Új információk a DM-2-ről

Kapcsolódó

SpaceX | Transport & Tracking Layer (Tranche 0, Flight 1) küldetésprofil

A SpaceX kilencedik márciusi küldetése az Egyesült Államok Védelmi...

Továbbra is problémákkal küzd a Lunar Flashlight műhold

Egy hónapja maradt a NASA-nak és a JPL-nek, hogy...

A nap képe #1059 – A HAKUTO-R misszió felvétele a Holdról

A múlt héten sikeresen Hold körüli pályára álló HAKUTO-R...

Személyi változás a NASA egyik igazgatóságának élén

Kathie Lueders 31 év után befejezi karrierjét az űrhivatalnál. Újabb...

Ferenc pápa üzenete is az űrbe repül a Falcon-9 segítségével

A Vatikán az Olasz Űrügynökséggel együttműködve Föld körüli pályára...

25 napra vagyunk a Crew Dragon első emberes indításától, a NASA pedig tegnap tartott egy hosszú sajtótájékoztatót a küldetésről. Nézzük is miket tudtunk meg.

Mivel tényleg rengeteg új infó jött, ezért most csak felsorolás szinten próbálok leírni mindent, remélem nem maradt ki semmi fontos. 🙂 Amúgy az indítás előtti héten minden nap jövünk majd 1-1 hosszabb írással a küldetés minden fontos résztvevőjéről, érdekességekről, szóval érdemes lesz majd visszatérni a blogra! Az indításra, dokkolásra (május 27. és 28. este) pedig liveblog-ot tervezünk, hogy ne maradjatok le a történelmi küldetés egyetlen pillanatáról sem. 🙂

A start dátuma továbbra is május 27, szerda. Ha rossz az időjárás (amire a jelenlegi előrejelzések szerint van esély), akkor május 30-án indulhat a küldetés.
Az űrhajó nemcsak automata üzemmódban fog repülni, hanem az ISS-re tartó 24 órás út alatt kétszer is átveszik az űrhajósok az irányítást, így tesztelve a Dragon rendszereit. A dokkolás azonban teljesen automata lesz.
Újból megerősítették, hogy egy meghosszabbított út lesz a DM-2, így az űrhajósok az Expedíció-63 állandó személyzetéhez csatlakoznak – végleges döntés még nincs a misszió hosszáról, de minden lehetőségre felkészültek. A legrövidebb verzió szerint 30 napos lesz a küldetés, a leghosszabb pedig 119 nap. Az időtartam nagyban függ attól, hogy a következő Crew-1 misszió (ami már rendes személyzetcsere 4 űrhajóssal) mikor indulhat. A Crew-1 személyzete már hónapok óta végzi a tréningeket, illetve a kapszula gyártása is célegyenesben van.

A Dragon szállítmányt is visz, illetve hoz majd vissza az ISS-ről.
700 tesztet végeztek eddig a SuperDraco hajtóművekkel, illetve tegnap sikeresen elvégezték a harmadik generációs ejtőernyők utolsó tesztjét (mely egyben a 27. volt).
A tavalyi DM-1 küldetés teljes siker volt, rengeteget tanultak belőle a mérnökök.
Mint minden SpaceX start előtt pár nappal, itt is lesz statikus hajtóműteszt, illetve egy főpróbát (Wet Dress Rehersal) is tartanak az indítás előtt: az űrhajósok beöltöznek, az indítóálláshoz mennek (ugye egy Tesla Model X lesz a járművük), beszállnak a Dragonba, és T-0-ig szimulálják az indítást.

A tegnapi (és egyben utolsó) ejtőernyő-teszt
Forrás: SpaceX

A beöltözés amúgy 4 órával lesz a start előtt, 3 órával előtte indulnak az űrhajóhoz. T-38 percnél visszahúzódik a rakétától a beszállófolyosó, és aktiválják a vészhelyzeti mentőrendszert. T-35 percnél kezdődik a rakéta feltankolása – erre a módszerre korábban nem volt példa emberes küldetésnél.
A személyzet (Bob Behnken és Doug Hurley) május 16-án vonulnak karanténba, ez a szokásos időtartam.

A Starliner tavalyi fedélzeti óra/időzítő hibája miatt a mostani küldetésen külön teszteket iktattak be a műholdas kommunikációs rendszer ellenőrzésére.
Az óceánra való visszatérés után az a cél, hogy 1 órán belül mind az űrhajó, és mind az asztronauták már a hajó fedélzetén legyenek.
A végére pedig még egy érdekes fejlemény: mivel jelenleg csak 1 amerikai űrhajós van az ISS-en fedélzetén (Chris Cassidy) – ami eléggé kellemetlen a NASA-nak -, plusz ha bármilyen hiba történik, és a DM-2 nem tud indulni, előfordulhat, hogy NASA űrhajós nélkül marad a Nemzetközi Űrállomás, mivel újabb széket nem vettek a következő Szojuz indításra. Jim Bridenstine, a NASA vezetője most azonban megerősítette, hogy tárgyalnak az orosz űrhivatallal (Roszkoszmosz), hogy az ősszel induló MS-17 fedélzetén is legyen egy amerikai űrhajós. Bridenstine szerint közel a megállapodás, már csak az út költségén nincs megegyezés…

Az épülő Crew-1 kapszula
Forrás: SpaceX

+Update: A legfontosabb hírt el is felejtettem: John Insprucker, a legkedvencebb kommentátorunk (amúgy a SpaceX egyik vezető mérnöke, és hamarosan írunk is róla hosszabban) fogja közvetíteni az indítást!!

Dark mode powered by Night Eye