Új, környezetkímélőbb hajtóanyaggal működő hajtóművet tesztelt az ESA

Kapcsolódó

Egyiptom is elkötelezte magát az kínai-orosz ILRS-projekt mellett

Az afrikai állam nyolcadikként írta alá az együttműködési megállapodást. Tegnap,...

Két Starlink-indítás szerepel a SpaceX heti menüjében

Ismét egy floridai és egy kaliforniai felbocsátást hajt végre...

A nap képe #1309 – KSC ünnepi hangulatban

A Kennedy Űrközpont idei ünnepi dekorációja.

Megérkeztek a Psyche első felvételei, valamint tudományos adatokat is küldött az űrszonda

A bolygónkat október 13-án elhagyó Psyche űrszonda több sikeres...

Tegnap este a hét harmadik kínai küldetésén a harmadik különböző rakéta indult

A Csielung-3 hordozórakéta második útját teljesítette, majdnem egy évvel...

Napjainkban a nagyobb magasságú (például geostacionárius) műholdak végső pályára állításához használt hajtóműveknél főként hidrazint használnak, mely élettanilag is káros hatású (rákkeltő), illetve maró hatása miatt nehezen tárolható, kezelhető üzemanyag.

Az Európai Űrügynökség kezdeményezésére létrejött a GRACE projekt (Green Liquid Apogee Engine for Future Spacecraft, azaz zöld, folyékony hajtóanyagú hajtómű jövőbeli űreszközhöz), melynek célja, hogy környezetkímélőbb meghajtási módozatokat találjanak.

Technológiai kitekintés

Liquid Apogee Engine (LAE): főként műholdak főhajtóművének használják. Az ilyen típusú hajtóművekkel a nagy magasságú műholdak pályáját véglegesítik, alacsony Föld körüli pályáról geostacionárius átmeneti pályára, majd pedig geostacionárius pályára gyorsítják a szateliteket.

A program keretében több különböző lehetőséget vizsgáltak meg, míg megtalálták a leghatékonyabb kétkomponensű hajtóanyagot, melyhez oxidálószerként a High-test peroxide (HTP) elnevezésű anyagot használták, amely a hidrogén-peroxid (haj fehérítéséhez is használt) tisztább, 98%-os (vagy magasabb) koncentráltságú változata, ami katalizátor segítségével (jelen esetben az úgynevezett TMPDA – azaz N,N,N′,N′-tetrametil-1,3-diaminopropán – folyékony üzemanyaggal keverve) oxigénre és vízgőzre oszlik.

A teszt során 1 percig folyamatosan működteték a hajtóművet.

A projekt nagyrészt lengyel volt, nemzetközi közreműködéssel: a fejlesztés a Lengyel Repüléstechnikai Intézet koordinációja alatt zajlott több lengyel cég bevonásával, illetve a Francia-Olasz Thales Alenia Space vállalat Egyesült Királyságban található részlege iránymutatásokat és követelményeket adott a tervezéshez és teszteléshez, valamint egy 500 N tolóerővel rendelkező kerozin meghajtású hajtóművet biztosítottak, amelyet a GRACE projekt demonstrátor modelljeként használtak.

Dark mode powered by Night Eye