Új holdjáró fejlesztésére írt ki pályázatot a NASA

Kapcsolódó

44 éve indult első magyarként az űrbe Farkas Bertalan

1980. május 26-án kezdődött Farkas Bertalan űrrepülése a Szojuz-36...

Eddig jól muzsikálnak a Psyche űrszonda ionhajtóművei

A NASA a napokban számolt be arról a remek...

A nap képe #1480 – C3PO az IM-2 fedélzetén

Az Intuitive Machines IM-2 küldetésével C3PO is "elindul" a...

Az ESA két céget jelölt ki a kereskedelmi teherszállítási programjához

Az Európai Űrügynökség május 22-én jelentette be, hogy egyenként...

A Rocket Lab hajtotta végre az idei év 100. rakétaindítását

Az Electron ismét a NASA megbízásából indult, és két...

Az új járművet a 2029-re kitűzött Artemis-5 küldetéstől alkalmaznák, de a győztes cég még idén elkezdheti a fejlesztést.

Ahogy az Apollo-program idején, úgy az Artemis-programban is a holdfelszíni kutatások és tevékenységek egyik fő segítője lesz az új fejlesztésű felszíni jármű. A Lunar Terrain Vehicle-lel (LTV) minden korábbinál nagyobb távolságok megtételére és még több tudományos munka elvégzésére lesz lehetősége az űrhajósoknak.
A NASA tervei szerint az LTV ötvözni fogja a Pavlics Ferenc magyar gépészmérnök által fejlesztett holdautó és a marsi roverek tulajdonságait: akár űrhajósok irányításával, akár anélkül képes lesz támogatni a felszíni munkákat, vagy felfedező utakat tenni, ahogy azt a jelenleg is még aktívan tevékenykedő Curiosity vagy Perseverance marsjárók teszik a Vörös Bolygón. Utóbbi megoldás akkor is lehetővé teszi a tudományos tevékenységek folytatását, amikor épp nem tartózkodik űrhajós a Hold felszínén.

Az amerikai űrhivatal a Lunar Terrain Vehicle Services elnevezésű pályázatra július 10-ig adhatják be a jelentkező magáncégek terveiket, amiket a NASA szigorú követelményei szerint kell kidolgozniuk, a győztest pedig novemberben fogják kihirdetni. Az egyik legfőbb szempont, hogy az LTV komolyabb karbantartás nélkül is több évig működőképes maradjon, illetve egyszerre akár több kilométernyi út megtételére is képes legyen. Ez a Hold déli sarkának körülményei és felszíni jellemzői miatt még keményebb feladat elé állítja a pályázókat, hiszen számos kiterjedt terület található a térségben, amik a napfény elől folyamatosan rejtve vannak, ezért az akkumulátoroknak rendkívül megbízhatónak kell lenniük. 

Az LTV-t az Artemis-5 küldetéstől kezdve alkalmaznák, amit a jelenlegi tervek szerint 2029-ben indítanak. Már azelőtt is különböző személyzet nélküli feladatok végrehajtására fogják használni, hogy az első űrhajósok megkezdenék vele a munkát. 

Illusztráció az új holdautóról. Forrás: NASA
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye