Pontosan egy éve, tavaly október 21-én emelték rá az Artemis-1 Orion űrhajóját az SLS rakétára, ám a küldetés még azóta sem tudott elindulni, erre a jelenlegi állás szerint legkorábban november 14-én kerülhet sor. Miközben az Artemis-2, 3, 4 és 5 missziók kapszulái különböző építési fázisban tartanak (a második és harmadik összeszerelése már a Kennedy Űrközpontban zajlik, míg a negyedik esetében a nyomástartó részegység hegesztése zajlik a Michoud Assembly Facility-ben), a NASA tegnapi bejelentése alapján a Lockheed Martin újabb három misszióhoz szükséges Orion gyártásáról szerződött le az űrhivatallal. Ez azt jelenti, hogy immár az Artemis-6-8 küldetésekkel is komolyabban számolnak a 2030-as évekre előrevetítve, melyek már nem csak a Holdra, hanem a Marsra induló emberes missziókat is magukba foglalják. Ehhez természetesen az SLS továbbfejlesztése is elengedhetetlen, amelyről korábbi cikkünkben olvashattok bővebben.
A mostani, három új űrhajóról szóló megbízatás 1,99 milliárd dollár (átszámítva kb. 840,42 milliárd forint) keretösszegű, de akár további hat Orion építését is opcióként jelöli meg. Az korábban is ismert volt, hogy már az első küldetésektől fogva bizonyos mértékben újrahasznosítják majd az egyes űrhajók rendszereit, alkatrészeit a soron következő kapszulában, ezzel 50%-kal tudják csökkenteni a költségeket. Az Artemis-6-8 tekintetében ez további 30%-os csökkenést is jelenthet, ugyanis már az Artemis-3-tól kezdve egyre nagyobb mértékben hasznosítják újra az űrhajók részegységeit (összehasonlítva, az Artemis-3, 4 és 5 küldetések esetében még 2,7 milliárd dollár összegű szerződést írtak alá).
Ami az Orionhoz kapcsolódó szervizmodulok gyártását illeti, az Európai Űrügynökség, illetve az Airbus Defence and Space egyelőre az Artemis-6-ig bezárólag rendelkezik szerződéssel, de várhatóan hamarosan ők is további megrendeléseket fognak kapni a NASA-tól.
Az Artemis-3 küldetés Orion űrhajója is már javában épül a Kennedy Űrközpontban. Fotó: NASA