Starship hírfolyam – Starbase és Kennedy Űrközpont (2024 januártól)

Kapcsolódó

A Starlink-hálózat tizedik rétege után gyorsan bővült a kilencedik is

Mondhatni hamar sor került az újabb Starlink küldetésre, ugyanis...

A nap képe #1509 – Légzsilip teszt

A Langley Kutatóközpont tudósai egy légzsilip modelljén tesztelik, hogy...

Egy rakétacsere után került sor a hét utolsó Starlink indítására

A Starlink 10-2 küldetés másfél hét csúszás után indulhatott...

Kína első alkalommal hajtott végre 12 km-es függőleges fel- és leszállást egy rakétafokozattal

Ez újabb jelentős lépés az újrahasználható rakétakoncepció fejlesztésében! Meglepetésszerűen végzett...

Földünk az űrből: Ádám hídja

A Sentinel-2 felvételén szemügyre vehetjük Dél-India egyik csúcsát Srí...

A tavalyi év már két tesztrepülést hozott a Starshippel, vajon mit tartogat számunkra 2024? Hogy ne maradjatok le semmiről, új hírfolyamban folytatjuk a a Starbase és a Kennedy Űrközpont eseményeinek összefoglalását!

Korábbi hírfolyamok:

Fotó: SpaceX

Infografika az Artemis-3 küldetés lebonyolításáról: Tony Bela, fordítás: Tamási Dávid és Séra Gábor (spacejunkie.hu)

Hírfolyam

2024 Június

Június 24. hétfő:

  • Legkorábban holnap 15 órától kerülhet sor bármilyen tesztre a B14.1 tesztalannyal, amit a hétvégén emeltek az indítóállásra. Várhatóan a chopstick mozgását, illetve az elkapás okozta erőhatásokat fogják vizsgálni. További tesztidőpontok: jún. 26. és 27. 15-03 óra

Június 23. vasárnap:

  • A jelenlegi tervek szerint legkorábban 6 hét múlva jöhet a Flight 5, de még elég képlékeny minden.

Június 21. péntek:

  • Az elmúlt napok csendesebben zajlottak a Starbase-en, nagyon érdemleges esemény nem is történt, illetve közel 3 napig egy trópusi vihar is lassította a munkát. Röviden összefoglaljuk a kisebb történéseket:
    – Folytatódott az új szerviztorony alapszintjének építése.
    – Komoly tempóban haladtak a Ship 30 hőpajzsának fejlesztésével.
    – Átszállították a B14.1 teszttartályt a Massey’s komplexumból az emelőkarokhoz. Lehetséges, hogy az elkapás erőhatásait fogják szimulálni, már ténylegesen az óriási robotkarokkal?

Június 16. vasárnap:

  • 9:47: Tegnap Elon Musk egy X-en adott válaszában azt írta, július végén következhet az 5. tesztrepülés, ami egy jóval reálisabb időpontot jelent, mint a korábbi egy hónapos terv. Emellett ismét megerősítette Musk, hogy megkísérlik a Booster 12 elkapását!
  • Komoly ütemben épül a 2. torony, ugyanis tegnapra az alapszint mind a négy tartóoszlopát a helyére állították, és a köztes betonpanelek behelyezése is elkezdődött. Szinte kettőt pislogunk, és állni is fog az egész torony. 🙂
Fotó: Starship Gazer


Június 14. péntek:

  • 9:10: Megkezdődött a 2. szerviztorony építése a Starbase-en! Az alap két oszlopát is felállították már, és a napokban folytatódni fog az egyre látványosabb építkezés.
Fotó: BocaChicaGal (nasaspaceflight.com)


Június 13. csütörtök:

  • 8:46: Jó hír érkezett az FAA-től: a Flight 4-en tapasztalt események alapján nem lesz szükség kivizsgálásra, mivel mindkét fokozat a megengedett hibahatárokon belül teljesített. Ez jócskán lerövidítheti majd a következő repülésre szóló módosított engedély kiadását, és leginkább a SpaceX-en múlik, mikorra tudják felkészíteni a következő párost, illetve az indítási infrastruktúrát.

Június 12. szerda:

  • 14:11: Múlt éjjel leemelték a Ship 26-ot a tesztállványról és visszaszállították a Massey’s-ről a Rocket Gardenbe, ahol a Ship 31 és 32-höz csatlakozott. Meglátjuk, milyen jövő vár rá, de amíg nem kezdik el szétbontani, tippelni is nehéz, lesz-e még bármilyen teszt vele.
John Cargile „üldözte” a Ship 26-ot a főúton, vissza a Rocket Garden felé a tesztterületről.


Június 10. hétfő:

  • 15:01: Elon Musk egy tegnapi online interjúban néhány információt „hintett el” a Starship fejlesztésének jövőjét illetően:
    – A tervek szerint 1 hónap múlva kerülhet sor az IFT-5-re, ahol valóban megkísérelhetik a Booster elkapást!
    – Az S30 teljes hőpajzsát új, kétszer erősebb hőcsempékre cserélik.
    – Az aeroelemek alatt ablatív anyagot használnak majd másodlagos hőpajzsként.
    – 50/50 az esélye, hogy a torony sikeresen elkapja a Boostert, ha baj van a visszatérésnél, akkor a Mexikói-öböl lesz a célpont.
    – Remélhetőleg az első űrhajó 3 éven belül eléri a Marsot. A főtartályok teljesen ki lesznek ürítve a leszálláskor, ezért a kiegészítő tartályokon erős szigetelésre van szükség.
    – Az első indítást Floridából 2025 közepén tervezik.
    – Az Flight 4 során 20% esély volt a teljes sikerre.

    Azóta pedig egy mai válaszában az X-en azt is megtudhattuk, hogy az S29 többi flap-je (aeroeleme) jobban bírta a légköri visszatérést, a bal első is eléggé felforrósodott, viszont a két alsó elég jó állapotúnak tűnt az irányítási képesség fennmaradásából következtetve.

Június 9. vasárnap:

Kennedy Űrközpont

  • Tegnap elindult egy újabb szállítmány a Starbase-re, ami a 2. szerviztorony utolsó két szegmensét, illetve az emelő-elkapókarok részegységeit foglalja magában. Az uszály nagyjából 7-10 nap alatt fog Port Brownsville-be érni.
Fotó: Max Evans (nasaspaceflight.com)


Június 6. csütörtök: eljött a 4. tesztrepülés napja!!

  • 17:26: Micsoda elképesztő nap és indítás volt! Nem hittünk a szemünknek, főleg a Ship visszatérése közben! A Starship minden célkitűzést teljesített, részletes cikkünk a Flight 4-ről ezen a linken olvasható!
Fotó: SpaceX
  • 13:11: Új indítási időpont: 14:50
  • 11:01: Továbbra is minden afelé mutat, hogy ma indulhat a Starship! Élő adásunk most kezdődik, tartsatok velünk!
  • 6:24: Minden készen áll arra, hogy 8 óra múlva elindulhasson a 4. teljes Starship az űrbe! A Ship 29-et tegnap ismét ráemelték (immár utoljára) a Booster 11-re, és egy utolsó tesztet is végrehajtottak a tűz- és robbanásvédelmi rendszerrel is.
    A legfrissebb információ szerint, amit maga Elon Musk írt X-en, magyar idő szerint 14:20-kor emelkedhet el a rakéta az indítóállásról, ez még bőven a 16 óráig tartó időablakban van. Mi ugyanúgy 11 órakor kezdjük élő adásunkat, a link az eggyel lentebbi tegnapi posztban található.
  • Elon azt is megerősítette, hogy a továbbra is két hiányzó hőcsempe a Ship alján „kísérleti szándékkal” nem került fel, tehát érdekes lesz figyelni, hogy vajon túléli-e a jármű a légköri visszatérést eleve foghíjas hőpajzzsal. És persze az is kérdés, hogy az emelkedés során hány további csempe esik még le esetleg…
Fotó: SpaceX

Június 5. szerda:

  • FONTOS! A június 6-i indítási ablak magyar idő szerint 14-16 óra között lesz! Mi a What About It csatornával való együttműködésnek köszönhetően jóval korábban, már 11 órától élőben tudjuk nektek közvetíteni az előkészületeket, a tankolást, és közben rengeteg érdekességről, információról fogunk beszélgetni! 

  • Tegnap végre kiadta az FAA a Flight 4-hez szükséges repülési engedélyt! Ezzel az összes hatósági dokumentum a SpaceX rendelkezésére áll, és már csak rajtuk múlik, mikor indítják a 4. Starshipet az űrbe!


Június 4. kedd:

  • 17:10: Ismét leemelik a Ship 29-et, valószínűleg a két hiányzó hőcsempe pótlásához. Kicsit érdekes a SpaceX megoldása, hiszen amikor 3 napja ráemelték a Booster 11-re, már akkor is hiányoztak ezek a csempék.
  • 13:41: Tegnap lezajlott az első statikus hajtóműteszt a Massey’s tesztkomplexumban, felavatták tehát a nemrégiben épített infrastruktúrát és tartályparkot. Az alany a sokadik „virágzását” élő S26 volt, amit már több alkalommal is temettek, de újabb és újabb lehetőségeket kap, hogy földi tesztekkel gyűjtse a hasznos adatokat a SpaceX mérnökei számára!
Az első hajtóműteszt, amit ezen a területen hajtottak végre. Fotó: John Cargile (What About It)


Június 3. hétfő:

Kennedy Űrközpont

  • Tegnap a „maradék” elemeket is elkezdték egy szállítóuszályra rakodni, amik a második indítótorony tartozékai lesznek a Starbase-en: az elkapókarok tartószerkezete, a két villás szár, illetve a két még ott lévő toronyszegmens (4. és 5. részegység) hamarosan megkezdheti 7-10 napos útját Port Canaveral-ből Port Brownsvillbe.
Az elkapókarok egyik szára (balra) és tartószerkezete a két toronyszegmens között. Fotó: Max Evans (nasaspaceflight.com)


Június 1. szombat:

  • 19:13: Ismét a Booster 11 tetején a Ship 29! Nem sokkal ezelőtt emelték a második fokozatot az elsőre, ha minden jól megy, utolsó alkalommal az indítás előtt.
  • 16:23: A legfrissebb információk szerint az indítás legkorábbi időpontja egy nappal később, június 6-án csütörtökön lehet. Ezt a nemrégiben kiadott vízi járművek kapitányainak kiadott felhívás igazolja a Mexikói-öbölben való lezárásokkal kapcsolatban:

  • 9:34: Úgy tűnik, mégse ússza meg az alig pár hónapja felhúzott „Gateway to Mars” felirat és az azt tartó fal, mely épp a második indítóállás előtt húzódik jelenleg, ezért útban van. A feliratot el is kezdték lebontani, ahogy azt az alábbi kép is bizonyítja:
Fotó: Starship Gazer
  • A repülési engedély egyelőre továbbra is várat magára a Flight 4 előtt, de egyelőre még tartja magát a június 5-i indítási időpont.

2024 Május

Május 30. csütörtök:

  • 16:55: Szerelik fel a Boosterre és a Shipre is a vészmegszakító rendszer robbanótölteteit, ami mindig jó jel a közelgő indítások előtt! A jelenleg ismert infók szerint továbbra is legkorábban június 5-én indulhat a 4. Starship, de az FAA még nem adta ki az ehhez szükséges repülési engedélyt.
Fotó: Starship Gazer
Fotó: Starship Gazer
  • Múlt éjjel átszállították a legújabb, B14.1 jelzésű teszttartályt a Massey’s tesztkomplexumba, de az egyelőre nem ismert, hogy milyen célból épült ez a speciális törzsrészlet.
Jobbra az új teszttartály. Fotó: Starship Gazer

Május 29. szerda:

  • 19:02: A tegnapi sikeres teszt után le is emelték a Shipet, hogy az utolsó munkákat elvégezzék rajta a közelgő indítás előtt.

