Starship hírfolyam – Starbase és Kennedy Űrközpont (2024 januártól)

Kapcsolódó

Már tesztelik a Starship holdi verziójának dokkolórendszerét

A rendszer a Dragon 2 űrhajó aktív dokkolómechanizmusán alapul,...

A nap képe #1395 – A várakozó Buran

A várakozó Buran és az Antonov An-225 „Mrija” repülőgép.

Rocket Lab tervek: 2024-es Neutron indítás, saját műhold-konstelláció

A Rocket Lab új fejleményeket osztott meg egy február...

Szedjük fel a marsi mintatárolókat!

A Mars Sample Return kampánnyal kapcsolatban vegyesek voltak az...

A nap képe #1394 – Szojusz MSz-25 személyzet

A Szojuz MSz-25 személyzete a Csillagvárosban: Tracy Dyson, Oleg...

A tavalyi év már két tesztrepülést hozott a Starshippel, vajon mit tartogat számunkra 2024? Hogy ne maradjatok le semmiről, új hírfolyamban folytatjuk a a Starbase és a Kennedy Űrközpont eseményeinekk összefoglalását!

Korábbi hírfolyamok:

Fotó: SpaceX

Infografika az Artemis-3 küldetés lebonyolításáról: Tony Bela, fordítás: Tamási Dávid és Séra Gábor (spacejunkie.hu)

Hírfolyam

2024 Március

Március 2. szombat:

  • Felemelték a Ship 29-et a tesztpadra, és felkészítik a közelgő hajtóműteszt(ek)re. Lehetséges, hogy erre még a Flight #3-ra készülő full stack utolsó főpróbája előtt sor kerül, ahogy a lenti bejegyzésben írtuk, hétfő éjféltől indul az első tesztelési lehetőség.


Március 1. péntek:

  • 17:18:
    – Ezekben a percekben emelik a Ship 28-at!
    – Három új útlezárási időpontról is kiadtak tájékoztatást: magyar idő szerint márc. 4. éjfél-10 óra, majd 15-03 óra, és márc. 5. 15-03 óra között.
  • 11:16: Információk szerint ma emelik fel a Ship 28-at a Booster 10-re, egy másik forrás pedig megerősítette, hogy a Flight #3-at továbbra is március 2. hetében tervezik végrehajtani!
  • 8:31: Tegnap leszerelték a Ship 28-ról a szuborbitális tesztpad mellett az emelőszerkezetet, majd átvitték az emelőkarokhoz. Ott már elő is készítették a Booster 10-re való felemelésre. Múlt éjjel pedig a felszabadult helyre át is szállították a Ship 29-et, amivel a soron következő hajtóműteszteket végrehajtják majd. Elképzelhető, hogy ez lesz az utolsó prototípus, amit itt tesztelnek, ugyanis a háttérben a Massey’s tesztterületen már épül az új tesztállvány a lángterelő árokkal, és amint ez elkészül, a Shipek statikus hajtóműtesztjeit már ott fogják végrehajtani, hiszen az indítási terület jelenleg még szuborbitális tesztelési részén elkezdődik a Flight 3 után az új indítóállás építése is (erről február 24-i bejegyzésünkben láthattok infókat).
Fotó: Sean Doherty (nasaspaceflight.com)

2024 Február

Február 28. szerda:

  • 21:28: Michael Sheetz újságíró érdekes információt közölt az HLS Lunar Starship fejlesztésével kapcsolatban:
    – A SpaceX az utóbbi időben több mint 30 különböző területen ért el fontos mérföldkövet, többek között kommunikáció, irányítás és navigáció, meghajtás, létfenntartó rendszer és űrbéli sugárzásvédelem területen
    – Egy fotót is közzétettek a Starship dokkológyűrűjéről, amivel akár az Orion űrhajóhoz, akár a Lunar Gateway űrállomáshoz tud majd csatlakozni. Az adapterrel nemrégiben hajtottak végre kvalifikációs tesztet.
Fotó: SpaceX
  • 19:35: Csak emlegetni kellett a Shipet, már le is emelték a tesztpadról! Az biztos, hogy a SpaceX nem vesztegeti az időt, és tényleg szeretnének minél előbb felkészülni a Flight #3-ra a második repülés körülményeinek lezárását követően.
  • 19:06: Újra a levegőben a Booster 10! Persze ismét az emelőkaroknak köszönhetően, ami azt jelenti, hogy már emelik az indítóállásra. A Ship 28 egyelőre még a tesztpadon várakozik, de hamarosan lekerülhet róla, mivel már rácsatlakoztatták az emelőszerkezetet is.

  • 12:56: Alig egy óra alatt átszállították a Booster 10-et az indítási területre a 12-15 óra között bejelentett útlezárási időszak során. Reméljük, innentől felgyorsulnak az események, és hamarosan ismét már a teljes Starshipet láthatjuk az indítóálláson, hogy egy utolsó, teljes tankolási és felkészülési főpróbát végrehajtsanak vele.
Fotó: John Cargile (What About It)


Február 27. kedd:

  • 10:32 Tegnap végül egy turboszivattyú tesztre került sor a Shippel, látszólag teljesen simán ment minden.
  • Ami viszont jóval fontosabb hír, hogy a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) hivatalos bejelentése szerint a maguk részéről végeztek a SpaceX által benyújtott dokumentumok, adatok és felvételek alapján a Flight #2 körülményeinek kivizsgálásával. Ez egy szükséges és fontos lépés volt afelé, hogy hamarosan kiadásra kerülhessen a módosított repülési engedély is a Flight #3-hoz. A vizsgálat alapján a SpaceX egy 17 pontból álló módosítási listát állított össze a hatósággal, amik alapján a korrekciókat, fejlesztéseket eszközölniük kell a harmadik és a későbbi repülés prototípusain is. Persze ez nem azt jelenti, hogy a cég ennek most fog nekiállni, hiszen az elmúlt hónapok is már arról szóltak, hogy a tapasztalatokat felhasználva készítsék fel a Ship 28-at és a Booster 10-et a soron következő indításra.
Az FAA közleménye


Február 26. hétfő:

  • 17:01: Tesztelésre készül a SpaceX, az utat már le is zárták hozzá. Úgy tűnik, valamilyen hajtóműtesztre kerül sor, de azt nem tudjuk egyelőre, pontosan mit terveznek a Ship 28-cal. Teljes statikus hajtóműteszt valószínű nem lesz, mert nem kaptak erre vonatkozó felhívást a helyiek.

Február 25. vasárnap:

  • Jövő héten ismét lehetősége lesz a SpaceX-nek tesztelni a Ship 28-at, amit tegnap végre elengedett az őt tartó daru is. Magyar idő szerint hétfőtől szerdáig 15-03 óra között lehetnek útlezárási idősávok.
  • Továbbra is március 2. hetét becsüli több forrás is a Flight #3-ra való felkészülésre és a hatósági engedélyek kiadására. Ez elég szoros határidő, tekintve a továbbra is még szép mennyiségű munkának, ami a SpaceX előtt áll.

Február 24. szombat: 

  • 12:24: A SpaceX még múlt héten nyújtott be a hatóságoknak egy kérelmet az indítási terület további bővítéséhez, de erről csak most tegnap került ki nyilvános információ. A dokumentum alapján egy közel 650 m²-es részt szeretnének lecsapolni a mocsaras természetvédelmi területből a jelenlegi szuborbitális tesztterület mellett (lásd az alábbi ábrán) „egy második orbitális indítóállás létesítéséhez”. Nagyon úgy tűnik, ezzel eldőlt a több hónapja tartó dilemma, hogy vajon hol fog feléülni az OLM-2.
A beadott kérvényben szereplő ~650 m²-es földterület.

 

A nasaspaceflight.com render képe a második indítóállással.

Február 22. csütörtök:

  • 14:11: A legfrissebb belső infók szerint március második hetére állhatnak készen a fokozatok a repülésre, de ez még mindig csak a hardver szempont, emellett még ott vannak a hatósági engedélyek kiadásai, és egyéb rendszerek felkészítése is. Ha valóban így lesz, az azt jelenti, hogy inkább már csak március vége felé kerülhet sor a Flight 3-ra, utána viszont felpöröghetnek jobban az események.
  • Ma vagy holnap tervezik a Ship 28 tesztjének végrehajtását. Várhatóan turbószivattyú teszt lesz csak, mivel külön értesítést nem kaptak a lakosok a teljes hajtóműteszt végrehajtásáról.


Február 20. kedd: 

Starbase

  • 20:23: Most viszik vissza a Booster 10-et a gyártási területre, hogy milyen okból, azt nem tudni.


Kennedy Űrközpont

  • 14:27: A napokban röppent fel az a hír, hogy immár az Amerikai Űrhaderő is vizsgálja annak lehetőségét, hogy a jelenleg még a ULA által működtetett SLC-37 indítókomplexumot a Delta-IV Heavy márciusi repülését követően átvegye a SpaceX és a Starship kiszolgálásához átalakítsa. Bővebben erről ebben a cikkben olvashattok.


