Újabb fejlesztés a SpaceX-től…ezúttal a kikötőben!

Kapcsolódó

Új Progressz teherűrhajó indult a Nemzetközi Űrállomásra

A Progressz MSz-25 a szokásos ellátmány mellett japán fürjtojásokat...

Először tesztelte a Firefly az új Antares rakétához fejlesztett hajtóművet

Egyelőre egy rövidebb próbára került sor a Miranda nevű...

A nap képe #1303 – Vicces zoknik az ISS-en

Loral O'Hara, a Nemzetközi Űrállomás egyik lakója Hálaadás alkalmából...

2024 közepére tűzték ki az Ariane-6 bemutatkozásának időpontját

Az európai űripari vezetők ma tartottak telekonferenciát a múlt...

Biztonsági üzemmódba kapcsolt a Hubble űrteleszkóp

Az 1990-ben felbocsátott Hubble űrteleszkóp 2023. november 23-án biztonsági...

Úgy tűnik, a SpaceX szinte folyamatosan gondoskodik róla, hogy valami újításukról számolhassunk be. Tegnap eddig nem látott módon hajtották fel a sikeres DM-2 küldetésről kedden visszatért B-1058.1 hordozórakéta lábait.

A tegnapelőtti behajózás után tegnap került sor a Falcon-9 leszálló lábainak szokásos visszahajtására…vagyis csak a művelet elejéig gondolhattuk, hogy szokásos lesz. Ugyanis a képek tanúsága szerint egy új módszert fejlesztettek ki és használtak először a SpaceX munkatársai: míg korábban egy daru emelte a levegőbe a rakétát, amíg a szerelők elvégzik a négy láb visszahajtását, ezúttal csak az octagrabber tartotta alulról az egész testet, és a daru tartóköteleit nem rögzítették a rakéta tetejéhez. Az octagrabber egyébként az a robot, mely a drónhajón várja az első fokozat visszatérését, majd sikeres leszállás után a rakéta alá gurul, és négy masszív tartókarjával támasztja alá a Falcon-9-et, hogy az stabilan a hajón maradjon még az esetleg nagyobb óceáni hullámok ellenére is.

A B-1058.1 hordozórakéta Cape Canaveral kikötőjében, alatta az octagrabber
Fotó: Julia Bergeron (Nasaspaceflight)
Mind a négy láb visszahajtva, csak az octagrabber tartja a Falcon-9-et
Az octagrabber immár a Falcon-9 nélkül

Természetesen a lábak visszahajtása után daruval emelték le a drónhajóról az első fokozatot, ezután pedig vízszintes állapotban juttatták vissza egy speciális szállítójárművel a Cape Canaveral-i SpaceX hangárba.
Ez a művelet minden bizonnyal megkönnyíti a szerelők munkáját, és nem véletlenül kezdték alkalmazni ezt az eljárást. Eleve a lábak visszahajtása sem túl régi folyamat, korábban mind a négyet leszerelték és külön vitték vissza a Kennedy űrközpontba, ahol újra felszerelték a hordozórakétára.
Elképesztő látni, ahogy a SpaceX egyre hatékonyabb ötletei még inkább megkönnyítik a számukra már rutinszerű műveleteket. De ne felejtsük el azért, hogy maga az első fokozat sikeres visszatérése is óriási mérnöki munka eredménye, és továbbra sem gyerekjáték a teljes folyamat.

Dolgos napok állnak tehát a hihetetlen iramot diktáló cég mögött, és még mindig nem végeztek! Hiszen a mai Starlink-8 küldetésen sikeresen startol el, majd szállt le ötödik alkalommal ugyanaz a Falcon-9 első fokozat, melyet már hazafelé szállít a Just Read The Instructions (JRTI) drónhajó, és valószínűleg még a héten visszaér a B-1049.5 hordozórakétával. Neki is köszönhető egyébként az az újabb rekord, amit a SpaceX felállított: öt nap alatt hajtottak végre két indítást ugyanabból az űrközpontból, melyre eddig sem náluk, sem más cég esetében nem volt példa korábban. Bár a SpaceX korábban már indított ilyen rövid idő alatt két rakétát, ám a startok akkor még külön űrközpontokból történtek (a floridai Cape Canaveralból és kaliforniai Vandenberg légitámaszpontról), de mivel a JRTI-t néhány hónapja átszállították a Csendes-óceánról Floridaba, így lehetősége nyílt a cégnek, hogy öt nap alatt két indítást is végrehajtsanak (egy drónhajó teljes küldetése a kihajózástól a visszaérkezésig általában nyolc-tíz napig tart).
Izgatottan várjuk, mi lesz a történelmi küldetést teljesítő B-1058.1 rakéta további feladata, illetve mikor repül hatodik alkalommal a B-1049.5 első fokozat.

Majdnem telitalálat!

És bár a címben nem említettük, de ma egy fontos eseményt is ünnepel a SpaceX: 10 éve a mai napon repült először a Falcon-9 rakéta első verziója! Hogyan is lehetne szebben megünnepelni az évfordulót, mint egy sikeres indítással és visszatéréssel?! A mai volt a rakéta 86. repülése, íme a teljes lista számokban a korábbi verziók és a jelenlegi Block 5 indításairól:
– Falcon-9 v1.0 – 5 indítás
– Falcon-9 v.1.1 – 15 indítás
– Falcon-9 v1.2 (Full Thrust Block 3 és Block 4) – 36 indítás
– Falcon-9 v1.2 (Full Thrust Block 5) – 30 indítás

Gratulálunk a rakétának és a cégnek, mely megalkotta ezt a mérnöki remekművet!

Dark mode powered by Night Eye