Starship hírfolyam – Starbase és Kennedy Űrközpont (2023 júliustól)

Kapcsolódó

Kína 2024-ben felszíni mintákat hoz a Földre a Hold túlsó oldaláról

Kína jövőre elindítja a Csang'e-6 küldetését, hogy először gyűjtsön...

Felszerelték az egyik napelemszárnyat a Hera űrszondára

Még augusztus végén számoltunk be arról, hogy a Hera...

A nap képe #1242 – Artemis-2 személyzeti modul 

Az Artemis-2 misszió személyzeti modulja várakozik a szervizmodullal történő...

Autonóm navigáció egy marsi sziklamezőn

A Perseverance a NASA más marsjárói számára szükséges idő egyharmada alatt navigált át egy nagyjából fél kilométeres sziklamezőn.

A Szojuz MSz-23 személyzetének visszatérése képekben

Gyülekező esőfelhők között hasította át a légkört tegnap kora...

Ismét eltelt egy félév, így új hírfolyamot nyitunk a Starbase-en és a Kennedy Űrközpotban zajló események, Starshippel kapcsolatos hírek összefoglalására!

Korábbi hírfolyamok:

Fotó: SpaceX
Infografika az Artemis-3 küldetés lebonyolításáról: Tony Bela, fordítás: Tamási Dávid és Séra Gábor (spacejunkie.hu)

Hírfolyam

2023 Szeptember

Szeptember 29. péntek:

  • Mondhatni, hogy mostanában pezseg az élet a Massey’s tesztterületen, hiszen egymás után jönnek-mennek a különböző prototípusok. Néhány napja a szétvágott S27 alsó törzsrészét vitték át, majd a korábban orrkúp tesztekhez használt ketrecbe rakták, de hogy milyen célból, arról nincs információ. Múlt éjjel pedig az S24.2 tesztalany is követte, amivel a shipek raktér ajtajának és egész rakterének strukturális próbáit hajtják majd végre. Ennek a kisebb törzsszekciónak csak felső, laposabb kialakítású kupolája van, az alja nyitott, tehát nem teszttartályról beszélünk esetében, és biztosan nem nyomástesztekhez fogják használni.
Forrás: LabPadre


Szeptember 28. csütörtök:

  • Múlt éjjel a második kriogenikus nyomástesztjén is átesett a Ship 29. Várhatóan vissza is szállítják a ma éjjel folyamán, ezzel az első kör tesztelés véget is ért számára.
  • Holnap reggel 7-10 óra között útlezárást tűztek ki, ami valamelyik prototípus szállítása céljából lesz. Elképzelhető, hogy a Ship 29 mellett valamely másik tesztalanyt is mozgatják majd.
  • Ha jövő héten az amerikai állami és kormányzati szervek beszüntetik a munkát, az sajnos a Starship repülési engedély kiadásának csúszását is maga után vonhatja.

Szeptember 27. szerda:

  • 19:08: Rövid videó az emelési műveletről:

  • 17:25: Emelik a Ship 25-öt a Booster 9-re, így hamarosan ismét „full stack”-et láthatunk az indítóálláson! Ez viszont sajnos továbbra sem jelenti, hogy indulhat is a második repülés, hiszen az engedélyekre bizonytalan ideig még várni kell. Addig is lehetséges, hogy egy teljes visszaszámlálási-tankolási tesztet (WDR) végrehajtanak rajta, de az is biztos, hogy a vészmegszakító rendszer élesítése miatt a Shipet még egyszer le kell emelni, majd visszahelyezni a Boosterre.
  • 7:21: Több órája zajlik a Ship 29 prototípus első kriogenikus nyomástesztje a Massey’s tesztterületen, ahová múlt pénteken szállították át. 
Forrás: LabPadre

Szeptember 26. kedd:

  • 16:32: Vissza is került a „korona” a Booster 9 tetejére. 
  • 14:59:
    – Ma visszahelyezik a hot staging gyűrűt a Booster 9-re, valószínű végeztek a karbantartási munkákkal a rakéta tetején.
    – Belső infó: Még a héten ismét ráemelik a tervek szerint a Ship 25-öt a Boosterre és felkészítik az egész rendszert egy végső tesztre. De ezt csak akkor fogják végrehajtani, amikor már közeleg az engedélyek kiadása.
    – Tegnap megint nőtt egy kicsit az S31 törzse a High Bay-ben, az alsó oxigéntartály középső részegységét magába foglaló, négy gyűrűs törzsrészre emelték rá a már elkészült nagyobb törzset. Már csak a legalsó elem van hátra, hogy teljes alakot öltsön az S31 is.

Szeptember 23. szombat:

  • Máris új tesztalanyt vittek a Massey’s-re az S26.1 tesztjét követően. A következő tartály egy korábbihoz hasonló, laposabb kupolával felszerelt egység, amivel az új kialakítású törzsrészt szeretnék újabb stressztesztek alá vetni. Az első ilyen megoldás a Booster 10-nél került alkalmazásra, de lehetséges, hogy máris további újítással kísérletezik a SpaceX.
    És ha már az S26.1 szóba került…a What About It csatorna fotósa, John Cargile készített a teszt után egy légifelvételt róla, melyen jól látszik, hogy a tartály két darabra szakadt, nagyjából pont ott, ahol az illesztés volt a két rész között.

  • Az egyik SpaceX dolgozó belső információi szerint a SpaceX nem aggódik túlzottan a hatósági engedélyeztetések elhúzódása miatt, és a háttérben a harmadik indítást is már szem előtt tartva halad a prototípusok felkészítésével a további tesztekhez. Egyelőre az nem tisztázott, hogy melyik ship lesz a Booster 10 párja, ezt valószínűleg a második tesztrepülés eredménye alapján fogják eldönteni.


Szeptember 22. péntek: 

  • 7:34: Végrehajtották az S26.1 teszttartály utolsó tesztjét a Massey’s területen, és a végsőkig növelték a nyomást a tartályon belül, amíg elpukkant. Ez a tesztalany egy ship alsó kupolarészből és egy booster felső szekcióból állt, de főleg az alsó egység terhelése volt a lényeg. Ha az eredmények kielégítőek a SpaceX számára, a jövőben a most kipróbált újítások fognak kerülni a második fokozatokba.
Az S26.1 elpukkanása a LabPadre Youtube csatorna egyik kamerájának felvételén.
  • Ahogy várható volt, a Ship 29-et is átszállították a Massey’s-re, hogy kriogenikus ellenőrző teszteken, és tolóerő-szimulációs próbákon essen át. 
Előtérben az S29. Forrás: Nasaspaceflight Starbase live
Forrás: Nasaspaceflight Starbase live


Szeptember 21. csütörtök:

  • 17:32: Eldőlt a kérdés, a Booster 9 összekötő gyűrűjét emelik le éppen.
  • 16:58: Pörög az élet a Starbase mindkét nagyobb területén, ugyanis a gyártási oldalon épp a Ship 29-et emelik rá az új, négy pontban csatlakozó emelőszerkezettel a shipek számára kialakított tolóerő-szimulátorra, hogy aztán átszállítsák tesztelésre a Massey’s területre. Közben az indítóálláson a Booster 9 hot staging gyűrűjére akasztottak egy ugyancsak emelőkeretnek tűnő egységet az óriásdaru segítségével, de egyelőre nem világos, hogy mi a tervük a hordozórakétával. Lehetséges, hogy csak az újonnan felszerelt összekötő részegységet emelik le róla, vagy csak stabilizálni akarják a törzset belső szerelési munkákhoz. Mivel a szerviztorony emelőkarjai a Ship 25-öt tartják továbbra is, így azokat most nem tudják igénybe venni.
A Booster tetején egy szerelő a megfelelő helyzetbe állítja az emelőszerkezetet, mindezt kb 89-90 méteres magasságban téve. Forrás: Nasaspaceflight.com

Szeptember 20. szerda:

  • 7:37: Visszaszállították a Massey’s tesztterületről a Mega Bay-be a Booster 10-et, ezzel befejeződött az újabb kriogenikus tesztsorozat ezzel a prototípussal. Várhatóan már a Raptorok beszerelése következik, majd jöhetnek a statikus hajtóműtesztek, de erre csak az IFT-2 után kerülhet sor legkorábban.

Szeptember 19. kedd:

  • 8:21: Hogy áll a helyzet a Starship következő repülését illetően? Egyelőre sok fejleményről nem tudunk beszámolni, mint ahogy arról sincs nyilvános információ, hogy a SpaceX vajon beadta-e a módosított repülési engedélyre a kérvényt. Az FAA a minap adott ki egy hivatalos nyilatkozatot a nasaspaceflight.com kérdésére, hogy október végéig szeretnék lezárni az összes biztonsági ellenőrzési folyamatot, illetve a helyi természetvédelmi területért felelős szervezet (Fish and Wildlife Service – FWS) is vizsgálódik, akiknek legfeljebb 135 napjuk áll rendelkezésre a saját vizsgálatuk lezárására – ez az augusztusi igény beadása óta „ketyeg”, a pontos napot nem tudni.
    A tegnapi szokásos SpaceX-NASA értekezleten főleg a napokban kiadott FAA kommunikációk és határidők voltak a témák. A Starship készültségi állapota miatt nincs aggodalom egyik félnél sem, és ha a repülési engedély igénylése után „elfogadhatatlanul hosszú ideig” elhúzódnak a döntéshozatali folyamatok, a NASA az Artemis/HLS-program nemzeti érdeke miatt közbeavatkozhat és megsürgetheti a hatóságokat. Ezt már most előzetesen is jelezték feléjük.

Szeptember 18. hétfő:

  • 9:26: Tegnap újabb kriogenikus tesztre került sor a Booster 10-zel a Massey’s tesztterületen. Lehetséges, hogy már a hidraulikus tolóerő-szimulátor állványt is „bevetették”, de erről nincsenek bizonyítékként szolgáló felvételek. 

Szeptember 16. szombat:

  • Keddre és szerdára reggel 5-8 óra között útlezárást tűztek szállítás céljából, de hogy mit, honnan, hova fognak átvinni, az egyelőre rejtély.
  • Újabb kriogenikus ellenőrző tesztre került sor a Booster 10-zel a Massey’s területen, ezúttal az oxigéntartályba fejtettek át cseppfolyosított nitrogént.
  • Az FAA újabb hivatalos közleményt adott ki a háttérben zajló engedélyeztetési folyamatról, de sok újdonságot nem tudtunk meg: a hivatal más szervezetekkel együtt vizsgálódik, és ha végeztek a körülmények és az azóta beadott módosítások feldolgozásával, akkor egy frissített repülési engedélyt fognak kiadni (tehát nem egy teljesen újat, hanem az IFT-2-re készülő Starship és a földi infrastruktúra fejlesztései szerinti engedélyt).

Szeptember 14. csütörtök:

  • 19:56: Kathy Lueders, a Starbase működéséért felelős igazgatója: „2-3 héten belül minden készen állhat a második Starship indítására.” Ez egy mai nyilvános előadáson hangzott el, és valószínűleg az igazgatónő elég jól belelát a háttérben zajló folyamatokba is, hogy reális véleményt mondjon a helyzetről.
  • 15:12: Megkezdődött az S25 leemelése.
  • 14:31: Múlt éjjel az indítóállás mellé helyeztek egy Ship tárolóállványt, ami azt jelenti, hogy hamarosan leemelik az S25-öt a B9-ről. A művelethez már le is zárták az indítási területet.
  • 7:37: A Reuters oldalán megjelent cikk szerint legkorábban októberben kaphatja meg a SpaceX a Starship második repüléséhez az engedélyt. A háttérben folyamatos az egyeztetés a közös munka az FAA-vel, és bár múlt héten mindkét fél lezárta az eddigi vizsgálatokat a maguk részéről, most a Légügyi Hivatalnak még értékelnie kell a SpaceX által benyújtott listát a módosításokról, így egy pár hétig még biztosan várnunk kell az IFT-2-ig.
  • Eközben azért folyamatosan zajlik a munka a Starbase-en 
    – A Massey’s komplexumban újabb tesztre került sor a Booster 10-zel, amit a hét elején szállítottak át. Érdekes módon kívülről úgy tűnt a kamera képeken, hogy csak a felső metántartályt töltötték fel kriogenikus anyaggal (valószínű nitrogénnel), míg az alsó oxigéntartályt csak a szükséges nyomás alá helyezték, hogy elbírja a felső tartály súlyát.
Forrás: LabPadre

 – A Booster 13 törzse tovább nőtt a Mega Bay-ben, miután újabb, négy gyűrűből álló egységgel szerelték össze az eddig elkészült törzsrészt. 
– Az indítási területen tovább folytatódott a tartálypark berendezéseinek bővítése, és az oxigén átfejtő rendszerhez újabb szivattyút telepítettek. Így hamarosan be is fejeződik a teljes fejlesztés ezen a területen, mind a metán, mind az oxigén oldali rendszerek megkapták már a hőcserélő tartályokat és immár a szivattyúkat is.

Szeptember 12. kedd:

  • 12:43: Átszállították a Booster 11-et a Rocket Gardenből a Mega Bay-be, ahol valószínű már beszerelik a 33 Raptort. Érdekes, hogy a Booster 10 eközben újabb tesztre várakozi a Massey’s tesztkomplexumban, és nem fordított a felállás a két prototípus esetében.

Szeptember 11. hétfő:

  • 8:25: Még szombaton vitték az új tolóerő szimulátor tesztállványt a Mega Bay-be, hogy rátegyék a Booster 10 prototípust, ez tegnap meg is történt. Egyúttal ez azt is jelenti, hogy a korábbi véleményekkel ellentétben a Booster még nem kapta meg a Raptor hajtóműveket, miután végeztek az első kriogenikus ellenőrző tesztjével és visszavitték a hangárba. Így most egy újabb próbatétel következhet számára a Massey’s tesztkomplexumban, melynek során a tesztállvány hidraulikus munkahengereivel fogják szimulálni a Raptorok tolóerejéből adódó erőhatásokat az alsó kupolára és a hajtóműtérre. A hordozórakétát néhány órája szállították át a Massey’s-re.
A B10 elindult a Mega Bay-ból a masszív tesztállványán, melynek alapzatát betonnal töltötték fel a stabilitás végett. Forrás: LabPadre

Szeptember 10. vasárnap: 

  • A SpaceX a minap említett 63 pontból álló lista mindegyik kötelező érvényű elemét, módosítását végrehajtotta, ezt Elon Musk tette közzé ma az X-en (megj.: mint kiderült, csak 57 pontban kellett most módosításokat eszközölni, a maradék 6 jövőbeli tevékenységre vonatkozik). Fontos azonban megjegyezni, hogy ez még csak az FAA-nek küldött lista, és nem maga a hatóság által kiszabott változtatások jóváhagyása! Ez mindenképp nagy előrelépés, hiszen ez alapján már nagy eséllyel ki fogják adni hamarosan a repülési engedélyt, mivel a SpaceX a háttérben folyamatosan együttműködve hajtotta végre a változtatásokat, így az FAA-nek nem most kell minden elölről ellenőriznie. Reméljük, napokon belül már kiadják az engedélyt, és indulhat a második Starship!

  • További események az elmúlt napokból:
    – Az S26-ot felemelték a „B” tesztpadra az indítási terület szuborbitális tesztrészlegénél.
    – A legutóbb érkezett harmadik víztartályt is a végleges helyére emelték a vízelárasztásos rendszer tartályparkjánál.
    – Újabb törzsszekcióval növekedett az S31 a High Bay-ben, immár a metán tartály felső részét képező részegységet is összeillesztették az orrkúp+raktér résszel.

Szeptember 8. péntek:

  • Az FAA lezárta az április 20-i első repülési teszt és annak következményeinek kivizsgálását. 63 pontban fogalmaztak meg szükséges változtatásokat/módosításokat a Starship robosztusságának javítására, a repülési vészmegszakító rendszer megfelelő beállítására, az indítási komplexum jobb ellenállóságára, és még további, nem részletezett területekre. Ez viszont még NEM jelenti a repülési engedély kiadását! Azt csak akkor fogja a hatóság kiadni, ha a felsorolt pontok mindegyikének maradéktalanul eleget tett a SpaceX, és a második Starship is készen áll az indításra. Arról nem derültek ki részletek, hogy ezen módosítási követelmények milyen részben érintik a károk rendezését és a környező természetvédelmi területének rehabilitálását, illetve mennyi változtatást kellett eszközölni az új, B9-S25 pároson. Valószínűleg ezeket a feltételeket már korábban kézhez kapták a SpaceX vezetői, és nem most fognak nekiállni az összes módosító pont kijavításának. Egyelőre nagy kérdés marad, hogy mikor kerül kiadásra a repülési engedély, és azután mikor valósulhat meg a második tesztrepülés, de ahogy mindig, folyamatosan figyelemmel kísérjük az eseményeket!

Szeptember 7. csütörtök:

  • 18:46: Átért a Ship a szuborbitális tesztelési területre, és hamarosan a „B” tesztpadra is kerülhet, mert az óriásdaru már pozícióba állt az emeléshez.
Útközben. Fotó: RGV Aerial Photography

 

Az S26 Raptorjai. Fotó: John Cargile (What About It)
  • 16:57: Az S26 megindult a Rocket Gardenből, hiszen néhány perc múlva kezdődik a két órás útzár az átszállításához. Reméljük, ezúttal nem fog semmilyen műszaki probléma adódni a szállítójárművekkel
  • 10:14: Úgy tűnik, az S26 a soron következő prototípus, amivel statikus hajtóműtesztet fognak végrehajtani a szuborbitális tesztpad valamelyikén, ugyanis ez alá gördültek már be nemrég a szállítójárművek, hogy a délután folyamán átszállítsák a Rocket Gardenből.
  • Az FAA újságírói kérdésre egy rövid hivatalos közleményt adott ki a Starship második indításával kapcsolatban, miszerint „egyelőre az első repülése során bekövetkező baleset körülményeit továbbra is vizsgálják, és addig nem engedélyezik az újabb teszrepülést, amíg a SpaceX maradéktalanul nem képes tisztázni az áprilisi körülményeket. Emellett teljes mértékben bizonyítaniuk kell, hogy együttműködőek a hatóságokkal, és készek a szükséges változtatásokat meghozni.”
    Tegyük hozzá, hogy ez egyrészt egy eléggé sablon válasz, hiszen egy riporternek adott válaszban szerepeltek a fenti sorok, másrészt a SpaceX az első repülést követő napok óta már szorosan együttműködik az FAA-vel, így a kritériumok ismertek számukra. Harmadrészt belső információ szerint (amit az egyik vezető beosztású SpaceX alkalmazott mondott), továbbra is szeptember közepén látják reálisnak a repülés végrehajtását. 

Szeptember 6. szerda:

  • 18:42: Holnap 17-19 óra között rövid, átszállításhoz szükséges útzárat tűztek ki, melynek során vagy az S26, vagy az S28 kerül át a Rocket Gardenből az indítási terület szuborbitális tesztpadjainak valamelyikére.
  • 8:01: Belső infók szerint kevesebb mint két héten belül állhat minden készen műszakilag az indításhoz, de az FAA engedélyre még bizonytalan ideig várniuk kell. Így ezen a héten semmiképp sem kerülhet sor a Starship második repülésére, és a jövő hét is egyelőre kérdéses még. Elon Musk azt írta az X-en, hogy „a Starship készen áll az indulásra, és csak az engedélyre várunk”. Ez akár azt is jelentheti, hogy több tesztet már nem hajtanak végre a repülés előtt a teljes Starshippel, de a fenti információ kicsit ellentmond ennek, és valószínű, hogy legalább egy tankolási tesztre még sor kerülhet. 
  • A SpaceX ismét nagyon klassz drón felvételeket tett közzé a tegnapi fokozat összeszerelésről:


Szeptember 5. kedd:

  • 21:11: Kicsit több mint egy órát vett igénybe az emelési művelet, de látszólag teljesen jól illeszkedik az új hot staging gyűrűre az S25!
Forrás: nasaspaceflight.com
  • 19:57: Ezekben a pillanatokban emelik a Shipet! Úgy tűnik, egyelőre a vészmegszakító rendszert nem telepítették, és még egyszer leemelik majd a Boosterről a tankolási teszt után, hogy felhelyezzék a robbanótölteteket a törzse.
  • 11:13: Majdnem két órás kényszerszünet és szerelési munka után végül 9 óra előtt megérkezett az S25 az indítóálláshoz, és már be is pozícionálták az emelőkarok közé. Az emelésre azonban még várni kell, hiszen előbb még fel kell szerelni a repülési vészmegszakító rendszer tölteteit a törzse. Ezt a munkafolyamatot a Boosterre való emelés után már nem tudnák elvégezni a túl nagy magasság miatt.
  • 7:23: Végre elérkezett az S25 átszállításának ideje. A prototípus meg is indult a Rocket Gardenből az indítóállás felé, azonban a két  önmeghajtású szállítójármű közül az egyik útközben meghibásodott, és jelenleg már több mint 1 órája tart a javítása. Valószínű a meghajtási vagy áramellátási rendszerrel akadtak gondok, de elég kellemetlen, hogy az út kellős közepén történt mindez. Annyi pozitívum van a dologban, hogy ott jelenleg még éjjel van, így a forgalom is kisebb.
Fotó: John Cargile (What About It)


Szeptember 2. szombat:

  • Belső infók egy Starbase-en dolgozó SpaceX-estől: „Végeztek az indítóállás körüli munkákkal, készen áll minden a full stack-hez (a fokozatok összeillesztéséhez). A Ship 25 most már tényleg a jövő hét elején kerülhet át az indítóállásra, majd jöhet a ráemelés a Boosterre. De a háttérben még mindig zajlik több pont alapján az engedélyezési folyamat véglegesítése és lezárása az FAA-vel.”

Szeptember 1. péntek:

  • Tegnap felszerelték a Booster 9-re a repülési vészmegszakító rendszer (FTS) robbanótölteteit. Ez remélhetőleg előrevetíti azt, hogy közeledik az FAA engedélyének kiadása, ez most a kulcs a további műveletekhez. Ugyanis ha ez „látóhatáron belülre” kerül, onnan felgyorsulhatnak az események, a SpaceX-nek ugyanis 3-4 nap elég lehet a Starship teljes, indítás előtti felkészítésére (S25 ráemelése a B9-re, teljes tankolási teszt, utolsó rendszerellenőrzések).

2023 Augusztus

Augusztus 31. csütörtök: 

  • Belső infó alapján nem technikai oka van, hogy az S25 még mindig nem került átszállításra és a B9-re való ráemelésre. A SpaceX nem szeretné a kelleténél hosszabb ideig a teljes rakétarendszert az indítóálláson várakoztatni, de mivel a Légügyi Hatóság repülési engedélyének kiadása még mindig várat magára bizonytalan ideig. Amint úgy látják, hogy már tényleg közel jár a folyamat lezárása, jöhet az átszállítás, az emelés, majd a végső tankolási és visszaszámlálási teszt. 

Augusztus 30. szerda:

  • Az elmúlt napok eseményei:
    – Egyelőre nem került sor a Ship 25 átszállítására az indítási területre, de az indítóállás körül folyamatosan zajlik a munka, ugyanis elkezdték leszedni az első fokozati tartóelemeket, amik a földi tesztek során stabilan tartják a Boostert. Ez egy újabbb jó jel afelé, hogy már az indítás előtti utolsó felkészülési fázisban jár a SpaceX.
    – A Mega Bay-ben befejeződött a Booster 12 törzsének összeillesztése, így a második indításra készülő Booster 9 után további három darab első fokozat várakozik teljesen összeszerelt állapotban.
    – A High Bay-ben hamarosan megkezdődik a Ship 31 összeszerelése, az orrkúpot és a raktér szekciót már a hangár elé is vitték, és hamarosan egymásra illesztik őket az épületben. 
    – Az indítási területen a tartálypark és a földi infrastruktúra bővítése tovább zajlik, ma újabb metán átfejtő szivattyút emeltek a helyére. 

Augusztus 28. hétfő: 

  • 18:26: A mai útzárat törölték, így egyelőre nincs újabb időpont az S25 átszállítására.
  • 16:22: Miközben várakozunk az S25 átszállítására az indítási területre, addig is zajlik a földi infrastruktúra fejlesztése/bővítése: a múlt héten a metán átfejtő-rendszerhez vittek át egy hőcserélő/mélyhűtő tartályt, most pedig az oxigén oldalra érkezett három új ilyen berendezés. Ez azért fontos bővítés, mert ha teljesen kiépül az egész rendszer (ehhez még kell egy oxigén mélyhűtő tartály, egy áteresztő pumpa, és a metán oldalra is egy pumpa), a 90 perces teljes tankolási idő 45 percre feleződik le.
A LabPadre csatorna egyik 0-24-es kamerájának felvételén az egyik új oxigén mélyhűtő tartály érkezik

Augusztus 27. vasárnap:

  • 19:47: Belső információk alapján már hétfőn vagy kedden sor kerülhet az S25 átszállítására és a B9-re való felemelésére, a hét második felében pedig egy teljes tankolási tesztet is végrehajtanának a full stack-kel. Ezt követően az ún. Launch Readiness Review-t, tehát a repülés előtti felkészülési értekezletet is megtartanák, de ennek ideje már az FAA (Légügyi Hatóság) repülési engedélyének kiadásától függ.
  • 11:40: Néhány perce a MidBay nevű, közepes magasságú hangár is megszűnt létezni, miután befejezték az összedöntési előkészületeket, majd az épület irányítottan leomlott. 

