
Starhopper
Külön említést érdemel ez az elsőre furcsa alakú tesztjármű, hiszen ez a Starship fejlesztési program első tesztalanya. Vele kezdték tesztelni repülés közben a világ jelenleg legösszetettebb első metalox rakétahajtóművét, a Raptort is. Bővebben a SpaceX történetét feldolgozó cikksorozat utolsó, 7. részében olvashattok róla.
- jelenlegi állapot: inaktív / már nem használt
- végrehajtott tesztjei:
- 2019. április 3. – Boca Chica, Texas: első hajtóműteszt lerögzített helyzetben, melynek során kb 20. cm-t felemelkedett a földtől – sikeres
- 2019. április 5. – Boca Chica, Texas: szintén lerögzített helyzetben öt másodperces felemelkedés kb. 1 méterre, hajtómű: Raptor SN2 – sikeres
- 2019. július 25. – Boca Chica, Texas: első, rögzítés nélküli, 22 másodperces teszt 20 méteres magasságra, hajtómű: Raptor SN6 – sikeres
- 2019. augusztus 27. – Boca Chica, Texas: kb. 1 perc időtartamű teszt 150 méteres magasságra, hajtómű: Raptor SN6 – sikeres
A tesztek után „nyugdíjazták”, és azóta különböző időjárás-megfigyelő eszközöket, kamerákat és hangszórókat szereltek fel rá.
Teljes méretarányú prototípusok
Korai Starship Mk1, Mk2, SN1 (korábbi nomenklatúra szerint Mk3) prototípusok
A hátterükről, építésükről bővebben szintén a SpaceX történelem 7. részében olvashattok.
Mk1
- jelenlegi állapot: megsemmisült
- végrehajtott tesztjei:
- 2019. november 19. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: első kriogenikus nyomásteszt – sikeres
- 2019. november 20. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: második kriogenikus nyomásteszt – sikertelen
Mk2
- jelenlegi állapot: szétszerelt
- a floridai Cocoa Beach-nél található gyártó komplexumban kezdték meg az építését, de végül nem fejezték be a törzset és szétszedték, elemeit elszállították
- nem hajtottak végre vele teszteket
SN1
- jelenlegi állapot: megsemmisült
- végrehajtott tesztje: 2020. február 28. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: kriogenikus nyomásteszt – sikertelen
SN3
- jelenlegi állapot: megsemmisült
- végrehajtott tesztje: 2020. április 2. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: kriogenikus nyomásteszt – sikertelen (további info ebben a cikkben)
SN4 (az első prototípus, amivel statikus hajtóműtesztet hajtottak végre)
- jelenlegi állapot: megsemmisült
- végrehajtott tesztjei:
- 2020. április 25. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: ellenőrző nyomásteszt – sikeres
- 2020. április 26. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: első kriogenikus nyomásteszt – sikeres
- 2020. május 4. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: tankolási folyamat ellenőrzése (Wet dress rehearsal) – sikeres
- 2020. május 5. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: hajtómű előégető-teszt, hajtómű: Raptor SN18 – sikeres
- 2020. május 5. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: első statikus hajtóműteszt, hajtómű: Raptor SN18 – sikeres
- 2020. május 6. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: második statikus hajtóműteszt, hajtómű: Raptor SN18 – sikeres
- 2020. május 8. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: második ellenőrző nyomásteszt – sikeres
- 2020. május 9. – Boca Chica, Texas, „A tesztpad: második kriogenikus nyomásteszt – sikeres
- 2020. május 17. – Boca Chica, Texas, „A tesztpad: hajtómű turbószivattyú – és előégető teszt, hajtómű: Raptor SN20 – sikeres
- 2020. május 19. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: harmadik statikus hajtóműteszt, hajtómű: Raptor SN20 – sikeres
- 2020. május 28. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: negyedik statikus hajtóműteszt, hajtómű: Raptor SN20 – sikeres
- 2020. május 29. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: ötödik statikus hajtóműteszt, hajtómű: Raptor SN20 – sikeres, azonban a teszt utáni üzemanyag-leengedés során felrobbant (további infó a balesetről ebben a cikkben)
Első generációs, tesztrepülésre szánt prototípusok (SN5, SN6)
Az első két teljes méretarányú Starship prototípus, melyek tesztugrást is végrehajtottak, ám ezek még csak a fő üzemanyag tartályokat tartalmazó törzsrészből álltak. Ugyanúgy egy hajtóművel szerelték fel őket, mint az SN4-et, de már felszálláshoz szükséges alkatrészeket is kaptak (pl. Tesla akkumulátor az elektronikus rendszerekhez, karbonszálas magasnyomású tartályok stb.).
