Starship update 2019 – Továbbra is izgalmas a SpaceX és az űrutazás jövője

Kapcsolódó

Új Progressz teherűrhajó indult a Nemzetközi Űrállomásra

A Progressz MSz-25 a szokásos ellátmány mellett japán fürjtojásokat...

Először tesztelte a Firefly az új Antares rakétához fejlesztett hajtóművet

Egyelőre egy rövidebb próbára került sor a Miranda nevű...

A nap képe #1303 – Vicces zoknik az ISS-en

Loral O'Hara, a Nemzetközi Űrállomás egyik lakója Hálaadás alkalmából...

2024 közepére tűzték ki az Ariane-6 bemutatkozásának időpontját

Az európai űripari vezetők ma tartottak telekonferenciát a múlt...

Biztonsági üzemmódba kapcsolt a Hubble űrteleszkóp

Az 1990-ben felbocsátott Hubble űrteleszkóp 2023. november 23-án biztonsági...

Kis csúszással, de Elon Musk megtartotta éves beszámolóját a Starshipről, a texasi Boca Chica-ban. Az előadás után lehetett is kérdezni tőle, úgyhogy sok izgalmas új infónk van, lássuk is mi mindenről volt szó.

Elon az előadását egy rövid visszatekintéssel kezdte: beszélt a Falcon 1 negyedik (és egyben az első sikeres) startjáról, aztán a Grashopper programról, mely megalapozta az újhasznosíthatás lehetőségét (ennek az indításnak volt tegnap a 11-ik évfordulója). Szót ejtett utána a nemrégiben végrehajtott Starhopper tesztekről, illetve újra hansúlyozta, hogy őt a legjobban az motiválja (és szeretné ha másokat is), hogy az emberiség több bolygón is jelen legyen.

“We need things that make us excited to be alive. Be glad to wake up in the morning…Being out there among the stars is one of those things that make me glad to be alive.”

Látványos volt a show

Ezután láthattuk a Starship új dizájnját, immáron 3 helyett a 2 szárnnyal alul (ahogy az MK 1-et is építették), a hasznos teher várhatóan 120 tonna körül fog alakulni, amit később 150 tonnára szeretnének emelni – természetesen teljesen újrahasznosítható módozatban kizárólag. Szó esett még a landolási profilról is, erről alább láthattok két videót, hogyan fog leereszkedni az űrhajó. Elon azt is említette, hogy hosszútávon szeretnék ha a Raptorok begyújtása és fékezése helyett “hot gas thruster”-ek végeznék majd a lassítást, ezáltal üzemanyagot és súlyt megspórolva. A Starship esetén amúgy a visszatéréshez szükséges üzemanyag kb. 5%-a a teljesnek, a Falcon 9/Heavy esetén ez az arány jelenleg 7-8%.

Az új design – Elon megjegyezte, hogy az űrhajó saját tömege a képpel ellentétben kb. 110-120 tonna lesz, később ezt szeretnék levinni 99 tonnára

Ezután a Raptor hajtóművekről volt szó, ezekből 3 sea-level, és 3 vákuumra optimalizált fog kerülni a Starshipre. Érdekesség, hogy a tavalyi bemutatón a vákuum verziót elvetették, most azonban újra előkerült. A sea level hajtóművek képesek manőverezésre (gimbaling), a vákuum hajtóművek fixek.
A Super Heavy hordozóra 37 (!) Raptort fognak beépíteni, ez a szám azonban még változhat (ahogy minden évben változik is). A középső 7 hajtómű tud irányt változtatni, ezekből 3 fogja leszállásnál lefékezni a hordozót.

Középen a 3 sea level, kívül pedig a 3 vákuum-optimalizált hajtómű

Egy Raptor tesztelés közben

Elon elmondta, hogy jelenleg 8-10 naponta tudnak 1 új Raptor hajtóművet gyártani, melyet szeretnének 2020 első negyedére napi 1 új hajtóműre emelni.
Szó esett még a hő elleni védelemről, és hogy miért döntöttek a rozsdamentes acél használata mellett – ugye az előző években a szénszálas kompozit használata volt a terv, melyet tavaly októberében vetettek el. A 301-es típusú acél, amit az új járműveken használnak, a lehető legjobb tulajdonságokkal rendelkezik: kíválóan ellenáll a magas hőmérsékletnek (ez visszatéréskor fontos – az űrhajó nagy részén nem is kell extra hővédelem, annyira jól ellenáll ez a fajta acél), illetve nagyon olcsó. Elon szerint 1 tonna ilyen acél költsége kb. 2500 dollár, míg ez szénszálas kompozitnál ez kb. 130 000 dollár lenne. Érthető tehát a döntés…

Az űrhajók méreteinek összehasonlítása – Keresd a kakukktojást!:)

Ahogy az elmúlt években, Elon újból hangoztatta a Föld körüli pályán történő tankolás fontosságát. Véleménye szerint, enélkül lehetetlenek a nagyobb küldetések, ugyanis csak egy teljesen feltankolt Starship tud nagyobb tömegeket (a már korábban említett akár 150 tonnát) eljuttatni a Marsra, Holdra. A nagy kapacitásra pedig szükség lesz, ha városokat, kolóniákat akarunk létrehozni más bolygókon.

Hogyan tovább? Mik a következő lépések?

Érdemes természetesen fenntartással kezelni a CEO által említett határidőket, az “Elon time” néha elég optimista tud lenni 🙂 Az utóbbi idők nagyon gyors haladását azonban nem vitathatjuk el a SpaceX-től, hihetetlen ütemben zajlik a fejlesztés. Először a texasi MK 1-es tesztrepülése következik kb. 20 km-es magasságba, ehhez már az engedélyeket is megkapták, és ha minden a tervek szerint alakul, 2 hónap múlva kerülhet erre sor. Ezután már Föld körüli pályára szeretnének állítani egy újabb prototípust (MK 3), ennek építése 1 hónap múlva kezdődik Boca Chica-ban. Persze ehhez szükség lesz egy Super Heavy hordozóra is.
Elon nem említette, hogy a floridai MK 2 prototípus mikor fog repülni, azonban megerősítette, hogy mindkét telephelyről várhatóak majd emberes űrrepülések.
Texasban és Floridában (a legendás 39A kilövőálláson) már jelenleg is folynak a munkálatok, hogy ki tudják szolgálni az új űrhajókat.

A SpaceX jövője továbbra is nagyon izgalmas

Személy szerint én kicsit több információt vártam az eseménytől (és nem csak a Starshipről), de nem lehet azért okunk a panaszra. Láthatjuk ahogy a világ vezető űripari cége hatalmas lépésekkel halad a célja felé, mely szerintem egyedülálló a világon. Innovatív és merész megoldások, melyek felrázták az egész űripart, és a versenytársak tényleg csak pislognak, közben egyre csak jobban lemaradnak. Gondoljunk bele, ha működésbe állnak az első Starshipek, melyek tizedáron visznek fel terhet a versenytársakhoz képest, teljesen újrahasználhatóak, és képesek más égitestekre is eljutni, mennyire fog megváltozni a világ, és a róla alkotott tudományos ismereteink? Rettentően izgalmas a jövő, kövessétek velünk együtt!
Kép és videók forrásai: SpaceX

Dark mode powered by Night Eye