Új, környezetkímélőbb hajtóanyaggal működő hajtóművet tesztelt az ESA

Kapcsolódó

Továbbra is problémákkal küzd a Lunar Flashlight műhold

Egy hónapja maradt a NASA-nak és a JPL-nek, hogy...

A nap képe #1059 – A HAKUTO-R misszió felvétele a Holdról

A múlt héten sikeresen Hold körüli pályára álló HAKUTO-R...

Személyi változás a NASA egyik igazgatóságának élén

Kathie Lueders 31 év után befejezi karrierjét az űrhivatalnál. Újabb...

Ferenc pápa üzenete is az űrbe repül a Falcon-9 segítségével

A Vatikán az Olasz Űrügynökséggel együttműködve Föld körüli pályára...

Gyorshír: Hazaindult a Szojuz MSz-22

A sérült hűtőkörrel rendelkező Szojuz űrhajósok helyett 218 kg...

Napjainkban a nagyobb magasságú (például geostacionárius) műholdak végső pályára állításához használt hajtóműveknél főként hidrazint használnak, mely élettanilag is káros hatású (rákkeltő), illetve maró hatása miatt nehezen tárolható, kezelhető üzemanyag.

Az Európai Űrügynökség kezdeményezésére létrejött a GRACE projekt (Green Liquid Apogee Engine for Future Spacecraft, azaz zöld, folyékony hajtóanyagú hajtómű jövőbeli űreszközhöz), melynek célja, hogy környezetkímélőbb meghajtási módozatokat találjanak.

Technológiai kitekintés

Liquid Apogee Engine (LAE): főként műholdak főhajtóművének használják. Az ilyen típusú hajtóművekkel a nagy magasságú műholdak pályáját véglegesítik, alacsony Föld körüli pályáról geostacionárius átmeneti pályára, majd pedig geostacionárius pályára gyorsítják a szateliteket.

A program keretében több különböző lehetőséget vizsgáltak meg, míg megtalálták a leghatékonyabb kétkomponensű hajtóanyagot, melyhez oxidálószerként a High-test peroxide (HTP) elnevezésű anyagot használták, amely a hidrogén-peroxid (haj fehérítéséhez is használt) tisztább, 98%-os (vagy magasabb) koncentráltságú változata, ami katalizátor segítségével (jelen esetben az úgynevezett TMPDA – azaz N,N,N′,N′-tetrametil-1,3-diaminopropán – folyékony üzemanyaggal keverve) oxigénre és vízgőzre oszlik.

A teszt során 1 percig folyamatosan működteték a hajtóművet.

A projekt nagyrészt lengyel volt, nemzetközi közreműködéssel: a fejlesztés a Lengyel Repüléstechnikai Intézet koordinációja alatt zajlott több lengyel cég bevonásával, illetve a Francia-Olasz Thales Alenia Space vállalat Egyesült Királyságban található részlege iránymutatásokat és követelményeket adott a tervezéshez és teszteléshez, valamint egy 500 N tolóerővel rendelkező kerozin meghajtású hajtóművet biztosítottak, amelyet a GRACE projekt demonstrátor modelljeként használtak.

Dark mode powered by Night Eye