SN5 (az első prototípus, ami sikeresen teljesítette a 150 méteres ugrást)
- jelenlegi állapot: szétszerelt
- végrehajtott tesztjei:
- 2020. június 29. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: ellenőrző nyomásteszt – sikeres
- 2020. június 30. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: kriogenikus nyomásteszt – sikeres
- 2020. július 27. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: első statikus hajtóműteszt kísérlet, hajtómű: Raptor SN27, indítás előtti megszakítás
- 2020. július 30. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: második statikus hajtóműteszt kísérlet – sikeres
- 2020. augusztus 4. Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: az első 150 méteres ugrás végrehajtása – sikeres
SN6
- jelenlegi állapot: szétszerelt
- végrehajtott tesztjei:
- 2020. augusztus 16. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: ellenőrző nyomásteszt – sikeres
- 2020. augusztus 16. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: kriogenikus nyomásteszt – sikeres
- 2020. augusztus 23. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: statikus hajtóműteszt kísérlet, hajtómű: Raptor SN29 – sikeres (bár harmadik nekifutásra csak)
- 2020. szeptember 3. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: 150 méteres ugrás – sikeres
Második generációs prototípusok (SN8, SN9, SN10, SN11)
A két sikeres tesztugrás után úgy döntött a SpaceX, hogy továbblép a fejlesztési program következő fázisába, és immár teljes Starhip prototípusokkal hajtanak végre közepes magasságú repülési teszteket. Ezek a prototípusok már rendelkeztek orrkúppal, kiegészítő metán- és oxigéntartállyal, aeroelemekkel („flapekkel”), illetve egy helyett már három tengerszintre optimalizált hajtóművel látták el őket. Természetesen szoftveres fejlesztés is történt bennük, illetve rengeteg új alaktrésszel szerelték fel őket, melyek a magasabb repülési profilhoz szükségesek.
SN8 (az első prototípus, ami közepes magasságú tesztrepülést hajtott végre három hajtóművel)
- jelenlegi állapot: megsemmisült
- végrehajtott tesztjei:
- 2020. október 5. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: első ellenőrző nyomásteszt – sikeres
- 2020. október 6. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: első kriogenikus nyomásteszt – sikeres
- 2020. október 16. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: első tankolási folyamat ellenőrzés (Wet dress rehearsal) – sikeres
- 2020. október 19. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: hajtómű előégető-teszt, hajtóművek: Raptor SN30, SN32, SN39 – sikeres
- 2020. október 20. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: első statikus hajtóműteszt, hajtóművek: Raptor SN30, SN32, SN39 – sikeres
- 2020. november 3. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: második kriogenikus nyomásteszt (már orrkúppal) – sikeres
- 2020. november 9. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: második tankolási folyamat ellenőrzés (Wet dress rehearsal) – sikeres
- 2020. november 10. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: második statikus hajtóműteszt a kiegészítő tartályokkal, hajtóművek: Raptor SN30, SN32, SN36 – sikeres
- 2020. november 12. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: harmadik statikus hajtóműteszt, hajtóművek: Raptor SN30, SN32, SN36 – sikeres
- 2020. november 21. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: második ellenőrző nyomásteszt – sikeres
- 2020. november 24. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: negyedik statikus hajtóműteszt, hajtóművek: Raptor SN30, SN36, SN42 – sikeres
- 2020. december 2. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: harmadik tankolási folyamat ellenőrzés (Wet dress rehearsal) – sikeres
- 2020. december 7. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: negyedik tankolási folyamat ellenőrzés (Wet dress rehearsal) – sikeres
- 2020. december 8. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: első felszállási kísérlet, indítás előtti megszakítás
- 2020. december 9. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: 12,5 km-es magasságú tesztrepülés végrehajtása – sikeres felszállás, hajtóműleállítások, hasraforduló manőver, ereszkedés, azonban a függőleges helyzetbe visszatérés során hajtóműhiba, sikertelen leszállás
SN9
- jelenlegi állapot: megsemmisült
- végrehajtott tesztjei:
- 2020. december 28. – Boca Chica, Texas, „B” tesztpad: ellenőrző nyomásteszt – sikeres
- 2020. december 29. – Boca Chica, Texas, „B” tesztpad: első kriogenikus nyomásteszt és RCS (hidegfúvóka) ellenőrzés – sikeres
- 2021. január 4. – Boca Chica, Texas, „B” tesztpad: második kriogenikus nyomásteszt, üzemanyag-rendszer ellenőrzés – sikeres
- 2021. január 7. – Boca Chica, Texas, „B” tesztpad: első statikus hajtóműteszt, hajtóművek: Raptor SN44, SN46, SN49 – sikeres
- 2021. január 8. – Boca Chica, Texas, „B” tesztpad: statikus hajtóműteszt kísérlet, hajtóművek: Raptor SN44, SN46, SN49, megszakított teszt
- 2021. január 12. – Boca Chica, Texas, „B” tesztpad: statikus hajtóműteszt kísérlet, hajtóművek: Raptor SN44, SN46, SN49, megszakított teszt, vagy csak tankolási folyamat ellenőrzés
- 2021. január 13. – Boca Chica, Texas, „B” tesztpad: második, harmadik és negyedik statikus hajtóműteszt (néhány óra alatt egymás után), hajtóművek: Raptor SN44, SN46, SN49 – sikeres
- 2021. január 20. – Boca Chica, Texas, „B” tesztpad: újabb három hajtóműteszt kísérlet vagy tankolási folyamat ellenőrzés
- 2021. január 21. – Boca Chica, Texas, „B” tesztpad: ötödik statikus hajtóműteszt, hajtóművek: Raptor SN45, SN48, SN49 – sikeres
- 2021. január 22. – Boca Chica, Texas, „B” tesztpad: hatodik statikus hajtóműteszt, hajtóművek: Raptor SN45, SN48, SN49 – sikeres
- 2021. január 28. – Boca Chica, Texas, „B” tesztpad: tankolási folyamat ellenőrzés (Wet dress rehearsal) – sikeres
- 2021. február 2 . – Boca Chica, Texas, „B” tesztpad: 10 km-es magasságú tesztrepülés végrehajtása – sikeres felszállás, hajtóműleállítások, hasraforduló manőver, ereszkedés, azonban a függőleges helyzetbe visszatérés során ismét hajtóműhiba, sikertelen leszállás
Bővebb és részletesebb leírást a teljes folyamatról az SN9 hirfolyamban olvashattok.
SN10 (az első prototípus, mely közepes magasságú repülés után sikeresen le is szállt)
- jelenlegi állapot: megsemmisült
- végrehajtott tesztjei:
- 2021. február 1. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: ellenőrző nyomásteszt – sikeres
- 2021. február 8. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: kriogenikus nyomásteszt – sikeres
- 2021. február 17. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: statikus hajtóműteszt kísérlet, megszakított teszt
- 2021. február 23. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: első statikus hajtóműteszt, hajtóművek: Raptor SN?, SN39, SN50 – sikeres
- 2021. február 25. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: második statikus hajtóműteszt, hajtóművek: Raptor SN39, SN50, SN51 – sikeres
- 2021. március 3. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: első felszállási kísérlet, indítás előtti megszakítás
- 2021. március 3. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: ismételt kísérlet, 10 km-es tesztrepülés végrehajtása – sikeres felszállás, hajtóműleállítások, hasraforduló manőver, ereszkedés, azonban a sikeres leszállás után nem sokkal a prototípus felrobbant
Bővebb és részletesebb leírást a teljes folyamatról az SN10 hírfolyamban olvashattok.
