Új információk a Vega incidensről

Kapcsolódó

Fény derült a kínai holdprogram két kulcsfontosságú űreszközének nevére

A neveket közel 2000 pályázat közül választották ki. A Kínai...

A nap képe #1389 – Bahama-szigetek

A Nemzetközi Űrállomásról készített felvétel a Bahama-szigetekről.

A nap képe #1388 – Vénusz a Mariner-10 szemével

50 éve készült ez a felvétel a Vénuszról, melyet...

Titokzatos kínai műholddal indult az idei első Hosszú Menetelés-5 rakéta

Ma délután magyar idő szerint 12:30-kor Kína is újabb...

A B1061-es Falcon-9 következő repülése már a huszadik lesz

A cím természetesen optimistán tekint a jövőre, mely akár...

Ma délután az Arianespace egy online sajtótájékoztatóban nyilatkozott a Vega rakéta kudarcát okozó tényezőkről, illetve hogy mi is történt ma hajnalban a Guyana Űrközpontból elinduló rakétával. Kora reggeli cikkünket a startról itt tudjátok elolvasni.

Két és fél hónap telt a VV16 misszió óta (SSMS-PoC küldetés), ami egyben a Vega rakéta return-to-flight missziója volt a VV15 (FalconEye-1 küldetés) kudarca után. A VV15 tényfeltáró vizsgálata a második fokozat Zefiro 23-as hajtóművében észlelte a hibát, egy szerkezeti hiba miatt nem indult be a rakétamotor.

A Zefiro 23-as ráhelyezése a P80 első fokozatra, a VV14 küldetés előtt
Forrás: ESA

A mai küldetésen a Vega hordozónak két műholdat kellett volna napszinkron pályára állítania: az első a spanyol SEOSat-Ingenio földmegfigyelő műhold (ez lett volna Spanyolország első optikai képalkotó műholdja), a második pedig a francia TARANIS atmoszférakutató szatelit.

Magyar idő szerint 02:52-kor startolt el a Vega a kourou-i Guyana Űrközpont ELA-1 startállásról. Az első fokozat P80-as szilárd hajtóanyagú rakétamotorja hiba nélküli gyorsította a többi fokozatot 1 perc 55 másodpercen keresztül, 1,77 km/s sebességig. A szétválás pillanatában indult be a Zefiro 23 szilárd hajtóanyagú második fokozat, ami szintúgy tökéletesen hajtotta végre a feladatát: T+03:39-ig gyorsította a rakétát, 121 km magasságig, 3,92 km/s sebességig. T+03:40-kor vált szét a második és harmadik fokozat, ugyanebben a másodpercben indult be a Zefiro 9 harmadik, szintén sz. h. fokozat. Ez volt az utolsó előtti lépcső a rakéta rendszereiben, ezután már csak az Avum (Attitude Vernier Upper Module) folyékony hajtóanyagú végfokozat volt hátra. T+05:45-ig szinte vízszintes síkban gyorsult a Vega, ekkor egy hirtelen “dogleg” manővert végrehajtva a földfelszín felé irányították a rakétát (még mindig a harmadik fokozat volt működésben), és elkezdték a pálya ellapítását. T+6:33-kor szétvált a harmadik és negyedik fokozat is, és az Avum fokozatnak kellett volna működésbe lépnie, hogy az első manőverrel egy 100km x 630km-es kezdeti parkolópályára állítsa a műholdakat.

Az AVUM integrálása a harmadik fokozatra
Forrás: Arianespace

Az Arianespace egyik főmérnöke, Roland Lagier egy telefonos sajtótájékoztatójában a következőket árulta el:
Az Avum végfokozat hajtóműve beindult a szétválást követően, de a telemetriai adatokból kiderült, hogy rögtön hajtóműindulás után az egész jármű felett elvesztették az uralmat, és irányíthatatlanul elkezdett a szó szoros értelmében “bukfencezni”. “Az irányítás elvesztése okozta azt, hogy a jármű elkezdett kitérni az irányból . Ezt követően a jármű pályája is radikálisan megváltozott – eltért a kijelölttől – ez a küldetés elvesztését eredményezte” – mondta Lagier. A telemetriai adatok illetve a gyártási és összeszerelési feljegyzések kielemzése után arra a konklúzióra jutottak, hogy a hajtómű fúvókáját irányító thrust vector control system (tolóerővektort irányzó rendszer) vezetékeit fordítva kötötték be. A hajtóművet két darab dugattyú irányította, de ezek külön-külön parancsokat kaptak: sajnos, ebben a helyzetben egymás parancsait kapták meg, így vált a rakéta irányíthatatlanná. “Ez teljes mértékben a gyártási procedúra hibája volt, emberi hibák sorozata, nem pedig magával a rakétával volt a gond” nyilatkozta Lagier. Stéphane Israël Arianespace-vezérigazgató elmondása alapján létrehoznak egy vizsgálóbizottságot, ami az ESA vezetésével fogja tüzetesen átvizsgáni a gyártási és összeszerelési folyamatot, illetve tovább elemezni az adatokat.

Kihangsúlyozta még, hogy ennek a kudarcnak nincs köze a VV15 sikertelen misszióhoz, ugyanis itt a járműben keletkezett strukturális hiba. Israël kijelentette, hogy ez az incidens nem fogja befolyásolni a többi Arianespace missziót. A cégre még három Szojuz start vár, kettő Kourouból és egy Vosztocsnyijból. 100%-os átláthatóságot ígért a vizsgálattal kapcsolatban. A SEOSat-Ingenio és a TARANIS elvesztésével ~315 millió € kár keletkezett.
Amint több információ áll a rendelkezésünkre, megosztjuk veletek egy cikk formájában.

Az Avum fokozat alsó része, középen a hajtóművel. Bal oldali piros négyzetben láthatjuk az EMA vezetékeket, valószínűleg ezeket cserélték fel. Az “actuating piston”-ok (jobb és bal oldalt) irányítják a hajtómű kitérését.
Forrás: BIS Italia
Dark mode powered by Night Eye