Szoftverfrissítést kaptak a Voyager űrszondák

Kapcsolódó

Az ESA 522 millió eurós szerződéssel segíti az ExoMars küldetést

A kissé hányattatott sorsú ExoMars küldetés újabb lendületet vehet,...

A Rocket Lab egy 14,4 millió dolláros szerződéssel gazdagodott

Nem mindennapi megbízást nyert el a Rocket Lab: a...

A nap képe #1436 – A Szojuz MSz-24 űrhajó belsejében

Loral O’Hara, Oleg Novickij és Marina Vasziljevszkaja a Szojuz...

Közel két hónap után teljesített ismét küldetést a SpaceX az Amerikai Űrhaderő megbízásából

Ezúttal egy űridőjárás-figyelő műholdat juttatott napszinkron pályára a Falcon-9. Kis...

Elstartolt az első Angara-A5 nehéz hordozórakéta az Vosztocsnij Űrközpontból

Ezzel megkezdődtek az Amur indítóállás repülésfejlesztési tesztjei a nehéz...

Fontos frissítést kaptak október 20-án az 1977-ben indított Voyager űrszondák annak érdekében, hogy még tovább növeljék élettartamukat. Két fontos területre fókuszált a mérnöki csapat; az egyik a hajtóműveikkel, a másik ezzel szemben a szoftverükkel kapcsolatos. Előbbi az üzemanyagcsövekben felhalmozódni látszó hajtóanyag-maradványok ellen irányul, utóbbi fontosságát pedig a tavalyi évben bekövetkezett Voyager-1 hiba indokolta. A szakemberek ugyan megoldották ezt a problémát, de lényeges, hogy mindez még egyszer ne fordulhasson elő a Voyager-1-nél, és a Voyager-2 is biztonságban legyen.

De mire is valók az imént említett fúvókák?

A szondák hajtóműveit elsősorban arra használják, hogy a rajtuk található antenna mindig a Föld irányába nézzen, így biztosítva a megfelelő kommunikációt. Az űreszközök az alábbi irányban képesen mozogni, illetőleg forogni: fel és le, balra és jobbra, valamint a központi tengelyük körül (akár egy kerék). A fúvókákról továbbá érdemes megjegyezni, hogy teljesen automatikusan működnek.

Nos, hogy jobban megértsük a hiba eredetét, ismernünk kell a Voyager-1 és Voyager-2 üzemanyag-vezetékeit, melyek a hajtóműveken belül 25-ször keskenyebbek, mint az ún. külső társaik. Minden egyes korrekciós fúvókaindítás apró mennyiségű hajtóanyag-maradványt eredményez, ami az évtizedek alatt fokozatosan felhalmozódik, ami bizonyos helyeken egyre inkább jelentőssé vált. Ennek kiküszöbölésére érkezett a szeptemberben és októberben küldött frissítés, amelynek köszönhetően a szoftver mindkét irányban majdnem 1 fokkal több eltérést enged, mint korábban, valamint áttértek az inkább kevesebb, de hosszabb ideig tartó fúvókaműködésekre. Előbbi ugyan előidézheti azt a jelenséget, hogy olykor-olykor a tudományos adatok egy része nem fog elérni hozzánk, a csapat azonban arra a következtetésre jutott, hogy ezen beavatkozás idővel lehetővé teszi a több adat visszaküldését.

Az üzemanyag-ellátással kapcsolatban természetesen nem tudják biztosan, mikor tömődnek el teljesen a vezetékek, de a mérnökök arra számítanak, hogy ezzel az óvintézkedéssel legalább öt évig mindez nem fog bekövetkezni. A csapat továbbá kijelentette, hogy további lépéseket fognak tenni a hajtóművek élettartamának meghosszabbítása érdekében.

Forrás: NASA/JPL
Dark mode powered by Night Eye