SN11
- jelenlegi állapot: megsemmisült
- végrehajtott tesztjei:
- 2021. március 9. – Boca Chica, Texas, „B” tesztpad: ellenőrző nyomásteszt – sikeres
- 2021. március 11. – Boca Chica, Texas, „B” tesztpad: kriogenikus nyomásteszt és RCS (hidegfúvóka) ellenőrzés – sikeres
- 2021. március 12. – Boca Chica, Texas, „B” tesztpad: statikus hajtóműteszt kísérlet, megszakított teszt
- 2021. március 15. – Boca Chica, Texas, „B” tesztpad: első statikus hajtóműteszt, hajtóművek: Raptor SN47, SN52, SN53 – részben sikeres
- 2021. március 22. – Boca Chica, Texas, „B” tesztpad: második statikus hajtóműteszt, hajtóművek: Raptor SN47, SN52, SN53 – sikeres
- 2021. március 26. – Boca Chica, Texas, „B” tesztpad: harmadik statikus hajtóműteszt, hajtóművek: Raptor SN46, SN52, SN53 – sikeres
- 2021. március 26. – Boca Chica, Texas, „B” tesztpad: még ugyanezen a napon első felszállási kísérlet, indítás előtti megszakítás
- 2021. március 26. – Boca Chica, Texas, „B” tesztpad: második felszállási kísérlet, indítás előtti megszakítás
- 2021. március 30 . – Boca Chica, Texas, „B” tesztpad: 10 km-es magasságú tesztrepülés végrehajtása – sikeres felszállás, hajtóműleállítások, hasraforduló manőver, ereszkedés, a függőleges helyzetbe történő visszatérésnél a hajtóművek ismételt beindítása közben felrobbant
Bővebb és részletesebb leírást a teljes folyamatról az SN11 hírfolyamban olvashattok.
Harmadik generációs prototípusok (SN15, SN16)
Már az SN8 hirtelen sikerének következtében dönthetett úgy a SpaceX, hogy a már különböző építési fázisban lévő SN12, 13 és 14 prototípusokat nem fejezik be, ehelyett szétszerelik, elkészült részeit beolvasztják, és egy jövőbeli prototípusban használják fel újra. Valószínűleg ezek a prototípusok nem képviseltek akkora újítást az SN8-11 közötti tesztalanyokhoz képest, hogy érdemes legyen végigcsinálni a tesztsorozatot velük. Az időközben tanultak alapján az SN15 a harmadik generációs prototípusok első tagja, mely rengeteg újítást tartalmaz: többek között új elektronikai kábelelrendezés, telemetriai rendszerek, Starlink antenna a jobb adatforgalom érdekében, új kialakítású „thrust puck”, azaz kupola részegység, ahová a Raptorokat felszerelik, új üzemanyag átvezetések. De maguk a Raptor hajtóművek is folyamatos fejlesztésen mennek át, és az új kialakítású alsó kupolának köszönhetően a rögzítési pontok leegyszerűsödtek, egyre inkább letisztult formát mutatnak a hajtóművek.
SN15 (az első prototípus, mely túlélt egy tesztrepülést, és biztonságba is tudták helyezni)
- jelenlegi állapot: inaktív
- végrehajtott tesztjei:
- 2021. április 9. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: ellenőrző nyomásteszt – sikeres
- 2021. április 12. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: kriogenikus nyomásteszt – sikeres
- 2021. április 13. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: kriogenikus nyomásteszt a kiegészítő tartályokkal – sikeres
- 2021. április 27. – Boca Chica Texas, „A” tesztpad: első statikus hajtóműteszt, hajtóművek: Raptor SN454, SN61, SN66 – sikeres
- 2021. április 28. – Boca Chica Texas, „A” tesztpad: második statikus hajtóműteszt, hajtóművek: Raptor SN454, SN61, SN66 – sikeres
- 2021. május 5. – Boca Chica Texas, „A” tesztpad: 10,5 km-es magasságú tesztrepülés végrehajtása és leszállás – sikeres
Harmadik generációs prototípusok (S20-)
S20
- jelenlegi állapot: inaktív/befejezte tesztsorozatát
- végrehajtott tesztjei:
- 2021. szeptember 27. hétfő – Boca Chica, Texas, „B” tesztpad: ellenőrző nyomásteszt – sikeres
- 2021. szeptember 28. kedd – Boca Chica, Texas, „B” tesztpad: első kriogenikus nyomásteszt – sikeres
- 2021. szeptember 30. csütörtök – Boca Chica, Texas, „B” tesztpad: második kriogenikus nyomásteszt – sikeres
- 2021. október 19. – Boca Chica, Texas, „B” tesztpad: statikus hajtómű előégető teszt – sikeres
- 2021. október 22. – Boca Chica, Texas, „B” tesztpad: első és második statikus hajtóműteszt (első: RVac 4, második: RVac 4+RC59) – sikeres
- 2021. november 12. – Boca Chica, Texas, „B” tesztpad: harmadik statikus hajtóműteszt (első alkalommal mind a hat Raptorral!) – sikeres
- 2021. december 29. – Boca Chica, Texas, „B” tesztpad: negyedik statikus hajtóműteszt – sikeres
- 2022. február 16. – Boca Chica, Texas, orbitális indítóállás: harmadik kriogenikus nyomásteszt – sikeres
- 2022. február 17. – Boca Chica, Texas, orbitális indítóállás: negyedik kriogenikus nyomásteszt – sikeres
- 2022. február 22. – Boca Chica, Texas, orbitális indítóállás: ötödik kriogenikus nyomásteszt – sikeres
- 2022. március 1. – Boca Chica, Texas, orbitális indítóállás: hatodik kriogenikus nyomásteszt – sikeres
- 2022. március 18. – Boca Chica, Texas, orbitális indítóállás: hetedik kriogenikus nyomásteszt (első+második fokozat) – sikeres
- 2022. március 19. – Boca Chica, Texas, orbitális indítóállás: első tankolási teszt teljes stack-el – sikeres
S24
- jelenlegi állapot: aktív
- végrehajtott tesztjei:
- 2022. május 27. – Boca Chica, Texas, kriogén tesztpad: első kriogén nyomásteszt – sikeres
- 2022. június 6. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: második kriogén nyomásteszt tolóerő szimulátorral – sikeres
- 2022. június 7. – Boca Chica, Texas, „A” tesztpad: harmadik kriogén nyomásteszt tolóerő szimulátorral – sikeres
Második tesztkampány, 3+3 Raptor beépítése után
- 2022. július 15. – Boca Chica, Texas, „B” tesztpad: ellenőrző teszt – sikeres
- 2022. július 18. – Boca Chica, Texas, „B” tesztpad: turbószivattyú (spin prime) teszt mind a hat Raptorral – sikeres
- 2022. július 20. – Boca Chica, Texas, „B” tesztpad: turbószivattyú (spin prime) teszt – sikeres
- 2022. július 21. – Boca Chica, Texas, „B” tesztpad: turbószivattyú (spin prime) teszt kétszer – sikeres
- 2022. augusztus 8. – Boca Chica, Texas, „B” tesztpad: turbószivattyú (spin prime) teszt – sikeres
- 2022. augusztus 9. – Boca Chica, Texas, „B” tesztpad: statikus hajtóműteszt 2 Raptorral – sikeres
- 2022. szeptember 8. – Boca Chica, Texas, „B” tesztpad: statikus hajtóműteszt 6 Raptorral – sikeres
- 2022. december 15. – Boca Chica, Texas, „B” tesztpad: statikus hajtóműteszt 1 kicserélt Raptorral – sikeres
Épülő prototípusok: S27, S28, S29, S30
Teszttartályok
A SpaceX a teljes méretarányú prototípusok mellett teszttartályokat is épített, hogy egy újítás kipróbálásához ne egy teljes törzset áldozzanak fel. Ezek a tartályokat ugyanis szakítószilárdságuk és tűrőképességük határáig tesztelték, folyékony mélyhűtött nitrogénnel történő nyomáspróbák során.
SN2
Az SN1 elvesztése után nem kezdtek egy teljes törzset építeni, hanem egy négy gyűrűből és két kupolából álló részegységet hoztak létre. Ez a tesztalany még az első verziójú 301 kódjelű rozsdamentes acélötvözetből készült, és az újfajta hegesztési eljárás tesztelésére, illetve az új kialakítású „thrust puck” (alsó oxigéntartály kupola, ahová a hajtóműveket is felszerelik) készült.
- jelenlegi állapot: használaton kívül
- végrehajtott teszt: 2020. március 8. – Boca Chica, Texas: kriogenikus nyomásteszt – sikeres
SN7
Ez a teszttartály már újfajta, 304L kódjelű rozsdamentes acélötvözetből készült, ami kisebb széntartalma miatt még inkább hőálló.
- jelenlegi állapot: megsemmisült
- végrehajtott tesztjei:
- 2020. június 15. – Boca Chica, Texas: első kriogenikus nyomásteszt, melynek során 7.6 bar nyomásnál szivárgás keletkezett a tartályon
- 2020. június 23. – Boca Chica, Texas: második kriogenikus nyomásteszt, melynek során a végsőkig emelték benne a nyomást és szándékosan felrobbantották
SN7.1
Szintén 304L rozsdamentes acélból készült, még kifinomultabb hegesztési eljárással, abból a célból, hogy még magasabb nyomás alá helyezzék a tartályt.
- jelenlegi állapot: megsemmisült
- végrehajtott tesztjei:
- 2020. szemptember 15. – Boca Chica, Texas: első kriogenikus nyomásteszt
- 2020. szemptember 17. – Boca Chica, Texas: második kriogenikus nyomásteszt
- 2020. szeptember 23. – Boca Chica, Texas: második kriogenikus nyomásteszt, szándékosan a végső tűréshatárig növelték a nyomást, aminek következtében felrobbant
SN7.2
Ismét komoly indokkal építették ezt a tartályt, hiszen a korábbi 4 mm vastagságú acélgyűrűk helyett 3 mm-es gyűrűkből áll. Ez jelentős, 25%-os tömegcsökkenést jelenthetne a teljes Starshipre nézve. Egyelőre egy tesztet hajtottak vele végre, és visszaszállították az építési területre, további sorsáról nincs információ.
- jelenlegi állapot: inaktív
- végrehajtott teszt: 2021. február 4.- Boca Chica, Texas: kriogenikus nyomásteszt, melynek során kisebb szivárgás keletkezett az oldalán. Szintén tűréshatárig növelték benne a nyomást, de a test egyben maradt végül
S26.1
Egy speciális kialakítású teszttartály, mely a booster legfelső, illetve a ship legalsó törzsrészéből áll. A strukturális változtatások és új hegesztési eljárások tesztelésére hozták létre.
- jelenlegi állapot: aktív
- végrehajtott teszt: 2022. december 22. – Boca Chica, Texas, Masseys-site: ellenőrző strukturális teszt
Super Heavy hordozórakéta prototípusok
A Starship-rendszer első fokozata, 72 méteres magasságával önmagában akkora, mint egy teljes Falcon-9 rakéta. 28 tengerszintre optimalizált Raptor hajtóművel rendelkezik majd.
BN1
Gyártási/építési útkeresőként építették, teszteket nem hajtottak végre vele. 2021. március 18-án készült el a teljes törzs, majd április 13-án szétszerelték.
BN2.1 (teszttartály)
- jelenlegi állapot: inaktív
- végrehajtott tesztjei:
- 2021. június 9. – Boca Chica, Texas: ellenőrző nyomásteszt – sikeres
- 2021. június 17. – Boca Chica, Texas: második kriogenikus nyomásteszt – sikeres
- 2021. június 24. – Boca Chica, Texas: harmadik teszt (ismeretlen ok és kimenetel)
Booster 3 (első tesztelésre szánt teljes törzsű Super Heavy prototípus)
- jelenlegi állapot: már nem használt/szétszerelt
- végrehajtott tesztjei:
- 2021. július 8. – Boca Chica, Texas: ellenőrző teszt – sikeres
- 2021. július 12. – Boca Chica, Texas: első kriogenikus nyomásteszt – sikeres
- 2021. július 19. – Boca Chica, Texas: statikus hajtóműteszt három Raptor hajtóművel (RC57, RC59, RC62) – sikeres
Booster 4
- jelenlegi állapot: inaktív/befejezte tesztsorozatát
- végrehajtott tesztjei:
- 2021. december 17. – Boca Chica, Texas, orbitális indítóállás: első ellenőrző teszt – sikeres
- 2021. december 20. – Boca Chica, Texas, orbitális indítóállás: második ellenőrző teszt – sikeres
- 2021. december 21. – Boca Chica, Texas, orbitális indítóállás: első kriogenikus nyomásteszt – sikeres
- 2021. december 22. – Boca Chica, Texas, orbitális indítóállás: második kriogenikus nyomásteszt – sikeres
- 2022. február 18. – Boca Chica, Texas, orbitális indítóállás: harmadik kriogenikus nyomásteszt – sikeres
- 2022. március 2. – Boca Chica, Texas, orbitális indítóállás: negyedik kriogenikus nyomásteszt – sikeres
- 2022. március 18. – Boca Chica, Texas, orbitális indítóállás: ötödik kriogenikus nyomásteszt (első+második fokozat) – sikeres
- 2022. március 19. – Boca Chica, Texas, orbitális indítóállás: első tankolási teszt teljes stack-el – sikeres
Booster 5
- jelenlegi állapot: szétszerelt
Booster 6 (teszttartály) – Egyelőre még nem hajtottak végre tesztet vele.
- jelenlegi állapot: inaktív
Booster 7 (az első orbitális tesztrepülésre készülő hordozórakéta)
- jelenlegi állapot: aktív
- végrehajtott tesztjei:
- 2022. április 4. – Boca Chica, Texas, orbitális indítóállás: első kriogenikus nyomásteszt – sikeres
- 2022. április 12. – Boca Chica, Texas, strukturális tesztállvány: ellenőrző teszt
- 2022. április 13. – Boca Chica, Texas, strukturális tesztállvány: sűrített levegős nyomásteszt
- 2022. április 14. – Boca Chica, Texas, strukturális tesztállvány: második kriogenikus nyomásteszt – megsérült
- 2022. május 9. – Boca Chica, Texas, orbitális indítóállás: harmadik kriogenikus nyomásteszt – sikeres
- 2022. május 11. – Boca Chica, Texas, orbitális indítóállás: negyedik kriogenikus nyomásteszt – sikeres
Második tesztkampány, 33 Raptor beépítése után
- 2022. június 27. – Boca Chica, Texas, orbitális indítóállás: nyomásteszt
- 2022. június 29. – Boca Chica, Texas, orbitális indítóállás: ismeretlen célú teszt
- 2022. június 20. – Boca Chica, Texas, orbitális indítóállás: félbeszakított felkészítő teszt
- 2022. július 11. – Boca Chica, Texas, orbitális indítóállás: turbószivattyú teszt 33 Raptorral, váratlan detonáció a rakéta aljánál.
Harmadik tesztkampány, 20 külső Raptor beépítése után
- 2022. augusztus 8. – Boca Chica, Texas, orbitális indítóállás: turbószivattyú teszt 1 Raptorral – sikeres
- 2022. augusztus. 9. – Boca Chica, Texas, orbitális indítóállás: első statikus hajtóműteszt 1 Raptorral – sikeres
- 2022. augusztus 11. – Boca Chica, Texas, orbitális indítóállás: második statikus hajtóműteszt 1 Raptorral (21 másodperc!) – sikeres
- 2022. szeptember. 8. – Boca Chica, Texas, orbitális indítóállás: turbószivattyú teszt 33 Raptorral – sikeres
- 2022. szeptember 12. – Boca Chica, Texas, orbitális indítóállás: turbószivattyú teszt 33 Raptorral – sikeres
- 2022. szeptember 16. – Boca Chica, Texas, orbitális indítóállás: turbószivattyú teszt 7 Raptorral – sikeres
- 2022. szeptember 19. – Boca Chica, Texas, orbitális indítóállás: statikus hajtóműteszt 7 Raptorral – sikeres
- 2022. október 24. – Boca Chica, Texas, orbitális indítóállás: részleges tankolási teszt a full stack-kel – sikeres
- 2022. november 3. – Boca Chica, Texas, orbitális indítóállás: részleges full stack tankolási teszt csak a boosterrel – sikeres
- 2022. november 10. – Boca Chica, Texas, orbitális indítóállás: turbószivattyú teszt – sikeres
- 2022. november 14. – Boca Chica, Texas, orbitális indítóállás: statikus hajtóműteszt 14 Raptorral, 7-8 mp-ig – sikeres
- 2022. november 28. – Boca Chica, Texas, orbitális indítóállás: statikus hajtóműteszt 11 Raptorral, 13-14 mp-ig – sikeres
BN7.1 (teszttartály)
- jelenlegi állapot: inaktív
- végrehajtott tesztjei:
- 2022. június 28. – Boca Chica, Texas, strukturális tesztállvány: nyomásteszt
- 2022. július 19. – Boca Chica, Texas, strukturális tesztállvány: nyomásteszt
- 2022. július 21. – Boca Chica, Texas, strukturális tesztállvány: nyomásteszt hibahatárig, a végén elpukkant
- 2022. szeptember 1. – Boca Chica, Texas, strukturális tesztállvány: nyomásteszt
- 2022. szeptember 6. – Boca Chica, Texas, strukturális tesztállvány: nyomásteszt
Booster 8
Nem került sor tesztelésre ezzel a prototípussal, egy ideig a Rocket Gardenben töltötte napjait, majd darabokra vágták.
Booster 9
- jelenlegi állapot: aktív
- végrehajtott tesztjei:
- 2022. december 21. – Boca Chica, Texas, booster szállítóállvány : nyomásteszt – sikeres
- 2022. december 29. – Boca Chica, Texas, booster szállítóállvány : nyomásteszt – sikeres
Épülő/még nem használt prototípus(ok): Booster 10, Booster 11, Booster 12
A BN1 prototípus, mely az elsőként megépített teljes törzsű Super Heavy, azonban csak útkereső volt és tesztelés nélkül szerelték szét.
A Booster 7 az orbitális indítóálláson.
Aktuális Ship és Booster prototípusok. Grafika: Brendan Lewis
Műszaki adatok
Ship (második fokozat)
- magasság: 50 méter
- átmérő: 9 méter
- üres tömeg: 120 tonna
- teljes tömeg: 1320 tonna
- hajtóművek száma: 3 tengerszintre optimalizált Raptor, 3 vákuum-optimalizált Raptor
- üzemanyag: folyékony mélyhűtött metán, mint üzemanyag + folyékony mélyhűtött oxigén, mint oxidálószer
- tolóerő: 12 MN
Booster (első fokozat)
- magasság: 69 méter
- átmérő: 9 méter
- üzemanyag kapacitás: 3600 tonna
- hajtóművek száma: 29 tengerszintre optimalizált Raptor (a Booster 7 már 33 hajtóművet kap)
- üzemanyag: folyékony mélyhűtött metán, mint üzemanyag + folyékony mélyhűtött oxigén, mint oxidálószer
- tolóerő: 76 MN
A Starship felépítése az SN8-SN11 prototípusok alapján
(Megjegyzés: A Super Heavy végleges kinézete még nem ismert, a grafika Neopork fantáziája alapján készült)