Starbase

  • 11:29: Az éjszaka folyamán a Booster 10-et is leemelték az indítóállásról, úgy tűnik tehát, hogy nagyobb karbantartási/javítási munkára lesz szükség a kiszolgáló rendszert illetően is. 
  • Ami a Ship 28-at illeti, már a szuborbitális tesztpadon várakozik, és belső információ szerint legalább egy turbószivattyú tesztet fognak végrehajtani vele. Ez indokolt is, hiszen a közzétett fotók tanúsága szerint a vákuumra optimalizált Raptorok közül az egyik vadonatúj.
A jobb oldali, nagyobb fúvókával ellátott hajtóműnél egyértelműen látszik, hogy még nem indították be egyszer sem. Fotó: John Cargile (What About It)


Február 19. hétfő:

  • 16:41: Ezekben a percekben ér a kikötőbe az az uszály, mely múlt kedden indult el négy toronyszegmenssel Floridából. Ez a tervezetthez képest még egy nappal hamarabb is történik.
Fotó: Bocachicagal (nasaspaceflight.com)
  • Megkezdődött a Booster 14 összeszerelése is a Mega Bay 1-ben az alsó oxigéntartály szekció két egységének egymásra illesztésével.
Fotó: Kevin Randolph
  • A Ship 28 emelése is közeleg a szuborbitális tesztpadra, az óriásdarura már rákötötték az új emelőszerkezetet, ami az orrkúpról leszerelt korábbi emelőkampók nélkül, a törzsbe illeszkedve „ragadja meg” a második fokozatot.
Fotó: Starship Gazer
  • 8:38: Tegnap este le is emelték a Shipet. A tervezett külön tesztjére akár már holnap sor kerülhet, mert a tegnap említett három órás időablakon kívül már egy szokásosan fél napos (magyar idő szerint 15-03 óra közötti) útlezárást is kitűztek.
Fotó: John Cargile (What About It)

Február 18. vasárnap:

  • 9:34: Várhatóan a Ship 28-at újabb teszt(ek)nek vetik alá a szuborbitális tesztpadon, miután leemelték a Booster 10-ről. Mivel korábban legalább egy Raptort cseréltek a két kiszerelt közül, ez indokolt is, de a tegnap említett hibák miatt is külön érdemes átnézni a második fokozat rendszereit. 
  • Február 20-án magyar idő szerint reggel 7-10 között egy rövidebb útlezárási periódusról adtak ki hírt.

Február 17. szombat:

  • 19:32: Már reggel egy olyan belső információról lehetett olvasni, hogy valószínűleg leemelik a Ship 28-at, és a teljes tankolási tesztet határozatlan ideig elhalasztják. Nemrég további hírek érkeztek: úgy tűnik, a Shippel több műszaki probléma is adódott, amiket ki kell javítani, itt viszont több különböző forrás eltérő véleményen van, egyikük szerint még a High Bay-be is vissza fogják szállítani, másik szerint erre nem lesz szükség. Ezen kívül a földi kiszolgáló rendszerben is kisebb hibát észleltek. Mindezek ellenére mindenki lehetségesnek gondolja még továbbra is a március közepi harmadik tesztrepülést.

Február 16. péntek:

  • 18:49: Kb. 20 perce megállt az üzemanyagtartályok töltése, és néhány autó már fel is sorakozott a lehető legközelebbi biztonsági pontnál. Nem tudni, hogy műszaki probléma lépett-e fel, vagy eleve ennyit tervezett mára a SpaceX, de az biztos, hogy amig zajlott a tankolás, nagyon látványos folyamatnak lehettünk szemtanúi!
  • 18:02: Szépen beindult a „füstgép”! Soha korábban nem látott páraképződés látszik a Starship körül, hiszen ez az első alkalom, hogy a továbbfejlesztett és kibővített átfejtőrendszerrel tankolják a teljes rakétát.
Forrás: nasaspaceflight.com
  • 17:10: Már zajlik a tartálypark és az átfejtőrendszer felkészítése, reméljük, ma már minden simán fog menni és a tervezett szintig fogják tankolni a teljes Starshipet!
  • 15:08: Úgy tűnik, mégis újabb tesztre kerülhet ma sor, ugyanis az útzárat aktiválták, illetve az indítási területet már el is hagyják ezekben a percekben a dolgozók. Egyes információk szerint ma akár teljes tankolási teszt is lehet.

Február 15. csütörtök:

  • 17:56: A mai útzárat törölték, a legközelebbi pedig csak jövő kedden lesz, de ez még bármikor változhat. Az biztos, hogy ma nem fog újabb tesztre sor kerülni.
  • 9:38: Tegnap megszakították végül a tankolást röviddel azután, hogy megkezdődött a tartályok töltése. Ennek okát nem ismerjük, de ma újabb alkalom adódik a próbára, meglátjuk, hogy részleges vagy teljes tankolási tesztet tervez a SpaceX. Az viszont biztos, hogy a tegnapi kísérlet után a vízelárasztási rendszerrel egy tesztet végrehajtottak.
Az „inverz zuhany” működés közben. Fotó: bocachicagal (nasaspaceflight.com)


Február 14. szerda:

  • 21:40: Nem a legintenzívebb napként fog bevonulni a mai a Starbase történetébe, de végre úgy tűnik, hamarosan megkezdődhet az üzemanyag átfejtése. Korábban egy alkalommal néhány szerelőnek vissza kellett térnie az indítóálláshoz, egész pontosan a Ship tankolórendszerénél ellenőriztek valamit. Azóta a tartálypark újbóli felkészítése zajlott, most pedig már az előhűtési fázisnál tartanak. Meglátjuk, meddig jutnak ma, de ha végül nem kerül sor tényleges tesztre, holnap is rendelkezésre áll újabb lezárási időpont 15-03 óra között.
  • 15:37: Úgy tűnik, ma sor kerülhet a Booster 10-Ship 28 páros első közös tesztjére, ami várhatóan egy részleges tankolási próba lesz. Az utat nemrég már lezárták, a tartálypark üzembe helyezése is lassan elindul. Ha felpörögnek az események, mi is élőben közvetítjük majd a Flight #3 első földi főpróbáját!

Február 13. kedd:

  • 14:51: Már emelik a Shipet, sőt, hamarosan be is fejeződik a művelet, csak néhány cm választja el egymástól a két fokozatot. Reméljük, ezúttal már megfelelően fognak egymáshoz illeszkedni, és a gyűrű is kibírja a terhelést. 
  • 11:21: Tegnap váratlanul le kellett emelni a Ship 28-at a Booster 10-ről. Mint utólag kiderült, a rakéta bordázott hot staging gyűrűje deformálódott a vasárnapi összeillesztés során, ezért a szerelőknek az indítóálláson kellett kijavítani a hibát. Szerencsére ez nem bizonyult nagy problémának, mert múlt éjjelre végeztek is a javításokkal, és elő is készültek a Ship 28 ismételt felemelésére, de ez utóbbira végül valamiért mostaniáig nem került sor. Útlezárási lehetőség ma is rendelkezésre áll, és lehetséges, hogy a nappali fényre vár a SpaceX, hogy biztosabban tudják végrehajtani a műveletet.

Február 11. vasárnap: 

  • 9:36: Néhány órája egymáshoz illesztették a két fokozatot, így a novemberi második indítás után ismét egy full stack, azaz teljes Starship rendszer áll az indítóplatformon. A tervek szerint az előző prototípushoz hasonlóan ezzel is először egy részleges, majd egy teljes tankolási szimulációt (Wet Dress Rehearsal, WDR) fognak végrehajtani a jövő hét folyamán. 
A Ship 28 ráemelése a Booster 10-re. Fotó: Starship Gazer

Február 10. szombat:

  • 8:41: Ahogy a tegnapi belső forrás alapján számítani lehetett rá, valóban a Ship 28 is követi párját, a Booster 10-et az indítási területre. Épp ezekben a percekben zajlik az átgördítés.


Február 9. péntek:

  • 20:15: A hétvégén a Ship 28 is átkerülhet az indítási területre. Több külön hajtóműtesztet nem terveznek vele, viszont jövő héten már jöhet a két tankolási teszt ugyanúgy, ahogy az S25/B9 párosnál (egy részleges, egy teljes főpróba).
    További útzárakat is bejelentettek: magyar idő szerint feb. 7:00-10:00, és 15:00-17:00 között. Valamelyik alkalomkor vihetik át a Shipet.
  • 9:48: Kisebb meglepetésre végül mégis a Booster 10-et szállították át tegnap az indítóálláshoz, sőt, már fel is emelték a platformra az elmúlt órákban! Várhatóan a Ship 28 is hamarosan követi, hogy az utolsó tankolási és visszaszámlálási főpróbát vagy próbákat végrehajtsák velük.
Fotó: John Cargile (What About It)

Február 8. csütörtök:

  • 20:21: Elindult Port Canaveral-ből az az uszály, ami négy toronyszegmenst visz magával a Starbase-re. Nagyjából 7-10 napon belül érhet Brownsville kikötőjébe.
Forrás: LabPadre
  • 16:28: Két új útlezárási időpontról adtak ki felhívást: magyar idő szerint ma este 22-01, illetve holnap reggel 7-10 óra között lesz lehetősége a SpaceX-nek valamilyen átszállítási tevékenységet végrehajtani. Az szinte biztos, hogy a Booster 10 egyelőre még a Mega Bay 1-ben marad, hiszen az indítóálláson még mindig elég komoly munka folyik, így valamelyik Ship lehet majd a „főszereplő”.

Február 7. szerda:

  • 20:52: Ismét belső információt olvashattunk ma: az FAA és a SpaceX továbbra is még dolgozik az IFT-2 felülvizsgálatán, emiatt egyre kevésbé valószínű, hogy a harmadik repülésre még februárban sor kerülhet. A jelenlegi becslés szerint március eleje-közepe lehet a Flight #3 ideje, de ez még számos tényezőtől függ, hiszen a két prototípus sincs még teljesen kész. Azonban a SpaceX nem tétlenül várja a vizsgálat lezárását, és közben olyan fejlesztéseket, kiegészítéseket végeznek az indítóálláson és a földi berendezésekben, hogy a Flight #3 után felpöröghetnek az események, és akár a Flight #8-ig is eljuthatnak év végéig (ez hat tesztrepülést jelentene)!
  • 20:34: Megérkezett az új orbitális tartálypark kilencedik, utolsó tartálya. Ha az összes újonnan érkezett egységet rákötik a rendszerre, valószínű a megmaradt függőleges tartályokat is elbontják majd.
Fotó: Felix Schlang (What About It)

Február 6. kedd:

  • Belső információ: a NASA-t tegnap úgy tájékoztatta a SpaceX, hogy apróbb javítások, módosítások miatt március elejére időzítik a Flight 3-at.
  • Egyelőre még mindig semmi hír arról, mikor kerülhet át az indítóállásra a két főszereplő, ugyanis mind a Ship 28, mind a Booster 10 felkészítése is még mindig zajlik a hangárakban. De a fenti infó ismeretében egyelőre még nem is annyira sürgős a fokozatok átvitele.

Február 3. szombat:

Starbase

  • 9:37: Újabb remek fotókkal kápráztatott el minket a SpaceX, amiken a Mega Bay 1 hangárban épülő és/vagy felkészítés alatt lévő három teljes és egy majdnem teljesen elkészült Super Heavy első fokozat látható! Sorozatszám szerint a Booster 10, 11, 12 és 13 várhatóan a Flight #3, 4, 5 és 6 hordozórakétái lesznek, melyek közül akár az összes repülésére sor kerülhet idén. 

  • A következő repülés két főszereplője, a Ship 28 és a Booster 10 a korábbi tervekkel ellentétben egyelőre még nem kerültek átszállításra az indítóálláshoz, mivel az OLM-en is még eléggé nagy munka folyik, hogy minden rendszert felkészítsenek. A Ship 28-ból pedig a szerdai alkalom után egy újabb Raptort (ezúttal egy RVac, tehát vákuumra optimalizált) szereltek ki tegnap, de azt nem tudni, hogy csak ellenőrzés vagy csere miatt történt ez.

Kennedy Űrközpont

  • Az elmúlt napokban először egy, aztán kettő, majd tegnap végül négy újabb toronyszegmens átgördítése történt meg a Roberts Road-nál felépített gyártási területről a kikötőhöz. Szám szerint az 1-es, 2-es, 3-as és 6-os szegmensek hamarosan uszályra kerülnek, hogy aztán megkezdjék útjukat a Starbase-re. Ami a többi részegységet illeti a 2. szerviztorony elemei közül: a 7-es szegmenst már korábban egy darabban szállították át, a 8 és 9 darabjai szintén átkerültek Texasba, és egyikük összeszerelése már meg is kezdődött, a 4-es és 5-ös szegmensek maradtak tehát egyedül a Roberts Road-i telepen.
Fotó: Max Evans

2024 Január

Január 31. szerda:

