A hiba elhárítása hónapokat vehet igénybe, ami tovább hátráltathatja az SLS rakéta első indítását és a NASA mélyűri expedíciókra szánt űrhajójának első tesztútját.
Az Artemis-1 személyzet nélkül indulna 2021 novemberében, és a küldetés alatt a Holdat is megkerülné, azonban ez a dátum egyre távolabbra kerül, egy most nyilvánosságra került probléma miatt.
A hírről a The Verge tudósított előszőr, egy belsős információra hivatkozva, melyet a NASA egy rövid közleményben is megerősített.
A misszió Orion kapszulájának végső összeszerelése zajlik éppen Floridában, a Kennedy Űrközpontban, ahol november elején észlelték a NASA és az Oriont gyártó Lockheed Martin szakemberei, hogy az űrhajó 8 db DPU egységének (Data and Power Box – Adat és Energia Egység) egyikében az egyik alkatrész meghibásodott. Ezek a DPU-k felelnek repülés közben az űrhajó energiellátásáért, és több fontos rendszer működtetéséért is.
A hibás alkatrész elvileg nem okozna gondot a DPU működésében a tartalékrendszernek köszönhetően, azonban a NASA biztonsági előírásait ismerve szinte bizonyos, hogy így nem engedik elstartolni az Oriont.

Fotó: NASA
Az alkatrész kicserélése ráadásul roppant bonyolult, ugyanis a DPU nehezen megközelíthető helyen van: a kapszula és a szervízmodul közötti adapter belsejében, amit csak a két modul szétszerelésével tudnának kicserélni. Ez kb. 1 éves (!) csúszást jelentene, mert 9 hónapra van szükség a modulok szétszedéséhez és újbóli összeállításához, illetve 3 hónapnyi tesztelést is el kell újból végezni.
A második lehetőség rövidebb idő alatt lenne meg (kb. 4 hónap), azonban extra kockázatokat rejt, mert korábban sosem csináltak még ilyet, és nem is így tervezték az űrhajót: a modulokat összekötő adapter külső paneljait szerelnék le és úgy jutnának el a hibás DPU-hoz.
A szakemberek egyelőre még nem döntöttek, hogy melyik módszert választják, azonban szinte bizonyos, hogy újabb és sokadik halasztást szenved így el az SLS/Orion program.
Nem beszélve arról, hogy Mississippiben, a Stennis Űrközpontban továbbra is az SLS rakéta első fokozatának a statikus hajtóműtesztjére várunk a Green Run Test keretében, ami szintén hónapok óta csúszik.
Ha sikeres lesz a teszt, onnantól számítva is legkorábban 1 évvel később kerülhet sor az indításra Floridából, ugyanis ennyi időre van szükségük a szállításhoz, a rakéta végső összeszereléséhez, illetve tesztek elvégzéséhez.