A Nemzetközi Űrállomáson történő tudományos kísérleteket és karbantartási műveleteket tartalmazó heti összefoglalónkat olvashatjátok. Rovatunk múlt heti részét itt találjátok.
Október 18. (hétfő)
A hét első napja Thomas Pesquet számára ismét egy VR eszköz beállításával és használatával telt. Az ISS jelenlegi parancsnoka, ahogy azt a múlt héten is tette, az Immersive Exercise tanulmány keretein belül viselt egy VR eszközt kerékpározás közben. A francia űrhajóshoz többek között csatlakozott Pjotr Dubrov és Anton Skaplerov is.
Shane Kimbrough, Mark Vande Hei, és Akihiko Hoshide különféle EVA-val (űrhajón kívüli tevékenység) kapcsolatos tevékenységekkel volt elfoglalva. Ezen belül kiemelhető Kimbrough feladata, aki az EMU (Extravehicular Mobility Unit) vizsgálatára fókuszált, pontosabban annak egy korábban megfigyelt szivárgására. Az EMU tulajdonképpen az az űrruha, amelyet az űrhajósok az űrséta során viselnek. Megan McArthur hasonlóan társaihoz, egy megelőző karbantartást végzett az ún. SAFER (Simplified Aid for EVA Rescue) eszközön, amit szintén az űrséták során viselnek az űrhajósok. Ez egy önálló meghajtással rendelkező hátizsákszerű berendezés, amit a pányva elszakadása esetén használnak, így megállítható az Űrállomástól való esetleges eltávolodás.
Az egyéb karbantartási feladatokat tekintve, Kimbrough vízmintákat gyűjtött egy hordozható vízadagolóból (PWF) további elemzés céljából, McArthur pedig elemeket cserélt abban az eszközben, ami a speciális vegyületek szintjét figyeli a fedélzeten.
Október 19. (kedd)
McArthur és Hoshide ma kétnapos munkát kezdtek el a Tranquility modul oxigéntermelő rendszerén (OGS). A duó a nap folyamán megtisztította az OGS-t a benne található szennyeződésektől. Az alkatrészek cseréjét és a létfenntartó berendezés újraaktiválását másnap fogják elvégezni. Kimbrough a Destiny modulban található CIR-ben (Combustion Integrated Rack) cserélte ki az üzemanyagpalackokat, hogy elősegítse a benne zajló üzemanyaggal és lángokkal kapcsolatos kutatásokat. Vande Hei a Quest légzsilipben dolgozott, ahol az év végére tervezett űrséta eszközeit ellenőrizte a megfelelő működés érdekében. Pesquet eközben az ISS szén-dioxid-monitorait kalibrálta, majd a Columbus laboratóriumi modulban kialakította a személyzet ideiglenes szállásait.
Dubrov és Skaplerov számára a mai nap felkészüléssel telt. Ennek oka a Progressz MSz-17 űrhajó átdokkolási manővere, amely a napokban esedékes. Az MSz-17 a Poiszk modulról fog ledokkolni, és a Nauka többcélú laboratóriumi modulhoz fog a tervek szerint automatikusan visszadokkolni. A Roszkoszmosz duója arra az esetre végzett gyakorlatokat, ha a manővert kézi irányítással kellene elvégezni egy esetleges hiba esetén.
Október 20. (szerda)
Folytatódott a munka a Tranquility modulban, ahol az OGS rendszer alkatrészeinek cseréjét végezték el az űrhajósok, majd miután a folyamat sikerrel lezárult, újraaktiválták az amerikai létfenntartó berendezést. Pesquet feladata a mai napon az űrruhákhoz kapcsolódott, amely során meggyőződött arról, hogy a ruhák teljes mértékben működőképesek, és készen állnak a jövőbeli űrsétára. Vande Hei kisebb karbantartási műveletekbe ásta bele magát, majd a botanikai kutatóhely tisztítását és állapotának dokumentálását is elvégezte. Dubrov és Skaplerov ma főleg pihent, ugyanis ők fogják felügyelni a Progressz MSz-17 ledokkolását.
Október 21. (csütörtök)
A személyzet nélküli MSz-17 orosz űrhajó ma 00:41-kor dokkolt le a Nemzetközi Űrállomás Poiszk moduljáról, és holnap érkezik meg az állomás Nauka többcélú laboratóriumi moduljához, hogy ott ismét dokkolást hajtson végre.
Kimbrough és McArthur, a SpaceX Crew-2 parancsnoka és pilótája különböző felszerelések és személyes tárgyak összepakolásával töltötték a napot a Crew Dragon Endeavour űrhajó belsejében. A küldetés 4 tagú személyzete a tervek szerint november elején térnek vissza a Földre, és fejezik be hat és fél hónapos űrmissziójukat. Kimbrough emellett segített társának is, Vande Hei-nek, aki a délelőtt folyamán a Quest légzsilipben űrruhákkal kapcsolatos munkálatokon vett részt. Hoshide társaival ellentétben kutatási munkálatokon, azon belül kristályfizikai kísérleteken dolgozott. Az ezzel kapcsolatos tanulmányok segíthetnek a gyártási folyamatok javításában, valamint a gyógyszergyártást és a biokémiai szakértelem növelését is elősegíthetik az űrben. Pesquet eközben űrergonómiában végzett kutatásokat, hogy segítsen a mérnököknek a jövőbeli űrrobotok és űrhajók kezelőfelületeinek tervezésében.
Az MSz-17 teherűrhajó miután sikeresen ledokkolt a Poiszk modulról. Forrás: Roszkoszmosz
Október 22. (péntek)
Ma reggel, pontosabban 06:21-kor, a Progressz MSz-17 sikeresen dokkolt a Nauka modulhoz automata üzemmódban. A következő teherűrhajó, ami dokkolni fog az ISS-hez, az a Progressz MSz-18 lesz. Az űrhajó várhatóan magyar idő szerint október 28-án indul a kazahsztáni űrrepülőtérről, és október 30-án fog dokkolni a Zvezda modulhoz.
Hoshide délelőttjét az oxigéntermelő rendszer tömlőinek átöblítésével töltötte, ezáltal megtisztítva azt a szennyeződésektől. McArthur és Vande Hei a délután folyamán a NanoRacks által gyártott Bishop légzsilipben dolgoztak. Előbbi kezdte a munkát az ott található GITAI robotkar eltávolításával, majd ezt követően Vande Hei csatlakozott hozzá, aki elpakolta a kísérleti robotkar alkatrészeit. A Colombus modulban sem maradtak el a munkálatok, ahol Kimbrough leszerelte azokat az eszközöket, amik tesztelik az új sugárzásmérési technikákat az Űrállomás fedélzetén. Erre azért volt szükség, hogy helyet csináljon a vízvezeték-szerelési munkálatoknak. Pesquet vette át ezeket a feladatokat, és kicserélte a modulban található kutatóállvány mögötti vízszelepeket.
A Progressz MSz-17 a Nauka modulhoz dokkolva. Forrás: Roszkoszmosz