Ismét megpróbálkozik a Blue Origin (BO) vezette National Team a NASA következő holdi leszállóegység kifejlesztésére kiírt pályázat megnyerésével. A „Sustaining Lunar Development” névre hallgató program célja a SpaceX Lunar Starship mellett egy második holdkomp megtervezése, legyártása és biztonságos üzemeltetése, ami a NASA pályázata alapján az évtized végén vagy a 2030-as évek elején szállítana a Hold felszínére űrhajósokat, illetve juttatná is onnan vissza őket a Lunar Gateway-re. A BO az első HLS-pályázat kudarca után más felállású szövetséggel vágott neki a versengésnek, ugyanis kissé meglepő módon a Northrop Grumman kihagyásával alakult újjá az együttműködés, viszont bekerült a Lockheed Martin és a Boeing, amelyek szintén komoly űripari múlttal rendelkeznek, tehát tapasztalatból nem lesz hiány. Más kérdés, hogy a BO mennyire tudja majd koordinálni a közös munkát, hiszen összesen hat magáncég vesz részt a kooperációban: a BO, a Lockheed Martin és a Boeing mellett a Draper, az Astrobotic és a Honeybee Robotics képviselteti magát. Érdekes módon a BO nem azzal a tervvel nevezett, amit saját koncepció alapján kezdtek fejleszteni, hanem a partnerekkel együtt kidolgoztak egy másik leszállóegységet, de ennek kialakításáról és megoldásairól egyelőre nem áll több információ rendelkezésre.
A csapatból kikerülő Northrop Grumman saját utakon folytatja, viszont ezúttal sem egyedül, ugyanis a Dynetics-szel együttműködésben adta be a pályázati terveket. Ők sem tettek közzé nyilvános adatokat, mindössze egyetlen illusztrációt megosztottak a nyilvánossággal, amin a Dynetics első körös, Human Landing System pályázatra beadott dizájn szerepel. Kérdés, hogy vajon tényleg hasonló vagy megegyező kialakítású, de mégis átalakított holdkomp szerepel a terveik között, vagy csak egyáltalán nem akartak ők sem aktuális képeket közzétenni még.
A NASA várhatóan 2023 júniusában dönt a nyertes pályázatról, amelynek leszállóegysége legkorábban az Artemis-5 keretében hajthat végre demonstrációs küldetést.
Forrás: Blue Origin
Forrás: Dynetics