Május 28. kedd:

  • 18:56: Úgy tűnik (legalább is kívülről), hogy ezúttal minden gond nélkül zajlott le a teszt! A teljesen feltankolt Starshipben mintegy fél órán keresztül tartották az üzemanyag szintet és a nyomást, ezzel szimulálva, ami a lehetséges leghosszabb idő lenne egy indítási visszaszámlálás során is.
  • 10:26: Ma várható a teljes tankolási teszt megismétlése, erre magyar idő szerint 12 óra és éjfél között lesz lehetősége a SpaceX-nek.

Május 27. hétfő:

  • 9:05: Tegnap este ismét ráemelték a Ship 29-et a Booster 11-r a közelgő teljes tankolási teszt megismétlése előtt. 
Fotó: Jack Beyer (nasaspaceflight.com)


Május 26. vasárnap:

  • 9:30: Az elmúlt napok kisebb történéseinek összefoglalója:
    – Az utolsó toronyszegmenst is átszállították a brownsville-i kikötőből a Sanchez területre, ahol a két ott megépített részegységgel együtt 7 szegmens várakozik.
    – A Ship 26-tal lezajlott az első kisebb teszt a Massey’s tesztterületen, ahol az újonnan kialakított statikus hajtóműtesztekhez szükséges infrastruktúrát próbálták ki első alkalommal.
    – Leszerelték az indítóállás szerelőállványzatát, ami azt mutatja, hogy befejeződtek az OLM karbantartási/fejlesztési munkálatai.
    – A Ship 29-et hamarosan ismét ráemelik a Booster 11-re, hogy megismételjék a teljes tankolási tesztet (a hétfői főpróba ugyanis nem teljesen a tervezettek szerint zajlott). Ezt követően ismét leemelik a Shipet, hogy a vészmegszakító rendszer robbanótölteteit rászereljék a legkorábban június 5-re kitűzött indítás előtt. 


Május 25. szombat:

  • 9:44: Nyilvánossá tették a Flight 4 várható repülési profilját, ami több érdekességet is rejt magában az előző repülésekhez képest:
    – T+3:52-nél a Booster 11 leválasztja a felső összekötő bordázott gyűrűt, ami a fokozatszétválásnál játszik fontos szerepet a Ship hajtóműsugarainak szabadba juttatásával. 
    – A Flight 3-mal ellentétben ezúttal nem tesztelik a raktérajtó nyitását és zárását, és üzemanyag átfejtésre sem kerül sor a Ship kiegészítő- és főtartálya között.
    – Ami viszont lényeges újítás, hogy a Shippel irányított vízreszállást terveznek végrehajtani, tehát ismét egy függőleges helyzetbe fordulást és remélhetőleg Raptor újraindítást láthatunk, mint a korábbi önálló, közepes magasságú tesztrepülések során.
    Nagyobbak az elvárások és több célt is szeretne teljesíteni a SpaceX, meglátjuk, ezúttal hogy teljesítenek a fokozatok!


Május 24. péntek:

  • 15:58: A SpaceX nemrég tett közzé egy bejegyzést, miszerint legkorábban június 5-én kerülhet sor az indításra a repülési engedély kiadásának függvényében.
  • Tegnap egy elég jelentős erejű Raptor robbanás történt a McGregor tesztkomplexumban, de úgy tűnik, ez szerencsére nem befolyásolja döntően a közelgő indítást. 


Május 22. szerda:

  • 10:23: Egyre több jel utal arra, hogy június első hetére tűzték ki a Flight 4-et! Az egyik a NASA WB-57 követő repülőgépének „időpont folglalása” június 1, 4 és 5-re, ami a korábbi tesztrepülések során is fotókat készített az emelkedő Starshipről a levegőből. A másik pedig a megyei sheriff közleménye, amiben több útlezárásról ír „repülési tevékenység” végrehajtása miatt, és az első dátum szintén június 1. 
  • Ezt megelőzően viszont úgy tűnik, szükség lesz a hétfői tankolási teszt megismétlésére, mert egy belső információ szerint nem minden ment megfelelően. Jövő héten május 28-30 között további lezárási időpontokat tettek közzé magyar idő szerint 12 óra és éjfél között, ezek valamelyikén kerülhet sor a megismételt tesztre. 
  • A negyedik toronyszegmenst is átszállították a Sanchez tároló területre, így már csak egy várakozik a brownsville-i kikötőben. 


Május 21. kedd:

  • 19:35: Leemelték a Ship 29-et a Booster 11-ről, és hamarosan visszaszállítják a High Bay-be, hogy befejezzék rajta az összes hátralévő munkát az indítás előtt.
Fotó: bocachicagal (nasaspaceflight.com)


Május 20. hétfő:

  • 20:23: Minden gond nélkül lezajlott a teszt, ami nagyon jó jel a közelgő Flight 4 előtt!
  • 12:37: Teljes tankolási tesztre készülnek a Flight 4 Starshippel, ami az utolsó komolyabb próbatétel lehet a június elejére tervezett repülés előtt. Bár a lezárás hivatalosan 15 órától indul, már jelenleg is minden körülmény adott a teszt megkezdésére.


Május 18. szombat:

  • 9:27: Érdekes közleményt adott ki a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA): „Ha a hatóság jóváhagyja, hogy egy indítási baleset során nem volt közbiztonsági probléma, az üzemeltető visszatérhet a repülésekhez addig is, amíg a körülmények vizsgálata folyamatban van, feltéve, hogy minden egyéb engedélyhez szükséges követelmény teljesül.” Ez röviden, magyarul azt jelenti, hogy amíg a Starship repülések nem veszélyeztetik a személyi vagy vagyoni biztonságot, addig folyamatosan kaphatják majd az engedélyeket a soron következő indításokra, ami jelentősen lerövidítheti az engedélyeztetési folyamatot, és sűrűbben jöhetnek a repülések.
  • Újabb toronyszegmens van útban a Starbase-re a brownville-i kikötőből, mely a második az öt egység közül.
Fotó: Sean Doherty (nasaspaceflight.com)


Május 16. csütörtök:

  • 14:37: Kisebb tankolási tesztre kerül ma sor a full stack-kel, ami a hétvégére tervezett teljes tankolási főpróbát előzi meg. Ezt követően a tervek szerint leemelik majd a Shipet és visszaviszik a High Bay-be, hogy az utolsó felkészítési munkákat elvégezzék rajta, végül a június elejére tervezett indítás előtt viszik vissza majd az indítóállásra. 


Május 15. szerda:

  • 19:41: Ismét full stack az indítóálláson, azaz ráemelték a Ship 29-et a Booster 11-re! Reggel már sejteni lehetett, hogy erre hamarosan sor kerül, ugyanis a Shipet már odakészítették az emelőkarokhoz. Egy teljes tankolási teszt várható még a héten, majd a Shipet biztosan leemelik, mert néhány hét még biztosan van az indításig, illetve néhány hőcsempe a törzs alján még hiányzik.
  • Kathy Leuders, a Starbase igazgatónője néhány érdekes információt osztott meg egy Space Talk nevű rendezvényen Boca Chica Village-ben:
    – május utolsó hétvégéjéig bezárólag számítanak az FAA repülési engedélyének kiadására, ami jóval simábban mehet, mint a korábbi esetekben
    – jelenleg 2100 teljes idős alkalmazott és szerződéses munkaerő dolgozik a Starbase-en
    – 2014 óta több mint 3 milliárd dollárt költöttek a Starbase fejlesztésére, de ebben a rakétafokozatok nincsenek benne
    – Texas állam, azon belül is a Rio Grande Valley is elég jól járt a SpaceX megjelenésével, ugyanis több mint 1 milliárd dollárt költöttek fejlesztésekre, 7200 munkahelyet teremtettek, és 633 millió dollárt fizettek helyi alkalmazottaknak és kisvállalkozásoknak

  • 8:46: Ismét „gurulós” éjszakát tart a SpaceX, ugyanis először a Ship 31-et szállították vissza a Massey’s tesztkomplexumból a gyártási területre, jelenleg pedig az az első toronyszegmens tart a Starbase felé abból az ötből, amik hónapok óta várakoztak a kikötőben. 


Május 14. kedd:

  • 16:59: Bár már az emelőkarok „ölelésében” volt a Ship 29, múlt éjjel arrébb állították az indítási területen a prototípust. Kérdésünkre az a válasz érkezett, hogy a Booster 11-gyel hajtanak végre valamilyen tesztet (nem hajtóműteszt), ezért nem került sor egyelőre a Ship ráemelésére és ezért vitték arrébb utóbbit. Azt is megkérdeztük, van-e valami összefüggés a tegnapi Ship 31 incidenssel, de a SpaceX nem aggódik emiatt. Persze a többi második fokozatot átnézik, de a 4. tesztrepülésre készülő Ship 29 esetében erre nincs szükség.
  • Egyelőre nem szállították át egyik szerviztorony szegmenset sem a brownsville-i kikötőből a Starbase-re.


Május 13. hétfő:

  • 7:59: Szokatlan jelenség volt látható a Ship 31 már rutinszerűnek mondható első kriogenikus nyomástesztje során: a lenti felvétel tanúsága szerint rövidzárlat keletkezhetett az egyik berendezésben, de ennek oka nem ismert. Szerencsére ilyenkor nitrogént tankolnak az üzemanyagtartályakba, így nem léphetett fel tűzveszély, de mindenképp ki kell vizsgálnia a SpaceX-nek, hogy mi okozta a szikrákat, ugyanis ilyesmi soha nem fordult még elő korábban.

Május 12. vasárnap:

  • 9:45: A Ship 29-et is átvitték az indítóálláshoz, amin már várakozik a Booster 11 a tegnapi felemelése után. Aki már kezdi elveszíteni a fonalat, hogy melyik prototípus épp hol található, annak egy kis segítség:
    – Ship 29: indítóállásnál
    – Ship 30: High Bay-ben
    – Ship 31: Massey’s tesztterületen
    – Booster 11: indítóálláson
    – Booster 12, 13 és 14: Mega Bay 1-ben
    Utóbbiakról remek fotókat tett közzé a SpaceX:

    Balra az átszállított Booster 11, a hangárban pedig balról jobbra: Booster 14, 12, 13
  • Tegnap Elon Musk is megnyilatkozott a Flight 4 várható dátumát illetően. Bár mint tudjuk, Elon időzítéseit, terveit letöbbször fenntartásokkal kell kezelni, a mostani 3-5 hetes becslése elég reálisnak tűnik. Ezzel szinte biztossá vált, hogy májusban nem kerül sor újabb teszrepülésre, de júniusban felpöröghetnek az események, és a Flight 4 után nem sokkal akár jöhet a Flight 5 is, amit a Booster 12 elkapási kísérlete miatt talán még inkább várunk. Előbb persze menjen le rendben a Flight 4, és teljesítsenek úgy a fokozatok, ahogy azt a SpaceX tervezi.
    A Ship 29 is átkerült az indítóálláshoz. Fotó: Starship Gazer

Május 11. szombat:

  • 9:11: Mozgalmas órák a Starbase-en! Előbb a Booster 11-et vitték át az indítóálláshoz, a Ship 31 pedig még jelenleg is úton van a Massey’s tesztterületre. Utóbbinál így már két Ship lesz hamarosan, amire eddig nem volt példa korábban. 
    A Booster 11 párja, a Ship 29 jelenleg még a Mega Bay 2-ben élvezi felkészítésének napjait, de hamarosan ez is az indítóálláson találhatja magát, hogy az utolsó teszteket végrehajtsa a SpaceX a Flight 4 előtt.
A Booster 11 valószínűleg utoljára gördül át az indítási komplexumba. Fotó: Starship Gazer
  • Jövő héten a második szerviztorony elemeit is végre a Starbase-re szállíthatják Brownsville kikötőjéből, ahová még februárban érkeztek meg. Ez azt mutathatja, hogy hamarosan befejeződik a második orbitális indítóállás területének alapozása és földmunkája, és elkezdődhet a látványos építkezés.


Május 10. péntek:

  • 17:19: Mostmár biztos, hogy a Ship 30 hajtóműtesztje volt az utolsó, amit az indítási területen, a szuborbitális tesztpadon hajtottak végre, ugyanis néhány órája meg is kezdték a lebontását (ahogy arra számítani lehetett). Valószínű az egész szuborbitális tartályparkot is elbontják, vagy jelentősen átalakítják, hiszen ezen a részen kezdik el építeni hamarosan a második orbitális indítóállást. 
    14:42: Tegnap érdekes közleményt adott ki az FAA: a floridai LC-39A komplexumhoz terveznek hamarosan egy átfogó környezeti hatástanulmányt készíttetni, de előtte nyilvános véleménynyilvánítási időszakot tűztek ki június 24-ig. Az alábbi tervek vannak a Starship-programhoz kapcsolódóan:
    – egy teljes indítási infrastruktúra (szerviztorony, indítóállás + egyéb kiszolgáló rendszerek, tartálypark + üzemanyag-előállító berendezések!), illetve az elkapásokhoz szükséges kiegészítő elemek
    – évente 44 indítás
    – a Starshippel kapcsolatos további fejlesztések: 9 Raptoros Ship (erre már korábban voltak tervek a további 3 vákuum Raptor hozzáadásával), viszont ami teljesen újdonság, hogy 35 Raptoros Super Heavy-k is érkezhetnek a jövőben!

Május 9. csütörtök:

  • A szokásos látványos videóval erősítette meg hivatalosan is a SpaceX, hogy a tegnapi hajtóműteszt során mind a 6 Raptor beindult.


Május 8. szerda:

  • 19:14: Pár perce hajtották végre valószínű mind a 6 Raptor bevonásával a hajtóműtesztet! Látszólag teljes időtartamú, 4-5 mp-es művelet volt.

  • 15:50: Ma is nekifutnak a Ship 30 hajtóműtesztjének, ehhez az utat már lezárták, és talán hamarosan a tartályparkot is felpörgetik.
  • 7:32: Tényleg nem ért még véget  a Ship 26 pályafutása! Miután a napokban a Mega Bay 2-be gördült, ahová az új szállító-tesztállványt is utánavitték, most pedig a Massey’s tesztterület felé vette az irányt, hogy valamilyen tesztet hajtsanak végre rajta. Vajon milyen újítással kísérletezik ezúttal a SpaceX?
Forrás: LabPadre Starbase live
  • Tegnap végül nem került sor hajtóműtesztre a Ship 30-cal. Előbb több órán keresztül csak a tankoló berendezést tesztelték, utána a Ship feltöltése is elindult, de végül a hajtóművek beindítása nélkül engedték le az üzemanyagot. Ma és holnap még van lehetőség a teszt megismétlésére.


Május 7. kedd:

  • 17:03: Egyelőre nem nagyon pörögtek még fel az események, de a lezárás már elindult és a tankoló rendszereket is elkezdték felkészíteni a tesztre. Követjük a történéseket, és nagyjából a tankolás megkezdésének idején mi is elkezdjük az élő közvetítést! Figyeljétek a kiírásainkat a social media felületeinken!
  • 11:26: Az éjjel kiadták a statikus hajtóműtesztek előtti felhívást a helyiek részére, úgy tűnik tehát, hogy ahogy korábban már a Boosterek esetében, a Shipeknél is elhagyják az előzetes turbószivattyú tesztet, és rögtön a teljes statikus hajtóműtesztre mennek rá a Ship 30-cal. Délután 15 órától van lehetősége a SpaceX-nek a lezárásra, de ha épp jól jön ki nekünk is, megpróbáljuk élőben közvetíteni az eseményt!

Május 6. hétfő:

  • A hétvége történései összefoglalva:
    – A Ship 30 már a tesztpadon várja a héten várható hajtóműtesztjeit. Ehhez három napra is kiadtak már tesztelési időpontokat magyar idő szerint május 7, 8 és 9-én 15-03 óra között.
    A Ship 30 már a tesztpadon. Fotó: Jack Beyer (nasaspaceflght.com)

    – A Ship 26-ot egyelőre ismeretlen okokból a Mega Bay 2-be vitték át. Ez az a csupasz prototípus, amire nem szereltek fel sem aeroelemeket, sem hőpajzsot, de hónapok óta egyfajta útkereső alanyként itt-ott kísérleteznek vele megoldásokat. Lehetséges, hogy most jött el a vég számára is, és a végső szétszerelés következik?

    Vajon mit terveznek még a Ship 26-tal? Fotó: Starship Gazer

    – Az indítóállás és az emelőkarok körüli munkák továbbra is gőzerővel zajlanak, utóbbinál már több tesztet is végrehajtottak, amik az új aktuátorok működésére irányultak. Láthatóan jóval gyorsabban képesek mozogni már a karok, ami alapvető feltétele lesz a későbbi elkapási kísérleteknek. 

Május 3. péntek:

  • 8:59: Ezekben a percekben visszik vissza a Booster 13-at a Massey’s tesztterületről a Mega Bay-1-be, miután végeztek a tesztkampány első fázisával. 
Fotó: Sean Doherty (nasaspaceflight.com)


Május 1. szerda:

  • 10:19: Hajnalban átszállították a Ship 30-at az indítási-tesztelési területre, így bőven lesz idő végrehajtani a statikus hajtóműteszte(ke)t vele még a Flight 4 előtt.
Fotó John Cargile (What About It)

2024 Április

Április 30. kedd: 

  • 19:54: Végül egyik prototípust sem vitték át az indítási területre, így nem ezekkel történik jelenleg teszt, hanem a tankolórendszert és az emelő-elkapó karokat próbálgatják. Utóbbinál láthatóan nagy változást hozott a nemrégiben beépített erősebb hidraulikus aktuátor, mert jóval gyorsabban tud nyitott-zárt pozíciót váltani a két kar.
  • 11:17: Második nyomástesztjén is túl van a Booster 13, aminek ezúttal az alsó oxigéntartályát töltötték fel ellenőrzésképpen. Ha a megszokott mederben folyik tovább a tesztkampány, a következő és egyben utolsó előkészítő tesztként a hidraulikus tolóerő szimulációt is végrehajtják rajta.
Fotó: John Cargile (What About It)


Április 29. hétfő:

  • Néhány belsős és publikus információ:
    – a SpaceX még nem adta át az FAA-nek a Flight 3 jegyzőkönyvét (amit aztán még több hét, mire a hatóság is átnéz), így egyre érdekesebb lesz, hogy hogy szeretné a SpaceX május első felében végrehajtani a Flight 4-et
    – a NASA a WB-57 követő repülőre május 20-29 között adott le foglalást, úgy tűnik, ők már tudhatnak valamit. Amit Kshatriya, a NASA Hold-Mars programjáért felelős igazgatóhelyettes is múlt héten* május 2. feléről beszélt a Flight 4-gyel kapcsolatban
    – a következő lezárási időablakban a Ship 30 kerülhet átszállításra, nem a Booster 11. Utóbbi egyébként az éjjel kapta meg valószínűleg a hot staging gyűrűt

    * Kshatriya egy múlt heti tájékoztatón beszélt többek között az Artemis-3-hoz vezető felkészülési szakaszról, és a Starship űrben történő újratankolási tesztjéről is említést tett. Legkorábban 2025-ben kerülhet sor a tesztre, melynek során két Starship indul 3-4 hét különbséggel, és első alkalommal hajtanak végre az űrtörténelemben orbitális pályán üzemanyag átfejtést egyik Shipből a másikba. A Flight 3 során a Ship 28 kiegészítő tartályából a fő tartályba való, legalább 10 tonna oxigén átfejtése sikerrel lezajlott (még ha ettől irányíthatatlanul be is pörgött a Ship), így jó úton halad a SpaceX, hogy megoldja a műszaki kihívásokat, problémákat. Arról nem beszélt az igazgatóhelyettes, hogy az üzemanyag elforrása ellen mivel tud védekezni a SpaceX, és az sem ismert egyelőre, milyen mértékben, milyen veszteség mellett tudja feltankolni egyik Ship a másikat. 


Április 27. szombat:

  • Múlt éjjel a Booster 13 is átesett a „tűzkeresztségen”, azaz végrehajtották vele az első ellenőrző kriogenikus nyomástesztet a Massey’s tesztkomplexumban.
Fotó: Fabian Ramirez
  • Új útlezárási időpontokat hirdettek ki magyar idő szerint április 30. 2-6 óra, majd 14-2 óra között. Előbbi valószínűleg a Flight 4 első fokozat, azaz a Booster 11 átszállításához, utóbbi az indítóállásra való emeléshez lesz szükséges.

Április 26. péntek:

  • 11:18: Egy belső forrás szerint a május 4-5-i hétvégén utazik le a NASA HLS-delegációja a Starbase-re, majd az azt követő héten már következhet az utolsó felkészítési és tankolási teszt, majd maga a Flight 4! Persze ez még valamennyire csúszhat, de az mindig jó előjel, amikor az űrhivatal csapata „felsorakozik” a közelgő indítás előtt.

Április 25. csütörtök:

  • 10:37: A reggeli útlezárás a Booster 13 átszállításához volt szükséges, amit a Massey’s tesztelési területre vittek át, hogy megkezdjék vele is a tesztsorozatot. Ahogy az ilyenkor lenni szokott, először egy ellenőrző kriogenikus teszten fog átesni a prototípus, amit a tolóerő szimulációs teszt követhet.

Április 23. kedd:

  • 16:54: Egy belső forrás szerint továbbra is május első felében van tervben a Flight 4, bár erre egyre kisebb az esély, ugyanis még mindig jelentős mennyiségű munka van hátra, főleg az indítóállással.

Április 21. vasárnap:

  • 10:41: Belső információk szerint a SpaceX még inkább le szeretné rövidíteni a 4. és az 5. repülés közti felkészülési időszakot. Ehhez előre dolgoznak, és már most több műveletet elvégeznek az indítóálláson. Másrészt az a szóbeszéd járja, hogy még a Flight 4 előtt statikus hajtóműteszten eshet át a Ship 30, mely a Flight 5 második fokozata lesz, ezzel is felgyorsítva a folyamatokat. 
  • Az utóbbi napokban főleg az indítási területen zajlott látványosabb munka:
    – Jó ütemben haladnak a 2. indítóállás alapozási földmunkálatai a szuborbitális tartálypark melletti új területen
    – Tovább folytatódott a régi orbitális tartálypark elbontása, két újabb függőleges tartály szétszerelésével. Közülük az elsőről szombat éjjel le is emelték a külső védőburkolatot, amit előtte alaposan „megnyirbáltak”, hogy megfelelő egyensúlyban maradjon az emelésnél. 
A szétvágott és leemelt külső héj John Cargile felvételén.


Április 16. kedd:

  • Az egyik belső forrás szerint továbbra is május második hetére időzítik a Flight 4-et, ami jó jel annak fényében, hogy még továbbra is elég sok munka van főleg a földi kiszolgáló rendszerek karbantartásánál, fejlesztésénél. Viszont ha ezekkel megvannak, onnantól a Booster 11 és a Ship 29 átszállítása, egymásra emelése, teljes tankolási tesztje és indítása gyors egymásutánban követheti egymást.

Április 13. szombat:

  • 9:57: Az elmúlt napokban főleg a háttérben zajló karbantartási és fejlesztési munkák zajlottak az indítóálláson és környékén. Tegnap egy új, jóval masszívabb munkahengert szereltek az emelőkar mozgatórendszerébe, vajon ez már a közeljövőben tervezett Booster elkapáshoz szükséges módosítás lenne? 
  • Az új tartálypark bekötése az átfejtő rendszerbe is halad, de hamarosan egy fallal választják el a főúttól ezt a részt is, így nehéz lesz figyelemmel kísérni a fejlesztéseket. 
  • Ami még továbbra is időigényes, az az indítóplatform különböző kisebb-nagyobb részegységeinek cseréje, amik továbbra is csak egy-egy indítást bírnak ki. Ha a SpaceX a jövőben még inkább fel szeretné pörgetni az indítások gyakoriságát, akkor ezen elemeknek is ellenállóbbá kell válniuk, máskülönben a folyamatos csere igencsak hátráltató tényező maradhat.
  • Ami a két főszereplő, azaz a Booster 11 és a Ship 29 párosát illeti: jelenleg mindketten az utolsó felkészítési szakaszban vannak, a Shipen még javában zajlik a hővédő csempék javítása, cseréje, de a tervek szerint nagyjából 2 héten belül készen állhatnak ők is, és az indítóállás is arra, hogy a teljes tankolási tesztet végrehajtsák a mérnökök.
Az új masszív munkahenger a chopstick-ekhez. Fotó: BocaChicaGal (nasaspaceflight.com)

Április 10. szerda: 

  • 12:41: Egy belső forrás információja alapján 2 hét múlva készülhetnek el az indítóállás és a stage 0 javítási/karbantartási munkái, ezt követően kerülhet sor a B11-S29 páros utolsó tankolási tesztjére.

Április 7. vasárnap: 

  • 18:36: Ezekben a percekben emelik le a Boostert az indítóállásról.
  • 10:56: Mint kiderült, a tegnap leírt pletykák és infók Elon Musk legutóbbi prezentációján hangzottak el, amiket zárt körben, a Starbase dolgozói számára mondott el. A közel háromnegyed órás videót a SpaceX fel is töltötte az X-re, de a lényegi dolgokat összefoglaljuk nektek:
    – Ha a Flight 4 során a „virtuális torony” Booster elkapása sikeres lesz, tényleg megkísérlik a Flight 5 során a valódi elkapást. Persze ez a torony csak a visszatérési profil szimulálása, de jól hangzik. 🙂
    – 2-2 indítóállást+szerviztornyot terveznek a Starbase-re és a Kennedy Űrközpont LC-39A komplexumba is, amiket valamikor 2025-ben fejeznének be.
    – Az LC-39A-t 2025 közepén helyeznék üzembe, és később innen zajlana a legtöbb indítás.
    – Még idén 6-6 Boostert és Shipet gyártanak le.
    – A marsi küldetésekhez középtávon naponta több Ship gyártása az optimista cél.
    – A két Ship közötti hajtóanyag átfejtést is 2025-ben tervezik.
    – A „Moonbase Alpha” megépítése is célkitűzés.
    – A harmadik generációs Raptor tengerszintre optimalizált verziójának tolóereje eléri a 2,74 Meganewtont (jelenleg a Raptor 2-é 2,29 MN), a vákuumra optimalizálté pedig a 3,05 MN-t (jelenleg 2,53 MN). Az optimista cél 3,23 MN elérése az előbbi esetében, amivel több mint 98 MN össztolóereje lehet a Super Heavy-nek. A Raptor 3-nak már nem lesz hőpajzsa, és a csővezetékelés is leegyszerűsödik.
A Raptor evolúciója, a harmadik generáció jelentősen letisztultabb formája szembetánő, főleg az első generációhoz képest. Forrás: SpaceX

– A Starship 3 indítási költsége kisebb lesz, mint a Falcon-1-é, a SpaceX legelső rakétájáé!
– További adatok az újgenerációs első és második fokozatról az alábbi ábrákon. A végső verzió magassága eléri majd a 150 métert, ami a fokozatok meghosszabbításának köszönhető. A Ship nagyobb befogadóképessége a marsi utazásokhoz csak 4-5 újratöltést fog szükségessé tenni.

  • A holnap éjszaka során visszaszállítják a Booster 11-et a Mega Bay 1-be, hogy az utolsó felkészítési munkákat végrehajtsák rajta az indítás előtt. Ez magába foglalja a bordázott gyűrűs részegység (hot staging ring) felszerelését és egyéb hőpajzsok, hardverek telepítését.

Április 6. szombat:

  • 9:34: Tegnap 23:30-kor 33 Raptoros hajtóműtesztet hajtott végre a Booster 11, egy belső forrás pedig meg is erősítette, hogy megfelelő adatokat kaptak. A tesztről remek drón videót és képeket tett közzé a SpaceX:

  • Más érdekes információk is keringenek a Starbase-nél: egyre többen beszélnek arról, hogy május 9-én jöhet a Flight 4, ami viszont még nagyobb meglepetés, hogy hogy egy dolgozói kérdésre válaszolva Elon azt válaszolta, már a Flight 5 során megkísérelhetik az első Booster elkapást a karokkal. Ez annak tekintetében, hogy egyrész a második indítóállás még sehol, másrészt pedig az első fokozat még egyszer sem tudott visszatérni teljesen megfelelően, elég korainak tűnik. De ha kockázatról van szó, a SpaceX sosem volt szívbajos ilyen tekintetben, más kérdés, hogy mit szól ehhez a tervhez a NASA, aminek szintén nagyon fontos lenne, hogy lehetőleg ne szenvedjen több hónapos, vagy akár fél/egy éves csúszást a fejlesztési program, ha esetleg a Booster komoly károkat okoz a visszatérés során…

Április 5. péntek:

  • 20:06: Úgy tűnik, már megy a felkészülés a mai statikus hajtóműtesztre  a Booster 11-gyel, bár a szükséges felhívást még nem adták ki hozzá. Az indítási területet mindenesetre a hangosbemondó felhívása után kiürítették, ami várható tesztet jelentett be. 

Április 4. csütörtök:

  • 12:08: Egy belső forrás szerint nagyjából egy hónapon belül, azaz május elején tervezik a Flight 4 végrehajtását. Ez alig másfél-két hónapot jelentene a Flight 3 után, ami nagy előrelépés a két indítás közötti időszak lerövidítéséért zajló erőfeszítésekben.
  • 10:22: Az éjszaka folyamán átszállították a Boostert, és már közre is fogta az emelőkar, hogy minél előbb ráemelje az indítóállásra.
Fotó: Starship Gazer


Április 3. szerda:

  • 15:39: Még ma este sor kerülhet a Booster 11 átszállítására, az indítóálláshoz magyar idő szerint 21-01 óra között, ehhez most adták ki az útlezárási felhívást. Péntekre pedig már egy teszthez is megvan egy fél napos útzár 15-03 óra között. A Booster szállítóállványát néhány órája már a Mega Bay 1-be vitték.
  • Egy érdekes, új Ship részegységet fotózott le John Cargile, a What About It youtube csatorna fotósa, ami már valószínűleg egy v2 verziójú Ship törzsszekciója. A kép alatt pár látható újítást sorolunk fel.

– A Starlink műholdadagoló kivágása egy hegesztési varraton van a korábbi tömör gyűrűrésznél lévő kivágással ellentétben, tehát az egész műhold kivető-adagoló berendezés lejjebb kerül a raktéren belül.
– A nyílás szögletes helyett lekerekített, ami jobban illeszkedik a Shipeken már korábban látott, modernebb megerősítéshez.
– A hőcsempék rögzítőcsapjai szabványos méretűek, nem pedig aprók, amiket egy korábbi útkereső egységen láthattunk. Az apró csapok csak meghatározott területeken lesznek.
– A nyílástól jobbra és kicsit lejjebb, a hőcsempék helyénél látható lekerekített kivágás, amelybe valószínűleg illeszkedik a chopstick és az emelőkeret csapja illeszkedik majd. Lejjebb kerülhetett tehát ez is a korábbi verzióhoz képest.

Április 2. kedd:

  • 21:44: Napokon belül átvihetik a Booster 11-et az indítóállásra a jelenlegi tervek szerint, miután a főbb javítási munkákkal végeztek.
  • Komoly tempóban haladnak a különböző épületek felhúzásával, a Starfactory, az új 5 szintes irodaház és a hangárak melletti parkolóház munkálatai is zajlanak.
  • A Ship 29 a High Bay-ben javított hőcsempéket kap ezekben a napokban, az orrkúp tetején pedig teljesen kicserélik a darabokat.

2024 Március

Március 29. péntek:

  • 9:49: Néhány órája visszaszállították a Ship 29-et a gyártási területre, hogy a hangárban elvégezzék rajta az utolsó munkálatokat a végső, indítás előtti felkészítő fázisra.

Március 27. szerda:

  • 19:34: Ahogy számítani lehetett rá, 1 Raptoros hajtóműtesztre került sor két perce. Látszólag ez is teljesen simán zajlott. 

  • 18:57: Már zajlik a Ship 29 tankolása! Hamarosan következhet a második teljes hajtóműteszt ezzel a prototípussal.
  • 8:04: Ma jöhet a következő hajtóműteszt a Ship 29-cel, ehhez a szükséges felhívást már meg is kapták a helybéliek. Szinte biztosan az egy Raptoros visszatérési manővert fogják szimulálni, mely a légkörbe való visszatéréshez lesz szükséges Föld körüli pályán.

Március 25. hétfő:

Starbase

  • 19:57: Teljes, hat hajtóműves tesztet hajtottak végre a Shippel, látszólag teljesen simán ment minden! Mi is élőben közvetítettük az eseményt, amit az alábbi linken nézhettek vissza:

  • 16:31: Megérkezett a válasz az alábbi kérdésre, kiadták ugyanis a felhívást a statikus hajtóműteszt végrehajtásáról! Vajon hány Raptort terveznek beindítani? Egyet a visszatérési manőver szimulációhoz, vagy mind a hatot a gyorsítási szakasz próbájához?
  • 15:30: Készülnek a Ship 29 újabb tesztjére, bár azt egyelőre csak találgatni lehet, hogy pontosan milyen műveletre kerül sor. Vagy még egy turbószivattyú teszt, vagy már a teljes hajtóműteszt jöhet, de utóbbihoz még nem adták ki a hatóságok a szükséges felhívást a helyiek számára. A területet mindenesetre már kiürítették és az utat is lezárták.

Kennedy Űrközpont

  • A hétvégén érdekes képsoroknak lehettünk szemtanúi: egy ideje már vissza-visszatértek az LC-39A indítóállás építéséhez is a munkások, most viszont jelentős és látványos változás látszik. Az alábbi felvételen a korábban megépített tartólábak közül az egyik hiányzik, a másikat pedig épp ledöntik, ami komoly módosítást jelenthet a Starbase-en megépült első indítóálláshoz képest, illetve érdekes előrejelzés is egyben, hogy a második OLM hogy nézhet majd ki. Utóbbi alapozási munkálatai jelenleg is komoly ütemben zajlanak, egyelőre még a földmunkák fázisában tartanak, hiszen a mocsaras területet le kell először csapolni.


Március 23. szombat:

  • 10:16: A Ship 29-et fel is helyezték a tesztpadra, hogy felkészítsék a jövő heti statikus hajtóműtesztekhez (a többesszámot maga a SpaceX írta az X-en, ami mellé ezt a fotót linkelték:

  • Bevégeztetett a Booster 4-nek, amivel 2021-2022-ben több fontos földi tesztet hajtottak végre, illetveez volt a legelső full stack, tehát teljes Starship rakétarendszer első fokozata is. Tegnap elkezdték feldarabolni a törzset a Mega Bay-ben, az alsó oxigéntartály törzsrészről egyben még egy utolsó fotó készült:
Fotó: Starship Gazer


Március 22. péntek:

  • 8:24: Át is szállították a Ship 29-et a tesztpadra a statikus hajtóműteszt(ek) végrehajtásához. Tegnap még további útlezárási időpontokat is közzétettek a teszthez magyar idő szerint márc. 25-27. 14-02 óra között.
Fotó: Starship Gazer
  • Könnyen lehet, hogy a több éve a Rocket Gardenben nyugdíjas napjait töltő Booster 4 számára eljött a búcsú ideje, ugyanis miután a napokban szerelőállványt rögzítettek a két fő tartály találkozásánál a törzsre, múlt éjjel begördítették a Mega Bay-be a fontos földi teszteket végrehajtó hordozórakétát, ahol várhatóan szétszerelik majd.

Március 21. csütörtök:

  • 19:13: 3 órás időszakos útlezárásról szóló felhívást adtak ki magyar idő szerint péntek 6-9 óra között, ami szinte biztosan a Ship 29 átszállításához szükséges.