Augusztus 26. szombat:

  • 13:01: Még tegnap befejezték az S25 maradék hőcsempéinek felhelyezését is, ahol korábban az emelőkampók miatt nem kerültek felszerelésre. Így már ez a fokozat is készen áll, hogy átvigyék az indítási területre, majd ráemeljék a B9-re.
Forrás: LabPadre
  • Szintén múlt éjjel az 1-es számú „hagymasátrat” is lebontották, így már csak két épület maradt a Starbase korai időszakában felépített hangárak közül.

Augusztus 25. péntek:

  • 21:53: Hivatalos infók a tesztről a SpaceX-től:
    – Mind a 33 Raptor beindult!!
    – 31 működött végig a 6 másodperces teszt során.
    – A teljes tolóerő mintegy 47%-át adta le a Booster, ami kb. 3600 tonna.
  • 20:31: Teljes időtartamú, 6 másodperc hosszúságú, sikeres hajtóműtesztet hajtottak végre a B9-cel! A sikert Elon Musk is megerősítette az X-en, de azt ő sem árulta el egyelőre, hogy hány Raptor indult be pontosan a teszt során. De a sikeres jelző azt jelentheti, hogy az összes, vagy közel az összes hajtómű megfelelően beindult.
    A tesztet mi is élőben közvetítettük Youtube-csatornánkon, amit ezen a linken tudtok visszanézni!
Forrás: SpaceX
  • 15:49: Egy SpaceX alkalmazott így foglalta össze a jelenlegi és a közeljövőbeli helyzetet:
    – „Jelenleg a teljes NASA HLS-delegáció a Starbase-n van és figyelemmel kíséri a statikus hajtóműtesztet. Ha a teszt az előzetes várakozások szerint alakul, akkor jövő héten már átvihetik és ráemelhetik az S25-öt a B9-re -> tankolási teszt a teljes rakétarendszerrel -> vészmegszakító rendszer telepítése -> FAA repülési engedély kiadása. Ezen forgatókönyv teljesülése esetén szeptember közepe körül már következhet az indítás is.”
  • 9:13: Mára túlnyomásos teszt végrehajtásáról adtak ki felhívást a helyieknek, ami egyet jelent: a B9-cel újabb (talán az utolsó) statikus hajtóműtesztet hajtanak végre! Az útlezárás 16 órától lehetséges, de kora esténél előbb nem valószínű, hogy sor kerül a tesztre. Az eseményt mi is élőben közvetítjük majd Youtube-csatornánkon, figyeljétek a linket, mert a kezdési időpont nem kőbe vésett, az adott helyzettől függ!

Augusztus 24. csütörtök: 

  • 10:27: Múlt éjjel folytatódott a B9 hajtóműtesztelése a rakéta feltankolásával és turbószivattyúk felpörgetésével. Kívülről teljesen sima teszt volt, úgyhogy remélhetőleg következhet a teljes statikus hajtóműteszt!
  • Mára és hétfőre 15-03 óra között, holnapra pedig 16-04 óra között jelentettek be újabb útlezárási idősávokat.

Augusztus 23. szerda:

  • 17:06: Fél napos útlezárási lehetőséget adott ki a megyei sheriff hivatal magyar idő szerint ma 22 órától holnap délelőtt 10 óráig. A legutóbbi információk szerint egy újabb turbószivattyú teszt előzheti meg a B9 remélhetőleg utolsó statikus hajtóműtesztjét.
  • 8:48: Már az indítóálláson is van a B9, múlt éjjel meg is történt az emelési művelet. A SpaceX pedig remek fotókat tett közzé az átszállításról és az emelésről is:


Augusztus 22. kedd:

  • 22:22: Minden gond nélkül és rendkívül hamar át is ért a B9 még több órája az indítóálláshoz, azóta pedig az emelő karok már közre os fogtál, így hamarosan már fel is kerülhet a rakéta az OLM-re.
    18:50: Talán utoljára kerül sor a B9 átszállítására az indítási területre! A művelet kb. negyed órája kezdődött, miután a SpaceX megvárta, hogy eléggé kitisztuljon az idő az éjszakai vihart követően.
Fotó: Starship Gazer

Augusztus 20. vasárnap:

  • 16:29 Alig, hogy pár napja teljesen lebontották a 2-es számú hagymasátrat, ami az egyik első gyártóhangár volt a Starbase-n, most újabb épület válhat az új Starfactory bővítési fázis áldozatává: a MidBay nevű épület alsó részén szó szerint leszaggatták már a borítást, és hamarosan ledönhetik az egész hangárt, ami sokáig egyedüli nagyobb épületként emelkedett a gyártási terület fölé, és számos második fokozat és tesztalany összeszerelő helyiségeként működött.
Forrás: LabPadre
  • A B9 átszállítása egyelőre még várat magára, ugyanis egyik hétvégi lezárási időpont alatt sem indult el az indítóálláshoz.

Augusztus 19. szombat:

  • 10:06: Belső infó: 90%-os valószínűséget adnak egy szeptemberi indításra, de továbbra is augusztus végét célozzák meg az „launch readinesshez”, tehát az indítási készenlét eléréséhez. A tegnapi SpX-NASA értekezleten szóba került a hatósági jóváhagyás is, ami „hamarosan” jöhet. Mivel a SpX már benyújtotta a teljes riportot az első indításról az FAA-nek, így már rajtuk múlik a repülési engedély kiadása. A háttérben zajló perről nincs újabb hír.
  • Jövő héten újabb turbószivattyú-, majd teljes hajtóműteszt van tervbe véve a B9-cel.
  • 9:23: Két újabb útlezárást írtak ki magyar idő szerint aug. 19. 17-20 óra között vagy aug. 20. 0-3 óra között, valószínű a B9 átszállításhoz.
     
  • Múlt éjjel újabb tesztet hajtottak végre a vízelárasztásos rendszerrel, először éjjeli körülmények között.
Fotó: Anthony Gomez (@AnthonyFGomez)


Augusztus 18. péntek:

  • 21:07: A SpaceX két fotót tett közzé az X-en (néhai Twitteren) az új booster részegységről. Ezek sokkal jobb betekintést engednek az új hot staging gyűrű szerkezetéről. A két fő egység a bordázott és számos helyen kivágott külső gyűrű, illetve a hőpajzsként funkcionáló kupola, ami a Booster tetejét védi majd a Ship Raptorjainak gázsugarától.

  • 8:20: Több prototípus esetében is látható haladás történt az elmúlt fél napban:
    – Fel is szerelték a B9-re a hot staging köztes részegységet képező bordázott gyűrűt, és várhatóan a következő napokban már át is szállítják az indítóállásra újabb hajtóműteszthez.
Az új részegységgel tovább nőtt a Booster amúgy sem kis magassága. A törzs immár majdnem 71 méteres a plusz toldással. Fotó: RGV Aerial Photography

– Az S28-ba elkezdték beszerelni a hajtóműveket, az ottani fotósok már azt is kiderítették pontosan melyik tengerszintre és vákuumra optimalizált egységek kerülnek a fokozatba: RVac #225, #235 és #240, illetve RC #164, #165 és #178. A sorozatszámokból látszik, milyen ütemben zjalik a Raptorok gyártása, hiszen a B9-ben még 100-nál kisebb jelzésű motorok is vannak.

Starship Gazer fotóján az S28 két hajtóműve is látható. Előtérben az RVac #225, háttérben az RC #165.

– Az S30 elérte végleges magasságát, miután kb. egy órával ezelőtt az utolsó alsó törzsszekcióra is ráemelték a már összeszerelt részt. 