  • 19:33: Eléggé váratlanul került ma sor a Flight #3-ra készülő Ship 28 egyik Raptorjának cseréjére. Így viszont választ kaphattunk arra, miért emelték a szerelőállványra néhány napja a prototípust, miközben látszólag befejeződött vele minden előkészület, hogy átszállíthassák az indítóálláshoz. Vajon ez a csere újabb hajtóműtesztet fog eredményezni még a tesztrepülés előtt?
Kép
Fotó: StarshipGazer


Január 28. vasárnap:

  • 9:49: Az elmúlt napok nem a legizgalmasabb és leglátványosabb időszakként fognak bevonulni a Starbase történetébe. Bár ezúttal sem tudunk még érdemleges hírekről, eseményekről beszámolni, egy rövid áttekintést azért írunk az elmúlt másfél hétről:
    – A Ship 28 és Booster 10 felkészítése a végéhez közeledik, előbbi hővédő borításának utolsó darabjait is a felhelyezték, utóbbi pedig tegnap „koronáztatott meg”, hiszen megkapta a hot staging gyűrű részegységet, ami a fokozatszétválásnál fog fontos szerepet játszani a 2. fokozat hajtóműsugarának kivezetésével a törzsön kívülre.
    A hot staging gyűrű emelése a Booster 10 tetejére. Fotó: John Cargile (What About It)

    – Az indítóállás, a szerviztorony és a közvetlen környezetük megerősítési munkája is zajlik még. Az OLM lábai megkapták a friss festést, ez általában jó jel szokott lenni, hogy hamarosan véget ér itt is a karbantartási munka. 
    – A tervek szerint jövő héten kerülhet sor a két főszereplő átszállítására az indítóálláshoz, ezután következhet az összeillesztéshez (stacking) való felkészülés, maga a stacking, majd a február 5-i héten az utolsó tankolási főpróba. 
    – Belső információk szerint továbbra is tartható a február közepére tervezett 3. tesztrepülés, de a következő 1,5-2 héten sok múlik.
    – Miközben az említett újabb tesztre készülnek, már megkezdődött a második szerviztorony újabb szegmensének építése. Mint ismert, egy szegmenst már összeszerelt állapotban szállítottak át a Kennedy Űrközpontból, de néhány részegység darabjai külön érkeztek a Starbase-re, ahol majd összeszerelik őket. Azt persze továbbra sem tudjuk, hol épülhet fel majd a második indítóállás, de erre a Flight #3 után elég hamar választ fogunk kapni a földterületek előkészítése végett.

Január 19. péntek:

  • 10:49: A Booster 12-t is visszaszállították a Massey’s tesztterületről egyelőre a Rocket Gardenbe, de minden bizonnyal később a Mega Bay 1-ben fogja elfoglalni a helyét, hogy megkapja a Raptor hajtóműveket.

Január 18. csütörtök:

  • 10:18: Jelenleg is zajlik még a több órája elkezdett földi teszt az új tankolóberendezésekkel, és az egyik függőleges tartállyal, amit strukturálisan is megerősítettek a napokban.
  • Még kedden megérkezett a 7. és 8. „hotdog” vízszintes tartály az új orbitális tartályparkhoz, így már csak az utolsó egység hiányzik a kilencből.

Január 15. hétfő:

  • 9:16: Egyre több forrás szerint van tervben az IFT-3 február 12-14. közötti végrehajtása. Ez bőven változhat még, de jó jel, hogy kezdik leszűkíteni a célidőszakot, viszont az utolsó tesztek és persze az FAA engedélyének kiadása lesz a perdöntő.

Január 13. szombat:

  • 11:19: Belső információ: a 3. tesztrepülés után kezdik építeni a 2. indítóállást, melynek helyéről a forrás nem tett említést, de elég hamar ki fog derülni, hol kezdik az építkezést. 