Március 20. szerda:

  • Gwynne Shotwell, a SpaceX elnöke tegnap a Satellite 2024 konferencián beszélt a Flight 3-ról és a közelgő a Flight 4-ről is, a közölt információkat gyűjtjük most össze röviden:
    – Továbbra is zajlik az adatelemzés, de a vezetőség „rendkívül sikeresnek” értékeli a repülést és szinte minden célkitűzést teljesíteni tudtak.
    – Még ki kell értékelniük, mi történt pontosan a két fokozat visszatérésénél, de reményeik szerint akár már 6 hét múlva következhet a negyedik tesztrepülés.
    – Az szinte biztos, hogy a Flight 4 során sem fog hasznos terhet magával vinni a Ship 29, ugyanis a SpaceX célja először a hajtóműves fékező manőver végrehajtása és a fokozatok biztonságos visszahozatala és precíz vízre szállása a kijelölt zónákban.
    – Arról nem tett említést, hogy pontosan hány indítást szeretnének idén végrehajtani. Shotwell szerint a fő célkitűzések jelenleg az orbitális pálya elérése, a teljes méretű Starlink v2 műholdak felbocsátásának megkezdése és a fokozatok visszaszerzése, majd ugyanezen egységek gyors ütemű ismételt indítása.
  • Március 18-án a Space Capitol III nevű eseményen Kelvin Coleman, az FAA társigazgatója is pár szóban említést tett a múlt csütörtöki indításról: 
    – Személy szerint ő nem tapasztalt semmilyen komoly biztonsági kockázatot, ezért nem számít hosszan elnyúló vizsgálatra. Jogilag természetesen kötelező a baleseti vizsgálat végrehajtása a SpaceX saját jelentése alapján, de ez jóval hamarabb végbemehet a szerinte is sikeresnek mondható indítás miatt, melynek során sem emberélet nem forgott veszélyben, sem az infrastruktúrában nem keletkezett jelentős kár. 
    – Már a Flight 2 után is csak néhány hétre volt szüksége a SpaceX-nek a saját jelentésük átadására, Coleman hasonló gyorsaságra számít ezúttal is. 
    – A társigazgató szerint a jövőben megváltozhat a repülési engedélyek kiadási módja. Jelenleg minden egyes repüléshez az előző engedély módosítása és újbóli kiadása van érvényben, de az FAA egy olyan döntéshozatali eljárást tervez, melynek köszönhetően a biztonsági előírások mindenek felett való betartásával és betartatásával „indítási csomagokra” kaphatja a SpaceX a Starship repülési engedélyét, ezzel felgyorsítva az indítások ütemét. Ez segíthet a SpaceX azon célkitűzésében, hogy idén akár 6-9 felbocsátást hajthasson végre a Starbase-ről.


Március 19. kedd:

  • 12:21: Egy másik belső forrás szeirnt a Flight 4 már májusban következhet, legalább is ez a SpaceX jelenlegi terve. A Ship 29 jövő héten kerülhet át a tesztpadra a statikus hajtóműteszthez, a Booster 11-et április elején tervezik átvinni az indítóállásra szintén a hajtóműteszthez.


Március 16. szombat:

  • Egy belső forrás szerint a SpaceX már továbbította is a NASA HLS delegációnak a tesztrepülés utáni jelentést, aminek részleteit belső értekezleten fogják átbeszélni. Elég jól megértették máris a mérnökök, hogy mik azok a területek, ahol változtatni/javítani kell. A Booster 11 már kb. 3 hét múlva átkerül az indítóállásra a tesztjeihez.


Március 15. péntek:

  • 16:01: Néhány nem publikus infó a tegnapi repüléssel kapcsolatban:
    – A nem tervezett bukdácsoló-pörgő mozgás a hajtóanyag átfejtési teszt következménye volt. Ez megszűnt, amint a flap-ek kellőképpen ki tudták már fejteni hatásukat adott légköri szinten a visszatérés során. A belépési szög eltért a tervezettől, és nagy valószínűséggel hozzájárult a Ship 28 korai elvesztéséhez.
    – A Booster 10-zel kapcsolatban eléggé ellentmondásos infók jöttek: a forrás szerint a rakéta egészen az vízfelszínig eljutott, többnyire sértetlenül, de ez teljesen más, mint amit a SpaceX tegnap írt a közleményben (reméljük, később tisztázódik, pontosan mi történt). Már nagyjából látják a mérnökök, hogy miért vesztették el az irányítást a zuhanó Boosternél, de további részleteket nem közöltek.
    – A Raptor újraindítása fontos feltétele lett volna, hogy a Starship már valóban orbitális pályára állhasson a következő indítás során. Mivel ez nem történt meg, várhatóan a következő teszrepülés is szuborbitális/ballisztikus pályát céloz majd meg.


Március 14. csütörtök: A Flight 3 napja! És egyúttal a SpaceX 22. születésnapja is, szép lenne egy tökéletes indítással ünnepelni a napot!

  • 19:36: A SpaceX már ki is adott egy hivatalos közleményt a repülésről, néhány fontosabb infót összegzünk belőle az egyértelműen látott eredményeken kívül:
    – az emelkedést mindkét fokozat tökéletesen végrehajtotta
    – a Booster 10 visszatérése során pár Raptor beindult, de végül 462 méteres magasságban felrobbant a rakéta (az egyelőre nem tisztázott, hogy irányított robbantás vagy önrobbanás volt)
    – a raktérajtó nyitása-zárása sierült, de a Ship pörgése miatt a Raptor újraindítását meg sem kísérelték (tehát nem hiba miatt nem indult be)

  • 18:26: Micsoda elképesztő nap és repülés!! Szinte hibátlan teljestmény a Booster 10-Ship 28 párostól! Összefoglalónk az eseményről itt olvasható!
  • 13:13: Ismét toltak egy keveset az indítási időn, jelenleg 14:10. Egy illetéktelen behatoló hajót kell kitessékelni a lezárási zónából.
  • 12:39: Egy órával csúsztatták a legkorábbi indítási időpontot, ami jelenleg 14 óra magyar idő szerint.
  • 9:13: Kevesebb mint 4 óra van hátra az indítási ablak kezdetéig, ami 13:00-14:50 között lesz ma! A tartálypark felkészítése lassan megkezdődik, a lakosokat és a dolgozókat már elkezdték evakuálni, minden a tervek szerint alakul egyelőre! 10:30-tól élőben követhetitek velünk együtt a felkészülés végső szakaszát, majd az indítást is természetesen. Reméljük, az idő is kegyes lesz ma, és nem hiúsítja meg a Flight 3 indulását. 


Március 13. szerda:

  • 21:35: És íme, végre kiadták az engedélyt!

  • 21:04: Nagyon közel lehet már a repülési engedély kiadása, mert a SpaceX pár perce X-en erősítette meg, hogy megkísérlik a holnapi indítást! Nem sokkal ezelőtt az FAA az Indiai-óceánra adott ki egy környezeti hatástanulmányt és elemzést a Ship 28 visszatérése kapcsán, ami az utolsó hiányzó rész volt a végső engedélyhez.

  • 17:03: A bejegyzés írásának időpontjában még mindig nem adták ki hivatalosan a Flight 3-hoz szükséges repülési engedélyt, de több szakújságíró (Eric Berger és Christian Davenport) is úgy értesült, hogy erre ma sor kerül, így az utolsó adminisztratív akadály is elhárul a holnapi indítási kísérlet elől. Ami viszont bizonytalanná teheti a csütörtöki terveket, az az időjárás, pontosabban a szél, ami épp az indítási ablak idején elég erős, főleg a hirtelen széllökések, amik komolyan befolyásolhatják a rakéta emelkedését. 
    Elon Musk eközben a Berlinbe repült kisfiával, ahol a Tesla Giga Berlin gyárába látogattak. Ez is egy újabb kérdést vet fel, hogy vajon csütörtök reggelig visszaér-e Texasba. Ő maga tegnap egy X-bejegyzésben a hét végét jelölte meg a Flight 3-ra, időjárástól függően (érdekesség, hogy az FAA-t nem is említette, így lehet, hogy a háttérben a SpaceX már rég tudja, hogy megvan az engedély). 
  • Közben folyamatosan zajlik az indítási terület felkészítése a nagy eseményhez: a Ship 29-et leemelték a tesztpadról és tegnap vissza is szállították a gyártási területre, illetve múlt éjjel a tároló állványok is visszakerültek. Jelenleg pedig az óriásdaru vízszintesbe állítása zajlik, ami szintén megszokott művelet már az indítást megelőzően.

Március 11. hétfő:

  • 16:08: Ezúttal már minden simán ment, és mind a 6 Raptor turbószivattyúját felpörgették pár másodperc erejéig.

  • 12:17: Ismét tesztre készülődnek a Starbase-en, de ezúttal nem a Flight 3-ra készülő Ship 28/Booster 10 párossal, hanem a Ship 29-cel, amivel múlt csütörtökön kíséreltek meg egy turbószivattyú tesztet, amit viszont a hajtómű előhűtési fázisnál félbe kellett szakítani. Ma tehát újra megpróbálja a SpaceX a teljes hajtóműteszt előtti lépést végrehajtani. A sheriff nemrég zárta le az utat, és ezekben a percekben hagyják el a szerelők a tesztelési területet.
  • Tegnap a Ship 28 emelése a tervezettnél jóval hosszabbra nyúlt, de végül sikerült pontosan ráilleszteni a fokozatot a Boosterre. A stacking után egy vízelárasztási rendszer tesztet is végrehajtottak az indításra való felkészülésként. 
Fotó: Sean Doherty (nasaspaceflight.com)


Március 10. vasárnap:

  • 15:43: A pénteki infóknak megfelelően ezekben a percekben zajlik a Ship 28 felemelése. A vészmegszakító rendszert felszerelték, az élesítést viszont csak a repülési engedély kiadása után tehetik meg.
Forrás: Nasaspaceflight Starbase live


Március 8. péntek:

  • 8:43: Tegnap végül nem került sor semmilyen látványosabb tesztre a Ship 29-cel, mivel csak a Raptorok előhűtési fázisáig jutott a folyamat. Valószínű egy elhalasztott turbószivattyú tesztnek lehettünk szemtanúi, de ma és jövő héten is még több időablak áll rendelkezésre újabb kísérletekhez.
  • Egyre több hatósági lezárásról érkezik hír, amik a jövő csütörtökre tervezett Flight 3-hoz szükségesek! Immár kiadták a tengeri lezárást, a mexikói légtér adott területére szóló felhívást (ez még nem a legmagasabb szintű légtérzár, és az USA területére is még ki kell adni), illetve márc. 14-16. 6:00-20:00 óra között már a szárazföldi útlezárásról is érkezett felhívás. 
  • Ami a főszereplők felkészítését illeti: a tervek szerint ma szerelik fel a vészmegszakító rendszer robbanótölteteit, majd hétvégén felemelik a Ship 28-at a Booster 10-re. A forrás arról nem számol be, hogy vajon ez az utolsó „stacking” művelet-e, de a korábbi tapasztalatok alapján a rendszert csak 1-2 nappal az indítás előtt élesítették, ehhez viszont újra le kéne emelni a Shipet, majd újra fel. 


Március 7. csütörtök:

  • 15:23: Készülnek a Ship 29 tesztjére is, ezekben a percekben ürítik ki az indítási-tesztelési területet. Az biztos, hogy nem teljes hajtóműtesztre kerül sor, mert nem adtak ki erről szóló felhívást.

Március 6. szerda:

  • Rövid kedvcsináló/beharangozó videónkban kicsit áttekintjük a Starship 3. repülése előtt, hogyan is jutott a SpaceX idáig.

  • 19:43: Nagyon úgy tűnik, hogy tényleg 14-én kísérlethetik meg legkorábban elindítani a 3. Starshipet! A SpaceX ismét kiadott egy videót az X-en, amiben megerősítik, hogy a hatósági engedélyektől függően jövő csütörtökre tervezik a Flight 3-at! Közben az egyik szükséges lezárás, a vízi járművekre vonatkozó korlátozás már ki is került, ami szintén márc. 14-re szól, magyar idő szerint 13-17 óra között.

  • 9:23: Lehetséges, hogy megvan az indítás időpontja?! A SpaceX reggel bejegyzést tette közzé, ahol március 14-i dátum szerepel. Ez mindenképp fontos viszonyítási pont, de nem 100%-ig biztos, hogy jövő csütörtökön el is indulhat a 3. teljes Starship. Még az FAA repülési engedélyének kiadása is szükséges, de talán ez is már csak napok kérdése, illetve pár felkészülési lépés még a SpaceX-nél is hátravan.

Március 5. kedd:

  • 14:36: Leemelik a Ship 28-at, minden bizonnyal utoljára, hogy felszereljék, majd élesítsék a vészmegszakítórendszer robbanótölteteit. Közben a SpaceX várja az FAA repülési engedélyének kiadását, ami innentől bármelyik nap megtörténhet. Az engedély birtokában fogják élesíteni a vészmegszakító rendszert, majd egy utolsó felemelése jön a Ship 28-nak, és már csak a repülés napját kell kijelölni!
  • 9:03: Remek fotók a SpaceX-től a vasárnapról hétfőre virradó éjszaka során végrehajtott teljes tankolási tesztről:


Március 4. hétfő:

  • 9:01: A terveknek megfelelően múlt éjjel lezajlott a Booster 10-Ship 28 páros teljes tankolási főpróbája, ami viszont mindennél fontosabb és jelentősebb hír, hogy a teljes rakétát mindössze 45 perc alatt sikerült feltankolni! Ezzel a második repülés után végrehajtott fejlesztések is beválni látszanak, hiszen a kapacitás bővítéssel felére redukálták le a korábbi nagyjából másfél órás tankolási időt. Ha pedig hozzátesszük, hogy ez 4600 tonna (!!) cseppfolyósított metán és oxigén átfejtését jelenti, még nagyobb technikai sikert ért el a cég a Starship és a kiszolgáló rendszer fejlesztésében.
Fotó: Fabian Ramirez
Teljesen feltankolva az összesen 5000 tonnás Starship-Super Heavy. Forrás: Nasaspaceflight.com


Március 3. vasárnap:

  • 10:20: A soron következő tesztablakban (ami magyar idő szerint márc. 4. éjféltől kezdődik) tervezik a tankolási főpróbát a full stack-kel. Ezután készültségi felülvizsgálat következik, majd március közepére várják a repülési engedély kiadását.

Március 2. szombat:

  • Felemelték a Ship 29-et a tesztpadra, és felkészítik a közelgő hajtóműteszt(ek)re. Lehetséges, hogy erre még a Flight #3-ra készülő full stack utolsó főpróbája előtt sor kerül, ahogy a lenti bejegyzésben írtuk, hétfő éjféltől indul az első tesztelési lehetőség.


Március 1. péntek:

  • 17:18:
    – Ezekben a percekben emelik a Ship 28-at!
    – Három új útlezárási időpontról is kiadtak tájékoztatást: magyar idő szerint márc. 4. éjfél-10 óra, majd 15-03 óra, és márc. 5. 15-03 óra között.
  • 11:16: Információk szerint ma emelik fel a Ship 28-at a Booster 10-re, egy másik forrás pedig megerősítette, hogy a Flight #3-at továbbra is március 2. hetében tervezik végrehajtani!
  • 8:31: Tegnap leszerelték a Ship 28-ról a szuborbitális tesztpad mellett az emelőszerkezetet, majd átvitték az emelőkarokhoz. Ott már elő is készítették a Booster 10-re való felemelésre. Múlt éjjel pedig a felszabadult helyre át is szállították a Ship 29-et, amivel a soron következő hajtóműteszteket végrehajtják majd. Elképzelhető, hogy ez lesz az utolsó prototípus, amit itt tesztelnek, ugyanis a háttérben a Massey’s tesztterületen már épül az új tesztállvány a lángterelő árokkal, és amint ez elkészül, a Shipek statikus hajtóműtesztjeit már ott fogják végrehajtani, hiszen az indítási terület jelenleg még szuborbitális tesztelési részén elkezdődik a Flight 3 után az új indítóállás építése is (erről február 24-i bejegyzésünkben láthattok infókat).
Fotó: Sean Doherty (nasaspaceflight.com)

2024 Február

Február 28. szerda:

  • 21:28: Michael Sheetz újságíró érdekes információt közölt az HLS Lunar Starship fejlesztésével kapcsolatban:
    – A SpaceX az utóbbi időben több mint 30 különböző területen ért el fontos mérföldkövet, többek között kommunikáció, irányítás és navigáció, meghajtás, létfenntartó rendszer és űrbéli sugárzásvédelem területen
    – Egy fotót is közzétettek a Starship dokkológyűrűjéről, amivel akár az Orion űrhajóhoz, akár a Lunar Gateway űrállomáshoz tud majd csatlakozni. Az adapterrel nemrégiben hajtottak végre kvalifikációs tesztet.
Fotó: SpaceX
  • 19:35: Csak emlegetni kellett a Shipet, már le is emelték a tesztpadról! Az biztos, hogy a SpaceX nem vesztegeti az időt, és tényleg szeretnének minél előbb felkészülni a Flight #3-ra a második repülés körülményeinek lezárását követően.
  • 19:06: Újra a levegőben a Booster 10! Persze ismét az emelőkaroknak köszönhetően, ami azt jelenti, hogy már emelik az indítóállásra. A Ship 28 egyelőre még a tesztpadon várakozik, de hamarosan lekerülhet róla, mivel már rácsatlakoztatták az emelőszerkezetet is.

  • 12:56: Alig egy óra alatt átszállították a Booster 10-et az indítási területre a 12-15 óra között bejelentett útlezárási időszak során. Reméljük, innentől felgyorsulnak az események, és hamarosan ismét már a teljes Starshipet láthatjuk az indítóálláson, hogy egy utolsó, teljes tankolási és felkészülési főpróbát végrehajtsanak vele.
Fotó: John Cargile (What About It)


Február 27. kedd:

  • 10:32 Tegnap végül egy turboszivattyú tesztre került sor a Shippel, látszólag teljesen simán ment minden.
  • Ami viszont jóval fontosabb hír, hogy a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) hivatalos bejelentése szerint a maguk részéről végeztek a SpaceX által benyújtott dokumentumok, adatok és felvételek alapján a Flight #2 körülményeinek kivizsgálásával. Ez egy szükséges és fontos lépés volt afelé, hogy hamarosan kiadásra kerülhessen a módosított repülési engedély is a Flight #3-hoz. A vizsgálat alapján a SpaceX egy 17 pontból álló módosítási listát állított össze a hatósággal, amik alapján a korrekciókat, fejlesztéseket eszközölniük kell a harmadik és a későbbi repülés prototípusain is. Persze ez nem azt jelenti, hogy a cég ennek most fog nekiállni, hiszen az elmúlt hónapok is már arról szóltak, hogy a tapasztalatokat felhasználva készítsék fel a Ship 28-at és a Booster 10-et a soron következő indításra.
Az FAA közleménye


Február 26. hétfő:

  • 17:01: Tesztelésre készül a SpaceX, az utat már le is zárták hozzá. Úgy tűnik, valamilyen hajtóműtesztre kerül sor, de azt nem tudjuk egyelőre, pontosan mit terveznek a Ship 28-cal. Teljes statikus hajtóműteszt valószínű nem lesz, mert nem kaptak erre vonatkozó felhívást a helyiek.

Február 25. vasárnap:

  • Jövő héten ismét lehetősége lesz a SpaceX-nek tesztelni a Ship 28-at, amit tegnap végre elengedett az őt tartó daru is. Magyar idő szerint hétfőtől szerdáig 15-03 óra között lehetnek útlezárási idősávok.
  • Továbbra is március 2. hetét becsüli több forrás is a Flight #3-ra való felkészülésre és a hatósági engedélyek kiadására. Ez elég szoros határidő, tekintve a továbbra is még szép mennyiségű munkának, ami a SpaceX előtt áll.

Február 24. szombat: 

  • 12:24: A SpaceX még múlt héten nyújtott be a hatóságoknak egy kérelmet az indítási terület további bővítéséhez, de erről csak most tegnap került ki nyilvános információ. A dokumentum alapján egy közel 650 m²-es részt szeretnének lecsapolni a mocsaras természetvédelmi területből a jelenlegi szuborbitális tesztterület mellett (lásd az alábbi ábrán) „egy második orbitális indítóállás létesítéséhez”. Nagyon úgy tűnik, ezzel eldőlt a több hónapja tartó dilemma, hogy vajon hol fog feléülni az OLM-2.
A beadott kérvényben szereplő ~650 m²-es földterület.

 

A nasaspaceflight.com render képe a második indítóállással.

Február 22. csütörtök:

  • 14:11: A legfrissebb belső infók szerint március második hetére állhatnak készen a fokozatok a repülésre, de ez még mindig csak a hardver szempont, emellett még ott vannak a hatósági engedélyek kiadásai, és egyéb rendszerek felkészítése is. Ha valóban így lesz, az azt jelenti, hogy inkább már csak március vége felé kerülhet sor a Flight 3-ra, utána viszont felpöröghetnek jobban az események.
  • Ma vagy holnap tervezik a Ship 28 tesztjének végrehajtását. Várhatóan turbószivattyú teszt lesz csak, mivel külön értesítést nem kaptak a lakosok a teljes hajtóműteszt végrehajtásáról.


Február 20. kedd: 

Starbase

  • 20:23: Most viszik vissza a Booster 10-et a gyártási területre, hogy milyen okból, azt nem tudni.


Kennedy Űrközpont

  • 14:27: A napokban röppent fel az a hír, hogy immár az Amerikai Űrhaderő is vizsgálja annak lehetőségét, hogy a jelenleg még a ULA által működtetett SLC-37 indítókomplexumot a Delta-IV Heavy márciusi repülését követően átvegye a SpaceX és a Starship kiszolgálásához átalakítsa. Bővebben erről ebben a cikkben olvashattok.


Starbase

  • 11:29: Az éjszaka folyamán a Booster 10-et is leemelték az indítóállásról, úgy tűnik tehát, hogy nagyobb karbantartási/javítási munkára lesz szükség a kiszolgáló rendszert illetően is. 
  • Ami a Ship 28-at illeti, már a szuborbitális tesztpadon várakozik, és belső információ szerint legalább egy turbószivattyú tesztet fognak végrehajtani vele. Ez indokolt is, hiszen a közzétett fotók tanúsága szerint a vákuumra optimalizált Raptorok közül az egyik vadonatúj.
A jobb oldali, nagyobb fúvókával ellátott hajtóműnél egyértelműen látszik, hogy még nem indították be egyszer sem. Fotó: John Cargile (What About It)


Február 19. hétfő:

  • 16:41: Ezekben a percekben ér a kikötőbe az az uszály, mely múlt kedden indult el négy toronyszegmenssel Floridából. Ez a tervezetthez képest még egy nappal hamarabb is történik.
Fotó: Bocachicagal (nasaspaceflight.com)
  • Megkezdődött a Booster 14 összeszerelése is a Mega Bay 1-ben az alsó oxigéntartály szekció két egységének egymásra illesztésével.
Fotó: Kevin Randolph
  • A Ship 28 emelése is közeleg a szuborbitális tesztpadra, az óriásdarura már rákötötték az új emelőszerkezetet, ami az orrkúpról leszerelt korábbi emelőkampók nélkül, a törzsbe illeszkedve „ragadja meg” a második fokozatot.
Fotó: Starship Gazer
  • 8:38: Tegnap este le is emelték a Shipet. A tervezett külön tesztjére akár már holnap sor kerülhet, mert a tegnap említett három órás időablakon kívül már egy szokásosan fél napos (magyar idő szerint 15-03 óra közötti) útlezárást is kitűztek.
Fotó: John Cargile (What About It)

Február 18. vasárnap:

  • 9:34: Várhatóan a Ship 28-at újabb teszt(ek)nek vetik alá a szuborbitális tesztpadon, miután leemelték a Booster 10-ről. Mivel korábban legalább egy Raptort cseréltek a két kiszerelt közül, ez indokolt is, de a tegnap említett hibák miatt is külön érdemes átnézni a második fokozat rendszereit. 
  • Február 20-án magyar idő szerint reggel 7-10 között egy rövidebb útlezárási periódusról adtak ki hírt.

Február 17. szombat:

  • 19:32: Már reggel egy olyan belső információról lehetett olvasni, hogy valószínűleg leemelik a Ship 28-at, és a teljes tankolási tesztet határozatlan ideig elhalasztják. Nemrég további hírek érkeztek: úgy tűnik, a Shippel több műszaki probléma is adódott, amiket ki kell javítani, itt viszont több különböző forrás eltérő véleményen van, egyikük szerint még a High Bay-be is vissza fogják szállítani, másik szerint erre nem lesz szükség. Ezen kívül a földi kiszolgáló rendszerben is kisebb hibát észleltek. Mindezek ellenére mindenki lehetségesnek gondolja még továbbra is a március közepi harmadik tesztrepülést.

Február 16. péntek:

  • 18:49: Kb. 20 perce megállt az üzemanyagtartályok töltése, és néhány autó már fel is sorakozott a lehető legközelebbi biztonsági pontnál. Nem tudni, hogy műszaki probléma lépett-e fel, vagy eleve ennyit tervezett mára a SpaceX, de az biztos, hogy amig zajlott a tankolás, nagyon látványos folyamatnak lehettünk szemtanúi!
  • 18:02: Szépen beindult a „füstgép”! Soha korábban nem látott páraképződés látszik a Starship körül, hiszen ez az első alkalom, hogy a továbbfejlesztett és kibővített átfejtőrendszerrel tankolják a teljes rakétát.
Forrás: nasaspaceflight.com
  • 17:10: Már zajlik a tartálypark és az átfejtőrendszer felkészítése, reméljük, ma már minden simán fog menni és a tervezett szintig fogják tankolni a teljes Starshipet!
  • 15:08: Úgy tűnik, mégis újabb tesztre kerülhet ma sor, ugyanis az útzárat aktiválták, illetve az indítási területet már el is hagyják ezekben a percekben a dolgozók. Egyes információk szerint ma akár teljes tankolási teszt is lehet.

Február 15. csütörtök:

  • 17:56: A mai útzárat törölték, a legközelebbi pedig csak jövő kedden lesz, de ez még bármikor változhat. Az biztos, hogy ma nem fog újabb tesztre sor kerülni.
  • 9:38: Tegnap megszakították végül a tankolást röviddel azután, hogy megkezdődött a tartályok töltése. Ennek okát nem ismerjük, de ma újabb alkalom adódik a próbára, meglátjuk, hogy részleges vagy teljes tankolási tesztet tervez a SpaceX. Az viszont biztos, hogy a tegnapi kísérlet után a vízelárasztási rendszerrel egy tesztet végrehajtottak.
Az „inverz zuhany” működés közben. Fotó: bocachicagal (nasaspaceflight.com)


Február 14. szerda:

  • 21:40: Nem a legintenzívebb napként fog bevonulni a mai a Starbase történetébe, de végre úgy tűnik, hamarosan megkezdődhet az üzemanyag átfejtése. Korábban egy alkalommal néhány szerelőnek vissza kellett térnie az indítóálláshoz, egész pontosan a Ship tankolórendszerénél ellenőriztek valamit. Azóta a tartálypark újbóli felkészítése zajlott, most pedig már az előhűtési fázisnál tartanak. Meglátjuk, meddig jutnak ma, de ha végül nem kerül sor tényleges tesztre, holnap is rendelkezésre áll újabb lezárási időpont 15-03 óra között.
  • 15:37: Úgy tűnik, ma sor kerülhet a Booster 10-Ship 28 páros első közös tesztjére, ami várhatóan egy részleges tankolási próba lesz. Az utat nemrég már lezárták, a tartálypark üzembe helyezése is lassan elindul. Ha felpörögnek az események, mi is élőben közvetítjük majd a Flight #3 első földi főpróbáját!

Február 13. kedd:

  • 14:51: Már emelik a Shipet, sőt, hamarosan be is fejeződik a művelet, csak néhány cm választja el egymástól a két fokozatot. Reméljük, ezúttal már megfelelően fognak egymáshoz illeszkedni, és a gyűrű is kibírja a terhelést. 
  • 11:21: Tegnap váratlanul le kellett emelni a Ship 28-at a Booster 10-ről. Mint utólag kiderült, a rakéta bordázott hot staging gyűrűje deformálódott a vasárnapi összeillesztés során, ezért a szerelőknek az indítóálláson kellett kijavítani a hibát. Szerencsére ez nem bizonyult nagy problémának, mert múlt éjjelre végeztek is a javításokkal, és elő is készültek a Ship 28 ismételt felemelésére, de ez utóbbira végül valamiért mostaniáig nem került sor. Útlezárási lehetőség ma is rendelkezésre áll, és lehetséges, hogy a nappali fényre vár a SpaceX, hogy biztosabban tudják végrehajtani a műveletet.

Február 11. vasárnap: 

  • 9:36: Néhány órája egymáshoz illesztették a két fokozatot, így a novemberi második indítás után ismét egy full stack, azaz teljes Starship rendszer áll az indítóplatformon. A tervek szerint az előző prototípushoz hasonlóan ezzel is először egy részleges, majd egy teljes tankolási szimulációt (Wet Dress Rehearsal, WDR) fognak végrehajtani a jövő hét folyamán. 
A Ship 28 ráemelése a Booster 10-re. Fotó: Starship Gazer

Február 10. szombat:

  • 8:41: Ahogy a tegnapi belső forrás alapján számítani lehetett rá, valóban a Ship 28 is követi párját, a Booster 10-et az indítási területre. Épp ezekben a percekben zajlik az átgördítés.


Február 9. péntek:

  • 20:15: A hétvégén a Ship 28 is átkerülhet az indítási területre. Több külön hajtóműtesztet nem terveznek vele, viszont jövő héten már jöhet a két tankolási teszt ugyanúgy, ahogy az S25/B9 párosnál (egy részleges, egy teljes főpróba).
    További útzárakat is bejelentettek: magyar idő szerint feb. 7:00-10:00, és 15:00-17:00 között. Valamelyik alkalomkor vihetik át a Shipet.
  • 9:48: Kisebb meglepetésre végül mégis a Booster 10-et szállították át tegnap az indítóálláshoz, sőt, már fel is emelték a platformra az elmúlt órákban! Várhatóan a Ship 28 is hamarosan követi, hogy az utolsó tankolási és visszaszámlálási főpróbát vagy próbákat végrehajtsák velük.
Fotó: John Cargile (What About It)

Február 8. csütörtök:

  • 20:21: Elindult Port Canaveral-ből az az uszály, ami négy toronyszegmenst visz magával a Starbase-re. Nagyjából 7-10 napon belül érhet Brownsville kikötőjébe.
Forrás: LabPadre
  • 16:28: Két új útlezárási időpontról adtak ki felhívást: magyar idő szerint ma este 22-01, illetve holnap reggel 7-10 óra között lesz lehetősége a SpaceX-nek valamilyen átszállítási tevékenységet végrehajtani. Az szinte biztos, hogy a Booster 10 egyelőre még a Mega Bay 1-ben marad, hiszen az indítóálláson még mindig elég komoly munka folyik, így valamelyik Ship lehet majd a „főszereplő”.

Február 7. szerda:

  • 20:52: Ismét belső információt olvashattunk ma: az FAA és a SpaceX továbbra is még dolgozik az IFT-2 felülvizsgálatán, emiatt egyre kevésbé valószínű, hogy a harmadik repülésre még februárban sor kerülhet. A jelenlegi becslés szerint március eleje-közepe lehet a Flight #3 ideje, de ez még számos tényezőtől függ, hiszen a két prototípus sincs még teljesen kész. Azonban a SpaceX nem tétlenül várja a vizsgálat lezárását, és közben olyan fejlesztéseket, kiegészítéseket végeznek az indítóálláson és a földi berendezésekben, hogy a Flight #3 után felpöröghetnek az események, és akár a Flight #8-ig is eljuthatnak év végéig (ez hat tesztrepülést jelentene)!
  • 20:34: Megérkezett az új orbitális tartálypark kilencedik, utolsó tartálya. Ha az összes újonnan érkezett egységet rákötik a rendszerre, valószínű a megmaradt függőleges tartályokat is elbontják majd.
Fotó: Felix Schlang (What About It)

Február 6. kedd:

  • Belső információ: a NASA-t tegnap úgy tájékoztatta a SpaceX, hogy apróbb javítások, módosítások miatt március elejére időzítik a Flight 3-at.
  • Egyelőre még mindig semmi hír arról, mikor kerülhet át az indítóállásra a két főszereplő, ugyanis mind a Ship 28, mind a Booster 10 felkészítése is még mindig zajlik a hangárakban. De a fenti infó ismeretében egyelőre még nem is annyira sürgős a fokozatok átvitele.

Február 3. szombat:

Starbase

  • 9:37: Újabb remek fotókkal kápráztatott el minket a SpaceX, amiken a Mega Bay 1 hangárban épülő és/vagy felkészítés alatt lévő három teljes és egy majdnem teljesen elkészült Super Heavy első fokozat látható! Sorozatszám szerint a Booster 10, 11, 12 és 13 várhatóan a Flight #3, 4, 5 és 6 hordozórakétái lesznek, melyek közül akár az összes repülésére sor kerülhet idén. 

  • A következő repülés két főszereplője, a Ship 28 és a Booster 10 a korábbi tervekkel ellentétben egyelőre még nem kerültek átszállításra az indítóálláshoz, mivel az OLM-en is még eléggé nagy munka folyik, hogy minden rendszert felkészítsenek. A Ship 28-ból pedig a szerdai alkalom után egy újabb Raptort (ezúttal egy RVac, tehát vákuumra optimalizált) szereltek ki tegnap, de azt nem tudni, hogy csak ellenőrzés vagy csere miatt történt ez.

Kennedy Űrközpont

  • Az elmúlt napokban először egy, aztán kettő, majd tegnap végül négy újabb toronyszegmens átgördítése történt meg a Roberts Road-nál felépített gyártási területről a kikötőhöz. Szám szerint az 1-es, 2-es, 3-as és 6-os szegmensek hamarosan uszályra kerülnek, hogy aztán megkezdjék útjukat a Starbase-re. Ami a többi részegységet illeti a 2. szerviztorony elemei közül: a 7-es szegmenst már korábban egy darabban szállították át, a 8 és 9 darabjai szintén átkerültek Texasba, és egyikük összeszerelése már meg is kezdődött, a 4-es és 5-ös szegmensek maradtak tehát egyedül a Roberts Road-i telepen.
Fotó: Max Evans

2024 Január

Január 31. szerda:

  • 19:33: Eléggé váratlanul került ma sor a Flight #3-ra készülő Ship 28 egyik Raptorjának cseréjére. Így viszont választ kaphattunk arra, miért emelték a szerelőállványra néhány napja a prototípust, miközben látszólag befejeződött vele minden előkészület, hogy átszállíthassák az indítóálláshoz. Vajon ez a csere újabb hajtóműtesztet fog eredményezni még a tesztrepülés előtt?
Kép
Fotó: StarshipGazer


Január 28. vasárnap:

  • 9:49: Az elmúlt napok nem a legizgalmasabb és leglátványosabb időszakként fognak bevonulni a Starbase történetébe. Bár ezúttal sem tudunk még érdemleges hírekről, eseményekről beszámolni, egy rövid áttekintést azért írunk az elmúlt másfél hétről:
    – A Ship 28 és Booster 10 felkészítése a végéhez közeledik, előbbi hővédő borításának utolsó darabjait is a felhelyezték, utóbbi pedig tegnap „koronáztatott meg”, hiszen megkapta a hot staging gyűrű részegységet, ami a fokozatszétválásnál fog fontos szerepet játszani a 2. fokozat hajtóműsugarának kivezetésével a törzsön kívülre.
    A hot staging gyűrű emelése a Booster 10 tetejére. Fotó: John Cargile (What About It)

    – Az indítóállás, a szerviztorony és a közvetlen környezetük megerősítési munkája is zajlik még. Az OLM lábai megkapták a friss festést, ez általában jó jel szokott lenni, hogy hamarosan véget ér itt is a karbantartási munka. 
    – A tervek szerint jövő héten kerülhet sor a két főszereplő átszállítására az indítóálláshoz, ezután következhet az összeillesztéshez (stacking) való felkészülés, maga a stacking, majd a február 5-i héten az utolsó tankolási főpróba. 
    – Belső információk szerint továbbra is tartható a február közepére tervezett 3. tesztrepülés, de a következő 1,5-2 héten sok múlik.
    – Miközben az említett újabb tesztre készülnek, már megkezdődött a második szerviztorony újabb szegmensének építése. Mint ismert, egy szegmenst már összeszerelt állapotban szállítottak át a Kennedy Űrközpontból, de néhány részegység darabjai külön érkeztek a Starbase-re, ahol majd összeszerelik őket. Azt persze továbbra sem tudjuk, hol épülhet fel majd a második indítóállás, de erre a Flight #3 után elég hamar választ fogunk kapni a földterületek előkészítése végett.

Január 19. péntek:

  • 10:49: A Booster 12-t is visszaszállították a Massey’s tesztterületről egyelőre a Rocket Gardenbe, de minden bizonnyal később a Mega Bay 1-ben fogja elfoglalni a helyét, hogy megkapja a Raptor hajtóműveket.

Január 18. csütörtök:

  • 10:18: Jelenleg is zajlik még a több órája elkezdett földi teszt az új tankolóberendezésekkel, és az egyik függőleges tartállyal, amit strukturálisan is megerősítettek a napokban.
  • Még kedden megérkezett a 7. és 8. „hotdog” vízszintes tartály az új orbitális tartályparkhoz, így már csak az utolsó egység hiányzik a kilencből.

Január 15. hétfő:

  • 9:16: Egyre több forrás szerint van tervben az IFT-3 február 12-14. közötti végrehajtása. Ez bőven változhat még, de jó jel, hogy kezdik leszűkíteni a célidőszakot, viszont az utolsó tesztek és persze az FAA engedélyének kiadása lesz a perdöntő.

Január 13. szombat:

  • 11:19: Belső információ: a 3. tesztrepülés után kezdik építeni a 2. indítóállást, melynek helyéről a forrás nem tett említést, de elég hamar ki fog derülni, hol kezdik az építkezést. 

Elon Musk tegnap újabb prezentációt tartott többek között a Starshipről és a Starbase-ről is. Szóba került az IFT-2, a Flight #3 és természetesen a jövőbeli tervek is. Ezeket foglaljuk most össze pontokban:
– a fent említett két indítóállás működtetésének mintája: amíg az egyiken dolgoznak, a másikon fel tudnak készülni egy indításra és végre is hajtják azt
– a tervezett fejlesztésekkel a fokozatok esetében teljesen újrahasználható konfigurációban is 200 tonnánál több hasznos teher Föld körüli pályára állítása a cél
– új raktérnyílást is kifejlesztettek (ezt már a legújabb animáció is mutatta, lásd lejjebb), de az egyelőre nem ismert, hogy melyik verziójú Starshipek fogják ezt kapni
– az első Starlink műholdakat év végén tervezik felbocsátani a Starshippel
– szintén talán még ebben az évben kezdődhetnek az orbitális újratankolási folyamat tesztjei, de jövőre szintén biztosan 
– a Starship v2-t is még tovább fejlesztik (erre nem tért ki Elon részletekbe menően)
– a v3-at, tehát már a 3. generációs Shipeket is tervezik, ezek meghosszabbított törzsűek lesznek, melynek köszönhetően a full stack (tehát a Boosterrel együtt) eléri a 140-150 méteres magasságot!
– a Flight #2 esetében a tervezett oxigén kibocsátás közben tűz keletkezett, ez vezetett a Ship 25 felrobbantásához (hasznos teherrel ez nem történt volna meg, mert nem kellett volna kibocsátani oxigént)
– a Flight #3 során tervben van a Ship 28 Raptorjainak repülés közbeni ismételt beindításaa orrkúp kiegészítő tartályainak bevonásával, a „PEZ-adagoló”, tehát a Starlink műhold kivetőrendszer bemutatója és a Shipen belüli üzemanyag-átfejtés a fő tartályból a kiegészítő tartályba

Az új raktérajtóról és a műhold kivető rendszerről készült animáció. Forrás: SpaceX
  • Egy másik videó a Raptor v2.5 elektormos tolóerővektor-szabályzó rendszeréről:

Január 12. péntek:

  • 9:02: Eljött a vég az utolsó „hagymasátornak” becézett hangár számára is, ahol a Starshipek orrkúpjait szerelték korábban: elkezdődött a bontása, így a Starbase korai időszakának utolsó tagja is eltűnik hamarosan, hogy helyet adjon a Starfactory utolsó bővítési szakaszának.
Ahogy az előző két hangárt, úgy ezt is elég gyors ütemben bontják, holnapra valószínű teljesen el is tűnik. Forrás: LabPadre Starbase live


Január 11. csütörtök:

  • 15:19: Ismét „keringőznek” a Shipekkel a High Bay előtt: eddig a Ship 30, 31, és 32 tartózkodott ebben a hangárban, de utóbbit ezekben a percekben viszik át a Rocket Gardenbe, a 30-at és 31-et pedig vissza a High Bay-be. Nem sokkal ezt megelőzően pedig a Ship 28-at vitték vissza a Rocket Gardenből szintén a High Bay-be. Aki érthető módon elvesztette a fonalat, hogy melyik prototípus hol van jelenleg, annak segítségül egy kis lista:
    – S26: Rocket Garden, Raptor szerelő állvány
    – S28: High Bay
    – S29: Mega Bay 2, Raptor szerelő állvány
    – S30: High Bay
    – S31: High Bay
    – S32: Rocket Garden, tároló állvány
Balra a Ship 32, középen a 30, mellette jobbra pedig a 31. Forrás: Nasaspaceflight Starbase Live


Január 10. szerda:

  • 11:04: Visszaszállították a Ship 30-at a Massey’s tesztterületről a gyártási területre, tehát valószínűleg véget ért számára a tesztelések első köre, és akár már a Raptorok beszerelése következhet.
  • 9:58: A tegnapi NASA sajtótájékoztatón a Starship is szóba került, Jessica Jensen, a SpaceX egyik alelnöke az alábbiakat mondta el a jelenlegi helyzettel kapcsolatban:
    – A SpaceX-et felkérték a teherszállító Starship holdi leszállóegység kifejlesztésére is a személyzetszállító verzió mellett.
    – A HLS-nek nagyjából 10 tanker indításra lesz szüksége (lásd a fenti infografikát, mely a korábbi tervek alapján 5 tankerrel számolt, ez növekedett 10-re).
    – 2025-re tervezik a Starship HLS első személyzet nélküli holdraszállását.
    – A 3. tesztrepülés rakétafokozatainak készenléte január végére várható, maga az indítás februárban lehetséges.
  • Miután a 2. víztartály külső borítását is leemelték és szétvágták, következhetett magának a belső acéltartálynak is a leemelése, aminek feldarabolása szintén megkezdődött múlt éjjel. Mivel a többi tartály jelenleg még használat alatt van, kíváncsian várjuk, mi lesz a következő lépés a teljes tartálypark elbontásában.


Január 7. vasárnap:

  • Egy belső forrás értesülése alapján a SpaceX az FAA vizsgálatának függvényében február 9-én szeretné végrehajtani a Booster 10 + Ship 28 full stack indítás előtti teljes főpróbáját (Wet Dress Rehearsal, WDR), majd az azt követő héten már következhetne maga az indítás is. Persze még számos folyamat módosíthatja ezt a tervet, de az önmagában már pozitívum, hogy a főpróba legkorábbi időpontját már kijelölték.

Január 6. szombat:

  • Megkezdődött az orbitális tartálypark függőleges tartályainak elbontása. Azt már korábban tudhattuk, hogy mindenképp sor kerül erre, hiszen az új kialakítás nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Az első „áldozat” a víztartálynak használt egység lett, ami az egyik legkomolyabb sérülést szenvedte el az első tesztindítás pusztitásának alkalmával.
    Fotó: Kevin Randolph


Január 5. péntek:

  • 8:38: Tegnap visszaszállították a Ship 28-at is a gyártási területre, hogy az utolsó munkafolyamatokat is végrehajtsák rajta a tesztrepülésre való felkészítés során. 
  • Belső információ szerint a SpaceX és a NASA elég biztos benne, hogy februárban sor kerülhet az IFT-3-ra a jármű készültségi állapota és az FAA vizsgálatainak haladása alapján.

Január 4. csütörtök:

  • Múlt éjjel lezajlott a Ship 30 első kriogenikus nyomástesztje a Massey’s tesztterületen.
  • Leemelték a Ship 28-at a teszpadról a szuborbitális indítási-tesztelési területen, és várhatóan ma visszaszállítják a gyártási területre.

Január 2. kedd:

  • 19:10: Ezekben a percekben szállítják vissza a Booster 10-et a gyártási területre, valószínűleg a Mega Bay-be az utolsó felkészítési munkálatokhoz.
Forrás: LabPadre


Január 1. hétfő:

  • Az elmúlt pár hét igencsak mozgalmas volt az ünnepek ellenére a Starbase-en, ezért röviden összefoglaljuk, hogy állnak a prototípusok, illetve a soron következő tesztrepülések párosai a tesztelési folyamatban:

    – Booster 10 / Ship 28: az IFT-3 (Integrated Flight Test #3) főszereplői. Előbbi egy, utóbbi két hajtóműteszten esett át. A Booster 10 ráaádásul az első olyan prototípus lett, amivel sikerült 33 Raptoros hajtóműtesztet végrehajtani, ez korábban egyik Super Heavy rakétával sem jött össze. A Ship 28-cal előbb egy hat Raptoros, majd egy egy Raptoros, visszatérést szimuláló tesztre került sor. Jelenleg mindkét fokozat a visszaszállításra vár a gyártási területre, hogy a végső felkészítési munkákat elvégezzék rajtuk, mielőtt ismét az indítóálláshoz viszik őket, hogy teljes tankolási teszteket végezzenek el rajtuk a tesztrepülésre való felkészülési folyamatban.
    – Booster 11 / Ship 29 (várhatóan a Flight #4 tesztalanyai): Mindkét fokozat túl van a kriogenikus nyomás- és tolóerőszimulátoros teszteken, jelenleg a hajtóműveik beszerelése és a további tesztrekre való felkészítésük zajlik.
    – Booster 12 / Ship 30 (várhatóan a Flight #5 tesztalanyai): múlt héten vitték át mindkét prototípust a tesztelési területre, ahol az első nyomásteszteket hajtják majd végre rajtuk.
    – Booster 13: jelenleg még a Mega Bay-ben zajlik a szerelése, de a teljes törzs már elkészült.
    – Ship 31: a Rocket Gardenben várakozik, jelenleg semmilyen munka nem zajlik rajta.
    – Ship 32: az utolsó tagja a jelenlegi generációnak, ezt követően már a meghosszabbított törzsű, és további változtatásokat, fejlesztéseket magukba foglaló Shipek gyártása keződik meg. A High Bay-ben zajlanak a törzs összeszerelése utáni munkálatok.

  • Ami az egyéb fejlesztéseket illeti, a Starfactory építésének újabb fázisa már javában zajlik, a 2. szerviztorony első szegmense már megérkezett a Kennedy Űrközpontból, és az indítási területen az új tartálypark 9 tartályából már 6 megérkezett és helyére is került.
A Rocket Garden állapota az év elején. Fotó: John Cargile (What About It)

 

A Production site (gyártási terület) állapota az év elején. Fotó: John Cargile (What About It)

 

A Launch Site (indítási terület) állapota az év elején. Fotó: John Cargile (What About It)
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye