Újabb fejlesztési támogatással segíti az ESA a német-angol HyImpulse magáncéget

Kapcsolódó

Egy rakétacsere után került sor a hét utolsó Starlink indítására

A Starlink 10-2 küldetés másfél hét csúszás után indulhatott...

Kína első alkalommal hajtott végre 12 km-es függőleges fel- és leszállást egy rakétafokozattal

Ez újabb jelentős lépés az újrahasználható rakétakoncepció fejlesztésében! Meglepetésszerűen végzett...

Földünk az űrből: Ádám hídja

A Sentinel-2 felvételén szemügyre vehetjük Dél-India egyik csúcsát Srí...

A nap képe #1508 – ISS napelemtáblák

A napfelkelte első sugarai, melyek megcsillannak a Nemzetközi Űrállomás...

Ebben a hónapban már biztosan nem térhet vissza a Földre a Starliner

Egy tegnapi közleményben újabb halasztást jelentettek be a NASA...

A 3 évvel ezelőtti első szerződés megkötését követően ismét támogatást kap a cég olcsóbb és környezetbarátabb rakétájának további fejlesztésére.

Végre az Európai Űrügynökség is kezdi belátni, hogy a kereskedelmi magáncégek finanszírozása, segítése jelentheti a fenntartható jövőt az európai űripar számára, hiszen ezek a cégek, ahogy a világon máshol is, jóval hatékonyabban és gyorsabban képesek eredményt elérni a meglévő források felhasználásával. Egy tegnapi bejelentésében arról számolt be az ESA, hogy egy második szerződést is aláírtak a HyImpulse Technologies GmbH nevű német-angol magáncéggel a Small Launcher-1 (rövidebb nevén SL1) kis teherbírású rakéta további fejlesztésének támogatására. 
A cég egyébként a DLR-ből (Német Űrkutatási Szervezet) kivált spinoff vállalkozás, székhelyük és jelenlegi tesztkomplexumuk a dél-németországi Neuenstad am Kocherben található.

A Small Launcher-1 illusztrációja. Forrás: HyImpulse

A mostani szerződés értelmében 6,5 millió euróval segíti őket az ESA, hogy a fejlesztési programnak új lendületet adjanak. A HyImpulse hamarosan összevonja a németországi és angliai irodáit, illetve megállapodást köt a skóciai SaxaVord Űrközponttal, valamint az Adamant Composites nevű görög gyártócéggel közösen létrehozott vegyesvállalatukkal, a Carbon Launch Systems Ltd.-vel.
A tervek szerint a fejlesztés legnagyobb része továbbra is Németországban zajlik majd, itt fogják kialakítani, legyártani és tesztelni az SL1 meghajtási- és tolóerő-szabályzó rendszerét is. Az Egyesült Királyságban pedig a rakéta ultrakönnyű, szénszálas kompozittal megerősített műanyag tartályai fognak készülni, illetve az összes földi, majd repülési teszt is az angliai SaxaVord Űrközpontban fog zajlani. 

A HyImpulse Technologies GmbH csapata

Az SL-1-et legfeljebb 500 kg hasznos teher alacsony Föld körüli pályára juttatására tervezték, különlegessége környezetbarát hibrid hajtóműve, mely paraffint és cseppfolyósított oxigént éget működés közben. A HyImpulse 2020-ban kezdett a hordozó fejlesztésébe, és még abban az évben el is nyerték az ESA Boost! nevű programjában az első támogatásukat. A három fokozatból álló rakéta műszaki paramétereit illetően 27 méter hosszú, 2,2 méter átmérőjű, felszállási tömege 36 tonna lesz. 
A 8 darab HyPLOX-75 nevű, turbószivattyúval működtetett első fokozati hajtómű 600 kN össztolóerő kifejtésére képes. A második fokozat négy darab hasonló egységet kap, ezek össztolóereje 400 kN. A harmadik fokozatba négy darab, egyenként 25 kN tolóerejű hajtómű kerül majd (ezek még nem kaptak elnevezést, de a HyPLOX-10 demonstrációs hajtómű kisebb méretű változatai lesznek). Szeptemberig bezárólag kilenc sikeres hajtóműtesztet hajtott végre a cég a HyPLOX-75-tel, és megkapta a hivatalos repülési kvalifikációt rá.

A rakéta sematikus ábrája. Forrás: HyImpulse
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye