Starship hírfolyam – Starbase és Kennedy Űrközpont (2023 januártól)

Kapcsolódó

Kiválasztották az európai Vigil űrszonda építőjét

Az Európai Űrügynökség május 22-én tartotta Brüsszelben azt az...

A nap képe #1481 – Tenacity kicsomagolás

A Dream Chaser Tenacity „kicsomagolása”, miután megérkezett a Kennedy...

Rendkívüli: kiválasztották a következő magyar űrhajóst!

Lezárult a HUNOR-Program kiválasztási szakasza, a végső felkészülés az...

44 éve indult első magyarként az űrbe Farkas Bertalan

1980. május 26-án kezdődött Farkas Bertalan űrrepülése a Szojuz-36...

Eddig jól muzsikálnak a Psyche űrszonda ionhajtóművei

A NASA a napokban számolt be arról a remek...

Új hírfolyamban folytatjuk a két űrközpontban zajló események összefoglalását!

Korábbi hírfolyamok:

Fotó: Nic Ansuini

Infografika az Artemis-3 küldetés lebonyolításáról: Tony Bela, fordítás: Tamási Dávid és Séra Gábor (spacejunkie.hu)

Hírfolyam

Július 1-jétől új hírfolyamban folytatjuk a hírek, események összefoglalását!

2023 Június

Június 27. kedd:

  • Múlt éjjel végrehajtották az S25 első és lehet utolsó statikus hajtóműtesztjét, melynek során mind a hat Raptort kb. öt másodpercig beindították. Belső infók és Elon Musk szavai szerint is megfelelő adatokat kaptak a tesztről, ami egy újabb fontos lépés volt a Starship második repülése felé.
Forrás. Elon Musk
  • Alig 10,5 óra alatt be is fejezték az OLM alatti betonozást, ami tekintve a közel 2 méteres vastagságot és a terület méretét, elég komoly teljesítmény!

Június 26. hétfő:

  • Érdekes újításról beszélt Elon Musk szombaton egy interjúban: a Starship fokozatszétválasztásánál az ún. hot-staging eljárást fogják alkalmazni, melynek lényege röviden, hogy még a szétválás előtt beindítják a második fokozat Raptorjait, így nem lép fel lassulás, miután az első fokozat hajtóművei leálltak. További infók ebben a cikkben!
  • Megkezdődött az OLM alatti terület betonozása múlt éjjel, így újabb szakaszba lépett az indítási terület megerősítésének folyamata.

Június 24. szombat:

  • A B11 is átkerült a Rocket Gardenbe, néhány órája szállították át a Mega Bay-ből a tárolóhelyére, ahol már a B10 is vár a sorára, hoy megkezdődhessenek az első tesztek vele.
Forrás: LabPadre
  • Magyar idő szerint jún. 26. hétfő 21 órától kedd reggel 7 óráig újabb útlezárási időpontot adtak ki, várhatóan az S25 statikus hajtóműtesztjének végrehajtásához.
  • Nem csak az indítóállás alatti területen, de magán az indítóálláson is elkezdődött a visszaszerelési munkák folyamata: már megkezdték az új csővezetékek bekötését, illetve a javított gyorsleválású kar fedőborítást is a területre szállították, és hamarosan fel is szerelik.

Június 23. péntek:

  • A hírek szerint jövő héten kerülhet sor az S25 teljes hajtóműtesztjére, a B9 pedig legkorábban 3 hét múlva kerülhet át az indítóállásra, hogy vele is megkezdjék a hajtóműteszteket. Addig valószínűleg az indítóállás fejlesztési munkái, és a vízvezeték rendszer telepítése is befejeződik.

Június 22. csütörtök:

  • Megfelelő adatokat kaptak az S25 tegnapi spin prime (turbószivattyú) tesztjéről.
  • A B9 hajtóműtesztje(i) július első felében kezdődhet(nek), de arról nincs info, hogy hasonló szakaszos tesztsorozat lesz-e, mint a B7 esetében.

Június 18. vasárnap:

  • Komoly tempóban épül az új toronyhangár, alig 5 nap alatt mind a második szint mind a 4 elemét a helyére emelték, pedig egyik nap még az erős szél is akadályozta a művelet végrehajtását.
  • Az indítóállás alatt is egyre látványosabban zajlik a javítási és megerősítési munka, és most már az építési fázisban járnak a munkások az eddigi tereprendezés és földmunka után.

    Már zajlik a vasbeton alapozás előkészítése, hamarosan a vízhűtéses acélpajzs első elemeit is telepíthetik. Fotó: RGV Aerial Photography

Június 15. csütörtök:

  • 21:11: A mai időpontot törölték, legközelebb 20-án folytatódhatnak a tesztek.
  • 10:18: A múlt éjjeli tesztet a hajtómű előhűtési fázisnál félbeszakították, és nem kísérletek meg újabb felkészülési kört. Ma 19 órától újabb útzár áll rendelkezsére.

Június 14. szerda:

  • 19:38: A sheriff lezárta az utat, így közel két hónap után újabb komolyabb tesztre van kilátás a Starbase-en!
  • 11:45: Belső infók szerint a ma estére vagy holnap hajnalra kitűzött tesztablakban legalább egy turbószivattyú tesztet szeretnének elvégezni az S25-tel, de ha marad elég idő, akkor egy második felkészülési kör után akár már a teljes hajtóműtesztre is sor kerülhet.
  • A héten megkezdődhet a látványosabb munka az indítóállás alatti terület megerősítésében, ugyanis elkezdik a dupla acélpajzs elemeinek telepítését, valamint a csővezeték rendszer nagyobb részegységeinek lefektetését.

Június 13. kedd:

  • A holnapra kitűzött útzár még továbbra is érvényben van, így lehetséges, hogy több hónap után újra tesztet láthatunk egy prototípussal! Az időintervallum viszont változott, jelenleg 19-07 óra között áll rendelkezésre lezárási lehetőség.
  • Tegnap felemelték a helyére az épülő új toronyhangár második szintjének első elemét.

Június 12. hétfő:

  • 11:18: Egy belső és egy publikus infóval szolgálhatunk ma délelőttre:
    – A NASA-nak bemutatott legújabb tervek alapján idén még 3, jövőre pedig 8 Starship indítást tervez a SpaceX.
    – Lehet, hogy a héten már nem kerül sor statikus hajtóműtesztre az S25-tel, mert rengeteg munka van még az indítóállásnál és a csőrendszereknél, amit nem akarnak megakasztani.

Június 11. vasárnap:

  • A jövő heti útlezárások közül a hétfői és keddi törlésre került, viszont helyettük szerdán (jún. 14.) 15-03 óra között újabbat tűztek ki.
  • Megérkezett két nagyméretű tartály a Starbase-re, amit már át is szállítottak az indítási területre az új vízhűtéses acélpajzs rendszerhez épülő tartályparkhoz. A SpaceX nem vesztegeti az időt, ugyanis mindkét tartály már a helyére is került tegnap.


Június 8. csütörtök:

  • Jövő hét hétfőre és keddre (jún. 12-13.) magyar idő szerint 15-03 között lehetséges útlezárási időpontokat adtak ki, amik minden bizonnyal az S25 hajtóműtesztjéhez szükségesek.
  • A Mega Bay-ben befejeződött a B11 törzsének szerelése, és rögtön el is kezdődött a B12 első részegységeinek összeillesztése is.

Június 7. szerda:

  • Az elmúlt másfél hétben látványosabb események nélkül, de folyamatosan zajlott a munka mind a gyártási, mind az indítási területen, néhány változást azonban érdemes kiemelni:- A Mega Bay-ben zajli a B11 törzsének összeszerelése, miközben a B9 még mindig vár a sorára, hogy a Massey’s tesztelési területen elkészüljön az új tesztpad, ahol az első kriogenikus ellenőrző nyomásteszteket végrehajtják majd vele.
    – A High Bay-ben tegnap este elkészült az utolsó 20-as sorozatszámú második fokozat, a Ship 29 törzse is! Ezzel egy 671 napos periódus zárul le azóta, hogy a Ship 20-at összeszerelték.
    – Komoly ütemben zajlik a Starfactory bővítésének második fázisa, és már a harmadik fázis előkészítéseként múlt héten lebontották az első kisebb hangárként funkcionáló Low Bay-t, illetve a mellette lévő összeszerelő üzemet is. Ezen kívül egyre inkább úgy tűnik, hogy a 3-as számú hosszabb hangárt is elkezdték kiüríteni, ahol az orrkúpok gyártása zajlik, mert onnan jóval több eszközt és gépet kell kitelepíteni.
    – Az indítási területen elkészült az indítóállás körüli cölöpfúrási munka, és jelenleg a területrendezés zajlik. A vízhűtéses acélpajzs rendszer első elemeit már odaszállították, és ahogy a földmunkákkal végeznek, kezdődhet a maradék csővezetékek, illetve magának az acélpajzs elemeinek behelyezése. A becslések szerint a hónap végéig elkészülhetnek az OLM teljes javítási és fejlesztési munkáival, hogy megkezdődhessenek a rendszer tesztjei. Ezután következhet a B9 statikus hajtóműteszt fázisa.
    – Az új tartálypark tartószerkezetének alapozási munkái is egyre inkább szembetűnőek. Mint ismert, a függőleges tartályok helyett a már meglévő metántartályok mellé fognak helyezni legalább 5-6 további hosszú „hot dognak” becézett tartályt, amikben cseppfolyósított oxigént és nitrogént tárolnak majd.
    – Az S25 felkészítése is folyamatosan zajlik a statikus hajtóműteszthez a „B” jelű tesztpadon (ez a második fokozat fogja végrehajtani a B9-cel a második integrált tesztrepülést). A jelenlegi tervek szerint jövő héten kerülhet sor az első tesztre, ami a SpaceX hivatalos megerősítése szerint mind a hat Raptor beindítását jelenti majd.

    – A Kennedy Űrközpontban jó ideje szünetel, vagy csak alig halad a munka, illetve információk se nagyon érkeznek, mivel jelenleg egyértelműen a Starbase fejlesztése élvez prioritást. Egy érdekességről olvashattunk azonban belső hírekből: most már szinte biztos, hogy a SpaceX a NASA-tól bérli ki az ikonikus VAB óriáshangár 1-es számú összeszerelő csarnokát, ahol majd az első és második fokozatokat fogják összeszerelni. Ez magyarázná azt is, miért nem kezdődött el a Roberts road-nál fekvő új gyártási komplexumban a toronyhangár építése. Ha hivatalos lesz ez az értesülés, az azt jelenti majd, hogy a Starshipek a NASA SLS rakétája mellett épülhetnek majd!

2023 Május

Május 28. vasárnap:

  • Az egyik Raptor főmérnök arról számolt be, hogy már 5 indításhoz szükséges készlet áll rendelkezésre Raptor v2 hajtóműből, és remekül haladnak a v3 fejlesztésével.
  • Őszre elkészülhet a teljes Starfactory, ami egy óriási egyterű létesítményként fogja ellátni az eddigi különálló épületek feladatait.
  • A hét másik fontos híre volt, hogy a SpaceX beszáll az FAA oldalán a május elején indult peres ügyben, melyet több környezetvédő szervezet indított a hivatal ellen. Ettől azt remélik, hogy a jövőt illetően sikerül minden kétséget tisztázni a Starship indítását és működtetését illetően, és egy oldalon állva nagyobb esélyük lehet a bíróság kedvező kimenetelű döntésének eléréséhez.

Május 27. szombat:

  • Átszállították a B10-et a Mega Bay-ből a Rocket Gardenbe a B4 mellé. Valószínű innen fogják átszállítani a tesztkampány megkezdéséhez a Massey’s tesztterületre, ahol jelenleg még épül a boosterek számára kialakítandó tesztpad.
A Rocket Garden jelenlegi állapota. A „kiállítási darabok” balról jobbra: háttérben a B10, B4, SN15, S27, S20, előtérben az S26 a darura függesztve.
  • Nagyon klassz videót rakott ki a SpaceX a Starship április 20-i első integrált repülési tesztjéről, eddig nem látott felvételekkel! A videó végén pedig az is kiderül, hogy melyik prototípusokkal hajtják majd végre a második repülést!

Május 26. péntek:

  • Múlt éjjel újabb tesztet hajtottak végre az S26.1-gyel, ami továbbra is úgy tűnik, hogy bírja a strapát.
  • Belső infók szerint már jövő héten elkezdődhet az új vízhűtéses acélpajzs beépítése az indítóállás alá.

Május 21. vasárnap:

  • 19:55: Karbantartás vagy javítási munkák miatt leszerelték a második fokozat gyorsleválású tankolócsatlakozóját.

    Forrás: LabPadre
  • Az elmúlt napok hírei röviden:
    – Pénteken újabb tesztet hajtottak végre az S26.1 teszttartállyal a Massey’s tesztelési területen. A művelet hasonló volt a május 5-ihez, és a tartály láthatóan egyben vészelte át ezt a tesztet is.
    – Megkezdődött a Mega Bay 2 fő oszlopainak felállítása a betonalapzatra.
    – Az S25-öt felkészítik a teljes statikus tesztjére, és le is csatolták már róla a darut, ami a tesztpadra emelte. Időpont egyelőre még nincs kitűzve a tesztre, de a következő hetekben valószínű sor kerül rá.

Május 18. csütörtök:

  • 21:25: Már fel is emelték az S25-öt a tesztpadra.
  • 17:32: Tegnap a szállítójármű meghibásodása miatt hiúsult meg az S25 átszállítása, ma hajnalban viszont már minden rendben zajlott, és a prototípusnak sikerült megtennie a több mint 11 km-es távot a Massey’s tesztelési területtől az indítási területig. Ott a „B” jelű szuborbitális padhoz helyezték, és várhatóan hamarosan rá is emelik a padra, hogy mind a 6 Raptorral statikus hajtóműtesztet hajtsanak végre vele a közeljövőben.
    Úgy tűnik, egyelőre nem mondanak le az S25-ről, legalább is egyelőre, még úgy sem, hogy jelenleg ez a „legelavultabb” prototípus, ami elkészült. De vajon ez lesz a B9 párja a következő indításnál? Talán 1-2 hónap múlva kiderül!

    Úton az S25 az indítási terület felé, háttérben a gyártási terület. Fotó: SpaceX

Május 17. szerda:

  • 7:47: Pár órája elkezdték kigördíteni a Massey’s-ről az S25-öt, de egy jó ideje megállt a folyamat, és úgy tűnik, nem is folytatják az átszállítást valamilyen okból.
    – Az S29 felső törzsrésze tovább nőtt a High Bay-ben, miután az orrkúpot ráemelték az soron következő raktér szegmensre.
    – Megkezdődött a vízhűtéses acélpajzs-rendszer elemeinek összeszerelése, két nagyobb rész csatlakoztatása már folyamatban van a csővezeték elemeinek összehegesztésével.
Két-két acéllemezt, illetve a hozzájuk kapcsolódó vízcsövet már összeillesztettek. Fotó: RGV Aerial Photography

Május 16. kedd:

  • 22:33: Bár csak holnap reggel 5-9 óra között terveznek időszakos útlezárást a Massey’s területnél, mégis az S25-öt már elkezdték átszállítani, legalább is az eddigi helyéről elmozdították. Kérdés, hogy mi az úti célja ezúttal, a gyártási vagy az indítási terület?
  • 20:52: A SpaceX beadta a Starship második repüléséhez szükséges engedélykérelmet az FCC-nek (Szövetségi Kommunikációs Iroda). Ez nem azonos a Légügyi Hivatallal, és általában ezen engedélyek megszerzése nem szokott gondot jelenteni, de kötelező minden esetben ez az eljárás is.
  • Tegnap a Massey’s site tesztelési területen minden bizonnyal a vészmegszakító rendszer működését tesztelték a B6 tartályon, amivel úgy tűnik, nem volt további terve már a SpaceX-nek, így feláldozták az adatgyűjtéshez. Ez a teszt sem volt bejelentve előre, mindössze LabPadre egyik kamerája rögzítette az eseményt.

    A B6 oldalán látható robbantás pillanata. Forrás: LabPadre

Május 13. szombat:

  • Elon Musk Twitteren tette közzé az első információkat a Raptor 3-ról, ami a Starship/Super Heavy rakétarendszer legújabb generációs, brutális erejű hajtóműve. Eddig szinte semmit nem lehetett tudni az új fejlesztésű rakétamotorról, most azonban több műszaki adatot is közzé tett a SpaceX vezére: 350 bar kamranyomáson 269 tonna tolóerőt fejtett ki az egyik tesztalany, előbbi adat minden korábbinál nagyobb értéket jelent, az eddigi csúcstartó RD-180 orosz hajtómű 267 bar kamranyomását is bőven meghaladja. Ha a Super Heavy 33 darab hajtóművével számolunk, az első fokozat össztolóereje eléri a 8877 tonnát, ami a jelenleg második legerősebb rakétánál, a NASA SLS hordozójánál 2,21-szer, illetve a korábbi Holdrakétánál, a Saturn-V-nél is 2,56-szor több. Musk elmondása szerint még a SpaceX sem számított arra, hogy rögtön az első teszten már képes lesz a Raptor 3 kibírni egy teljes időtartamú tesztet.
    A Raptor három generációjának főbb műszaki adatai (sárga: kamranyomás bar-ban, piros: tolóerő tonnában kifejezve). Forrás: Marcus House

    A Raptor 3 tesztjének diagramja. Jól látszik, hogy a hajtómű 45 mp-ig volt képes tartani a minden eddiginél nagyobb kamranyomáson való működést, ami a belső falra is óriási hőhatást jelentett. Forrás: Elon Musk

Május 12. péntek: 

  • A tegnap tartott értekezleten a SpaceX vezetősége arról tájékoztatta a NASA-t, hogy az első tesztrepülés minden hibapontjára van/lesz megfelelő lépésük, ez főleg a vészmegszakító rendszer és az indítóállás megerősítésére vonatkozik. A jelenlegi tervek szerint július végén állhatnak készen legkorábban a következő indításra, de ez bőven tolódhat még. Az viszont elég valószínű, hogy még a nyáron repülhet egy újabb Starship.

Május 11. csütörtök:

  • Továbbra is bőven előbb jár a SpaceX az ütemtervhez képest az indítóállás megerősítési munkáiban, illetve a vízhűtéses acélpajzsok beépítésének előkészítésében. Jelenleg ez a folyamat élvez prioritást, a cölöpfúrás és a furatok betonnal való kiöntése is megkezdődött már az OLM alatt.
  • Ma tartanak újabb értekezletet a NASA-val, ahol tájékoztatják az űrhivatal képviselőit a folyamatok előrehaladásáról és a jelenlegi helyzetről.

Május 7. vasárnap:

  • Tegnapelőtt újabb kriogenikus nyomástesztet hajtottak végre az S25 prototípussal a Massey’s nevű tesztelési területen.
  • Nagy teljesítményű cölöpfúró gépek érkeztek az indítási területre, ami az indítóállás javítási és fejlesztési munkáinak újabb fázisát jelenti már.

