Több éves csúszás és számos halasztást követően végre megkezdődött a Boeing Starliner személyzetes tesztrepülése

Kapcsolódó

Egy ötödik héliumszivárgást is felfedeztek a Starliner űrhajón

A jelenleg a Nemzetközi Űrállomáshoz csatlakozó űrhajó meghajtási rendszeréből...

Újabb sikeres hajtóműteszt a Stoke Space neve mellett

Ismét fontos mérföldkövet ért el a Stoke Space, ugyanis...

A nap képe #1498 – Az ISS csapat

A Nemzetközi Űrállomás 9 tagú csapata, köztük a nemrégiben...

19-re húzott lapot a Virgin Galactic jelenlegi járművük nyugdíjazásával

Mindössze 7 darab üzemszerű repülés után fejezi be pályafutását...

Az űrhajó két asztronautát szállít a Nemzetközi Űrállomásra, a SpaceX 2020 májusi küldetéséhez hasonlóan.

Frissítés 06.06.: A Starliner űrhajó ugyan nem zökkenőmentesen, de sikeresen dokkolt a Nemzetközi Űrállomás Harmony moduljához, melyre magyar idő szerint 19:34-kor került sor. Az eredeti időpont 18:15 volt, viszont a 28 darab RCS (Reaction Control System) fúvóka közül öt meghibásodott, így halasztani kellett a műveletet. A küldetésért felelős csapat ezt követően munkához látott, és négyet sikerült működésre bírniuk, melynek eredményeként a következő lehetséges időpontban folytatódhatott a megközelítés, amit az imént említett dokkolás követett.

Eredeti cikk

Régóta várt eseményre került sor ma este: műszaki és szoftveres problémák, gyermeteg hibák és egy majdnem kudarccal végződött tesztküldetés elindulhatott a Boeing CST-100 Starliner űrhajója a Nemzetközi Űrállomásra a Crewed Flight Test (CFT) keretében.

A NASA 2011-ben hívta életre a Commercial Crew Porgramot, amivel költséghatékonyabbá kívánták tenni a személyzetes utánpótlás küldetéseket az ISS-re, és két céget, a Boeing-ot és a SpaceX-et bizta meg egy űrhajó kifejlesztésével, amivel az űrsikló-éra után amerikai űrhajósok juthatnak az Egyesült Államokból az űrállomásra. 2019 végéig úgy tűnt, a Boeing legyőzheti a versenyben a feltörekvő SpaceX-et, de aztán nem is fordulhatott volna nagyobbat a világ a nagy múltú vállalatóriással. 2019 decemberében kis híján elvesztették az akkor még személyzet nélküli tesztrepülés (OFT-1) indítása során a Starlinert, majd 2022 májusában már sikerült a „pótvizsga”…de azóta is két év telt el, eközben pedig a nagy rivális nem csak sikerrel teljesített minden tesztrepülést, de azóta már a nyolcadik operatív küldetést bonyolítja éppen le. 

De hagyjuk is a múltat, foglalkozzunk a jelennel, és azzal, hogy végre sor kerülhetett a személyzetes tesztre!

Két veterán űrhajós, Butch Wilmore parancsnok és Sunita Williams pilóta kapták a feladatot, hogy a Starliner 10 napos küldetése során a lehető legalaposabban tanulmányozzák az automata üzemmódban repülő űrhajó minden rendszerét, az indítási és a visszatérési szakaszban is. Korábban több személyzetcsere is történt (eredetileg Chris Ferguson is a felkészítő űrhajósok között volt, és Michael Fincke neve is sokáig szerepelt a küldetést végrehajtó személyek listáján), végül Wilmore és Williams teljesítették az összes földi tesztet.

A személyzet: Butch Wilmore és Sunita Williams. Fotó: Boeing

A mostani periódusban először május 6-án kísérelték meg az indítást, de akkor az Atlas-V Centaur felső fokozatában beragadt egy oxigén nyomásszabályzó szelep, ezért lefújták a startot. Majd amikor a rakétát a visszaszállítás után a hangárban szerelték, a Starlinerben is héliumszivárgás lépett fel, amit hetekre a hangárban tartotta a teljes járművet a javításig… Azonban a NASA mai megerősítése szerint a szivárgás továbbra is fennállt, de a maximálisan engedélyezett szint alatt csökkent az orbitális manőverezésért felelős rendszer nyomását szabályzó gáz mennyisége a tartályakban. Összesen egyébként hatszor kellett módosítani az elmúlt közel egy hónap a start időpontját: május 6, 10, 17, 21, 25, június 1 és végül eljutottunk június 5-ig. De ma végre megtörtént, aminek évekkel ezelőtt kellett volna megtörténnie.

Az indítást ezúttal is természetesen a United Launch Alliance Atlas-V rakétájával hajtották végre. A „Bodyguard” becenévre hallgató variánst kizárólag a Starliner felbocsátásához használják, ez a konfiguráció sosem alkalmazott más küldetéseknél. A hordozó ezúttal is a szokásos megbízhatósággal hajtotta végre feladatát, és a kijelölt alacsony Föld körüli pályára juttatta a Starlinert. Az űrhajó nagyjából 15 perccel a start után vált le a második fokozatról és kezdte meg önálló repülését. A tervek szerint június 6-án 18:15-kor ér a Nemzetközi Űrállomásra, ahol a Harmony modul elülső dokkolóportjára fog csatlakozni. Ehhez a fent tartozkodó Crew Dragon átpozícinoálására is szükség volt, ugyanis egészen múlt csütörtökig a Crew-8 Endeavour űrhajója foglalta el ezt a portot (ide jóval kevesebb manőverrel lehet dokkolni, és a tesztjellegű küldetés miatt a legkisebb kockázatot szerette volna a NASA). Az addig tartó út során számos tesztet fognak végrehajtani a Starliner meghajtási rendszerével, ezzel tesztelve, miként viselkedik és működik űrbéli körülmények között. 

A NASA és a Boeing szakemberei az indítás után megtartották szokásos sajtótájékoztatójukat, ahol arról számoltak be, hogy minden a tervek szerint zajlott már a felkészülés során is, és semmilyen műszaki probléma nem hátráltatta a különböző földi csapatok munkáját. Reméljük, a továbbiakban is minden simán fog zajlani a Starliner vizsgáján, és még idén megkaphatja a végleges engedélyt az operatív küldetésekhez.

Fotó: United Launch Alliance

Az indítást mi is élőben közvetítettük, amit az alábbi linken tudtok visszanézni:

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye