Április 17-én jelentette be a Boeing, hogy leghamarabb csak augusztusban indulhat útjára a CST-100 Starliner űrhajójuk a második orbitális tesztrepülésére (OFT-2, Orbital Flight Test-2) – a halasztásra számíthattunk, ugyanis az ISS menetrendje nem alakult kedvezően a Starliner szempontjából. A Boeing a jelentésben írtak alapján augusztus és szeptember között ejtheti meg a tesztet, a pontos időpontot majd a NASA döntése után fogják bejelenteni. A startidőpontot több tényező is befolyásolja: az egyik, hogy kell egy szabad dokkolóportnak lennie a Nemzetközi Űrállomáson, ahova kapcsolódhat majd a Boeing űrhajója, valamint az United Launch Alliance Atlas-V rakétájának is késznek kell lennie.
A cég előzetes tervei szerint késő márciusban/kora áprilisban tervezte megejteni a második orbitális tesztrepülést, de erre nem kerülhetett sor, ugyanis a fedélzeti rendszerek egy részét teljesen ki kellett cserélni az űrhajóban, mert egy teszt során feszültségingadozást okoztak, illetve a texasi áramkimaradások is tovább lassították a kapszula felkészítését.
Jelenleg nincs pontos dátum, de a Crew Dragon és Szojuz küldetések miatt nem oldható meg a dokkolás és huzamos ottartózkodás az ISS-en egészen nyár végéig, valamint a keleti parti indítások menetrendje se jött ki jól a Boeing szempontjából.
Az Orbital Flight Test-2 küldetés kettes számú űrkapszulája (Spacecraft 2) Kép forrása: Boeing Space
Egy április 15-i meetingen Steve Stitch, a NASA Commercial Crew Programnak a vezetője elmondta, hogy a teherszállító és személyzetes Dragon küldetések prioritást élveznek a tesztrepülés felett (mert biztosítják az állomás folyamatos ellátását), és a Starliner által használható dokkolókat fogják elfoglalni, egészen július közepéig.
A Boeing a jelentésében azt is elárulta, hogy ha minden jól alakul, akkor a Starliner már májusban kész lesz az OFT-2 repülésre, és csak logisztika okok miatt nem fog tudni elstartolni. Az egyik opció a teherszállító CRS-22 Dragon küldetés elhalasztása lenne, de ez több mint valószínű, hogy nem fog megtörténni, már azért sem, mert ennek a Dragonnak a csomagtartójában az újgenerációs napelemek első párját fogják felvinni az ISS-re (amiket egyébként a Boeing épített).
Stitch elmondta, hogy a plusz időt a Boeing és NASA szakemberei a Starliner rendszereinek átvizsgálására fogják felhasználni, hogy biztosan elkerüljenek egy újabb hibát. Szoftverhiba okozta a 2019 decemberében indított Starliner Calypso tesztrepülésének részleges kudarcát, ugyanis annak nem sikerült eljutnia az ISS-hez. Később azt a kapszulát sikeresen visszahozták, és ha minden jól megy az OFT-2-vel, akkor a Calypso fogja eljuttatni az első Starliner űrhajósokat az ISS-re (Barry Wilmore, Nicole Mann és Michael Fincke) 2021 végén, vagy 2022 elején.
Az első orbitális tesztrepülés (OFT-1) indítása 2019 végén. Kép forrása: ULA
A tervek szerint még e hónap végére befejezik a szoftveres teszteket, illetve az NASA egy évvel ezelőtt összeállított javaslati listájának 100%-át is sikerült beépíteni az űrhajóba. Az OFT-2 késése ellenére az űrhivatal és a Boeing is még idén szeretné végrehajtani a Boe-CFT (Boeing Crewed Flight Test) személyzetes tesztküldetést, ami mindössze 4 hónapot hagyna a két Starliner start között (eddig ez egy minimum 6 hónapos intervallum volt). A Boeing jelentése szerint minden megtesznek azért, hogy lecsökkentsék a két küldetés közötti minimális felkészülési időt, és eközben a rendszer biztonságosságát is megőrzik természetesen. Ha ezt tényleg sikerült tartani nekik, akkor talán még év végén a Starlinerrel is utazhatnak űrhajósok a Nemzetközi Űrállomásra.
A CST-100 Starliner űrkapszula belső tere. Kép forrása: Boeing Space
A Boeing saját gyártású űrruhája, melyet a Starliner űrhajó belsejében fognak viselni az asztronauták. Jobb oldalon Chris Ferguson volt NASA űrhajós látható az űrruhában. Kép forrása: Boeing Space