Új rakéták a horizonton

Kapcsolódó

A Webb szemügyre veszi a Szaturnusz holdjáról előtörő vízgőzt

A James Webb űrtávcső kutatói egy több mint 9600...

Oleg Kononyenko és Nyikolaj Csub egy évig az ISS-en fog tartózkodni

A jövő évben kisebb látogatásra indul az ISS-re egy...

Rövid hír: Búcsút intett az Ax-2 személyzete az ISS-nek

Az Axiom Mission-2 személyzetének Freedom névre hallgató Crew Dragonja...

Úton a váltás: elindult a Sencsou-16 személyzete a Tienkungra

Frissítés 05.30.: A 3 fős személyzet biztonságban megérkezett, és dokkolt...

A nap képe #1120 – Neptunusz és Triton

A külső Naprendszeren keresztül utazó Voyager-2 űrszonda visszatekintett Napunk...

Az elkövetkező két hónapban előreláthatólag két fiatal űripari cég, kis terhet Föld körüli pályára állító rakétái fognak elindulni első tesztrepülésükre. Az egyik az amerikai Astra Space vállalat Rocket 3.0 rakétája, a másik pedig a szintén amerikai Firefly Aerospace cég Firefly Alpha hordozója.

A Firefly Aerospace-t Max Polyakov ukrán-amerikai üzletember alapította 2017-ben. A vállalat célja, hogy képesek legyenek 1000 kg-t alacsony Föld körüli, vagy 600 kg-t helioszinkron pályára állítani.  Erre a feladatra tervezték meg a Firefly Alpha hordozórakétát. Az első útjára a Vandenberg Légibázis SLC-2W állásáról fogják indítani, de a későbbiekben Cape Canaveralből is startolhatják majd a rakétát.
A rakéta kétfokozatú, mindkét fokozat kerozint (RP-1) használ hajtóanyagként, és folyékony oxigént (LOX) oxidálószerként. A rakétatestet könnyű szénszálas kompozit anyagból építik a kis tömegre való törekvés miatt.  A vállalat az első fokozatához kifejlesztette a Reaver-1 kerolox hajtóművet, amely 736 kN tolóerővel rendelkezik, összesen négy darab lesz majd belőle az első fokozaton. A második fokozatot a Lightning-1 kerolox vákuumra optimalizált rakétamotor fogja meghajtani 70 kN tolóerővel, ebből egy lesz majd a második fokozaton. Mindkét rakétahajtómű-típus tesztjeit 2018-ban a Firefly a texasi tesztközpontjában már sikeresen elvégezték.

Hajtóműteszt a texasi telephelyen
Forrás: Firefly Aerospace
Firefly Alpha első fokozata a tesztállványon
Forrás: Firefly Aerospace

Egy indítás körülbelül 15 millió dollárba fog kerülni. Az áprilisi indításon amerikai egyetemek által épített CubeSat-okat fognak indítani 300 km-es pályára. A fejlesztés 100 millió dollárba került, és a NASA-tól a Launch Services Program keretében 5,5 millió dollár támogatást kaptak. Ha a rakéta első startja sikeres lesz, akkor egy elég ígéretes vállalat lép be a piacra, és jelenthet komoly konkurenciát a több kis terhet szállító cég számára. A cég terveiben van a Firefly Beta, illetve Firefly Gamma nagyobb teherbírású rakéták is, illetve az utóbbi egy 75%-ban újrafelhasználható indítójármű lenne (a második fokozat szárnyak segítségével egy kifutópályán szállna le). A vállalat nagyban fog hozzá járulni az űr kereskedelmi célú felhasználásához az indítási költségek jelentős lecsökkentésével.

Reaver hajtóműblokk
Forrás: Firefly Aerospace

Az Astra Space-t 2005-ben alapította Adam London és Chris Kemp, a vállalat központja pedig a kaliforniai Alameda-ban található. 2005-től 2016-ig Ventions LLC. néven futott, és rakétahajtómű alkatrészeket gyártottak a NASA és a DARPA (Amerikai Védelmi Minisztérium katonai célú technologiákat fejlesztő programja) számára. A vállalat célja hogy olcsó, egyszerű és tömeggyártásra alkalmas hordozórakétát alkossanak, és akár évente száz indítást is megvalósíthassanak. Az alapítók a kis műholdak hálózataiban látják a jövőt. 2018-ban két szuborbitális rakétaindítást hajtottak végre, ám ezek kudarcba fulladtak (habár a vállalat úgy nyilatkozott, hogy elégedettek az eredménnyel).  Ezután tervezték meg a Rocket 3.0 orbitális hordozórakétát, mely 100 kg hasznos terhet képes Föld körüli pályára állítani. Az első indítást 2020. február 25-én az alaszkai Kodiak indítóközpontból fogják végrehajtani. A cég a munkáját nagy titoktartás között hajtotta végre, ezért nagyon korlátozottak az elérhető adatok. Maga a rakéta testét alumíniumból építik, öt darab Delphin rakétahajtómű fogja meghajtani az első fokozatot. A második fokozaton egy darab Aether hajtómű található. Maga a jármű összes alkatrészét a lehető legegyszerűbbre és legolcsóbbra tervezték a tömeggyártás érdekében.

Rocket 3.0 az indítóálláson
Forrás: Astra Space

A vállalatnak a DARPA „Launch Challenge“ verseny keretén belül két indítást kell végrehajtania két különböző űrközpontból maximálisan pár hét eltéréssel – ez a rugalmasságot és a rövid felkészülési időt bizonyítaná. Az Astrán kívül még a Virgin Orbit és a Vector Space Systems volt versenyben, de a Virgin kiszállt, a Vector pedig csődöt jelentett 2019-ben.
Ha mindkét indítás sikeres, akkor 12 millió dollárt kapnak a DARPA-tól (és még jó pár megbízást). Magánál az Astránál rengeteg tapasztalt mérnök dolgozik, SpaceX, Virgin Galactic veteránok, volt NASA mérnökök és még egyéb tapasztalt szakemberek, tehát a cégnek van esélye az áttörésre az olcsó, tömeggyártott rakéták segítségével.

Az elkövetkezendő 2-3 hónap lehet hogy nagy sikereket vagy éppen kudarcokat fog hozni ezeknek a vállalatoknak, de minkenképp egy érdekes verseny kezdetét láthatjuk szemeink előtt.

Dark mode powered by Night Eye