Elon Musk tegnap újabb prezentációt tartott többek között a Starshipről és a Starbase-ről is. Szóba került az IFT-2, a Flight #3 és természetesen a jövőbeli tervek is. Ezeket foglaljuk most össze pontokban:
– a fent említett két indítóállás működtetésének mintája: amíg az egyiken dolgoznak, a másikon fel tudnak készülni egy indításra és végre is hajtják azt
– a tervezett fejlesztésekkel a fokozatok esetében teljesen újrahasználható konfigurációban is 200 tonnánál több hasznos teher Föld körüli pályára állítása a cél
– új raktérnyílást is kifejlesztettek (ezt már a legújabb animáció is mutatta, lásd lejjebb), de az egyelőre nem ismert, hogy melyik verziójú Starshipek fogják ezt kapni
– az első Starlink műholdakat év végén tervezik felbocsátani a Starshippel
– szintén talán még ebben az évben kezdődhetnek az orbitális újratankolási folyamat tesztjei, de jövőre szintén biztosan 
– a Starship v2-t is még tovább fejlesztik (erre nem tért ki Elon részletekbe menően)
– a v3-at, tehát már a 3. generációs Shipeket is tervezik, ezek meghosszabbított törzsűek lesznek, melynek köszönhetően a full stack (tehát a Boosterrel együtt) eléri a 140-150 méteres magasságot!
– a Flight #2 esetében a tervezett oxigén kibocsátás közben tűz keletkezett, ez vezetett a Ship 25 felrobbantásához (hasznos teherrel ez nem történt volna meg, mert nem kellett volna kibocsátani oxigént)
– a Flight #3 során tervben van a Ship 28 Raptorjainak repülés közbeni ismételt beindításaa orrkúp kiegészítő tartályainak bevonásával, a „PEZ-adagoló”, tehát a Starlink műhold kivetőrendszer bemutatója és a Shipen belüli üzemanyag-átfejtés a fő tartályból a kiegészítő tartályba

Az új raktérajtóról és a műhold kivető rendszerről készült animáció. Forrás: SpaceX
  • Egy másik videó a Raptor v2.5 elektormos tolóerővektor-szabályzó rendszeréről:

Január 12. péntek:

  • 9:02: Eljött a vég az utolsó „hagymasátornak” becézett hangár számára is, ahol a Starshipek orrkúpjait szerelték korábban: elkezdődött a bontása, így a Starbase korai időszakának utolsó tagja is eltűnik hamarosan, hogy helyet adjon a Starfactory utolsó bővítési szakaszának.
Ahogy az előző két hangárt, úgy ezt is elég gyors ütemben bontják, holnapra valószínű teljesen el is tűnik. Forrás: LabPadre Starbase live


Január 11. csütörtök:

  • 15:19: Ismét „keringőznek” a Shipekkel a High Bay előtt: eddig a Ship 30, 31, és 32 tartózkodott ebben a hangárban, de utóbbit ezekben a percekben viszik át a Rocket Gardenbe, a 30-at és 31-et pedig vissza a High Bay-be. Nem sokkal ezt megelőzően pedig a Ship 28-at vitték vissza a Rocket Gardenből szintén a High Bay-be. Aki érthető módon elvesztette a fonalat, hogy melyik prototípus hol van jelenleg, annak segítségül egy kis lista:
    – S26: Rocket Garden, Raptor szerelő állvány
    – S28: High Bay
    – S29: Mega Bay 2, Raptor szerelő állvány
    – S30: High Bay
    – S31: High Bay
    – S32: Rocket Garden, tároló állvány
Balra a Ship 32, középen a 30, mellette jobbra pedig a 31. Forrás: Nasaspaceflight Starbase Live


Január 10. szerda:

  • 11:04: Visszaszállították a Ship 30-at a Massey’s tesztterületről a gyártási területre, tehát valószínűleg véget ért számára a tesztelések első köre, és akár már a Raptorok beszerelése következhet.
  • 9:58: A tegnapi NASA sajtótájékoztatón a Starship is szóba került, Jessica Jensen, a SpaceX egyik alelnöke az alábbiakat mondta el a jelenlegi helyzettel kapcsolatban:
    – A SpaceX-et felkérték a teherszállító Starship holdi leszállóegység kifejlesztésére is a személyzetszállító verzió mellett.
    – A HLS-nek nagyjából 10 tanker indításra lesz szüksége (lásd a fenti infografikát, mely a korábbi tervek alapján 5 tankerrel számolt, ez növekedett 10-re).
    – 2025-re tervezik a Starship HLS első személyzet nélküli holdraszállását.
    – A 3. tesztrepülés rakétafokozatainak készenléte január végére várható, maga az indítás februárban lehetséges.
  • Miután a 2. víztartály külső borítását is leemelték és szétvágták, következhetett magának a belső acéltartálynak is a leemelése, aminek feldarabolása szintén megkezdődött múlt éjjel. Mivel a többi tartály jelenleg még használat alatt van, kíváncsian várjuk, mi lesz a következő lépés a teljes tartálypark elbontásában.


Január 7. vasárnap:

  • Egy belső forrás értesülése alapján a SpaceX az FAA vizsgálatának függvényében február 9-én szeretné végrehajtani a Booster 10 + Ship 28 full stack indítás előtti teljes főpróbáját (Wet Dress Rehearsal, WDR), majd az azt követő héten már következhetne maga az indítás is. Persze még számos folyamat módosíthatja ezt a tervet, de az önmagában már pozitívum, hogy a főpróba legkorábbi időpontját már kijelölték.

Január 6. szombat:

  • Megkezdődött az orbitális tartálypark függőleges tartályainak elbontása. Azt már korábban tudhattuk, hogy mindenképp sor kerül erre, hiszen az új kialakítás nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Az első „áldozat” a víztartálynak használt egység lett, ami az egyik legkomolyabb sérülést szenvedte el az első tesztindítás pusztitásának alkalmával.
    Fotó: Kevin Randolph


Január 5. péntek:

  • 8:38: Tegnap visszaszállították a Ship 28-at is a gyártási területre, hogy az utolsó munkafolyamatokat is végrehajtsák rajta a tesztrepülésre való felkészítés során. 
  • Belső információ szerint a SpaceX és a NASA elég biztos benne, hogy februárban sor kerülhet az IFT-3-ra a jármű készültségi állapota és az FAA vizsgálatainak haladása alapján.

Január 4. csütörtök:

  • Múlt éjjel lezajlott a Ship 30 első kriogenikus nyomástesztje a Massey’s tesztterületen.
  • Leemelték a Ship 28-at a teszpadról a szuborbitális indítási-tesztelési területen, és várhatóan ma visszaszállítják a gyártási területre.

Január 2. kedd:

  • 19:10: Ezekben a percekben szállítják vissza a Booster 10-et a gyártási területre, valószínűleg a Mega Bay-be az utolsó felkészítési munkálatokhoz.
Forrás: LabPadre


Január 1. hétfő:

  • Az elmúlt pár hét igencsak mozgalmas volt az ünnepek ellenére a Starbase-en, ezért röviden összefoglaljuk, hogy állnak a prototípusok, illetve a soron következő tesztrepülések párosai a tesztelési folyamatban:

    – Booster 10 / Ship 28: az IFT-3 (Integrated Flight Test #3) főszereplői. Előbbi egy, utóbbi két hajtóműteszten esett át. A Booster 10 ráaádásul az első olyan prototípus lett, amivel sikerült 33 Raptoros hajtóműtesztet végrehajtani, ez korábban egyik Super Heavy rakétával sem jött össze. A Ship 28-cal előbb egy hat Raptoros, majd egy egy Raptoros, visszatérést szimuláló tesztre került sor. Jelenleg mindkét fokozat a visszaszállításra vár a gyártási területre, hogy a végső felkészítési munkákat elvégezzék rajtuk, mielőtt ismét az indítóálláshoz viszik őket, hogy teljes tankolási teszteket végezzenek el rajtuk a tesztrepülésre való felkészülési folyamatban.
    – Booster 11 / Ship 29 (várhatóan a Flight #4 tesztalanyai): Mindkét fokozat túl van a kriogenikus nyomás- és tolóerőszimulátoros teszteken, jelenleg a hajtóműveik beszerelése és a további tesztrekre való felkészítésük zajlik.
    – Booster 12 / Ship 30 (várhatóan a Flight #5 tesztalanyai): múlt héten vitték át mindkét prototípust a tesztelési területre, ahol az első nyomásteszteket hajtják majd végre rajtuk.
    – Booster 13: jelenleg még a Mega Bay-ben zajlik a szerelése, de a teljes törzs már elkészült.
    – Ship 31: a Rocket Gardenben várakozik, jelenleg semmilyen munka nem zajlik rajta.
    – Ship 32: az utolsó tagja a jelenlegi generációnak, ezt követően már a meghosszabbított törzsű, és további változtatásokat, fejlesztéseket magukba foglaló Shipek gyártása keződik meg. A High Bay-ben zajlanak a törzs összeszerelése utáni munkálatok.

  • Ami az egyéb fejlesztéseket illeti, a Starfactory építésének újabb fázisa már javában zajlik, a 2. szerviztorony első szegmense már megérkezett a Kennedy Űrközpontból, és az indítási területen az új tartálypark 9 tartályából már 6 megérkezett és helyére is került.
A Rocket Garden állapota az év elején. Fotó: John Cargile (What About It)

 

A Production site (gyártási terület) állapota az év elején. Fotó: John Cargile (What About It)

 

A Launch Site (indítási terület) állapota az év elején. Fotó: John Cargile (What About It)
Dark mode powered by Night Eye