Pénteken egy érdekes prezentációt tett közzé a NASA, ami az Artemis-III küldetés indulásának új elképzelését mutatja be. Bár pontos adatok nem szerepelnek a dokumentumban, néhány fontos részletet így is megismerhetünk az új Holdraszálló küldetésből. A SpaceX folyamatosan együttműködik az amerikai űrhivatallal a HLS-program keretében is megvalósuló misszióról, és a folyamatos Starship-fejlesztések alapján hozták nyilvánosságra a mostani terveket.
A műveletek ismerős elemei mellett több újdonságra is fény derült, és az alábbi folyamat szerint nézhet ki majd a 2025-ben induló küldetés:
- Első lépésként egy meghosszabbított Starship második fokozatot állítanak Föld körüli pályára, ami orbitális üzemanyag gyűjtőállomásként keringene.
- Ezt követően négy újabb Starshippel juttatnak fel üzemanyagot (folyékony metánt és oxigént) és töltik meg a tankert.
- Végül magát a Holdraszálló Lunar Starshipet indítják el már hasznos teherrel és minimális mennyiségű üzemanyaggal feltankolva, ami Föld körüli pályán összekapcsolódik a tankerrel, és a Hold felé vezető keringési pálya eléréséhez szükséges mennyiségű üzemanyagot vételez.
- Miután a Lunar Starship elérte a Hold körüli pályát, elindítják a személyzetet is egy SLS rakétával és Orion űrhajóval.
- Az Orion szintén Hold körüli pályára állva összekapcsolódik a Lunar Starshippel, ahová a személyzet átszáll, és ezután következhet maga a Holdraszállás.
- Végül pedig a Starship felszáll a Hold felszínéről, ismét összekapcsolódik az Orionnal, ami hazajuttatja a három fős személyzetet a Földre.
Forrás: NASA
Ami az eddigiekhez képest új információ, hogy egy megnyújtott törzsű, 60 méteres Starshipet alkalmaznának üzemanyag töltőállomásként. Ken Kirtland Twitter-felhasználó végzett egy kis matekot is, hogy el tudjuk képzelni a tényleges adatok mellett az egész indítás-sorozatot. Szerinte ezt a verziót 275 tonnás felszállási tömeggel, tehát minimális üzemanyag mennyiséggel indítanák. A tankernek jóval nagyobb hasznos teherkapacitása lehet, mivel nem újrahasználható egységként épül meg, tehát miután elindult, nem tér többet vissza a Földre (ahogy egyébként a Lunar Starship holdi leszállóegység sem). A további négy Starship egyenként 150 tonna üzemanyagot fejtene át a tankerbe. Végül összesen 1100 tonna üzemanyaggal indulhatna el a Lunar Starship, ami a 90 tonnás üres tömeghez képest jelentős súlygyarapodást jelent. Erre az űrben való feltankolás miatt van lehetőség, így a hasznos teherkapacitás rendkívül megnő. A prezentáció ezen kívül a holdi leszállóegységet is új kialakításban mutatja, ahol a leszállólábak kialakítása is már a végleges verzió lehet.
Az óriási, 129 méteres tanker Starship/Super Heavy, ami még az indítótoronynál is magasabb lesz. Grafika: Erc X
Az HLS-Starship új dizájnnal. Forrás: NASA
Láthatjuk, hogy elég összetett és ambiciózus elképzelésről van szó, amiben sok kockázati tényező is szerepel, de csak így válhat a Holdraszállás gazdaságossá és így épülhet fenntartható Holdbázis, amit folyamatosan el tudnak látni utánpótlással és a személyzetcsere sem okoz gondot majd.