Május 5. péntek:

  • Az elmúlt napok eseményeinek rövid összefoglalója:
    – Már épülnek az új Mega Bay oldalfalai, miután végeztek az          alapozással.
    – Elkezdődött az S29 orrkúpjának összeszerelése is a High Bay-      ben.
    – Tegnap az S26.1 teszttartállyal újabb kriogenikus                       nyomástesztet hajtottak végre a Massey’s tesztelési területen,   ami látszólag gond nélkül zajlott le.
    – Belső információ alapján a SpaceX öt nappal előbb jár az   indítóállás javítási és fejlesztési munkáival az ütemtervhez   képest.

Május 2. kedd:

  • 12:58: Tegnap pert indított egy több környezetvédő szervezetből álló csoport az FAA ellen a Starship április 20-i indításának következményei és hatásai miatt. Erről bővebben ebben a cikkben olvashattok.

2023 Április

Április 30. vasárnap:

  • Elon Musk tegnap éjjel a Twitter Spaces-en tartott bemutatót a múlt heti tesztrepüléssel kapcsolatban, amiben sok újdonságot említett. Az információkat egy külön cikkben foglaltuk össze.

Április 27. csütörtök:

  • Komoly munkálatok kezdődtek az indítóállásnál, több szerelőállványzat, lépcsők épülnek, és láthatóan felpörgeti a SpaceX a javítási folyamatot.
  • A NASA HLS-delegációnak küldött helyzetjelentés alapján továbbra is még zajlik az adatok kiértékelése a múlt heti indítás után, de az előzetes becslések alapján nyáron készen állhatnak a második tesztrepülésre minden szempontból.

Április 25. kedd:

  • Az indítási területen egyelőre még nem kezdődött meg a helyreállítási munka, azonban a gyártási területen haladnak a folyamatok: az S27-et átszállították a High Bay-ből a Rocket Gardenhez, ahol már több korábbi prototípus, illetve az S26 is „tanyázik” az új szerelőálláson. Így az S28 jelenleg egyedül áll szerelés alatt a hangárban, és múlt éjjel folytatódtak is a hegesztési munkálatok rajta. Eközben első alkalommal került sor az új emelőszerkezet bevetésére is, aminek köszönhetően az eddigi gyakorlattal ellentétben nem az orrkúpon kialakított csatlakozó karmokkal, hanem a felső flapek alatt megfogva a törzset tudják mozgatni azt.

    Jól látszik új emelőkeret az S28-ra rögzítve a nasaspaceflight.com 24/7 közvetítésén.

Április 22. szombat:

  • 19:46: Az egyik SpaceX hajtómű mérnök szavai azonban sokkal többet számítanak annak bizonyítására, miért is volt sikeresnek mondható a csütörtöki indítás: „Azoknak, akik kíváncsiak, miért is volt értékes az indítás, tengernyi hajtóműadat áll rendelkezésünkre a repülésről. Ezeket sose fogjuk megosztani persze, de rengeteg van. Földi tesztekkel hasonló adatokat nem gyűjthetsz, a jövőben pedig a megbízhatóság javításában jelentősen segíteni fognak nekünk.”
  • Nagyjából másfél óra múlva megnyitják végre a főutat, hogy a tartalomgyártók össze tudják szedni kameráikat, vagy ami megmaradt belőlük az indítás után. A SpaceX a szétrepülő törmelék és egyéb tárgyak nagy részének összeszedését végezte eddig, ezért csak most lesz szabad mindenki számára az indítási terület megközelítése.
  • Egyre több részletet oszt meg Elon Musk a károkkal kapcsolatban, amik az első képek alapján nagyobbak, mint ami először látszott és amire számítottak. Musk bevallotta, hogy túlbecsülték a beton ellenállóképességét, és a kevesebb mint 50%-os tolóerővel végrehajtott statikus hajtóműteszt eredményei és értékei alapján úgy gondolták, hogy kibírhatja az alapzat a sokkal nagyobb erőhatásokat. Nem bírta. Ahogy az alábbi képeken látszik, szó szerint kráter keletkezett az indítóállás alatt, ami akár a szerkezeti integritást is meggyengíthette, illetve az is jól látszik, hogy több méterre az indítóállás mellett is felszakadt a beton. Ezek a törmelékek szétrepülve akár több Raptor elvesztését is jelenthették, de erről csak a SpaceX lát majd belső műszaki adatokat. Musk azt is megerősítette, hogy 3 hónapja már elkezdték tervezni egy több centiméter vastag, vízhűtéses acélpajzs beépítését az indítóállás alá, de végül ez nem lett időben kész, az indítást viszont szerették már volna végrehajtani. Továbbá arról is írt a SpaceX vezére, hogy hiba volt a saját tervezésű orbitális tartálypark megépítése, mert jóval több gondot jelent, mint hasznot (többek között ezért is kellett utólag 5 darab vízszintes metántartályt beszerelni, mert a függőleges tartályok nem feleltek meg a biztonsági követelményeknek).
    Forrás: RGVAerial Photography (@RGVaerialphotos)

    Az indítóállás betonalapzata…illetve ami megmaradt belőle.

Április 21. péntek:

  • 10:37: Bár még nem nyitották meg az utat a tegnapi indítás után biztonsági okokból, több felvételen már láthatóak voltak kisebb-nagyobb károk az indítóállás alatt főleg, de a tartálypark és a Starhopper is kapott a szétrepülő törmelékekből, és egyelőre elég sok helyen van szétszóródva sok könnyebb tárgy. De a helyzetet csak azután lehet majd felmérni, ha a SpaceX alkalmazottait már odaengedik az indítási területhez.
    Elképesztő videót osztott meg a SpaceX a Starship tegnapi indításáról! Csak sejteni lehet, milyen erőhatások léptek fel a start során, ez alapján szinte még nagyobb dolog, hogy egyben maradt az indítóállás! A hangerőre figyeljetek!

Április 20. csütörtök:

  • 16:54: Felszállt az első teljes Starship-rendszer! Mindenképp nagy siker a SpaceX-nek, hogy elhagyta az indítóállást, és az ún. 0. fokozat nagy károk nélkül vészelte át az óriási hő- és erőhatásokat. Az emelkedés során 6 Raptor kiesett, de a legnagyobb aerodinamikai erőhatást jelentő légköri réteget túlélte a rakéta. A fokozatszétválás előtt viszont elvesztette stabilitását a jármű, és ezért ez a fázis nem is ment végbe, mert a Starshipet felrobbantották biztonsági okokból!
  • 12:52: Már megkezdődött a tartálypark felkészítése a tankolásra, és a rendszerek tisztítási folyamata is elindult! Korábban már lezárták az utat és az egész területet kiürítették, egyelőre minden simán zajlik, de a lényegi rész csak ezután jön.
  • 7:50: Eljött a második indítási kísérlet napja! Elon Musk a Twitteren így foglalta össze a helyzetet: „Jelenleg minden rendszer készen áll az indításra!”. Reméljük így is marad délutánig, és minden idők legerősebb és legnagyobb rakétája a magasba emelkedhet!

    Talán az utolsó naplemente a B7+S24 rakétarendszer számára. Fotó: SpaceX

Április 19. szerda:

  • 19:46: Bár eléggé kétes volt a holnapi indítási kísérlet, sőt, egy ideig még az FAA honlapjáról is eltűnt a dátum, úgy tűnik, a SpaceX megkísérli a második nekifutást a Starship indítására! Ezt egy SpaceX-mérnök is megerősítette, illetve a helyi lakosok is már megkapták az evakuálásról szóló felhívást holnapra.
    Mi már 13 órakor elkezdjük élő adásunkat, tartsatok velünk minél többen!

Április 18. kedd:

  • 5:18: A legfrissebb információk alapján 20-án csütörtökön kerülhet sor a Starship második indítási kísérletére. Az indítási ablak azonban rövidebb lesz, 62 perc áll majd rendelkezésre magyar idő szerint 15:28-16:30 között.
    Élő közvetítés 13 órától!
  • Az egyik SpaceX mérnök így foglalta össze a tegnapi eseményeket: ”Keményen dolgoztunk és sokat tanultunk. A nyomásszelep beragadását az okozta, hogy egy felfutó csővezetékbe víz került, ami egészen a szelepig megfagyott. Felmerült az S24 leemelése is, de végül erre nem lesz szükség. Ezen kívül minden teljesen simán ment a visszaszámlálás során, a jármű és a rendszerek jó állapotban vannak.”
Fotó: SpaceX


Április 17. hétfő:

  • 15:22: A mai indítási kísérletet elhalasztották, mert az első fokozatnál egy nyomásszelep beragadt, és nem sikerült időben kijavítani a problémát. Legkorábban 48 óra múlva, tehát szerdán kerülhet sor újabb kísérletre.
  • 13:54: Elindult a Super Heavy Booster 7 tankolása! Hamarosan a Ship 24-et is elkezdik feltankolni!
  • 10:35: Eddig a szokásos útlezárási helyszínen tartózkodott a sheriff de pár perce elhagyta az eddigi pozícióját és a biztonsági zónán kívülre autózik. Ez azt jelenti, hogy senki nincs már az indítási területen!
  • 4:16: Elérkezett az első indítási kísérlet napja! A SpaceX a legfrissebb információ alapján magyar idő szerint 15 órakor tervezi a felbocsátást, de élő közvetítésünk már délben elkezdődik! Rengeteg érdekességgel, adattal, infoval készülünk, így aki teheti, mindenképp tartson velünk!


Április 16. vasárnap: 

  • 19:32: Az utolsó repülés előtti ellenőrző értekezlet (Launch Readiness Review) is megvolt, és a a repülési szoftvert is aktiválták. Minden olajozottan zajlik a folyamatok lezárásánál, a földi kiszolgáló rendszerek is készen állnak, és a tervek szerint már az indítási ablak elején megkísérlik a felbocsátást!
  • 3:15: Utoljára emelték fel az S24-et a B7-re! Ezzel ismét a full stack várakozik az indítóálláson, minden készen áll a holnapi indítási kísérletre!
  • Az indítási ablak magyar idő szerint 14:00-16:30 között lesz, de már órákkal előbb megkezdődik természetesen a felkészülés és a tankolás.


Április 15. szombat: 

  • 19:24: Hamarosan felemelhetik utolsó alkalommal is az S24-et a B7-re, a nyomásszabályzó csöveket már kihúzták a csatlakozókból.
    Napközben ellenőrizték a vészmegszakító rendszert, és az utolsó munkákat is elvégezték rajta.
    Egy érdekes incidens is történt korábban, ugyanis a szerviztorony belsejében valószínűleg megadta magát a felvonó ellensúlyának tartókábele, aminek következtében nagy szikrázással zuhant le a torony aljáig. Személyi sérülés szerencsére nem történt, és talán a hétfőre tervezett indítást sem befolyásolja ez az eset.
  • 4:10: HIVATALOS: az FAA néhány órája kiadta a Starship repülési engedélyét, ami már a hivatal honlapján is megtalálható! Ezzel az utolsó dokumentum is megvan, ami az indításhoz szükséges, a SpaceX pedig meg is erősítette, hogy 17-én hétfőn megkísérlik a Starship első orbitális tesztindítását.


Április 14. péntek:

  • 21:05: Több forrás is arról értesült, hogy a SpaceX már tegnap megkapta az FAA repülési engedélyét, de direkt ők kérték a hivatalt, hogy biztonsági okokból ne tegyék közzé. Elképzelhető, hogy tényleg az utolsó pillanatban lesz nyilvános a dokumentum, ami akár vasárnap estét is jelenthet.
    A lakosok evakuálásáról szóló felhívást is kiadták, így már tényleg csak az engedély van hátra, hogy hétfőn elindulhasson a Starship!
    Ezekeben a pillanatokban pozícionálják a chopsticket az S24 emeléséhez, mivel végeztek a vészmegszakító rendszer telepítésével, és így már csak egy utolsó művelet maradt hátra az indítás előtt: a második fokozat ráemelése a hordozórakétára!
  • 13:42: Folyamatosan érkeznek a különböző szükséges lezárásokról a hivatalos kiadványok, legutóbb a légtérzárról érkezett meg a felhívás! Már csak két szükséges pont van hátra ahhoz, hogy hétfőn valóban elindulhasson a Starship: a helyi lakosok evakuálási felhívásának és a Légügyi Hivatal repülési engedélyének kiadása, ez utóbbi még egy utolsó környezetvédelmi dokumentum hiánya miatt várat magára.

Április 12. szerda:

  • 11:31: A korábbi tervekkel ellentétben ma hajnalban már le is emelték az S24-et a B7-ről, hogy beszereljék és aktiválják a vészmegszakító rendszert a második fokozaton.
    Egy belső SpaceX-es forrás alapján péntekig megérkezhet az FAA repülési engedélye, és hétfőn következhet az indítás!

Április 11. kedd:

  • 12:25: Újabb belső infók szerint már nincs tervben egy utolsó tankolási teszt végrehajtása, egyelőre minden a tervek szerint halad a jövő heti indításhoz. Így a jövő hétre kitűzött útlezárások akár már az S24 leemeléséhez, majd újbóli felemeléséhez lesznek szükségesek. Erre azért van szükség, hogy a második fokozatra felszereljék és élesítsék a vészmegszakító rendszert.


Április 7. péntek:  

  • 21:08 Belső információk alapján jövő kedden várható az utolsó komoly teszt, ami egy teljes repülés előtti felkészítő szimuláció lesz. Szombaton tartanak egy “Flight Readiness Review” meetinget, azaz készültségi ellenőrző értekezletet, ami véglegesítik a lehetséges indítási időpontokat. Eközben folyamatosan szoros együttműködésben dolgoznak együtt az FAA-vel a maradék probléma megoldásán a repülési engedély kiadásához.


Április 6. csütörtök:

  • 18:16: Elkészült a High Bay-ben az S28 teljes törzse is, így már négy darab második fokozatot állítottak össze az orbitális tesztrepülésre készülő S24 után. Az S25-tel és 26-tal már kriogenikus nyomásteszteket is végrehajtottak, illetve utóbbinál már a Raptorok is beszerelésre kerültek. Az S27 egyelőre hajtómű nélkül vár a sorára a hangárban.
    A hétfői útlezárást törölték, legközelebb kedden kerülhet sor tesztre.

Április 5. szerda:

  • 18:24: Továbbra sem illeszkedik megfelelően a két fokozat, ugyanis a második kísérlet során leengedték teljesen a Shipet, de a teljes törzs megingott, így visszaemelték valamennyire. Ezekben a percekben újra megpróbálják a megfelelő pozícióba állítást, de meglepően nehezen megy ma ez a folyamat.
    Közben a Cameron megyei sheriff által kiadott nyilatkozat valószínű pontot tesz azon találgatás és kissé irreális elképzelés végére, hogy jövő hétfőn már indítás lehet: ugyanis bár tervben vannak útlezárások hétfőre, keddre és szerdára, ha ezeket aktiválják is, csak földi tesztek végrehajtásához lesznek szükségesek. A legfrissebb információk szerint egyébként legkorábban már április 17-re becsülik az első lehetséges indítási napot.

    Forrás: cameroncounty.gov
  • 16:30: Úgy tűnik, lassabban zajlik az illesztési folyamat, de sikerült végül hajszálpontosan bepozícionálni a shipet a boosterhez képest.
  • 15:51: Az utolsó centimétereket és a pontos illeszkedést drón segítségével követik.

    Forrás: nasaspaceflight.com
  • 15:25: Valami kábel lóghatott az S24 aljából, ami miatt félbe kellett hagyni az első emelési kísérletet. Jelenleg a második nekifutás zajlik, ezúttal talán már sikeresen össze tudják illeszteni a két fokozatot.
    14:35: És közben valamiért meg is szakították a folyamatot és engedik vissza az S24-et a földre. Egyelőre nem tudni, miért döntött így a SpaceX.
  • 14:13: Még a texasi sötétség leple alatt kezdték felemelni az S24-et a B7-re, nem várták meg a magyar idő szerint 15 órától érvényes útlezárást. Elképzelhető, hogy így még a full stack-kel is valamiféle tesztet végrehajtanak majd  a mai nap folyamán, ha az útzárat nem törlik.

    Forrás: nasaspaceflight.com

Április 4. kedd: 

  • 8:45: Egy SpaceX-alkalmazott így számolt be a tegnapi napról: “Remek adatokat kaptunk a tegnapi tankolás tesztről, a földi rendszerek készen állnak! Reméljük, a héten megkapjuk a repülési engedélyt a jövő heti indításhoz. A szoftveres követőrendszer utolsó ellenőrzése is zajlik.”
    Egyelőre kérdéses persze, hogy mikor adja ki az FAA az engedélyt, de legalább egy hét el fog telni az indításig, hiszen több rendszert kell felkészíteni nagy alapossággal.
  • Az S24-et várhatóan a napokban, akár már ma felemelhetik a B7-re, de mivel a vészmegszakító rendszert még fel kell szerelni és be kell üzemelni, biztosan még egyszer le-, majd utoljára felemelik a boosterre. Az utolsó emelésre 1-2 nappal indítás előtt kerülhet majd sor.


Április 3. hétfő:

  • 19:14: Javában zajlik az oxigéntartály tankolása is, elképzelhető, hogy teljesen megtöltik a booster mindkét tartályát, egy újabb fontos adatgyűjtő tesztként.
  • 18:25: Összetett programot rakott mára össze a SpaceX, ugyanis a földi kiszolgáló rendszereket szinte elejétől a végéig letesztelik éppen, és a B7 aerorácsainak mozgását is ellenőrizték. Korábban a FireX nevű hang- és hőtompító berendezést vizsgálták, jelenleg pedig a rakéta metántartályának tankolási tesztje zajlik.
  • 16:19: Aktiválták a mára kitűzött lehetséges útlezárást, de egyelőre nem tudni, milyen tesztet vagy műveletet fog végrehajtani a SpaceX. Mindenesetre érdekes módon a B7-hez irányították az emelőkarokat, így valószínű ezzel az egység lesz a mai főszereplő is.

Április 1. szombat:

  • Ahogy arra a legutóbbi útlezárás kihirdetése óta számítani lehetett, ma hajnalban átszállították az S24-et is az indítási területre, de egyelőre a szuborbitális tesztpadok közelében „parkolták le”. Arról nincs információ, hogy mikor emelhetik fel a B7-re, de valószínű minimum 1-1,5 héttel a tervezett indítás előtt erre is sor kerül.

    Az S24 valószínűleg utoljára tette meg az utat a gyártási és az indítási terület között. Fotó: Starship Gazer

2023 Március

Március 31. péntek:

  • Elkezdték rögzítőkötelekkel lekötözni az S24 alsó aeroelemeit, ami a közelgő átszállítás egyik jele. Erről Jessica Kirsh készített egy rövid felvételt, amit ezen a linken tudtok megnézni. Holnap magyar idő szerint reggel 7 és 10 óra között útlezárást írtak ki, ekkor már át is vihetik az orbitális indítóálláshoz a prototípust, hogy ezt követően ráemeljék a B7-re.

Március 30. csütörtök:

  • 8:53: Christian Davenport amerikai szakújságíró információi szerint a SpaceX április 14-ig megkaphatja a Starship repülési engedélyét az FAA-től. Ha semmilyen komolyabb műszaki probléma nem lép fel a felkészülés utolsó fázisában, akkor valóban sor kerülhet az első orbitális tesztindításra a hónap második felében!

Március 29. szerda:

  • 22:54: Több órás előkészület után végül elég gyorsan, nagyjából 45-50 perc alatt felemelték a B7-et az indítóállásra.
  • Holnapra magyar idő szerint este 7 és péntek reggel 7 között újabb útlezárási időszakot tűztek ki, de egyelőre nincs info arról, hogy mit terveznek ezen időszak alatt végrehajtani.

    Fotó: Nic Ansuini (nasaspaceflight.com)
  • A legfrissebb információk szerint az FAA jövő héten véglegesíti a Starship repülési engedélyének szövegezését, és ezután már a hivatalos kiadás lesz csak hátra.
  • Már bepozícionálták a B7-et az emelőkarok közé, így hamarosan sor kerülhet a hordozórakéta talán utolsó felhelyezésére az indítóállásra. Fél napos útlezárási időszak áll a SpaceX rendelkezésére, így bőven van idejük a művelet végrehajtására.

    A B7 már a „chopstick” közé helyezve várja az emelést. Kép forrása: nasaspaceflight.com

Március 28. kedd:

  • Napokon belül visszaemelhetik a B7-et az indítóállásra! Ezt több jel is alátámasztja: egyrészt elkezdték leszerelni a szerelőállványokat, másrészt az indítási területre gurult múlt éjjel a két távirányítású jármű, amivel majd a chopstick-hez helyezik a rakétát.
  • További belső információk alapján az S24-et is visszaszállítják jövő héten az indítási területre. Ezen kívül az FAA (Szövetségi Légügyi Hivatal) is már „nagyon közel” jár az repülési engedélyeztetési folyamat lezárásához.
  • Múlt éjjel elkezdték beszerelni az S26-ba a vákuum-optimalizált Raptorokat a Rocket Gardennél felépített új szerelőállványon.

Március 25. szombat:

  • Három útlezárási időpontot adtak ki tegnap márc. 27-29 (hétfő-szerda) 15-03 óra között.
  • A B10 törzsének összeszerelésével párhuzamosan már a B11 építése is zajlik a Mega Bay-ben!
  • Leszerelték az emelő-elkapó karokról a szerelőállványzatot, ami azt jelentheti, hogy elkészültek minden fennmaradt munkával, ami az indítás előtt szükséges volt.

Március 24. péntek:

  • Múlt éjjel felemelték a Booster 10 metántartály szegmensét az alsóbb törzsrészre, így teljesen elkészült egy újabb Super Heavy rakéta törzse! Mellette a Mega Bay-ben továbbra is a B9 várakozik, mely már az összes Raptor hajtóművét megkapta.

Március 21. kedd:

  • Az elmúlt napok történései röviden összefoglalva:
    – Hétvégén valószínűleg befejeződött a B9 Raptorjainak beszerelése, mert a következő fejlesztési fázist jelentő hordozórakéta mellé begördítették „kistestvérének”, a B10-nek a felső metántartály törzsrészét, és azóta már rá is emelték egy alsóbb köztes összekötő szekcióra.
    –   Átszállították az S26-ot a High Bay-ből az újonnan megépített tároló-szerelő állványra, ami a Rocket Garden mellett található. Ez az első prototípus, ami itt foglalja el helyét, és várhatóan itt is történik majd a hajtóművek beszerelése, mivel a High Bay-ben az S27 és már az S28 törzsének építése is halad.
    –  Javában zajlik az orbitális indítóállás felkészítésének utolsó fázisa! Tegnap az utolsó panelt is felhegesztették a gyűrű alakú platform védőburkolataként. Folyamatos a munka, mióta leemelték a B7-et az állásról, több kisebb-nagyobb tartóelemet, burkolatot, egyéb alkatrészt szereltek be a platform különböző részeibe. Szintén tegnap a lábak kisebb, függőleges részének belsejét is feltöltötték betonnal, hogy még nagyobb stabilitást adjon a jövőben.
    –   Számos információ kering különböző forrásokból az első orbitális indítás dátumát illetően. Soknak csak humoros alapja van, mint reális, így ezeket nem nagyon érdemes figyelembe venni egyelőre. Ahogy többször hangsúlyoztuk, sok más jel mellett az S24 átszállítása lesz az egyik olyan fontos indikátor, ami valóban már csak napokkal előzi meg az első tervezett dátumot. De egyelőre még az FAA engedélyére is várnia kell a SpaceX-nek, amit természetesen nem tudhatunk, hogy mikor adják ki, ezért elég képlékeny még az indítás dátuma.

Március 17. péntek:

  • Elon Musk is újfent megnyilatkozott egy rövid Twitter-bejegyzésben a Starship első orbitális indítását illetően. Bár korábban eléggé merész és irreális dátumokkal rukkolt elő a SpaceX-vezér, ezúttal úgy tűnik, ő is racionálisabban áll már hozzá a becslésekhez: „A SpaceX néhány héten belül készen állhat a Starship indítására, de az FAA repülési engedélyének kiadása is nagy mértékben szerepet játszik az időpont kijelölésében. Úgy vélem, ez a folyamat még pár hétig eltart, így az indítás nagyjából április harmadik hetében megvalósulhat.” 

Március 16. csütörtök:

  • Tom Ochinero, a SpaceX kereskedelmi értékesítési alelnöke is részt vett a napokban megrendezésre kerülő SATShow 2023 nevű eseményen, ahol többek között azt is elmondta, hogy már nagyon közel van az FAA repülési engedélyének kiadása, és amint ez megtörténik, akkor fogják az aktuális helyzetnek megfelelően kijelölni az első orbitális tesztrepülés időpontját.
  • A Starbase-en folyamatosan zajlik a munka az indítóálláson és akörül, hogy időben elkészüljenek mindennel az indításig.

Március 11. szombat:

  • 9:41: Szerencsére úgy tűnik, tényleg nem szállítják vissza a B7-et, mert csak ideiglenes parkolóhelyre gördítették arrébb az indítóállástól, hogy a munkálatok zavartalanul folyjanak.
  • Továbbra is március 20 a legkorábbi indítási dátum, ami alapján a NASA-HLS delegáció is kalkulál, de szinte biztos, hogy nem fog még aznap sor kerülni az orbitális indításra, hiszen rengeteg munka van még a SpaceX előtt, hogy megfelelően felkészüljenek, illetve az FAA repülési engedélyére is várniuk kell még.

Március 10. péntek:

  • 20:09: Ahogy az elmúlt napok előkészületeiből már sejteni lehetett, ma este leemelték a B7-et az indítóállásró. Ennek oka nem ismert, de belső infó szerint nem tervezik visszaszállítani a Mega Bay-be. Ha valóban így van, akkor az OLM hátralévő szerelési munkáit akadályozhatta a rakéta, ezért döntöttek a leemelés mellett.

Március 9. csütörtök:

  • 11:10: Múlt éjjel átszállították az NC31 jelű teszt-orrkúpot a Massey’s-site-ra, ami a SpaceX új tesztelési területe lesz. Egyre több különböző „kísérleti alany” gyűlik itt össze, hiszen korábban már ide került az SN26.1, a B6 és a B7.1 teszttartály, illetve az S25 teljes második fokozati prototípus.
  • Az S28 építése is javában zajlik, szintén az éjszaka folyamán szerelték fel a High Bay-ben a teljes raktér- és orrkúp részt a törzs alsó részére.

Március 6. hétfő:

  • 7:27: Újabb érdekes információkat írtak belső források: továbbra is március 20-a az első orbitális tesztrepülés (OFT) dátuma, ráadásul a hétvégén már a NASA HLS-delegáció Starbase-re való érkezését is ennek megfelelő időzítik már! Természetesen a csúszás bőven benne van a pakliban, de egyre nagyobb az esély rá, hogy még ebben a hónapban elindulhat az első Starship Föld körüli pályára. Szintén belső info, hogy az S24-et várhatóan egy héttel az OFT előtt fogják átszállítani, és pár nappal a start előtt fogják ráemelni a B7-re.
  • A múlt hét folyamán komoly munkák zajlottak az indítóálláson és akörül, már csak egy elem hiányzik a teljes védőborítás befejezéséhez. Viszont ezen kívül is rengeteg munka van még hátra, ami szintén befolyásolhatja az indítás időpontját.

Március 1. szerda:

  • 7:43: Múlt éjjel visszaszállították az S26-ot is a gyártási területre, ahol elfoglalta helyét az S27 mellett a Highbay hangárban. A következő hetekben beszerelik a 3+3 Raptor hajtóművet, hogy aztán folytatódhassanak a komolyabb tesztelések ezzel a prototípussal is.

2023 Február

Február 27. hétfő:

  • 15:15: Úgy tűnik, az S26-tal folytatják a tesztelést, az utat lezárták és várhatóan tolóerő-szimulátor tesztet fognak ma végrehajtani a prototípussal.
  • 11:21: Ezen a héten kerül sor az ún. Flight Readiness Review (FRR), magyarul indítás előtti megfelelőségi vizsgálati értekezletre, ahol a SpaceX a NASA HLS-delegációjával együtt méri fel, hogy milyen és mennyi hátralévő feladat van még, amik alapján már körvonalazódhat egy pontosabb tervezett indítási dátum.

Február 25. szombat:

  • 9:50: Kissé meglepő módon az újonnan kiépülő tesztelési területre, a Massey-site-ra szállították át az S25-öt. Ez tehát az első olyan alkalom, amikor már nem csak egy teszttartály, hanem egy egész fokozat kerül ide.

Február 24. péntek:

  • 7:44: Visszatért az S25 a gyártási területre, ahol egyelőre a High Bay mellett parkolták le. Így egyelőre továbbra sem tudjuk, mi várhat rá, de az sem lehetetlen, hogy „nyugdíjazzák”.
  • Újabb mai belső információ szerint legkorábban március 20-án kerülhet sor az első indítási tesztre. De ez a dátum sem fix, szinte napról napra változhat a helyzet.

Február 23. csütörtök:

  • 21:49: Leemelték az S25-öt a „B” szuborbitális padról, és valószínűleg még ma vissza is szállítják a gyártási területre. Hogy mi lesz a további sorsa, az egyelőre még kérdéses.
  • Egyelőre még nincs pontos terv, hogy mikor szállítják át az S24-et az indítóállásra, de a B7-re való ráemelésre 2 nappal indítás előtt számíthatunk.
  • Fontos információ, hogy a SpaceX úgy számol jelenleg, hogy 2-3 héten belül készen állhatnak az első indításra! Bár még rengeteg munka van addig, illetve az FAA repülési engedélyére is várni kell, de napról napra haladunk a nagy nap felé.
  • Zajlik az indítóállás védőburkolatának építése, bár kicsit talán lassabban, mint ahogy arra számítani lehetett.

Február 21. kedd:

  • 20:42: Az S26-tal is elkezdődött a tesztkampány, ahogy az lenni szokott, egy kriogenikus ellenőrző nyomástesztet hajtanak végre vele.

Február 18. szombat:

  • 19:03: Tegnap egy hajtóműves turbószivattyú tesztre, és két gyorleválású (QD) kar leválasztási próbára került sor. Ezek kisebb, ám annál fontosabb tesztek voltak az indítási szekvencia egyes elemeinek pontos összehangolására.

Február 17. péntek:

  • 20:27: Zajlik a B7 kriogenikus tesztje, előtte a gyorsleválású kart is lehúzták a törzsről próbaképpen. Várhatóan jövő héten kerülhet sor egy turbószivattyú tesztre is.
  • Belső információk alapján az S24 indítás előtti felkészítése lényegében befejeződött, és már csak arra vár, hogy ráemeljék a B7-re.
  • 16:23: Korábban az emelő-elkapó karokat mozgatták, most pedig lezárták az utat is, így ma újabb tesztre kerülhet sor.

Február 15. szerda:

  • 20:50: A B7-tel még egy turbószivattyú+QD kar leválasztási tesztet fognak végrehajtani. Ha jól sikerül, ez lesz az utolsó tesztje ennek a fokozatnak azelőtt, hogy ráemelnék az S24-et
  • 14:36: Tegnap egy nagyon érdekes és egyben fontos információt olvastunk belső forrástól: „Az imént láttam egy bejegyzést egy T-30 napos helyzetértékelő tesztről a Starship OFT (Orbital Flight Test) előtt. A dátum egyelőre még egyeztetés alatt van, de a következő hetekben sor kerülhet rá, és onnantól tényleg már a visszaszámlálás utolsó szakasza indulhat el!”. Egy másik forrás pedig azt erősítette meg, hogy ez valóban már egy ún. Flight Readiness Review értekezlet lesz, tehát egy repülés előtti átfogó egyeztetés, ahol a felsővezetés és a NASA egyeztet majd a hátralévő feladatokról, és ez alapján határozza meg az indítás dátumát.
  • A héten eddig az összes útlezárási időpontot törölték, a holnapi tényleges aktiválása viszont tervben van. Kérdés, hogy vajon melyik prototípussal milyen tesztet fognak végrehajtani: turbószivattyú- vagy statikus hajtóműtesztet az S25-tel, vagy az első kriogenikus ellenőrző nyomástesztet az S26-tal.

Február 12. vasárnap:

  • 16:30: Már fel is emelték a tesztpadra az S26-ot.

Balra az S26, jobbra az S25, az orbitális indítóálláson, takarásban a B7. Forrás: LabPadre

  • 12:26: A The Ring Watchers Twitteren remek leírást adott a legújabb Ship látható újításairól:
  • – Az oxigéntartály belsejében az eddigiektől eltérően merevítőket is beépítettek, hogy megakadályozzák a horpadásokat, ha nincs nyomás alatt a tartály, illetve hogy az hozzáférhető is legyen anélkül, hogy daruval kéne lógatni közben.
  • –  A törzsön a korábbi két „kolomp” leengedő szelepnyílást felváltotta egy nagyobb kör alakú nyílás.
  • – Az alsó kupola szegmensnél meghosszabbították a külső merevítést.
  • – Mivel ez lett volna eredetileg a B9 párja, valószínűleg ez az első olyan Ship, ami már elektromos tolóerővektor-szabályzó rendszert és 2.5 verziójú Raptorokat kap. De biztosat akkor tudunk majd, ha a hajtóműveket elkezdik átszállítani a High Bay-be a beszereléshez.
  • – A kiegészítő oxigéntartály formája is változott, kicsit hosszabb és jobban lekerekített tetejű lett.
  • 9:31: A múlt éj leple alatt átszállították az S26 prototípust is az indítási terület „A” jelű tesztpadjára, így jelenleg két második és egy első fokozat van összesen a területen. A legújabb prototípus merőben eltér az eddigi kialakításoktól, a legszembetűnőbb különbség az aeroelemek és a hőpajzs hiánya. Számos apró módosítás is helyet kapott a törzsön kívül és belül is, például olyan merevítéseket építettek a tartályakba, hogy nyomás nélkül is megtartsa magát a teljes törzs, és ne kelljen vagy darun lógatni, vagy folyamatosan nyomás alatt tartani sűrített levegővel. Az S26-tal egyelőre nem tudni, mi a SpaceX pontos célja, de a két legvalószínűbb lehetőség az HLS Lunar Starship első prototípusaként indítani az űrbe, vagy a Föld körüli pályán történő újratankolási művelethez az első kísérleti alany lehet.

Forrás: LabPadre

Február 11. szombat:

  • A SpaceX és Elon Musk szombati hivatalos megerősítése szerint „csak” 50%-os tolóerővel üzemelt a csütörtök esti hajtóműteszt során a 31 Raptor. Így a valaha végrehajtott legerőteljesebb ilyen jellegű teszt rekordja nem dőlt meg, azt továbbra is a szovjet N1 rakéta tartja, de a Booster 7 tolóereje még így is több volt, mint a NASA Saturn-V rakétájáé. Természetesen házon belül abszolút rekord ez az érték, de a teljes rekorddöntésre valószínűleg az indításig várni kell. A SpaceX óvatossága nem véletlen: amíg nem építik be a nagyobb kapacitású vízelárasztásos rendszert, nincs megfelelő védelme az indítóállásnak, és nem akartak túl nagy kockázatot vállalni, hiszen ha az infrastruktúra komoly sérülést szenved, vagy netalán megsemmisül, az legalább fél évre vetné vissza a tesztelési programot.
  • Az indítóállás alatt így is valamennyire felszakadt a betonalapzat, mert a hangfelvételeken hallatszik kisebb-nagyobb darabok potyogása is, de ezzel minden bizonnyal a SpaceX is számolt.

Február 10. péntek:

  • 18:36: Újabb belső info alapján az első ellenőrzések után minden rendben van a boosterrel, nem lesz szükség további hajtóműtesztre.
  • 12:12: Jövő hétre máris újabb három útlezárási időpontot adtak meg, de elég valószínű, hogy ezúttal az S25 lesz a főszereplő, amivel szintén statikus hajtóműtesztet terveznek végrehajtani.
  • 7:58: A SpaceX egyik mérnöke így számolt be a tegnapi tesztről: „Megfelelő teljes időtartamú hajtóműteszt. A cél 69 MN tolóerő elérése volt, de a két kieső hajtómű miatt kevesebb lett. Jöhet az indítás.” – Ez alapján kb. 92-93% tolóerőn üzemeltek a Raptorok, ami kb. 64,8 MN tolóerőt jelent.. Bár nem nyilatkoztatta ezt így ki a SpaceX, de ezzel elég valószínű, hogy tényleg minden idők legnagyobb erejű hajtóműtesztjét láttuk tegnap!

Forrás: SpaceX

Február 9. csütörtök:

  • 22:23: Néhány perce teljes hosszúságú, 6-7 mp-es hajtóműtesztet hajtottak végre a B7-tel, 31 Raptorral! Elon Musk megerősítette, hogy egy hajtóművet a mérnökcsapat állított le, egy pedig magától állt le az indítás pillanatában!

Fotó: Nic Ansuini

  • 16:02: Készülnek a minden korábbinál nagyobb hajtóműtesztre! Korábban már a FireX hő- és hangtompító rendszert tesztelték az orbitális indítóálláson, illetve az utat és a területet is lezárták már. Ahogy az élő adás linkjében is írtuk, nem tudjuk előre, hogy pontosan mikor hajtja végre a SpaceX a hajtóműtesztet, illetve azt sem tudjuk, hogy turbószivattyú teszt előzi-e meg a Raptorok beindítását.

Február 8. szerda:

Starbase

  • 21:28: A tesztet mi is élőben fogjuk közvetíteni, amit az alábbi linken érhettek el:

  • 19:59: Gwynne Shotwell, a SpaceX elnöke az elmúlt percekben erősítette meg, hogy holnap megpróbálkoznak a 33 Raptoros statikus hajtóműteszttel!!

Kennedy Űrközpont

  • 13:15: Néhány érdekes információt osztottak meg belső források, ami az idei és a közeljövőbeli terveket illeti:
  • – 2-3 hónapon belül érkezhet uszályon az első Starship prototípus, amit már itt fognak elkezdeni tesztelni. Addig is folyamatosan zajlik az infrastruktúra kiépítése.
  • – Az első már eleve itt gyártott Ship/Booster legkorábban az év végén készülhet el.
  • – A SpaceX a biztonság kedvéért lehetőséget kért a NASA-tól a VAB-ben való tárolásra, ha a Roberts Road-nál valami problémába ütköznek a High Bay-ek építése közben.
  • – Az LC-49 engedélyeztetési folyamata lassan befejeződik, ezután nem sokkal már kezdődhet az indítókomplexum kiépítése.

Starbase

  • 10:46: Az HLS-delegáció ma érkezik a Starbase-re, így még van esély rá, hogy a héten sor kerüljön a statikus hajtóműtesztre. A mai útzárat törölték, de holnapra és péntekre még rendelkezésre állnak 15-03 óra közötti időszakok.
  • Tegnap csak minimális tesztelése volt a szuborbitális tartályparknak és/vagy az S25-nek a „B” tesztpadon, de semmilyen látványos művelet nem történt.
  • Az elmúlt napokban már a helyükre is kerültek az új vízelárasztó rendszer tartályai és csővezetékei, de várhatóan csak a hajtóműteszt után fogják a teljes beszerelést elvégezni.

Február 5. vasárnap:

  • 11:07: Tegnap hajnalban megérkezett a Kennedy Űrközpontból indított szállítmány, többek között az új vízelárasztási rendszer elemeivel. Ezeket már el is kezdték összeállítani, illetve elhelyezni az indítási területen, ahol a hét folyamán az alapozási munka zajlott.

A fotó bal alsó sarkánál látszik az új kialaktású terület, ahová az új víz- és nagynyomású tartályok fognak kerülni. Fotó: RGV Aerial Photography (@RGVaerialphotos)

Február 3. péntek:

  • 8:19: Továbbra is komoly felkészülés zajlik a 33 Raptoros hajtóműtesztre, amire jelen állás szerint legkorábban jövő szerdán kerülhet sor. A B7-ben egy harmadik Raptort is kicseréltek tegnap, illetve folyamatos a munka az indítóálláson és akörül is.
  • Hamarosan megérkezik a brownsville-i kikötőbe az az uszály, ami az új tartályokat és csőelemeket szállítja a Kennedy Űrközpontból a Starbase-re a masszívabb vízelárasztó rendszerhez.

2023 Január

Január 31. kedd:

  • 10:31: A szerdai útzárat is törölték, viszont péntekre, és jövő hét elejére is kiírtak újabb időpontokat. Ez alátámasztja azon tegnapi belső információt, hogy még több napnyi munka áll a SpaceX előtt a rendszerek felkészítése miatt.
  • Elon Musk is a Starbase-en van, hogy a lehető legfelkészültebben fussanak neki a legkomolyabb hajtóműtesztnek, amit valaha elvégeztek egy rakétával. Egy remek képet is kitett Twitterre a cégvezető, ahol a Booster 7 alja, az indítóállás és az emelő-elkapó rendszer látszik:

Fotó: Elon Musk

Január 30. hétfő:

  • 18:16: Sok tennivalója van még a SpaceX-nek a hajtóműtesztig, ezért a mai és a holnapi útzárat is törölték, legkorábban szerdán lehet bármi. Az HLS delegációnak küldött infó alapján a felsővezetés ott van a Starbase-en és felügyeli a folyamatokat, úgyhogy komolyan készülnek, még ha ez nem is olyan látványos

Január 28. szombat:

  • 9:58: Néhány Raptort cseréltek az éjszaka folyamán és jelenleg is még tart a szerelés a Booster 7-en a közelgő statikus hajtóműtesztet megelőzően. Egy belső információ szerint egyébként jövő hét kedden vagy szerdán kerülhet sor a minden eddiginél komolyabb tesztre, de előtte még egy turbószivattyú tesztet is végrehajt a SpaceX. Ha ott mindent rendben találnak, akkor következhet a hajtóművek begyújtásával egybekötött próbatétel is, amitől nagyon sok minden függ. A hajtóműteszt közelgő végrehajtását egyébként tegnap Bill Gerstenmaier, a SpaceX építési és repülési megbízhatóságért felelős alelnöke is megerősítette.

Január 26. csütörtök:

  • 17:48: Némi meglepetésre a Rocket Gardenbe viszik az S24-et, nem a High Bay-be. Ennek talán az lehet az oka, hogy a hangárban egyelőre nem áll elegendő hely rendelkezésre, mivel ott jelenleg az S26 és az S27 épül. Remélhetőleg ez a művelet nem azt jelenti, hogy az S24-et nyugdíjazzák, és csak ideiglenesen állítják az egyébként már nem használt prototípusok tárolási területeként funkcionáló részre.
  • 16:11: Az S24 elindult vissza a High Bay-be, hogy a végső felkészítési- és szerelési munkákat végrehajtsák rajta.

Január 25. szerda:

  • 22:12: Emelik le az S24-et a B7-ről.

Forrás: nasaspaceflight.com

  • 10:46: Holnapra két órás részleges útlezárási időszakot tűztek ki, melynek során szinte biztosan az S24-et fogják visszavinni a High Bay-be, miután a chopstick-kel leemelték a B7-ről. A hátralévő munkák főleg az orrkúpra irányulnak majd, hiszen le kell szerelni a darus mozgatásokhoz szükséges emelőkampókat, illetve a helyükre hőcsempéket kell felrögzíteni. Az iődablak 15-17 óra között lesz, de ettől valamelyest eltérhet a SpaceX.

Január 24. kedd:

Kennedy Űrközpont

  • 21:06: Emelik a chopstick-et a 39A szerviztornyára:

Forrás: nasaspaceflight.com

Starbase

  • 11:59: A SpaceX hivatalos Twitter-oldalán is megírta, hogy a B7-S24 páros teljesítette első teljes tankolási tesztjét, bár azt nem írták, hogy sikeres volt-e. Viszont belső információként az egyik SpaceX dolgozó szavai alapján több részlet kiderül a tesztről, illetve a közeljövőben várható további tervekről: „Jó adatokat kaptunk a tankolási tesztről. Első alkalommal megkísérelni és sikerrel végre is hajtani nagy előrelépés és eredmény! Most szétszedik a két fokozatot a 33 Raptoros static fire-hez (erre remélhetőleg jövő héten sor kerülhet), több különálló teszt jön, majd ismét összeillesztik a fokozatokat újabb WDR-ekhez. Ha minden terv szerint megy, márciusban vagy áprilisban jöhet az indítás”.

A SpaceX drónfelvétele a már teljesen megtankolt Starshipről

Soha nem látott nagyságú nyomáskiegyenlítést produkált tegnap rakéta! Fotó: Nic Ansuini (nasaspaceflight.com)

Fotó: Nic Ansuini (nasaspaceflight.com)

Január 23. hétfő:

  • 23:46: Első alkalommal zajlott le sikeresen egy teljes Starship rakéta teljes tankolási- és visszaszámlálási tesztje! A B7 majdnem egész törzsén jegesedés képződött, amit első alkalommal láthattunk. A folyamat során több komoly és látványos nyomáskiegyenlítést láthattunk a Starshiptől, és a hangtompító berendezést is tesztelték 15 mp-ig. Az egész művelet nagyon simának tűnt, főleg első alkalomhoz képest.

Forrás: Nasaspaceflight.com

  • 17:25: A lakosok ottani idő szerint hajnalban felhívást kaptak szélesebb körű kiürítési zónáról, mivel a korábbi híreknek megfelelően ma teljes tankolási tesztet hajt végre a SpaceX. Mi is tervezzük élőben közvetíteni az újabb fontos lépcsőfokot az orbitális indításra való felkészülésben, figyeljétek a YouTube-csatornánkat! Jelenleg már a tartálypark felkészítése zajlik.

Január 20. péntek:

Starbase

  • 17:16: A hétfői WDR-kísérletet az HLS delegáció is megerősítette, úgyhogy a jövő hét minden eddiginél izgalmasabb lehet!

Kennedy Űrközpont

  • Tegnap elkezdték összeszerelni az emelő-elkapó karok legnagyobb egységeit.

Január 19. csütörtök:

  • Belsős információk szerint megfelelően sikerült a két próba-tankolás teszt, így szabad az út a jövő heti WDR-nek és a következő teszteknek!

Január 18. szerda:

  • 21:05: Úgy tűnik, a péntekihez hasonló tesztet hajtottak végre ma is, szinte még az üzemanyag szintek is azonosak voltak a B7-nél. Adatgyűjtésre mindenképp jó volt a mai alkalom, a tervek szerint jövő hétfőn jöhet a WDR.
  • 18:52. Zajlik a tankolás, egyelőre a booster oldalán látszik mindkét tartálynál a jegesedés.
  • 15:51: Már lezárták a főutat és a területet is kiürítették, jelenleg már a tartálypark felkészítése zajlik!
  • 10:56: Újabb belső infók szerint hétfőn kerülhet sor a háromnapos tesztsorozat első tesztjének, a teljes tankolási és visszaszámlálási szimulációnak a végrehajtására. Ezen a héten pedig további felkészülési próbáknak vetik alá a rendszereket, ehhez ma 15 órától még érvényben van útlezárás.
  • Miután a napokban leszerelték a Rocket Gardenben található S22 alsó aeroelemeit, és felkészítették a törzs szétvágását, múlt éjjel átszállították a roncstelepre, ahol darabjaira vágják majd. Helyette viszont egy új második fokozat, az S27 van születőben, aminek az S25 átszállítása után nyílt szabad hely a High Bay-ben.

Január 17. kedd:

  • 15:11: A mai útzárat törölték.
  • 12:37: Ma folytatódhatnak a B7-S24 full stack tesztjei, nem is akármilyen „menetrenddel”: belső információk alapján ugyanis a SpaceX célja, hogy a következő három napban egymás után hajtsanak végre három egymásra épülő tesztet a következő sorrendben: teljes tankolási és visszaszámlálási teszt (WDR) -> 33 Raptorral turbószivattyú teszt -> 33 Raptorral statikus hajtóműteszt. Ha sikeres lesz a WDR, leemelik a B7-ről az S24-et, és a boosterrel külön fogják végrehajtani a hajtóműteszteket, hogy ne kockáztassák a második fokozat épségét. Emellett az S24-gyel is van még teendő, hiszen le kell szerelni az orrkúpról az emelőkampókat, amik még a darus mozgatás során voltak szükségesek, és a maradék hőcsempét fel kell rögzíteni a helyükre.

Január 14. szombat:

  • 16:58: Kissé váratlan módon ma délután átszállították az S25-öt az indítási területre, tehát miközben a SpaceX nagyban készül az első orbitális tesztindításra, a soron következő prototípusokról sem feledkezik meg.

Január 13. péntek:

Starbase

  • 18:36: Megkezdődött az üzemanyag átfejtés, úgy tűnik, nem nitrogént, hanem metánt és oxigént tankolnak a tartályakba.
  • 15:17: Ismét negirugaszkodik a SpaceX egy tesztnek, az utat már le is zárták. Az szinte biztos, hogy továbbra sem teljes visszaszámlálási szimulációt fognak végrehajtani.
  • 8:32: Tegnap nem történt végül látványos esemény a két nekifutáson kívül, de mára is 15 órától még érvényben van az útlezárási időablak, így akár sor kerülhet akár egy ellenőrző tankolásra is. Az biztos, hogy a tényleges visszaszámlálási és felkészülési teszt (WDR) még nem ma fog megtörténni.
  • Elon egyébként megerősítette a nasaspaceflight.com tippjét a következő hetek tesztjeit és eseményeit illetően, amik még várnak a B7-S24 párosra: 1. kriogenikus ellenőrző tankolás, 2. jövő héten WDR, majd a fokozatok szétszedése, 3. Teljes B7-hajtóműteszt 33 Raptorral, 4. Végső munkálatok az S24 orrkúpján, emelőkampók leszerelése és a hőcsempék felhelyezése, 4. Újabb összeillesztés, 5. FAA repülési engedély megszerzése.

Kennedy Űrközpont

  • A chopstickek (emelő-elkapókarok) tartószerkezete után múlt éjjel a két kart is átszállították az LC-39A-hoz, így következhet a legnagyobb egységek összeszerelése is.

Forrás: nasaspaceflight.com

Január 12. csütörtök:

  • 21:14: Több órán keresztül nem történt semmi érdemleges, majd egy időre le is állították a tartálypark beüzemelését, de az elmúlt 20 percben megint elkezdték a rendszerek előhűtési folyamatát.
  • 16:27: Zajlik a tartálypark felkészítése, a területet már mindenki elhagyta 40 perce, így minden készen áll a tesztre, ami a legtöbb jóslat szerint még csak egy kriogenikus ellenőrző teszt lesz.
  • 15:22: Hamarosan újabb tesztre kerül sor, a SpaceX már elkezdte kiüríteni az indítási területet, illetve az utat is korábban lezárta már. Úgy tűnik, nagyobb műveletre készülhetnek, ugyanis minden eddiginél távolabb helyezték le az útzárat jelző táblákat, és a sheriff is messzebb parkol az autójával. Lehetséges, hogy az első teljes tankolási tesztet láthatjuk ma?

Január 11. szerda:

  • A mai útzárat törölték további felkészülések miatt, így legkorábban holnap kerülhet sor bármiféle tesztre.
  • A SpaceX remek légi felvételt tett közzé a hétfői B7-S24 összeszerelési műveletről:

Január 10. kedd:

  • 20:36: Megkezdték a B9 visszaszállítását az indítási területről a Mega Bay-e, ahol majd megkapja a 33 Raptor hajtóművét.
  • 8:32: Tegnap sikeresen lezajlott az S24 ráemelése a B7-re, így hamarosan sor kerülhet az első teljes tankolási tesztre a fejlesztési program történetében! A műveletet mi is élőben közvetítettük, amit itt tudtok visszanézni!
  • Ma egy rövid, három órás lezárás is érvényben lesz 21 óra és éjfél között, amikor minden bizonnyal a B9-et szállítják vissza a Mega Bay-be.

Fotó: Starship Gazer

Ismét egy teljes Starship rakéta az indítóálláson. Fotó: SpaceX

Január 9. hétfő:

  • 22:19: Emelik a Shipet is!
  • 19:20: Már az S24-et is bepozícionálták az emelőkarokhoz, de egyelőre nem tudni, mikor fogják felemelni a második fokozatot az elsőre, lehetséges, hogy erre csak holnap kerül sor. Közben a tartályparkot is kezdik beüzemelni, így egyre érdekesebb a helyzet, hogy vajon a felemelés után máris végrehajtják-e a teljes tankolási tesztet, melynek során mindkét fokozatot feltankolják.
  • 12:02: Felkerült az indítóállásra a rakéta, simán ment az emelési művelet.

Forrás: nasaspaceflight.com

  • 7:34: Az éjszaka folyamán átgördült a B7 az indítási területre és már be is állították megfelelő pozícióba az emelőkarokkal történő felemeléshez. A tervek alapján az S24-et is még ma ráemlik a boosterre, és még az is beleférhet, hogy a B9-et visszaszállítják a Mega Bay-be, mivel magyar idő szerint reggel 9 óra és éjfél között 15 órás útlezárási időszak lehet érvényben.

Fotók: Andrew RF (@TheRocketFuture)

Január 8. vasárnap:

  • 22:20: Elindult a B7 az indítási terület felé! Lehet ez az utolsó alkalom, hogy erre sor kerül esetében?
  • 11:24: Bár egyes források arról számoltak be, hogy január 31-re tűzte ki a SpaceX az orbitális tesztindítás időpontját, ez a jelenlegi helyzet alapján eléggé irreális dátum, ráadásul néhány órája Elon is megerősítette Twitteren, hogy legkorábban február végén, nagy eséllyel márciusban kerülhet sor a várva várt eseményre. Bár eddig Elon határidejeit erős fenntartásokkal volt érdemes kezelni, most ez eléggé reális célkitűzésnek tűnik. Persze addig több, minden eddiginél komolyabb tesztet kell még végrehajtani külön és együtt is a B7-tel és az S24-gyel, úgyhogy ezeket a prognózisokat se vegye senki készpénznek.
  • Két távirányítású szállítójármű már beállt a Mega Bay-be, hogy felkészítsék a B7-et az átszállításra, amihez ma este 22 óra és éjfél között áll rendelkezésre útlezárási időpont.

Január 7. szombat:

  • 18:22: Kiemelték a tömegszimulátort az indítóállásból, így minden bizonnyal véget ért a több napos terheléses teszt. Remélhetőleg a szakemberek megfelelő adatokat kaptak arról, hogy a 20 tartóbak kibírja-e majd az összesen kb. 5000 tonnás, teljesen megtankolt Starshipet (ez azt jelenti, hogy minden egyes baknak 250 tonna terhet kell elviselnie!)

Január 6. péntek:

Starbase

  • 11:05: A B7 továbbra is a Mega Bay-ben vár a sorára, de vasárnapra kivételes módon átmeneti útlezárási időpontot adott ki a megyei sheriff hivatal, ami minden bizonnyal szállítási folyamatokhoz lesz szükséges, így a B7, vagy akár a B9 is új helyre kerülhet.
  • Az elmúlt két napban többször is terhelési tesztnek vetették alá az indítóállást a speciálisan erre a célra betelepített tömegszimulátorral. Úgy tűnik, a szerkezet kiállta a próbákat, láthatóan ugyanis semmilyen komoly műszaki probléma nem lépett fel.

Kennedy Űrközpont

  • 10:49: Hajlaban átszállították a Roberts road-i gyártókomplexumból az LC-39A indítóálláshoz a második emelő-elkapórendszer tartószerkezetét, és talán a napokban sor kerülhet a karok szállítására is, hogy a speciális állványzaton végül összeszereljék a nagyobb elemeket.

Forrás: nasaspaceflight.com

Január 5. csütörtök:

Starbase

  • 21:39: Leemelték az S24-et a “B” szuborbitális padról, és hamarosan az orbitálishoz gördítik. A Booster 7 egyelőre még mindig a Mega Bay-ben várakozik, hogy megkezdje útját szintén az indítási terület felé.

Január 4. szerda:

  • Egy speciális tömegszimulátort emeltek be az orbitális indítóállásba, ami egyes feltételezések szerint az 5000 tonnás, teljesen megtankolt Starship tömegét fogja szimulálni, ezzel vizsgálva, hogy az felépítmény képes-e minden gond nélkül elviselni ekkora terhet.
  • A hét hátralévő részében ennek a tesztenek az elvégzése, a Booster 7 ismételt átszállítása és az S24-gyel való összeillesztése várható, így az utolsó nagy felkészülési szakasz az orbitális indításra hamarosan megkezdődhet!

Fotó: Kevin Randolph (What About It csatorna)

Január 2. hétfő:

  • A legközelebbi útlezárási időpont jan. 6. péntek, de várhatóan előbb is sor kerül újabb eseményre a Starbase-en, hiszen a Booster 9-et készítik fel a visszaszállításra a Mega Bay-be, illetve a Booster 7 is készen áll a hangárban ahhoz, hogy a végső tesztekhez átszállítsák az orbitális indítóállásra.

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye