Új hírfolyamban folytatjuk a két űrközpontban zajló események összefoglalását!
Korábbi hírfolyamok:
Fotó: Nic Ansuini
Infografika az Artemis-3 küldetés lebonyolításáról: Tony Bela, fordítás: Tamási Dávid és Séra Gábor (spacejunkie.hu)
Hírfolyam
2023 Március
Március 21. kedd:
- Az elmúlt napok történései röviden összefoglalva:
– Hétvégén valószínűleg befejeződött a B9 Raptorjainak beszerelése, mert a következő fejlesztési fázist jelentő hordozórakéta mellé begördítették „kistestvérének”, a B10-nek a felső metántartály törzsrészét, és azóta már rá is emelték egy alsóbb köztes összekötő szekcióra.
– Átszállították az S26-ot a High Bay-ből az újonnan megépített tároló-szerelő állványra, ami a Rocket Garden mellett található. Ez az első prototípus, ami itt foglalja el helyét, és várhatóan itt is történik majd a hajtóművek beszerelése, mivel a High Bay-ben az S27 és már az S28 törzsének építése is halad.
– Javában zajlik az orbitális indítóállás felkészítésének utolsó fázisa! Tegnap az utolsó panelt is felhegesztették a gyűrű alakú platform védőburkolataként. Folyamatos a munka, mióta leemelték a B7-et az állásról, több kisebb-nagyobb tartóelemet, burkolatot, egyéb alkatrészt szereltek be a platform különböző részeibe. Szintén tegnap a lábak kisebb, függőleges részének belsejét is feltöltötték betonnal, hogy még nagyobb stabilitást adjon a jövőben.
– Számos információ kering különböző forrásokból az első orbitális indítás dátumát illetően. Soknak csak humoros alapja van, mint reális, így ezeket nem nagyon érdemes figyelembe venni egyelőre. Ahogy többször hangsúlyoztuk, sok más jel mellett az S24 átszállítása lesz az egyik olyan fontos indikátor, ami valóban már csak napokkal előzi meg az első tervezett dátumot. De egyelőre még az FAA engedélyére is várnia kell a SpaceX-nek, amit természetesen nem tudhatunk, hogy mikor adják ki, ezért elég képlékeny még az indítás dátuma.
Március 17. péntek:
- Elon Musk is újfent megnyilatkozott egy rövid Twitter-bejegyzésben a Starship első orbitális indítását illetően. Bár korábban eléggé merész és irreális dátumokkal rukkolt elő a SpaceX-vezér, ezúttal úgy tűnik, ő is racionálisabban áll már hozzá a becslésekhez: „A SpaceX néhány héten belül készen állhat a Starship indítására, de az FAA repülési engedélyének kiadása is nagy mértékben szerepet játszik az időpont kijelölésében. Úgy vélem, ez a folyamat még pár hétig eltart, így az indítás nagyjából április harmadik hetében megvalósulhat.”
Március 16. csütörtök:
- Tom Ochinero, a SpaceX kereskedelmi értékesítési alelnöke is részt vett a napokban megrendezésre kerülő SATShow 2023 nevű eseményen, ahol többek között azt is elmondta, hogy már nagyon közel van az FAA repülési engedélyének kiadása, és amint ez megtörténik, akkor fogják az aktuális helyzetnek megfelelően kijelölni az első orbitális tesztrepülés időpontját.
- A Starbase-en folyamatosan zajlik a munka az indítóálláson és akörül, hogy időben elkészüljenek mindennel az indításig.
Március 11. szombat:
- 9:41: Szerencsére úgy tűnik, tényleg nem szállítják vissza a B7-et, mert csak ideiglenes parkolóhelyre gördítették arrébb az indítóállástól, hogy a munkálatok zavartalanul folyjanak.
- Továbbra is március 20 a legkorábbi indítási dátum, ami alapján a NASA-HLS delegáció is kalkulál, de szinte biztos, hogy nem fog még aznap sor kerülni az orbitális indításra, hiszen rengeteg munka van még a SpaceX előtt, hogy megfelelően felkészüljenek, illetve az FAA repülési engedélyére is várniuk kell még.
Március 10. péntek:
- 20:09: Ahogy az elmúlt napok előkészületeiből már sejteni lehetett, ma este leemelték a B7-et az indítóállásró. Ennek oka nem ismert, de belső infó szerint nem tervezik visszaszállítani a Mega Bay-be. Ha valóban így van, akkor az OLM hátralévő szerelési munkáit akadályozhatta a rakéta, ezért döntöttek a leemelés mellett.
Március 9. csütörtök:
- 11:10: Múlt éjjel átszállították az NC31 jelű teszt-orrkúpot a Massey’s-site-ra, ami a SpaceX új tesztelési területe lesz. Egyre több különböző „kísérleti alany” gyűlik itt össze, hiszen korábban már ide került az SN26.1, a B6 és a B7.1 teszttartály, illetve az S25 teljes második fokozati prototípus.
- Az S28 építése is javában zajlik, szintén az éjszaka folyamán szerelték fel a High Bay-ben a teljes raktér- és orrkúp részt a törzs alsó részére.
Március 6. hétfő:
- 7:27: Újabb érdekes információkat írtak belső források: továbbra is március 20-a az első orbitális tesztrepülés (OFT) dátuma, ráadásul a hétvégén már a NASA HLS-delegáció Starbase-re való érkezését is ennek megfelelő időzítik már! Természetesen a csúszás bőven benne van a pakliban, de egyre nagyobb az esély rá, hogy még ebben a hónapban elindulhat az első Starship Föld körüli pályára. Szintén belső info, hogy az S24-et várhatóan egy héttel az OFT előtt fogják átszállítani, és pár nappal a start előtt fogják ráemelni a B7-re.
- A múlt hét folyamán komoly munkák zajlottak az indítóálláson és akörül, már csak egy elem hiányzik a teljes védőborítás befejezéséhez. Viszont ezen kívül is rengeteg munka van még hátra, ami szintén befolyásolhatja az indítás időpontját.
Március 1. szerda:
- 7:43: Múlt éjjel visszaszállították az S26-ot is a gyártási területre, ahol elfoglalta helyét az S27 mellett a Highbay hangárban. A következő hetekben beszerelik a 3+3 Raptor hajtóművet, hogy aztán folytatódhassanak a komolyabb tesztelések ezzel a prototípussal is.
2023 Február
Február 27. hétfő:
- 15:15: Úgy tűnik, az S26-tal folytatják a tesztelést, az utat lezárták és várhatóan tolóerő-szimulátor tesztet fognak ma végrehajtani a prototípussal.
- 11:21: Ezen a héten kerül sor az ún. Flight Readiness Review (FRR), magyarul indítás előtti megfelelőségi vizsgálati értekezletre, ahol a SpaceX a NASA HLS-delegációjával együtt méri fel, hogy milyen és mennyi hátralévő feladat van még, amik alapján már körvonalazódhat egy pontosabb tervezett indítási dátum.
Február 25. szombat:
- 9:50: Kissé meglepő módon az újonnan kiépülő tesztelési területre, a Massey-site-ra szállították át az S25-öt. Ez tehát az első olyan alkalom, amikor már nem csak egy teszttartály, hanem egy egész fokozat kerül ide.
Február 24. péntek:
- 7:44: Visszatért az S25 a gyártási területre, ahol egyelőre a High Bay mellett parkolták le. Így egyelőre továbbra sem tudjuk, mi várhat rá, de az sem lehetetlen, hogy „nyugdíjazzák”.
- Újabb mai belső információ szerint legkorábban március 20-án kerülhet sor az első indítási tesztre. De ez a dátum sem fix, szinte napról napra változhat a helyzet.
Február 23. csütörtök:
- 21:49: Leemelték az S25-öt a „B” szuborbitális padról, és valószínűleg még ma vissza is szállítják a gyártási területre. Hogy mi lesz a további sorsa, az egyelőre még kérdéses.
- Egyelőre még nincs pontos terv, hogy mikor szállítják át az S24-et az indítóállásra, de a B7-re való ráemelésre 2 nappal indítás előtt számíthatunk.
- Fontos információ, hogy a SpaceX úgy számol jelenleg, hogy 2-3 héten belül készen állhatnak az első indításra! Bár még rengeteg munka van addig, illetve az FAA repülési engedélyére is várni kell, de napról napra haladunk a nagy nap felé.
- Zajlik az indítóállás védőburkolatának építése, bár kicsit talán lassabban, mint ahogy arra számítani lehetett.
Február 21. kedd:
- 20:42: Az S26-tal is elkezdődött a tesztkampány, ahogy az lenni szokott, egy kriogenikus ellenőrző nyomástesztet hajtanak végre vele.
Február 18. szombat:
- 19:03: Tegnap egy hajtóműves turbószivattyú tesztre, és két gyorleválású (QD) kar leválasztási próbára került sor. Ezek kisebb, ám annál fontosabb tesztek voltak az indítási szekvencia egyes elemeinek pontos összehangolására.
Február 17. péntek:
- 20:27: Zajlik a B7 kriogenikus tesztje, előtte a gyorsleválású kart is lehúzták a törzsről próbaképpen. Várhatóan jövő héten kerülhet sor egy turbószivattyú tesztre is.
- Belső információk alapján az S24 indítás előtti felkészítése lényegében befejeződött, és már csak arra vár, hogy ráemeljék a B7-re.
- 16:23: Korábban az emelő-elkapó karokat mozgatták, most pedig lezárták az utat is, így ma újabb tesztre kerülhet sor.
Február 15. szerda:
- 20:50: A B7-tel még egy turbószivattyú+QD kar leválasztási tesztet fognak végrehajtani. Ha jól sikerül, ez lesz az utolsó tesztje ennek a fokozatnak azelőtt, hogy ráemelnék az S24-et
- 14:36: Tegnap egy nagyon érdekes és egyben fontos információt olvastunk belső forrástól: „Az imént láttam egy bejegyzést egy T-30 napos helyzetértékelő tesztről a Starship OFT (Orbital Flight Test) előtt. A dátum egyelőre még egyeztetés alatt van, de a következő hetekben sor kerülhet rá, és onnantól tényleg már a visszaszámlálás utolsó szakasza indulhat el!”. Egy másik forrás pedig azt erősítette meg, hogy ez valóban már egy ún. Flight Readiness Review értekezlet lesz, tehát egy repülés előtti átfogó egyeztetés, ahol a felsővezetés és a NASA egyeztet majd a hátralévő feladatokról, és ez alapján határozza meg az indítás dátumát.
- A héten eddig az összes útlezárási időpontot törölték, a holnapi tényleges aktiválása viszont tervben van. Kérdés, hogy vajon melyik prototípussal milyen tesztet fognak végrehajtani: turbószivattyú- vagy statikus hajtóműtesztet az S25-tel, vagy az első kriogenikus ellenőrző nyomástesztet az S26-tal.
Február 12. vasárnap:
- 16:30: Már fel is emelték a tesztpadra az S26-ot.
Balra az S26, jobbra az S25, az orbitális indítóálláson, takarásban a B7. Forrás: LabPadre
- 12:26: A The Ring Watchers Twitteren remek leírást adott a legújabb Ship látható újításairól:
- – Az oxigéntartály belsejében az eddigiektől eltérően merevítőket is beépítettek, hogy megakadályozzák a horpadásokat, ha nincs nyomás alatt a tartály, illetve hogy az hozzáférhető is legyen anélkül, hogy daruval kéne lógatni közben.
- – A törzsön a korábbi két „kolomp” leengedő szelepnyílást felváltotta egy nagyobb kör alakú nyílás.
- – Az alsó kupola szegmensnél meghosszabbították a külső merevítést.
- – Mivel ez lett volna eredetileg a B9 párja, valószínűleg ez az első olyan Ship, ami már elektromos tolóerővektor-szabályzó rendszert és 2.5 verziójú Raptorokat kap. De biztosat akkor tudunk majd, ha a hajtóműveket elkezdik átszállítani a High Bay-be a beszereléshez.
- – A kiegészítő oxigéntartály formája is változott, kicsit hosszabb és jobban lekerekített tetejű lett.
- 9:31: A múlt éj leple alatt átszállították az S26 prototípust is az indítási terület „A” jelű tesztpadjára, így jelenleg két második és egy első fokozat van összesen a területen. A legújabb prototípus merőben eltér az eddigi kialakításoktól, a legszembetűnőbb különbség az aeroelemek és a hőpajzs hiánya. Számos apró módosítás is helyet kapott a törzsön kívül és belül is, például olyan merevítéseket építettek a tartályakba, hogy nyomás nélkül is megtartsa magát a teljes törzs, és ne kelljen vagy darun lógatni, vagy folyamatosan nyomás alatt tartani sűrített levegővel. Az S26-tal egyelőre nem tudni, mi a SpaceX pontos célja, de a két legvalószínűbb lehetőség az HLS Lunar Starship első prototípusaként indítani az űrbe, vagy a Föld körüli pályán történő újratankolási művelethez az első kísérleti alany lehet.
Forrás: LabPadre
Február 11. szombat:
- A SpaceX és Elon Musk szombati hivatalos megerősítése szerint „csak” 50%-os tolóerővel üzemelt a csütörtök esti hajtóműteszt során a 31 Raptor. Így a valaha végrehajtott legerőteljesebb ilyen jellegű teszt rekordja nem dőlt meg, azt továbbra is a szovjet N1 rakéta tartja, de a Booster 7 tolóereje még így is több volt, mint a NASA Saturn-V rakétájáé. Természetesen házon belül abszolút rekord ez az érték, de a teljes rekorddöntésre valószínűleg az indításig várni kell. A SpaceX óvatossága nem véletlen: amíg nem építik be a nagyobb kapacitású vízelárasztásos rendszert, nincs megfelelő védelme az indítóállásnak, és nem akartak túl nagy kockázatot vállalni, hiszen ha az infrastruktúra komoly sérülést szenved, vagy netalán megsemmisül, az legalább fél évre vetné vissza a tesztelési programot.
- Az indítóállás alatt így is valamennyire felszakadt a betonalapzat, mert a hangfelvételeken hallatszik kisebb-nagyobb darabok potyogása is, de ezzel minden bizonnyal a SpaceX is számolt.
Február 10. péntek:
- 18:36: Újabb belső info alapján az első ellenőrzések után minden rendben van a boosterrel, nem lesz szükség további hajtóműtesztre.
- 12:12: Jövő hétre máris újabb három útlezárási időpontot adtak meg, de elég valószínű, hogy ezúttal az S25 lesz a főszereplő, amivel szintén statikus hajtóműtesztet terveznek végrehajtani.
- 7:58: A SpaceX egyik mérnöke így számolt be a tegnapi tesztről: „Megfelelő teljes időtartamú hajtóműteszt. A cél 69 MN tolóerő elérése volt, de a két kieső hajtómű miatt kevesebb lett. Jöhet az indítás.” – Ez alapján kb. 92-93% tolóerőn üzemeltek a Raptorok, ami kb. 64,8 MN tolóerőt jelent.. Bár nem nyilatkoztatta ezt így ki a SpaceX, de ezzel elég valószínű, hogy tényleg minden idők legnagyobb erejű hajtóműtesztjét láttuk tegnap!
Forrás: SpaceX
Február 9. csütörtök:
- 22:23: Néhány perce teljes hosszúságú, 6-7 mp-es hajtóműtesztet hajtottak végre a B7-tel, 31 Raptorral! Elon Musk megerősítette, hogy egy hajtóművet a mérnökcsapat állított le, egy pedig magától állt le az indítás pillanatában!
Fotó: Nic Ansuini
- 16:02: Készülnek a minden korábbinál nagyobb hajtóműtesztre! Korábban már a FireX hő- és hangtompító rendszert tesztelték az orbitális indítóálláson, illetve az utat és a területet is lezárták már. Ahogy az élő adás linkjében is írtuk, nem tudjuk előre, hogy pontosan mikor hajtja végre a SpaceX a hajtóműtesztet, illetve azt sem tudjuk, hogy turbószivattyú teszt előzi-e meg a Raptorok beindítását.
Február 8. szerda:
Starbase
- 21:28: A tesztet mi is élőben fogjuk közvetíteni, amit az alábbi linken érhettek el:
- 19:59: Gwynne Shotwell, a SpaceX elnöke az elmúlt percekben erősítette meg, hogy holnap megpróbálkoznak a 33 Raptoros statikus hajtóműteszttel!!
Kennedy Űrközpont
- 13:15: Néhány érdekes információt osztottak meg belső források, ami az idei és a közeljövőbeli terveket illeti:
- – 2-3 hónapon belül érkezhet uszályon az első Starship prototípus, amit már itt fognak elkezdeni tesztelni. Addig is folyamatosan zajlik az infrastruktúra kiépítése.
- – Az első már eleve itt gyártott Ship/Booster legkorábban az év végén készülhet el.
- – A SpaceX a biztonság kedvéért lehetőséget kért a NASA-tól a VAB-ben való tárolásra, ha a Roberts Road-nál valami problémába ütköznek a High Bay-ek építése közben.
- – Az LC-49 engedélyeztetési folyamata lassan befejeződik, ezután nem sokkal már kezdődhet az indítókomplexum kiépítése.
Starbase
- 10:46: Az HLS-delegáció ma érkezik a Starbase-re, így még van esély rá, hogy a héten sor kerüljön a statikus hajtóműtesztre. A mai útzárat törölték, de holnapra és péntekre még rendelkezésre állnak 15-03 óra közötti időszakok.
- Tegnap csak minimális tesztelése volt a szuborbitális tartályparknak és/vagy az S25-nek a „B” tesztpadon, de semmilyen látványos művelet nem történt.
- Az elmúlt napokban már a helyükre is kerültek az új vízelárasztó rendszer tartályai és csővezetékei, de várhatóan csak a hajtóműteszt után fogják a teljes beszerelést elvégezni.
