Túl van a kilencedik repülésén az Ingenuity

Kapcsolódó

Már tesztelik a Starship holdi verziójának dokkolórendszerét

A rendszer a Dragon 2 űrhajó aktív dokkolómechanizmusán alapul,...

A nap képe #1395 – A várakozó Buran

A várakozó Buran és az Antonov An-225 „Mrija” repülőgép.

Rocket Lab tervek: 2024-es Neutron indítás, saját műhold-konstelláció

A Rocket Lab új fejleményeket osztott meg egy február...

Szedjük fel a marsi mintatárolókat!

A Mars Sample Return kampánnyal kapcsolatban vegyesek voltak az...

A nap képe #1394 – Szojusz MSz-25 személyzet

A Szojuz MSz-25 személyzete a Csillagvárosban: Tracy Dyson, Oleg...

Az Ingenuity minden egyes repülésével új rekordot állít fel, a mostani 9. repülése során ez hatványozottan igaznak bizonyult.

A 7. és 8. küldetést úgy tervezték meg, hogy lépést tartson a Perseverance marsjáróval, a mostani repülése során azonban a „Séítah” régió egy részét keresztülszelve, a rovert megelőzve keresett új leszállóhelyet a terület déli részén.

Az Ingenuity árnyéka a 9. repülés során. Forrás: NASA/JPL

Ez a repülés jelentős kihívásokat tartogatott az Ingenuity számára. A helikopter ugyanis minden eddiginél nagyobb távolságot tett meg, 625 métert, minden eddiginél nagyobb, 5 m/s-os sebességgel, miközben 166,4 másodpercet töltött a levegőben.

Alapvetően az eszköz szoftverét sík terepen történő navigációra, egyszerűbb demonstrációs feladatokra tervezték. A „Séítah” régió egyenetlen, hullámos felszíne azonban könnyedén problémát okozhatott volna a helikopter algoritmusának, több méteres magasságingadozásokat és irányeltéréseket okozva. A navigációs kamerával készített felvételek feldolgozásakor ugyanis az egyenetlenségeket, ferde talajképeket sík felszínként értelmezi a helikopter. Ez a landoláskor több méteres hibát is okozhatott volna, és fennállt a kockázat, hogy az Ingenuity emelkedőkkel szabdalt részen száll le, annak ellenére, hogy a landolásra egy 50 méter sugarú viszonylag sík terület közepét jelölték ki.

A több méteres tévedés lehetősége magában hordozta annak a veszélyét is, hogy elvesztik a kapcsolatot a helikopterrel, a Perseverance marsjáróval való kommunikáció feltétele ugyanis az, hogy néhány száz méteren belül „lássa” egymást a két eszköz.

Az Ingenuity azonban most is megbízhatóan teljesített, küldetésével pedig tökéletesen demonstrálta azt, hogy a repülő eszközöknek óriási szerepe lehet a Mars feltérképezésében, olyan helyekre is betekintést engedve, amelyet egy rover nem tudna megközelíteni.

Az Ingenuity eddigi repülései. Infografika: Séra Gábor

Dark mode powered by Night Eye