Új infók az SLS-ről – a NASA újabb statikus hajtóműtesztre készül

Kapcsolódó

Visszatértek a Hold túloldalán gyűjtött kínai minták a Földre

A Csang'e-6 küldetés során először gyűjtöttek és hoztak...

A nap képe #1510 – Vörös lidérc az űrből

Matthew Dominick remek fotókat készít a Nemzetközi Űrállomás fedélzetéről,...

A Starlink-hálózat tizedik rétege után gyorsan bővült a kilencedik is

Mondhatni hamar sor került az újabb Starlink küldetésre, ugyanis...

A nap képe #1509 – Légzsilip teszt

A Langley Kutatóközpont tudósai egy légzsilip modelljén tesztelik, hogy...

Egy rakétacsere után került sor a hét utolsó Starlink indítására

A Starlink 10-2 küldetés másfél hét csúszás után indulhatott...

Január 16-án hajtotta végre az űrhivatal az első teljes, nyolc perces időtartamra tervezett hajtóműtesztet, ami vágül nem a tervek szerint alakult.

A teszt mindössze 68. másodpercében le is állították a négy darab RS-25 hajtóművet, és ennek okáról sokáig nem is lehetett semmit tudni. Mint azóta kiderült, három fő okra vezetik vissza az idő előtti leállást.

  • az egyik automatikus vészmegszakító-rendszer lépett működésbe, ami a hidraulikus rendszer működését ellenőrizte a tolóerő irányvektorának szabályozánál. Ez az irányvektor hivatott a hajtóművek fúvókáinak irányát megváltoztatva módosítani a rakéta emelkedési pályáját. A rendszer működéséért az ún. CAPU (Core Stage Auxilliary Power Units – az első központi fokozat kiegészítő áramellátó egysége) felel. Ez az egység a második, E2056 sorozatszámú hajtóműnél nyomáscsökkenést jelzett, ám a NASA „túlbiztosítás” miatt minden rendszernél a majdani indítási és emelkedési paraméterkhez képest jóval szigorúbb és szűkebb hibahatárokat irányzott elő, hogy ezzel óvják meg a tesztállványt és a tesztalanyt is. Ennek következtében csak ezen tesztkörülmények között jelzett hibát a renszer, ami a tényleges emelkedés közben nem fog fellépni
  • az első vizsgálatok alapján egy fő alkotóelem meghibásodását is felfedezték a 4. hajtóműben, ám ez utólag kisebb problémának minősült, mert csak egy szenzor hibásodott meg, nem maga a hajtómű, így valószínűleg nem lesz szükség egy teljes hajtóműcserére
  • végezetül a hajtóműveknél tapasztalat „villanás”, ami eleinte szintén komoly problémra engedett következtetni, nem utal tényleges hibára, és „viszonylag elfogadhatónak” minősítette az űrhivatal. Ami biztos, hogy nem keletkezett tűz, szivárgás, vagy más probléma a hajtóművekben

Miután komolyabban átvizsgáltak minden rendszert a szakemberek, tegnap megerősítette a NASA, hogy megismétlik a hajtóműtesztet, és ezúttal legalább négy percig kell működniük az RS-25 hajtóműveknek, hogy megfelelő mennyiségű adatot tudjanak gyűjteni a szakemberek, és teljes bizonyossággal repülésre alkalmasnak minősítsék az első fokozatot. Az újabb tesztre február második felében kerülhet sor. Ehhez egyes javításokat már elvégeztek a szakemberek; kicserélték többek között a 4. hajtómű meghibásodott szenzorát, de a következő napokban a hajtóművek hővédő rendszerét is újra fel kell készíteni.

Ha az újabb teszt sikerrel zárul, akkor további egy hónapot vesz igénybe, hogy némi karbantartást és javítást végezzenek az első fokozaton, ezzel felkészítve a Kennedy Űrközpontba történő átszállításhoz, ahol majd a végszerelést fogják elvégezni.

Kép

A négy RS-25 hajtómű előhűtése az első statikus teszt előtt

Fotó: NASA

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye