Távozásra kényszerül a Firefly Aerospace megmentője

Kapcsolódó

Nikon fényképezőgép utazik a Holdra

A NASA nemrégiben számolt be arról, hogy megállapodást kötöttek...

A nap képe #1396 – Ivanpahi naperőmű

A kaliforniai Mojave-sivatagban található ivanpahi naperőmű. Mindegyik torony egy...

Mivel foglalatoskodtak a Crew-7 űrhajósai a Nemzetközi Űrállomáson?

A Crew-7 küldetés tagjai hamarosan hazatérnek, de természetesen  nem...

Már tesztelik a Starship holdi verziójának dokkolórendszerét

A rendszer a Dragon 2 űrhajó aktív dokkolómechanizmusán alapul,...

A nap képe #1395 – A várakozó Buran

A várakozó Buran és az Antonov An-225 „Mrija” repülőgép.

Max Poljakov, az ukrán származású technológiai vállalkozó, 2017-ben több mint 200 millió dollárt fektetett a csőd szélén álló Firefly Space Systemsbe, ami még abban az évben újjászületett Firefly Aerospace néven. A cég 2021 szeptember 3-án, mindössze 4 év alatt jutott el első indításáig. Ez a rakéta elvesztése ellenére is kimagasló teljesítmény, hiszen, bár az Alpha rakéta koncepciója részben megmaradt, a teljes hajtóműrendszert újra kellett tervezni.

A Firefly Alpha első repülése

Poljakov elmondása szerint célja az volt, hogy a Firefly-t egy jelentős méretű űripari vállalattá alakítsa, jelentős rakétaállománnyal, ami később Hold küldetésekhez is felhasználható lenne, és hogy az USA és Ukrajna legjobb mérnökeit és szakértelmét egyesítse.

A vállalat újraalapítása óta különböző küldetésekre nyert szerződéseket a NASA-tól, a DARPA-tól (Defense Advanced Research Projects Agency) és az Amerikai Légierőtől is. A cégnek van egy nagy rakétagyártó és tesztelő üzeme a texasi Briggsben, és egy leányvállalatot működtet Ukrajnában, hogy segítsen a hajtóműtechnológiai és egyéb rendszerek fejlesztésben.

A Szovjetunió ideje alatt Ukrajna a világszínvonalú hajtóműtechnológiájáról vált híressé, és ennek az előnyeit a Firefly Poljakov segítségével remekül ki is tudta használni. Bár Ukrajna az Egyesült Államok szövetségese, az Oroszországgal fennálló konfliktusa miatt egyre nagyobb az aggodalom, hogy mi történhet ezzel az értékes technológiával az országon belül. Oroszország az ukrán határon egyre nagyobb erőket vonultat fel, ami fokozza a félelmeket, hogy megszállja az országot. Az amerikai kormány szerint ez a helyzet nemzetbiztonsági problémákhoz is vezethet, ezért a külföldi befektetésekkel foglalkozó bizottság (CFIUS) felszólította Poljakovot, hogy ő és befektetési cége, a Noosphere Ventures adja el a Fireflyban lévő nagyjából 50%-os részesedését.

Szóvivői szerint Poljakov beleegyezett ebbe a követelésbe, de továbbra is fenntartotta, hogy a Firefly tulajdonjoga nem jelent nemzetbiztonsági kockázatot. A Noosphere Ventures bejelentette, hogy egy befektetési banki céget fog megbízni azzal, hogy segítsen a tulajdonosi részesedésének eladásában.

Max Poljakov

Belső információk szerint az amerikai kormány szünetelteti a Firefly jelenlegi műveleteit Vandenbergben, amíg a Poljakovval kapcsolatos tulajdonjogi probléma megoldódik. Ez, mivel a következő 5 (jövőre 4) Alpha indításra a jelenlegi tervek szerint innen fog sor kerülni, nagyban hátráltathatja a cég haladását.

Tom Markusic, a vállalat vezérigazgatója, az Everyday Astronauttal készült interjújában a következő Firefly rakétára, a Beta-ra utalva viccesen megjegyezte, hogy „Relativity, Rocket Lab, érjetek utol, ha tudtok!” (Itt természetesen a Relativity Space Terran R (a bejelentésről bővebben itt írunk), és a Rocket Lab Neutron rakétájára (részletes beszámolónkat itt olvashatjátok) gondolt, hiszen ezek lesznek egy súlycsoportban a Beta-val.) Az ukrán mérnökök és Poljakov eddigi pénzügyi segítsége nélkül valószínűleg a két említett cég meg is előzi őket a fejlesztésben.

Dark mode powered by Night Eye