Február 5. vasárnap:
- 11:07: Tegnap hajnalban megérkezett a Kennedy Űrközpontból indított szállítmány, többek között az új vízelárasztási rendszer elemeivel. Ezeket már el is kezdték összeállítani, illetve elhelyezni az indítási területen, ahol a hét folyamán az alapozási munka zajlott.
A fotó bal alsó sarkánál látszik az új kialaktású terület, ahová az új víz- és nagynyomású tartályok fognak kerülni. Fotó: RGV Aerial Photography (@RGVaerialphotos)
Február 3. péntek:
- 8:19: Továbbra is komoly felkészülés zajlik a 33 Raptoros hajtóműtesztre, amire jelen állás szerint legkorábban jövő szerdán kerülhet sor. A B7-ben egy harmadik Raptort is kicseréltek tegnap, illetve folyamatos a munka az indítóálláson és akörül is.
- Hamarosan megérkezik a brownsville-i kikötőbe az az uszály, ami az új tartályokat és csőelemeket szállítja a Kennedy Űrközpontból a Starbase-re a masszívabb vízelárasztó rendszerhez.
2023 Január
Január 31. kedd:
- 10:31: A szerdai útzárat is törölték, viszont péntekre, és jövő hét elejére is kiírtak újabb időpontokat. Ez alátámasztja azon tegnapi belső információt, hogy még több napnyi munka áll a SpaceX előtt a rendszerek felkészítése miatt.
- Elon Musk is a Starbase-en van, hogy a lehető legfelkészültebben fussanak neki a legkomolyabb hajtóműtesztnek, amit valaha elvégeztek egy rakétával. Egy remek képet is kitett Twitterre a cégvezető, ahol a Booster 7 alja, az indítóállás és az emelő-elkapó rendszer látszik:
Fotó: Elon Musk
Január 30. hétfő:
- 18:16: Sok tennivalója van még a SpaceX-nek a hajtóműtesztig, ezért a mai és a holnapi útzárat is törölték, legkorábban szerdán lehet bármi. Az HLS delegációnak küldött infó alapján a felsővezetés ott van a Starbase-en és felügyeli a folyamatokat, úgyhogy komolyan készülnek, még ha ez nem is olyan látványos
Január 28. szombat:
- 9:58: Néhány Raptort cseréltek az éjszaka folyamán és jelenleg is még tart a szerelés a Booster 7-en a közelgő statikus hajtóműtesztet megelőzően. Egy belső információ szerint egyébként jövő hét kedden vagy szerdán kerülhet sor a minden eddiginél komolyabb tesztre, de előtte még egy turbószivattyú tesztet is végrehajt a SpaceX. Ha ott mindent rendben találnak, akkor következhet a hajtóművek begyújtásával egybekötött próbatétel is, amitől nagyon sok minden függ. A hajtóműteszt közelgő végrehajtását egyébként tegnap Bill Gerstenmaier, a SpaceX építési és repülési megbízhatóságért felelős alelnöke is megerősítette.
Január 26. csütörtök:
- 17:48: Némi meglepetésre a Rocket Gardenbe viszik az S24-et, nem a High Bay-be. Ennek talán az lehet az oka, hogy a hangárban egyelőre nem áll elegendő hely rendelkezésre, mivel ott jelenleg az S26 és az S27 épül. Remélhetőleg ez a művelet nem azt jelenti, hogy az S24-et nyugdíjazzák, és csak ideiglenesen állítják az egyébként már nem használt prototípusok tárolási területeként funkcionáló részre.
- 16:11: Az S24 elindult vissza a High Bay-be, hogy a végső felkészítési- és szerelési munkákat végrehajtsák rajta.
Január 25. szerda:
- 22:12: Emelik le az S24-et a B7-ről.
Forrás: nasaspaceflight.com
- 10:46: Holnapra két órás részleges útlezárási időszakot tűztek ki, melynek során szinte biztosan az S24-et fogják visszavinni a High Bay-be, miután a chopstick-kel leemelték a B7-ről. A hátralévő munkák főleg az orrkúpra irányulnak majd, hiszen le kell szerelni a darus mozgatásokhoz szükséges emelőkampókat, illetve a helyükre hőcsempéket kell felrögzíteni. Az iődablak 15-17 óra között lesz, de ettől valamelyest eltérhet a SpaceX.
Január 24. kedd:
Kennedy Űrközpont
- 21:06: Emelik a chopstick-et a 39A szerviztornyára:
Forrás: nasaspaceflight.com
Starbase
- 11:59: A SpaceX hivatalos Twitter-oldalán is megírta, hogy a B7-S24 páros teljesítette első teljes tankolási tesztjét, bár azt nem írták, hogy sikeres volt-e. Viszont belső információként az egyik SpaceX dolgozó szavai alapján több részlet kiderül a tesztről, illetve a közeljövőben várható további tervekről: „Jó adatokat kaptunk a tankolási tesztről. Első alkalommal megkísérelni és sikerrel végre is hajtani nagy előrelépés és eredmény! Most szétszedik a két fokozatot a 33 Raptoros static fire-hez (erre remélhetőleg jövő héten sor kerülhet), több különálló teszt jön, majd ismét összeillesztik a fokozatokat újabb WDR-ekhez. Ha minden terv szerint megy, márciusban vagy áprilisban jöhet az indítás”.
A SpaceX drónfelvétele a már teljesen megtankolt Starshipről
Soha nem látott nagyságú nyomáskiegyenlítést produkált tegnap rakéta! Fotó: Nic Ansuini (nasaspaceflight.com)
Fotó: Nic Ansuini (nasaspaceflight.com)
Január 23. hétfő:
- 23:46: Első alkalommal zajlott le sikeresen egy teljes Starship rakéta teljes tankolási- és visszaszámlálási tesztje! A B7 majdnem egész törzsén jegesedés képződött, amit első alkalommal láthattunk. A folyamat során több komoly és látványos nyomáskiegyenlítést láthattunk a Starshiptől, és a hangtompító berendezést is tesztelték 15 mp-ig. Az egész művelet nagyon simának tűnt, főleg első alkalomhoz képest.
Forrás: Nasaspaceflight.com
- 17:25: A lakosok ottani idő szerint hajnalban felhívást kaptak szélesebb körű kiürítési zónáról, mivel a korábbi híreknek megfelelően ma teljes tankolási tesztet hajt végre a SpaceX. Mi is tervezzük élőben közvetíteni az újabb fontos lépcsőfokot az orbitális indításra való felkészülésben, figyeljétek a YouTube-csatornánkat! Jelenleg már a tartálypark felkészítése zajlik.
Január 20. péntek:
Starbase
- 17:16: A hétfői WDR-kísérletet az HLS delegáció is megerősítette, úgyhogy a jövő hét minden eddiginél izgalmasabb lehet!
Kennedy Űrközpont
- Tegnap elkezdték összeszerelni az emelő-elkapó karok legnagyobb egységeit.
Január 19. csütörtök:
- Belsős információk szerint megfelelően sikerült a két próba-tankolás teszt, így szabad az út a jövő heti WDR-nek és a következő teszteknek!
Január 18. szerda:
- 21:05: Úgy tűnik, a péntekihez hasonló tesztet hajtottak végre ma is, szinte még az üzemanyag szintek is azonosak voltak a B7-nél. Adatgyűjtésre mindenképp jó volt a mai alkalom, a tervek szerint jövő hétfőn jöhet a WDR.
- 18:52. Zajlik a tankolás, egyelőre a booster oldalán látszik mindkét tartálynál a jegesedés.
- 15:51: Már lezárták a főutat és a területet is kiürítették, jelenleg már a tartálypark felkészítése zajlik!
- 10:56: Újabb belső infók szerint hétfőn kerülhet sor a háromnapos tesztsorozat első tesztjének, a teljes tankolási és visszaszámlálási szimulációnak a végrehajtására. Ezen a héten pedig további felkészülési próbáknak vetik alá a rendszereket, ehhez ma 15 órától még érvényben van útlezárás.
- Miután a napokban leszerelték a Rocket Gardenben található S22 alsó aeroelemeit, és felkészítették a törzs szétvágását, múlt éjjel átszállították a roncstelepre, ahol darabjaira vágják majd. Helyette viszont egy új második fokozat, az S27 van születőben, aminek az S25 átszállítása után nyílt szabad hely a High Bay-ben.
Január 17. kedd:
- 15:11: A mai útzárat törölték.
- 12:37: Ma folytatódhatnak a B7-S24 full stack tesztjei, nem is akármilyen „menetrenddel”: belső információk alapján ugyanis a SpaceX célja, hogy a következő három napban egymás után hajtsanak végre három egymásra épülő tesztet a következő sorrendben: teljes tankolási és visszaszámlálási teszt (WDR) -> 33 Raptorral turbószivattyú teszt -> 33 Raptorral statikus hajtóműteszt. Ha sikeres lesz a WDR, leemelik a B7-ről az S24-et, és a boosterrel külön fogják végrehajtani a hajtóműteszteket, hogy ne kockáztassák a második fokozat épségét. Emellett az S24-gyel is van még teendő, hiszen le kell szerelni az orrkúpról az emelőkampókat, amik még a darus mozgatás során voltak szükségesek, és a maradék hőcsempét fel kell rögzíteni a helyükre.
Január 14. szombat:
- 16:58: Kissé váratlan módon ma délután átszállították az S25-öt az indítási területre, tehát miközben a SpaceX nagyban készül az első orbitális tesztindításra, a soron következő prototípusokról sem feledkezik meg.
Január 13. péntek:
Starbase
- 18:36: Megkezdődött az üzemanyag átfejtés, úgy tűnik, nem nitrogént, hanem metánt és oxigént tankolnak a tartályakba.
- 15:17: Ismét negirugaszkodik a SpaceX egy tesztnek, az utat már le is zárták. Az szinte biztos, hogy továbbra sem teljes visszaszámlálási szimulációt fognak végrehajtani.
- 8:32: Tegnap nem történt végül látványos esemény a két nekifutáson kívül, de mára is 15 órától még érvényben van az útlezárási időablak, így akár sor kerülhet akár egy ellenőrző tankolásra is. Az biztos, hogy a tényleges visszaszámlálási és felkészülési teszt (WDR) még nem ma fog megtörténni.
- Elon egyébként megerősítette a nasaspaceflight.com tippjét a következő hetek tesztjeit és eseményeit illetően, amik még várnak a B7-S24 párosra: 1. kriogenikus ellenőrző tankolás, 2. jövő héten WDR, majd a fokozatok szétszedése, 3. Teljes B7-hajtóműteszt 33 Raptorral, 4. Végső munkálatok az S24 orrkúpján, emelőkampók leszerelése és a hőcsempék felhelyezése, 4. Újabb összeillesztés, 5. FAA repülési engedély megszerzése.
Kennedy Űrközpont
- A chopstickek (emelő-elkapókarok) tartószerkezete után múlt éjjel a két kart is átszállították az LC-39A-hoz, így következhet a legnagyobb egységek összeszerelése is.
Forrás: nasaspaceflight.com
Január 12. csütörtök:
- 21:14: Több órán keresztül nem történt semmi érdemleges, majd egy időre le is állították a tartálypark beüzemelését, de az elmúlt 20 percben megint elkezdték a rendszerek előhűtési folyamatát.
- 16:27: Zajlik a tartálypark felkészítése, a területet már mindenki elhagyta 40 perce, így minden készen áll a tesztre, ami a legtöbb jóslat szerint még csak egy kriogenikus ellenőrző teszt lesz.
- 15:22: Hamarosan újabb tesztre kerül sor, a SpaceX már elkezdte kiüríteni az indítási területet, illetve az utat is korábban lezárta már. Úgy tűnik, nagyobb műveletre készülhetnek, ugyanis minden eddiginél távolabb helyezték le az útzárat jelző táblákat, és a sheriff is messzebb parkol az autójával. Lehetséges, hogy az első teljes tankolási tesztet láthatjuk ma?
Január 11. szerda:
- A mai útzárat törölték további felkészülések miatt, így legkorábban holnap kerülhet sor bármiféle tesztre.
- A SpaceX remek légi felvételt tett közzé a hétfői B7-S24 összeszerelési műveletről:
Január 10. kedd:
- 20:36: Megkezdték a B9 visszaszállítását az indítási területről a Mega Bay-e, ahol majd megkapja a 33 Raptor hajtóművét.
- 8:32: Tegnap sikeresen lezajlott az S24 ráemelése a B7-re, így hamarosan sor kerülhet az első teljes tankolási tesztre a fejlesztési program történetében! A műveletet mi is élőben közvetítettük, amit itt tudtok visszanézni!
- Ma egy rövid, három órás lezárás is érvényben lesz 21 óra és éjfél között, amikor minden bizonnyal a B9-et szállítják vissza a Mega Bay-be.
Fotó: Starship Gazer
Ismét egy teljes Starship rakéta az indítóálláson. Fotó: SpaceX
Január 9. hétfő:
- 22:19: Emelik a Shipet is!
- 19:20: Már az S24-et is bepozícionálták az emelőkarokhoz, de egyelőre nem tudni, mikor fogják felemelni a második fokozatot az elsőre, lehetséges, hogy erre csak holnap kerül sor. Közben a tartályparkot is kezdik beüzemelni, így egyre érdekesebb a helyzet, hogy vajon a felemelés után máris végrehajtják-e a teljes tankolási tesztet, melynek során mindkét fokozatot feltankolják.
- 12:02: Felkerült az indítóállásra a rakéta, simán ment az emelési művelet.
Forrás: nasaspaceflight.com
- 7:34: Az éjszaka folyamán átgördült a B7 az indítási területre és már be is állították megfelelő pozícióba az emelőkarokkal történő felemeléshez. A tervek alapján az S24-et is még ma ráemlik a boosterre, és még az is beleférhet, hogy a B9-et visszaszállítják a Mega Bay-be, mivel magyar idő szerint reggel 9 óra és éjfél között 15 órás útlezárási időszak lehet érvényben.
Fotók: Andrew RF (@TheRocketFuture)
Január 8. vasárnap:
- 22:20: Elindult a B7 az indítási terület felé! Lehet ez az utolsó alkalom, hogy erre sor kerül esetében?
- 11:24: Bár egyes források arról számoltak be, hogy január 31-re tűzte ki a SpaceX az orbitális tesztindítás időpontját, ez a jelenlegi helyzet alapján eléggé irreális dátum, ráadásul néhány órája Elon is megerősítette Twitteren, hogy legkorábban február végén, nagy eséllyel márciusban kerülhet sor a várva várt eseményre. Bár eddig Elon határidejeit erős fenntartásokkal volt érdemes kezelni, most ez eléggé reális célkitűzésnek tűnik. Persze addig több, minden eddiginél komolyabb tesztet kell még végrehajtani külön és együtt is a B7-tel és az S24-gyel, úgyhogy ezeket a prognózisokat se vegye senki készpénznek.
- Két távirányítású szállítójármű már beállt a Mega Bay-be, hogy felkészítsék a B7-et az átszállításra, amihez ma este 22 óra és éjfél között áll rendelkezésre útlezárási időpont.
Január 7. szombat:
- 18:22: Kiemelték a tömegszimulátort az indítóállásból, így minden bizonnyal véget ért a több napos terheléses teszt. Remélhetőleg a szakemberek megfelelő adatokat kaptak arról, hogy a 20 tartóbak kibírja-e majd az összesen kb. 5000 tonnás, teljesen megtankolt Starshipet (ez azt jelenti, hogy minden egyes baknak 250 tonna terhet kell elviselnie!)
Január 6. péntek:
Starbase
- 11:05: A B7 továbbra is a Mega Bay-ben vár a sorára, de vasárnapra kivételes módon átmeneti útlezárási időpontot adott ki a megyei sheriff hivatal, ami minden bizonnyal szállítási folyamatokhoz lesz szükséges, így a B7, vagy akár a B9 is új helyre kerülhet.
- Az elmúlt két napban többször is terhelési tesztnek vetették alá az indítóállást a speciálisan erre a célra betelepített tömegszimulátorral. Úgy tűnik, a szerkezet kiállta a próbákat, láthatóan ugyanis semmilyen komoly műszaki probléma nem lépett fel.
Kennedy Űrközpont
- 10:49: Hajlaban átszállították a Roberts road-i gyártókomplexumból az LC-39A indítóálláshoz a második emelő-elkapórendszer tartószerkezetét, és talán a napokban sor kerülhet a karok szállítására is, hogy a speciális állványzaton végül összeszereljék a nagyobb elemeket.
Forrás: nasaspaceflight.com
Január 5. csütörtök:
Starbase
- 21:39: Leemelték az S24-et a “B” szuborbitális padról, és hamarosan az orbitálishoz gördítik. A Booster 7 egyelőre még mindig a Mega Bay-ben várakozik, hogy megkezdje útját szintén az indítási terület felé.
Január 4. szerda:
- Egy speciális tömegszimulátort emeltek be az orbitális indítóállásba, ami egyes feltételezések szerint az 5000 tonnás, teljesen megtankolt Starship tömegét fogja szimulálni, ezzel vizsgálva, hogy az felépítmény képes-e minden gond nélkül elviselni ekkora terhet.
- A hét hátralévő részében ennek a tesztenek az elvégzése, a Booster 7 ismételt átszállítása és az S24-gyel való összeillesztése várható, így az utolsó nagy felkészülési szakasz az orbitális indításra hamarosan megkezdődhet!
Fotó: Kevin Randolph (What About It csatorna)
Január 2. hétfő:
- A legközelebbi útlezárási időpont jan. 6. péntek, de várhatóan előbb is sor kerül újabb eseményre a Starbase-en, hiszen a Booster 9-et készítik fel a visszaszállításra a Mega Bay-be, illetve a Booster 7 is készen áll a hangárban ahhoz, hogy a végső tesztekhez átszállítsák az orbitális indítóállásra.