Az Ingenuity minden egyes repülésével új rekordot állít fel, a mostani 9. repülése során ez hatványozottan igaznak bizonyult.
A 7. és 8. küldetést úgy tervezték meg, hogy lépést tartson a Perseverance marsjáróval, a mostani repülése során azonban a „Séítah” régió egy részét keresztülszelve, a rovert megelőzve keresett új leszállóhelyet a terület déli részén.
Az Ingenuity árnyéka a 9. repülés során. Forrás: NASA/JPL
Ez a repülés jelentős kihívásokat tartogatott az Ingenuity számára. A helikopter ugyanis minden eddiginél nagyobb távolságot tett meg, 625 métert, minden eddiginél nagyobb, 5 m/s-os sebességgel, miközben 166,4 másodpercet töltött a levegőben.
Alapvetően az eszköz szoftverét sík terepen történő navigációra, egyszerűbb demonstrációs feladatokra tervezték. A „Séítah” régió egyenetlen, hullámos felszíne azonban könnyedén problémát okozhatott volna a helikopter algoritmusának, több méteres magasságingadozásokat és irányeltéréseket okozva. A navigációs kamerával készített felvételek feldolgozásakor ugyanis az egyenetlenségeket, ferde talajképeket sík felszínként értelmezi a helikopter. Ez a landoláskor több méteres hibát is okozhatott volna, és fennállt a kockázat, hogy az Ingenuity emelkedőkkel szabdalt részen száll le, annak ellenére, hogy a landolásra egy 50 méter sugarú viszonylag sík terület közepét jelölték ki.
A több méteres tévedés lehetősége magában hordozta annak a veszélyét is, hogy elvesztik a kapcsolatot a helikopterrel, a Perseverance marsjáróval való kommunikáció feltétele ugyanis az, hogy néhány száz méteren belül „lássa” egymást a két eszköz.
Az Ingenuity azonban most is megbízhatóan teljesített, küldetésével pedig tökéletesen demonstrálta azt, hogy a repülő eszközöknek óriási szerepe lehet a Mars feltérképezésében, olyan helyekre is betekintést engedve, amelyet egy rover nem tudna megközelíteni.
Az Ingenuity eddigi repülései. Infografika: Séra Gábor