozott, és mennyit vetheti vissza a felkészülési folyamatot, de talán pár nap múlva többet tudunk majd.
  • – További belső információ alapján a turbószivattyúk rossz beindítási procedúrája okozta az anomáliát.

Július 11. hétfő:

  • 23:38: Kb. 20 perce egy óriási, robbanásszerű lángcsóva hagyta el a B7 alját! Először csak találgatni lehetett, vajon szándékos vagy nem tervezett esemény volt, de pár perccel később Elon Musk megerősítette Twitteren, hogy tervezett volt. A látottak alapján előgyújtó teszt lehetett, de semmiképp sem teljes beindítással végrehajtott hajtóműteszt.

Forrás: nasaspaceflight.com

  • 22:47: Már zajlik a cseppfolyósított oxigén és/vagy metán átfejtése a B7 tartályaiba. Hajtóműteszt az alább írt ok miatt, illetve a lakosok felé kiadott felhívás hiánya miatt biztosan nem lesz, de a turbószivattyúk lapátjait felpörgethetik, ami újabb fontos lépés lehet a felkészülési folyamatban.
  • 22:20 Miközben zajlik a B7 tesztje, újabb érdekes belső infókat gyűjtöttünk:
  • – Jelenleg az indítóállás készültségi állapota miatt nem tudnak minden tesztet végrehajtani a B7-tel, de amint minden maradék problémát megoldanak és elkészülnek az OLP-vel, jöhetnek a turbószivattyú/előégető/hajtóműtesztek.
  • – Az S24 már készen áll ezekre. 1 db Starlink v2 műholdat helyeztek el a raktérben vibrációs teszthez.
  • – Bár eléggé valószínűtlen, de az a cél, hogy a hónap végére egy teljesen letesztelt full stack álljon az indítóálláson.
  • 18:46: A B7-tel hajtanak végre ma is tesztet, már megkezdődött a tartálypark és az indítóállás üzemanyag töltőrendszerének felkészítése.
  • 17:05:Folytatódhat a felkészülés az első orbitális indításra! A héten négy nap is lezárást jelentettek be, amiből a mai első el is kezdődött pár perce, a sheriff már lezárta a főutat. Tesztelhetnek a B7-tel, az S24-gyel, de akár a B7.1 teszttartállyal is.

Július 10. vasárnap:

  • Tegnap lett nyilvános Tim Dodd Elon Muskkal készített hosszabb interjújának 4. része, amiben Musk főleg a Raptorról beszél. A legfontosabb pontokat lefordítottuk a videóból:

– A Ship 24 hajtóművei: RC69, RC73, RC78, RV4, RV5, RV6

– Starlink V2 műholdak már a Starbase-en

– Raptor 1: 180-185 tonna tolóerő kb. 250 bar kamranyomáson

  Raptor 2: 230-250 tonna tolóerő kb. 300 bar kamranyomáson

– A gyújtóberendezést leegyszerűsítették, ami a bonyolult szerkezet, költségek és lehetséges meghibásodások redukálására irányult a Raptor 1-ről 2-re való átállásnál.

– 20-30 hajtómű robbant fel a videó készítéséig történt tesztek során, 50 esetben az égéstér fala olvadt meg.

– Jelenleg a Raptor 2 szerkezeti megerősítésére fókuszálnak a teljesítmény növelése helyett

– Nagyobb hűtés a befecskendezőrendszernél és a hajtómű torkolatánál, ez valamelyest csökkenti a hatékonyságot.

– A Raptor hidraulikus csuklótengelyen való mozgatását maga a jármű szabályozza, nem a hajtómű. Pár hónapon belül elektromos szervomotoros mozgatórendszert szerelhetnek be a Raptorokba. 

– A hidraulikus mozgatómotoroknak a Merlin hatjómű esetében van több értelme, mert egy veszteség nélküli keringési rendszerben tudják kihasználni a nagynyomású RP-1 rakétakerozint. Bár technikailag a cseppfolyósított metánt is tudnák így alkalmazni, ez veszélyesebb, mert a párolgás miatt gázneművé válik, így nagyobb eséllyel hibásodhat meg a hidraulikus rendszer

– Az indítási szekvencia a Raptor egyik fő meghibásodási pontja, a folyamatos üzemeltetés már viszonylag egyszerű művelet.

– A Raptornak viszonylag kicsi az égéstere, mert a hajtóanyagok már gáznemű anyagként és 90%-ban már előre összekeveredett állapotban áramlanak be a befecskendezők keverése révén, a teljes keverési művelet maradék 10%-a történik csak az égéstérben.

– A Raptor esetében az egyik fő cél a hőérzékeny alkatrészek számának csökkentése, így később elhagyhatóak a hővédő borítóelemek.

– A nagyobb egységek rögzítésénél egyre inkább áttérnek a hegesztésre a csavarozás/szegecselés helyett, így csökkentve a folyadékszivárgások kockázatát.

– Az oxigén turbószivattyú bemeneti lapátjai nagyon laposak, így képesek buborékképződés nélkül adagolni és átáramoltatni a hajtóanyagot. A buborék ugyanis kárt tehet a hajtómű fémből készült részeiben.

– Egy bemeneti rész és két járókeréken lévő terelőlapát növeli a befecskendezett oxigén nyomását 700-800 bar üzemi nyomásra

– A Raptor az egyik, ha nem az egyetlen olyan hajtómű, aminek teljesen beépített erőfeje van (ahol a rendszer főbb alkatrészei vannak elhelyezve)

– A SpaceX valószínűleg sosem fog a Raptor jelenlegi mutatóinál alacsonyabb tolóerejű vagy kisebb kamranyomású hajtóművet gyártani.

Július 9. szombat:

  • A SpaceX beadta a Starlink műholdhálózat Starship-indítások közbeni használatára szóló kérvényt az Szövetségi Távközlési Bizottsághoz (FCC). Több adó-vevő egységet szerelnek mindkét fokozatra majd, amik biztosítják az adatátvitel és az élő felvételek folyamatosságát.
  • További útlezárási időpontokat adtak ki júl. 13-14 és 18-ra (szerda, csütörtök és hétfő) 17-05 óra között.

Július 8. péntek:

Starbase

  • Tegnap második nekifutásra sikerült végrehajtani a turbószivattyú tesztet a B7-tel. Pontosan persze nem lehet tudni, hány hajtóművel zajlott a művelet, de legtöbben a 20 külső Raptorra tippelnek. Jövő héten az S24-gyel folytatódhatnak a tesztek, ezzel már akár egy teljes statikus hajtóműtesztig is eljuthatnak.
  • Összeszerelték a B8 két legnagyobb részegységét a High Bay 2-ben, így a törzs fő építési folyamata befejeződött, de természetesen még rengeteg munka lesz vele, hogy repülésre alkalmas legyen.

Július 7. csütörtök:

Starbase

  • 21:28: Zajlik a B7 újabb tesztje, ezúttal már látványosabb kriogén művelettel. Belső hírek szerint már a turbószivattyúk felpörgetése következik, de pontos infót ezúttal sem tudunk.
  • Tegnap végül a B7-tel hajtottak végre egy előzetes nyomás alatti ellenőrző tesztet, de látványos művelet nem történt.
  • A B8 felső metántartály szekcióját átszállították összeszerelésre a High Bay 2-be. Várhatóan az alsó oxigéntartályt magába foglaló részegység is követi és itt fogják egymásra illeszteni a két törzsrészt.

Július 6. szerda:

Starbase

  • 22:17: Végre minden dolgozó elhagyta az indítási-tesztelési területet, és megkezdődhetett a tartálypark nyomás alá helyezése. Egyelőre még nem tudni, melyik tesztalany lesz a mai főszereplő.
  • Felemelték az S24-et a „B” tesztpadra.
  • Mára még aktív a 17-05 óra közé kiírt útlezárás, remélhetőleg sor is kerül egy újabb tesztre. Tegnap végül a kedvezőtlen idő miatt nem hajtottak végre semmilyen műveletet.

Július 5. kedd:

Starbase

  • 15:02: Megérkezett az S24 az indítási területre, ahol már várja az az óriásdaru, ami a „B” tesztpadra fogja emelni. Itt fogják a statikus hajtóműteszte(ke)t végrehajtani a prototípussal, mielőtt rákerülni a B7-re.
  • 13:28: Úton az S24 az indítási terület felé! Bár nem volt előzetes útlezárás ehhez a művelethez, de olyan korai időpontban még alig van forgalom amúgy is arrafelé. Valószínű később a már előzetesen beharangozott 17-05 óra közötti időszakban tesztet fognak végrehajtani a B7-tel vagy a B7.1-gyel, és ezért igyekeztek minél előbb végrehajtani az átszállítást.

Fotó: @Starshipgazer

Az első felmatricázott Starship prototípus! Fotó: Kevin Randolph (What About It csapat)

Július 2. szombat:

Starbase

  • A SpaceX ismét remek fotókkal örvendeztetett meg minket, ezúttal a Booster 7 és a Ship 24 aljáról. Előbbi 33 tengerszintre optimalizált, utóbbi 3 tengerszintre és 3 vákuum-optimalizált hajtóművet kapott az elmúlt hetekben.

Fotó: SpaceX

Július 1. péntek:

Starbase

Áttekintés: az első orbitális tesztrepülésre szánt B7-S24 páros első fokozata már az indítóálláson várakozik, és több tesztet is végrehajtottak már rajta, míg az S24 felkészítése még a High Bay-ben zajlik. Ez utóbbinál még be kell fejezni a maradék hővédő elem felszerelését, illetve a hat Raptor beszerelése után fel kell készíteni a rendszereket a következő komolyabb statikus hajtóműtesztekre. A SpaceX legkorábban július 18-án szeretné végrehajtani az első orbitális indítást, de erre elég kicsi valószínűség, hiszen még számos komoly földi teszt vár mindkét fokozatra, illetve magára az indítóállásra is.

  • 16:26: Három újabb tesztidőpontot adtak ki néhány perce júl 7. (csütörtök) és 11-12 (hétfő-kedd) 17-05 óra között.
  • Tegnap újabb tesztet hajtottak végre a B7-tel, de egy hibás szelep miatt idő előtt meg kellett szakítani a folyamatot. Legkorábban jövő kedden folytatódhatnak a tesztek, ugyanis az Egyesült Államokban a hétfői július 4-i munkaszüneti nap miatt hosszú hétvége következik, így kevesebb munka várható, illetve a tengerpartra vezető utat sem zárják le.
  • A Starlink v2 műholdak berakodásához használatos különös „dobozt” próbálták az S24-hez az éjjel. Ezen keresztül fogják a nagyméretű műholdakat a Starship rakterébe emelni, de a pontos metódus még nem ismert.

Fotó: @StarshipGazer

Kennedy Űrközpont

Talán az eddigi legélesebb és legközelibb fotót tette közzé Charles Boyer (@TheOldManPar) amatőr fotós a Twitteren az LC-39A-nál épülő második Starship indítóállásról:

Dark mode powered by Night Eye