Augusztus 17. csütörtök:

  • 18:23: Ezekben a pillanatokban szállítják át a B10-et a Rocket Gardenből a Mega Bay-be, hogy beszereljék a 33 Raptor hajtóművét. 
  • 6:35: Mozgalmas éjszaka van a Starbase-en! Több látványos esemény is zajlik párhuzamosan:
    – A Starfactory további bővítéséhez már napokkal ezelőtt kirakodtak a középső hagymasátorból mindent, és pár órája el is kezdték a vázszerkezet szétszerelését. 
    – Eközben viszont a második indításhoz szükséges egyik fontos részegység is ismét előkerült: a hot staging köztes részegység már kész állapotban, egy kupolával a közepén a Mega Bay-be került, és már fel is emelték a B9-re további szerelési munkákhoz! Valószínű senki nem gondolta, hogy ennyire hamar bekövetkezik ez, de az elmúlt években elég sokszor meglepett már minket a SpaceX. Ami ennek a részegységnek az érdekessége, hogy a „klasszikus”, púposabb tartálykupolát kapta meg, nem pedig a laposabb verziót, ez viszont azt jelentheti majd a Ship Raptorjainak indításakor, hogy a középső hajtóművek egy kissé oldalirányban kell beinduljanak, mivel alig lesz hely a fúvókák és a kupola között a gázsugaraknak.
A speciális, bordázott törzsrész a belső védőkupolával, ami a hajtóművek gázsugarától védi majd meg a Booster tetejét. Forrás: Jack Beyer (nasaspaceflight.com)

 

Egy képen minden esemény: az előtérben a 2-es hagymasátor szétszerelésének kezdete, a háttérben a Mega Bay-ben pedig épp emelik a hot staging törzsrészt. Forrás: LabPadre
  • Jövő hétre hétfőn, kedden és szerdán magyar idő szerint 15-03 között útlezárási időpontokat adtak ki, ami már a B9 következő statikus hajtóműtesztjéhez lehet szükséges.

Augusztus 16. szerda:

  • 21:15: Érdekes felhívás került nyilvánosságra ma délután: a Starship második indítására (IFT-2) legkorábban augusztus 31-ét jelölték meg, a Mexikói-öbölben pedig kijelölték a lezárási folyosót! DE! Rengeteg mindennek kell teljesülnie ahhoz, hogy ez a mindössze 15 nappal későbbi indítás megvalósuljon. Először is az eljárás, ami megy a SpaceX-FAA között, még csak most indult el azzal, hogy a SpaceX tegnap elküldte a részletes jelentést a hivatalnak. Ezt még az FAA-nek ki kell értékelni, esetleg utána még módosítania kell a SpaceX-nek, és ezen felül ott van a bírósági ítélet kérdéses dátuma még, és eleve a prototípusok sincsenek még repülésre kész állapotban. Mindenesetre az pozitívum, hogy legalább már valami elindult, és megjelent egy elméleti dátum, de ne nagyon számítson senki pár héten belül indításra.
  • Múlt éjjel négy, két nappal korábban pedig hét alkalommal is tesztelték az indítóállás Raptor indítás-rásegítő rendszerét a 20 külső hajtómű gyorsleválású karjával. Ez arra enged következtetni, hogy a tegnap megírt hélium-probléma mellett ezzel a rendszerrel sem volt minden rendben a B9 első és eddigi egyetlen statikus hajtóműtesztje közben, melynek során a 33-ból 29 Raptor indult be, 4 esetében az automatika még idő előtt leállította a szekvenciát, illetve maga a teszt is kb. a fele hosszúságú (2,74 mp) volt a tervezetthez képest. Ez egyúttal azt is mutatja, hogy sok kritikával ellentétben nem a hajtóművekkel volt probléma, hanem a Super Heavy-t kiszolgáló rendszerekkel.

Augusztus 15. kedd:

  • Több belső forrástól száramazó információt tudunk megosztani veletek:
    – A B9 hajtóműtesztje valószínűleg a túl alacsony héliumnyomás miatt lett jóval rövidebb a tervezettnél, és nincs összefüggésben Raptor meghibásodással. Héliumot használnak az üzemanyagtartályok megfelelő nyomásának tartásához, és az egyik keringtető alrendszerben volt túl alacsony a gáz nyomása, emiatt állította le a tesztet idő előtt a Booster automata vezérlése.
    – A másik info szintén a B9-cel kapcsolatos: a következő napokban, de legkésőbb a hétvégén felszerelik a hot staging köztes részegységet, ezt követően pedig ismét átszállítják a rakétát az indítóállásra. Szinte biztosan újabb hajtóműtesztet is végrehajtanak rajta, de ami a fontosabb jelenleg, hogy a múlt hétfői teszt az erre a célra kialakított tesztalannyal kielégítő eredménnyel zárulhatott, ha a SpaceX már az ominózus összekötő gyűrű felszerelése mellett döntöt.

Augusztus 13. vasárnap:

  • Végre jobban szemügyre vehetjük a Starship holdi leszállóegység verziójának első tesztalanyát vagy útkereső részegységét, amit a korábbi S22 orrúpjából alakítottak át (ezért van rajta hővédő borítás annak ellenére, hogy a Holdon nyilvánvalóan nem lesz szükség erre). A törzsrészt eddig a Midbay hangárban szerelték, és tegnap szállították át a gyártási terület melletti tároló- és előkészítő területre.
Az orrkúp oldálán kialakított nyílás elképzelhető, hogy a jövőbeli személyzeti kabin oldalsó nyílása lesz. Fotó: BocaChicaGal (nasaspaceflight.com)

  • Immár képi bizonyíték is van rá, hogy még múlt hétfőn legalább egy tesztre sor került a bordázott összekötő részegységgel, ami a fokozatszétválásnál fog fontos szerepet játszani, miközben a második fokozat hajtóművei még a szétválás előtt beindulnak.


Augusztus 10. csütörtök:

  • Múlt éjjel megérkezett a harmadik és egyben utolsó víztartály a vízhűtéses rendszer kiszolgálásához. Ezzel tovább nő a tartálypark kapacítása, mely eléri az 1,6-1,7 millió litert! Nem biztos, hogy az összes tartály aktívan szerepet is vállal a Starship második tesztindításánál, de az infrastruktúra elnyeri végleges formáját.
  • Belső információ szerint 1,5-2 héten belül szeretné a SpaceX visszaszállítani mind a B9-et, mind az S25-öt már az indítóállásra. Persze továbbra is csekély az esélye egy augusztusi indításnak, de a terv mindenesetre elég érdekes annak tekintetében, hogy a B9-re még rá sem szerelték a „hot-staging” gyűrűt, aminek prototípusát a napokban tesztelték először.

Augusztus 8. kedd:

  • 8:01: Visszaszállították a B9-et a Mega Bay-be, ahol majd az új összekötő rácsozott részegységet megkapja, miután annak első tesztje remélhetőleg megfelelő eredménnyel lezajlott a Massey’s területen.

Augusztus 7. hétfő:

  • 20:19: Megkezdődött a B9 leemelése az indítóállásról.
Forrás: Nasaspaceflight.com
  • 19:47:  Hamarosan leemelik és visszaszállítják a B9-et a Mega Bay-be. Ezt főleg a hot staging részegység felszerelése miatt teszik, és ha megvannak a szerelési munkákkal, ismét az indítóállásra emelik, ahol újabb statikus hajtóműteszt vár rá. Ha akkor már mindennel elégedett lesz a SpaceX, jöhet az S25 ráemelése a B9-re, és az utolsó felkészülési fázis a következő indításra.
  • 10:34:
    – Az egyik Raptor főmérnök szavai: „Elég jó eredményeket kaptunk a Raptorok háromnegyedének esetében. A leállított hajtóművek a Booster automata megszakítórendszere miatt nem indultak be, illetve a teszt hosszúságát is ez befolyásolta a tervezett idő előtti leállítással. A tesztet megismételjük majd.”
    – Nem sokkal a tesztet követően, miután megnyitották az utat, máris két szállítójármű gurult az indítási területre. Várhatóan leemelik a B9-et az indítóállásról és visszaszállítják a Mega Bay-be ellenőrzésre, illetve lehet, hogy az új bordázott összekötő részegységet is felszerelik rá, amit szintén hamarosan tesztelhetnek.
    – Egy újabb remek videó a SpaceX jóvoltából a tegnapi tesztről:

Augusztus 6. vasárnap:

  • 21:59: Belső infó – Az elsődleges adatok kielégítőek a Boosterről és az indítóállás állapotáról is. Elképzelhető, hogy megismétlik a tesztet a hossza miatt, mert a 2,7 másodpercnél több volt a tervezett időtartam. De ki kell értékelniük a kapott adatokat, és eszerint döntenek. A NASA-sok is elégedettek voltak első reakcióként a látottakkal.
  • 21:46:
    – 2,74 másodperces, 29 Raptoros hajtóműtesztet hajottak végre a B9-cel! Bár mind a 33 Raptort tervezték beindítani, végül a gyújtás előtt 4 esetében leállította az automata indítási szekvencia. 
    – Az egyik lényeges dolog, hogy a vízelárasztási rendszer jól vizsgázott és a Raptorok gázcsóvája nem vitte szét az indítóállás alatti területet.
Fotó: BocaChicaGal
  • 20:07: Befejeződött az előhűtési és előtisztítási folyamat, és hamarosan elkezdődhet a B9 tankolása!
  • 18:42: Befejezték a javítást a szerelők, így újra tiszta az indítási terület. Remélhetőleg most már minden készen áll a mai tesztre!
  • 18:02: Néhány perce pár szerelőnek vissza kellett mennie az indítási területre, valószínű valami műszaki hiba lehet valamelyik rendszerben, így egy jó ideig biztos nem történik semmi érdemleges.
  • 16:53: Zajlik a tankolórendszer felkészítése, de az előtisztítási folyamat még nem indult el. A B9 közben kezd életre kelni, már néhány nyomáskiegyenlítés lezajlott mindkét tartályban.
  • 15:14: Megkezdődött a tesztelési időablak, a sheriff már le is zárta az utat. De ahogy a korábbi esetekben láttuk, jónéhány óra el fog telni, mire érdemleges történés következik, és mi is bekapcsolódunk az események sodrába. 
    Élő adásunk ezen a linken lesz elérhető, a kezdési időpont nem fix!
  • 11:50: A B9 tesztjét megelőzően, néhány órája visszaszállították az S25-öt a Rocket Gardenbe, biztonságos távolságra az indítási területtől.
  • 8:14: Megkapták a szükséges felhívást a lakosok a várható statikus hajtóműtesztről! Ez is egy fontos lépés volt afelé, hogy ma tényleg megpróbálkozzon a SpaceX minden idők legerőteljesebb földi tesztjével! Valószínűleg mi is fogjuk tudni közvetíteni az eseményeket, figyeljétek a Youtube-csatornát a link miatt, de itt is kitesszük majd, ha már elkezdődnek az előkészületek!

Augusztus 5. szombat:

  • 20:30: Felemelték a Mega Bay 2 toronyhangár ötödik szintjének utolsó sarokelemét is, ezzel elkészült a teljes vázszerkezet, és már csak a tetőszerkezet építése van hátra. Emellett folyamatosan zajlik az oldalsó panelek felhelyezése is. Ha ilyen ütemben halad továbbra is a hangár építése, akár már szeptemberben elkezdődhet a munka ebben az épületben is.
  • 17:09: Ma egyeztetett a SpaceX a NASA HLS delegációval (amely szintén a Starbase-en tartózkodik), és a tegnapi B9 teszteredemények, valamint a vízhűtéses acélpajzs rendszer működése alapján úgy ítélték meg, hogy minden készen áll a holnapi statikus hajtóműtesztre, ami egyrészt minden idők legerőteljesebb földi tesztje lehet, másrészt a vízelárasztási rendszer első komolyabb próbatétele lesz.
  • 15:50: Nemrég leemelték az S25-öt végre a „B” tesztpadról. Még tegnap egy újabb, két órás időszakra vonatkozó útzárat tűztek ki magyar idő szerint vasárnap reggel 8-10 óra között, amikor várhatóan vissza is szállítják a gyártási területre. 
  • 8:15:
    – Visszaszállították az S28-at a Massey’s tesztterületről a gyártási területre, ahol valószínűleg már megkapja a következő hetekben hat Raptor hajtóművét.
    – Tegnap a SpaceX is posztolt egy remek képet az éppen tankolás alatt lévő B9-ről. A cég megerősítése szerint jól sikerült a turbószivattyú teszt megfelelően lezajlott a teljes hajtóműtesztet megelőzően.
Fotó: SpaceX

Augusztus 4. péntek:

  • 19:27: Egy belső forrás alapján jó adatokat kaptak a spin prime tesztről, bár arról nincs infó, hogy hány hajtóművel történt. Vasárnap 33 Raptorral terveznek végrehajtani static fire-t, ami minden eddiginél nagyobb erejű lehet!
  • 17:23: Kívülről normálisnak tűnő turbószivattyú tesztet hajtottak végre a B9-cel! A korábban már látott procedúra alapján kb 15-20 mp-el előbb beindult a FireX nevű hang- és erőhatás tompító rendszer is. Persze azt egyelőre nem tudni, hogy pontosan hány Raptor vett részt a tesztben, de talán a SpaceX később kirak egy hivatalos bejegyzést a Twitterre (X-re).
  • 13:11: A sheriff néhány perce lezárta az utat, így ma már valóban számíthatunk látványosabb tesztre is ismét!
  • 7:22:
    – Újabb kriogenikus nyomástesztet hajtanak végre az S28-cal a Massey’s területen, a művelet már több mint 5 órája tart. Ezt követően már lehet visszakerül a prototípus a gyártási területre hajtómű beszerelésre, de lehet, hogy további tesztekre is sor kerül vele. 
    – Az indítási területen már megkezdődött a „rendrakás” a várható ma végrehajtandó B9 turbószivattyú tesztet megelőzően. Az sem kizárt, hogy előtte az S25-öt leemelik a „B” tesztpadról, és visszaszállítják a gyártási területre. 

Augusztus 3. csütörtök:

  • 19:42: Holnapra, vasárnapra és hétfőre félnapos útlezárásokról adtak ki felhívást, ami a B9 tesztjeihez lesz szükséges (bár az S25 még mindig az indítási területen van). Holnap várhatóan turbószivattyú tesztre, vasárnap pedig teljes hajtóműtesztre kerül sor. A három alkalom mindegyike magyar idő szerint 13-01 óra között lesz. 
  • 10:43: Magyar idő szerint ma délután 16-18 óra között átszállításhoz szükséges útlezárást tűztek ki. Remélhetőleg végre le tudják emelni az S25-öt a „B” tesztpadról és visszaszállítják a gyártási területre, az eredeti tervek szerint ezt még a hét elején el akarták végezni. Amíg ugyanis ez a prototípus az indítási területen van, nem tudják végrehajtani a B9-cel sem a közelgő hajtóműteszteket. Utóbbival a jelenlegi helyzet alapján legkorábban hétvégén vagy jövő hét elején hajthatják végre az első turbószivattyú tesztet, amit valószínűleg már egy teljes hajtóműteszt követ majd. 

Augusztus 2. szerda:

  • Hamarosan kritikus tesztre kerülhet sor a Massey’s tesztterületen, ugyanis már felkészítés alatt áll az új interstage részegység, ami az első és második fokozat közötti törzsszekció teherbírásának tesztelésére épült. Ezen belül is főleg az ún. hot staging részen lesz a hangsúly, ami az a bordázott és megerősített egység, ahol majd a fokozatszétválás előtti pillanatokban már működő második fokozati hajtóművek gázsugara távozhat a törzs belsejéből.
Felülről lefelé: A speciális prés sapka, amiről majd kábeleket lógatnak le és kötnek a tesztállvány alsó karjaihoz a préshatás eléréséhez, a törzsszekció tetejét képezi a Ship alsó gyúrúje, ezután maga a legkritikusabb bordázott részegység, végül pedig a korábbi B11 felső tartályszekció. Fotó: Starship Gazer

2023 Július

Július 31. hétfő:

  • 7:31: Az éjjel átszállították a Massey’s tesztterületre az ún. hot-staging gyűrűt, ami a fokozatszétválás során fog fontos szerepet játszani a második fokozat hajtóműsugarának törzsön kívülre való kivezetésével. Ez az első, komolyabb megerősítésekkel ellátott részegység, aminek tesztjétől sok minden függ, többek között a következő indítás is, hiszen már a B9-re is felszerelnék ezt az összekötő részt. 
Fotó: Starship Gazer
  • Újabb útlezárási dátumot tűztek ki magyar idő szerint kedd reggel 5-8 óra között.

Július 29. szombat:

  • 8:37: Belső források szerint megfelelő adatokat kaptak a tegnapi vízhűtéses lángterelő rendszer működéséről, így minden adott, hogy jövő héten sor kerüljön a statikus hajtóműtesztre a B9-cel. 
    A SpaceX is közzétett egy saját felvételt a tesztről:
  • Tegnap az S28-cal is végrehajtották az első kriogenikus ellenőrző tesztet a Massey’s tesztterületen.


Július 28. péntek:

  • 20:20: Néhány perce le is zajlott a teszt teljes nyomással! Látványra elég hatékonynak bizonyulhat majd az indítás során.
    Az alábbi felvételen visszanézhető a teljes teszt, de óvatosan a hangerővel!
  • 19:41: Hamarosan következhet a vízelárasztási rendszer tesztje, az indítási területet kiürítették már. A tesztet Andrew is élőben közvetíti a Rocket Future csatornán, mindenképp javasoljuk, hogy kövessétek nála az eseményeket!
  • 9:55: A tervek szerint ma teljes nyomáson fogják tesztelni a vízhűtési rendszert. Ha minden jól megy, jövő héten jöhet a B9 hajtóműtesztje is már.
    A SpaceX egy fotót is közzétett a rendszer első tesztjéről:

Július 27. csütörtök:

Starbase

  • Összefoglaló az elmúlt napok eseményeiből:
    – Zajlik a B9 felkészítése a hajtóműtesztekre az indítóálláson, ahol egyébként még mindig folynak a befejező munkálatok. Hamarosan a megerősített betonréteg leterítése is befejeződik, ezután következhet a statikus hajtóműteszt az új hordozórakétával.
    – Tegnap egy újabb régi prototípustól kellett elköszönnünk, ami eddig a Rocket Gardenben töltötte idejét: 791 nap után elkezdték feldarabolni az SN15-öt, ami az utolsó szuborbitális tesztugrást hajtotta végre sikeres leszállással egybekötve, így egy elég híres második fokozatról volt szó. 
A már félbevágott SN15. Fotó: Starship Gazer

Kennedy Űrközpont

  • Egy jó ideje nem nagyon tudtunk beszámolni érdemleges fejleményről a Kennedy Űrközponttal kapcsolatban, most viszont néhány újdonság napvilágot látott.
    – Bár a Starship-projekt még mindig „parkolópályán” van ezen a területen (valószínűleg a Starbase-en következő tesztek függvényében folytatják majd a munkálatokat), az SLC-40 indítóállás új szerviztornyának szegmensei közül többet is elkezdtek már építeni. Ez a torony ugyanolyan szerepet fog betölteni a Commercial Crew Program indításaikor, mint a jelenlegi létesítmény az LC-39A-n.

Az új Falcon-9 szerviztorony szegmensei. Fotó: Max Evans (nasaspaceflight.com)

A Roberts Road-nál eddig felépített SpaceX-létesítmény, előtérben a Starfactory-vel, amihez hasonló lesz a jelenleg is épülő gyárkomplexum a Starbase-en. Fotó: Max Evans (nasaspaceflight.com)

  • Egy belső információ szerint a SpaceX az LC-49 indítóállás helyett az LC-37-nél tervezi felépíteni a második floridai indítókomplexumot, miután kiderült, hogy a 49-en jóval hosszabb lenne a környezetvédelmi hatástanulmányi folyamat teljesítése.

Július 23. vasárnap:

  • 20:57: Mauricio, az RGV Aerial Photography csatorna tulajdonosa érdekes légi felvételt készített a pár napja szétszerelt S27-ről. A  már leemelt orrkúp feltárta a potenciális okot: behorpadt és összeesett a köztes kupola, ami a felső metántartály és az alsó oxigéntartály között található. Ennek oka a helytelen nyomáskülönség lehetett a két részegység között, emiatt az egész kupola szó szerint összeroskadt, az S27 pedig így használhatatlanná vált.
Az S27 megsérült tartálykupolája. Fotó: RGV Aerial Photography
  • 17:35: Zajlik a B9 tankolása, valószínűleg ellenőrző teszt és/vagy turbószivattyú teszt van ma terítéken.
  • 15:39: Már lassan egy órája le is zárták az utat, és jelenleg zajlik a tankolórendszer felkészítése a tesztre. 
  • 8:46: Tegnap végül a Rocket Gardenbe vitték csak a B10-et, de talán csak pár nap parkolás erejéig, hogy utána visszakerüljön a Mega Bay-be és következhessen a hajtóművek beszerelése.
  • Ma 15 óra és holnap hajnali 3 óra között útlezárás lehet érvényben, amit teszteléshez és/vagy akár szállításhoz is felhasználhat a SpaceX.

Július 22. szombat:

  • 9:12:
    – Néhány órája vissza is vitték a B10-et a Massey’s területről a Mega Bay-be, hogy beszereljék a 33 Raptor hajtóművet. 
    – Alig, hogy az S28 kigördült a High Bay-ből, hogy megkezdje útját a Massey’s-re, máris elkezdték összeilleszteni az S30 orrkúp és raktér szegmensét! Ebből is látszik, hogy a SpaceX jóval gyorsabban tudná építeni a prototípusokat, de egyelőre helyhiánnyal küzd. Ezért halad rendkívül gyorsan a Mega Bay 2 építése is valószínűleg.
    – Ha már a Mega Bay 2-nél tartunk: felszerelték az óriásdaru nemrégiben érkezett toldását, hogy a hangár 5. szintjéhez építéséhez kellően magas legyen. Így már haladhatnak is tovább az utolsó teljes szint építésével, aminek egységei a következő napokban el is készülnek.

Július 21. péntek:

  • 7:42: Mozgalmas éjszakája volt és van a SpaceX-nek: 
    – Pontosan három hónappal azután, hogy a B7+S24 páros végrehajtotta az első integrált tesztrepülést, a B9 elfoglalta helyét az indítóálláson.
    A B9 alja a 33 Raptorral. Ez az első olyan booster, amit már elektromos tolóerővektor szabályzó rendszerrel szereltek fel.

    – Ezekben a pillanatokban szállítják át az S28-at a Massey’s tesztterületre, ahol már várja az a tolóerő szimulációs tesztállvány, amit tegnapelőtt szállítottak oda. 

  • Belső információk: már jövő héten sor kerülhet egy turbószivattyú és akár egy teljes hajtóműtesztre is a B9-cel, de ez főleg a vízelárasztásos rendszer működésének jóváhagyásától és a teljes beüzemeléstől függ. Ha ez valóban megtörténne, az nagy lépés lenne a második tesztrepülés irányába, amit akár már augusztus közepén végrehajtanának, a tervekben legalább is ez alapján haladnak előre. A NASA HLS delegációja a hétvégén utazik le a Starbase-re, hogy ellenőrizzék a folyamatokat. 


Július 20. csütörtök:

  • 14:59:
    – A B9 már át is ért az indítási területre, és belső infók szerint még a héten fel is emelik az indítóállásra. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy az OLM munkálataival lassan elkészülnek, és következhet a statikus hajtóműtesztes szakasz.
    – Viszonylag meglepő módon elkezdték szétszedni az S27-et, ami eddig a Rocket Gardenben parkolt. Korábban nem volt arra utaló jel, hogy újabb prototípus fejezi be azelőtt pályafutását, hogy elkezdte volna.
A B9 az indítóállásnál. Forrás: LabPadre
Az S27 orrkúp és raktér része már leemelve a törzs alsó részéről. Fotó: Kevin Randolph
  • 8:16:
    24 órán belül három útlezárási időszakot is megadtak, várhatóan szállítási műveletekhez. Több prototípus is arra vár, hogy a jelenlegi helyéről tovább kerüljön: a B9 a Rocket Gardenből az indítási területre, az S25 ennek épp ellenkezőjét „élheti át”, míg várhatóan az S27-et vagy az S28-at a Massey’s tesztterületre gördítik, hogy tolóerő szimulációs tesztet hajtsanak végre rajta.
    Az időszakok magyar idő szerint: 13:30-17:00, 19:30-22:00, júl. 21. 05:00-08:00.

Július 19. szerda:

  • Múlt éjjel az áprilisi indítás óta először tesztelték a korábbi hő- és erőhatás tompító rendszert, amit FireX néven szoktak emlegetni. Ez is egy lényeges lépés volt afelé, hogy nemsokára a B9 elfoglalhassa helyét az indítóálláson, és sor kerülhessen a hajtóműteszt(ek)re. 
  • A Massey’s tesztelési területen is zajlottak az események, ahol a B10-et vetették alá első alkalommal kriogenikus ellenőrző nyomástesztnek. A folyamat látszólag problémamentes volt.
Forrás: LabPadre
  • Egy új tesztállvány is érkezett a Massey’s-re, mégpedig a Ship második fokozatokhoz használt hidraulikus tolóerő-szimulátor. Ennek funkciója, hogy hidraulikus munkahengerekkel helyettesítik, szimulálják a hajtóművek tolóerőből adódó erőhatásokat, amik az alsó hajtóműkorongra (ahova a Raptorokat felszerelik) hatnak. Mivel az S26-ba már beszerelték a Raptorokat, így főleg az S27-nek vagy az S28-nak van esélye, hogy kövesse az állványt a Massesy’s-re, ahol a tolóerő-szimulációs tesztet végrehajtják majd rajta. 
Fotó: Jack Beyer


Július 18. kedd:

  • 12:59: Néhány kisebb infó a vízelárasztó rendszer tegnapi első tesztjéről:
    – Csak részleges teszt volt.
    – A rendszer bőven nem maximális nyomáson üzemelt.
    – Nem úgy zajlott minden, mint amire számítottak a mérnökök.
    – Van még hátra munka, hogy a teljes rendszer kiépítése befejeződjön.
    – Számos további próba következik még, de ezek pontos mennyisége a tesztfolyamattól függ.
  • 11:51: Megindult a Booster 9 a Mega Bay-ből, de egyelőre még úgy tűnik, hogy a Rocket Garden felé vette az irányt a szállítójárművel, ahol addig fogják tárolni, amíg az indítóállás készen áll a fogadására. 

Július 17. hétfő:

  • 20:31: És nem is tétlenkedtek sokáig, máris egy teljes értékűnek tűnő tesztet is végrehajtottak a rendszerrel!
  • 19:32: Ezekben a pillanatokban zajlik a vízhűtéses acélpajzs rendszer első kisebb tesztje. Természetesen még nem a nagynyomású „inverz-zuhany” állt üzembe, csak magát a csőrendszert próbálgatják alacsony nyomáson.
Forrás: NasaSpaceFlight.com


Július 15. szombat:

  • 9:29: Az éjszaka folyamán összesen hét tesztet hajtottak végre a Super Heavy 20 külső Raptorjához kapcsolódó indítás-rásegítő csatlakozóival. A rendszer lényege, hogy a hajtóművek megfelelő indításához a turbószivattyúkat fel kell pörgetni a megfelelő nyomás eléréséhez, ezt a szélső Raptorok esetében külső rendszerrel oldják meg.
    Az egyik ilyen tesztről készült felvétel. A hangerővel óvatosan!


Július 13. csütörtök:

  • Megvolt az új vízelárasztó rendszer nagynyomású tartályainak első próbája! Ez újabb fontos lépés a teljes rendszer beüzemeléséhez, ami már nem várat magára sokat. Az indítóállás alatti munkák is az utolsó fázisba érnek lassan.
  • Belső információk szerint a NASA delegációja hamarosan ismét terepszemlét tesz a Starbase-en, ezt főleg a Booster 9 átszállításához tervezik időzíteni. Utóbbi főleg az indítóállás javítási munkáitól és az elárasztó rendszer befejezésétől függ, de a SpaceX a hónap végéig szeretné a rakétát az indítóállásra helyezni, hogy felkészítsék a statikus hajtóműteszt(ek)re.

Július 12. szerda:

  • Az elmúlt napok eseményei röviden összefoglalva:
    – Már a negyedik szintje épül az új toronyhangárnak, amit egyelőre Mega Bay 2 néven emleget mindenki. Néhány napig szünetelt múlt héten az építése, de azóta már újabb két szegmens került a helyére, és a további kettő is hamarosan követheti.
    – Új tesztalany készült el, ami az S24.2 jelzést kapta. Ezzel fogják tesztelni a Ship megerősített raktérnyílására és az egész raktérre nehezedő külső-belső erőhatásokat. Emellett a törzs tetejét az új fejlesztésű laposabb, kevesebb darabból álló kupola alkotja, amitől szintén komoly előrelépést vár a SpaceX.
    Fotó: Jack Beyer (nasaspaceflight.com)

    – Az indítási területen hamarosan leemelik az S25-öt a „B” szuborbitális tesztpadról, hogy átszállítsák várhatóan a Rocket Gardenbe, ahol az utolsó felkészítő munkákat fogják elvégezni rajta amellett, hogy biztonságos távolságban lesz akkor, amikor a B9-cel statikus hajtóműtesztet fognak végrehajtani.
    – Az indítóállás vízelárasztó rendszerének csővezetékeinek jelentős részét lefektették már a helyére, és a betonozási munkák is folyamatosan zajlanak. Ha ilyen ütemben haladnak, talán 1-1,5 héten belül már sor kerülhet a teljes rendszer első próbájára.

Július 8. szombat:

  • 9:11
    – Elképesztő tempóban épül a vízhűtéses acélpajzs az indítóállás alatt! Az éjjel már a két legnagyobb elemet a három közül lefektették, miközben a földmunkák is zajlanak a csővezeték rendszer telepítéséhez. Ha ilyen ütemben haladnak, pár napon belül kész is lehet a teljes rendszer és következhet is az első teszt.
    – A Booster 10-et átszállították a Massey’s tesztelési területre, hogy megkezdjék vele az ellenőrző kriogenikus nyomásteszteket. Ez az első alkalom, hogy egy Super Heavy hordozórakétát a Massey’s-re szállítottak.


Július 7. péntek:

  • A múlt éjjeli második rövid útlezárás alkalmával átszállították az acélpajzs harmadik kisebb elemét is az indítási területre, így már az összes különböző részegység egy helyen van. Ha jövő héten valóban sor kerül a teljes vízhűtéses rendszer első tesztjére, akkor a következő napokban össze is állítják a pajzs elemeit és a vízcsöveket is bekötik hozzá.
    A három kisebb acélpajzs elem, amihez a csővezetékek csatlakoznak majd

    Így fog kinézni a teljes rendszer az indítóállás alatt, miután elkészülnek az illesztésekkel.

Július 6. csütörtök:

  • 17:10: Máris két kisebb acélpajzs elemet visznek át a háromból, ami a középső nagy elemhez fog csatlakozni.
    Fotó: Nic Ansuini

    Nem csekély méretűek ezek az elemek sem! Forrás: nasaspaceflight.com
  • 9:58: Egyelőre még úgy tűnik, nem helyezik a végleges helyére az acélpajzsot, de a munka legnehezebb része, azaz az indítóállás alá történő begördítés és vízszintbe helyezés már megvan. 
    Az RGV Aerial Photography csatorna szerkesztője, Mauricio tegnap nem sokkal a művelet előtt készített légi felvételeket az előkészületekről:
  • Belső infók szerint jövő héten teljesen elkészülnek a vízcsövek telepítésével, a teljes acélpajzs lefektetésével, bekötésével, és az egész rendszer első tesztjére is sor kerülhet!
  • 0:45: Már emelik a helyére az óriási egy darabból álló középső acélpajzs elemet!
    Forrás: Nasaspaceflight.com

Július 5. szerda:

  • 17:22: Felgyorsultak az események a Starbase-en:
    – alig 48 óra telt el a második nagy betonozási művelet után az indítóállás alatt, máris az OLM alá gördült teszt jelleggel az a ferde tartószerkezet, aminek segítségével az óriási középső acéllemezt a helyére fektetik. Egy nagy teherbírású mobil daru is már az OLM mellé parkolt, amivel valószínű a lemezt fogják felülről megemelni és a helyére illeszteni.
    – eközben a High Bay-ben az S28 visszakapja a pár hete kiszerelt raktérajtaját, amivel egyelőre nem tudni, milyen módosításokat végeztek (ha végeztek), de ez egy jó jel, hogy nem jut arra a sorsra a prototípus, mint korábbi társai, és elsőként indulhat hasznos teherrel az űr felé.

Július 4. kedd:

  • Az elmúlt nap eseményei röviden összefoglalva:
    – Újabb metántartály érkezett az indítási területre, ami a meglévő öt vízszintes tartály mellé került. 
    – Tegnap 15 óra alatt végeztek az indítóállás alatti terület teljes lebotonozásának második ütemével, melynek során 152 betonkeverő közel 5400 tonna betont szállított (összehasonlításképp, egy teljesen megtankolt Starship 5000 tonna körül van). 
    – A gyártási területen az új toronyhangár építése is komoly ütemben zajlik, már a harmadik szint elemei is a helyükre kerültek.

Július 1. szombat:

  • 10:21: Éjjel átszállították a vízhűtéses acélpajzs legnagyobb középső részét az indítási területre. Az óriási lemezt eddig egy hangárban építették, aminek szabályosan le kellett bontani az egyik oldalát, hogy az acélpajzs kiférjen az épületből. Egy másik speciális állvány segítségével fogják majd az indítóállás alá lefektetni, amit szintén már átvittek az indítási területre.
Az óriási, kb 40. cm vastag acélpajzs elem még az átszállítás előtt a hangárban. Fotó: RGV Aerial Photography
Dark mode powered by Night Eye