Szivárogni kezdett a Szojuz MSz-22 űrhajó az űrséta megkezdése előtt

Kapcsolódó

Sajtóközlemény: A 4iG csoport önálló vállalatba szervezi űr- és technológiai portfólióját

A bejegyzés alatt álló 4iG Space and Technology Zrt. az alapítást követően 45 százalékos tulajdont szerez a REMRED Technológiai és Fejlesztő Zrt.-ben A...

Hírösszefoglaló az elmúlt napok történéseiből

Meglepően sok esemény történt vagy érkezett hír tervekről a...

A nap képe #1386 – Enterprise & Discovery

Az Enterprise és a Discovery űrsikló szemtől szemben. A...

Indonéz távközlési műholddal startolt a Falcon-9 hordozó

Kis túlzással a SpaceX igáslova, a Falcon-9-es lassan "nemzetközi"...

Szergej Prokopjev és Dmitrij Petyelin űrhajósok már felvették szkafandereiket, a légzsilip nyomásmentes volt, amikor a gondok elkezdődtek. Az űrsétát ezt követően 03:48-kor leállították.

A szivárgás a Szojuz MSz-22 űrhajó hátsó végén található külső hűtőkörből származott. Rob Navias, aki a NASA élő adását kommentálta, úgy jellemezte az űrhajót, hogy „eléggé jelentős mértékben” szivárog. A szivárgásról készült videón a Szojuzból folyamatosan áramló részecskék láthatók, ami meglehetősen figyelemre méltó látvány. Ez valószínűleg ammónia volt, amelyet az űrhajó hűtőfolyadékaként használnak. A személyzetet arra utasították, hogy ne nyissák ki a a Zvezda modulon található 4-es és 7-es ablakok redőnyét, mert valószínűleg beszennyeződött az ammóniától. Nincs kizárva, hogy az űrhajó műszerei meghibásodhattak az űrhajó hőszabályzó rendszerében bekövetkezett baleset miatt.

Ma reggel a Roszkoszmosz egy közleményt adott ki az esetről: Az előzetes információk szerint (moszkvai idő szerint) december 15-én csütörtökön megsérült a Szojuz MSz-22 típusú, személyszállító űrhajó szervizmodul rekeszének külső burkolata. A személyzet jelentése szerint az űrhajó diagnosztikai rendszerének figyelmeztető berendezése kikapcsolt, ami nyomásesést jelez a hűtőrendszerben. A szemrevételezés megerősítette a szivárgást, majd úgy döntöttek, hogy megszakítják az ISS orosz szegmensénél Szergej Prokopjev és Dmitrij Petyelin tervezett járművön kívüli tevékenységét. Az incidens okainak feltárására, Anna Kikina a Nauka modulra szerelt ERA robotkar kamerájával lefényképezte és lefilmezte az űrhajó külső felületét. Az adatokat továbbították a Földre, a szakemberek elkezdték tanulmányozni a képeket. Jelenleg az ISS és az űrhajó összes rendszere normálisan működik, a személyzet biztonságban van. A helyzet elemzése után döntés születik mind a földi szakemberek, mind az orosz szegmens kozmonautáinak további lépéseiről.

Lehetségesnek tartják azt is, hogy a szivárgás egy szétrobbanó szelep vagy egy defektes vízhűtőrendszer vezeték okozta. A Descent module/Service modul résein belül vagy alatta található. Forrás: Space Shuttle Almanac

Anna Kikina az ERA robotkar segítségével térképezte fel a Szojuz űrhajót.

A szivárgás azonban kérdéseket vet fel a Szojuz űrhajó biztonságával kapcsolatban, amely Prokopjevet, Petyelint és a NASA űrhajósát Frank Rubiot hozná vissza a Földre. Szeptemberben indultak az űrállomásra ezzel a Szojuzzal, és jövő tavasszal térnek vissza a Földre.

A Szojuz strapabíró űrhajó, így valószínű, hogy nincs gond azzal, hogy le tudjon dokkolni az űrállomásról és visszatérjen a Földre. Ha azonban az orosz mérnökök és a NASA mérnökei tekintettel arra, hogy Rubio is ott lesz a fedélzeten, úgy találják, hogy nem lenne biztonságos a hazaút, akkor egy csere Szojuzt kell indítani az állomásra. A Szojuz űrhajók képesek önállóan repülni és dokkolni, ez azonban azt jelentené, hogy a csereűrhajó megérkezéséig a személyzet három tagjának nem lesz vészhelyzeti mentőjárműve. Viszont, ami jó hírnek tekinthető, hogy Bajkonurban a Szojuz MSz-23 emberes űrhajó már rég elkészült, és az ünnepek után tervezik befejezni a maradék technikiai berendezés ellenőrzését. Plusz információ még, hogy a Szojuz MSz-24 űrhajó is elkészült, azonban arra még jó pár ellenőrzés vár.

Az állomás fedélzetén tartózkodó másik négy űrhajós októberben egy SpaceX Crew Dragon űrhajó fedélzetén érkezett meg az állomásra, ez az űrhajó viszont hét embert nem tud szállítani a Földre való visszatéréshez. Tekintettel a szivárgás hosszú időtartamára, a NASA valószínűleg aggodalmát fejezi ki az ammónia űrállomás felületére és más dokkolt járművek felületére gyakorolt hatása miatt is. Az ammónia nagy része valószínűleg idővel eltűnik a hardverek felületéről, de ez minden bizonnyal megnehezíti a műveleteket, mivel az Egyesült Államok űrkutatási hivatala azon dolgozik, hogy december 19-én saját űrsétát hajtson végre az új napelemrendszerek telepítése érdekében.

Felkészítés alatt a Szojuz MSz-23. Forrás: Roszkoszmosz

Dark mode powered by Night Eye