Újabb fejlesztési támogatással segíti az ESA a német-angol HyImpulse magáncéget

Kapcsolódó

Nikon fényképezőgép utazik a Holdra

A NASA nemrégiben számolt be arról, hogy megállapodást kötöttek...

A nap képe #1396 – Ivanpahi naperőmű

A kaliforniai Mojave-sivatagban található ivanpahi naperőmű. Mindegyik torony egy...

Mivel foglalatoskodtak a Crew-7 űrhajósai a Nemzetközi Űrállomáson?

A Crew-7 küldetés tagjai hamarosan hazatérnek, de természetesen  nem...

Már tesztelik a Starship holdi verziójának dokkolórendszerét

A rendszer a Dragon 2 űrhajó aktív dokkolómechanizmusán alapul,...

A nap képe #1395 – A várakozó Buran

A várakozó Buran és az Antonov An-225 „Mrija” repülőgép.

A 3 évvel ezelőtti első szerződés megkötését követően ismét támogatást kap a cég olcsóbb és környezetbarátabb rakétájának további fejlesztésére.

Végre az Európai Űrügynökség is kezdi belátni, hogy a kereskedelmi magáncégek finanszírozása, segítése jelentheti a fenntartható jövőt az európai űripar számára, hiszen ezek a cégek, ahogy a világon máshol is, jóval hatékonyabban és gyorsabban képesek eredményt elérni a meglévő források felhasználásával. Egy tegnapi bejelentésében arról számolt be az ESA, hogy egy második szerződést is aláírtak a HyImpulse Technologies GmbH nevű német-angol magáncéggel a Small Launcher-1 (rövidebb nevén SL1) kis teherbírású rakéta további fejlesztésének támogatására. 
A cég egyébként a DLR-ből (Német Űrkutatási Szervezet) kivált spinoff vállalkozás, székhelyük és jelenlegi tesztkomplexumuk a dél-németországi Neuenstad am Kocherben található.

A Small Launcher-1 illusztrációja. Forrás: HyImpulse

A mostani szerződés értelmében 6,5 millió euróval segíti őket az ESA, hogy a fejlesztési programnak új lendületet adjanak. A HyImpulse hamarosan összevonja a németországi és angliai irodáit, illetve megállapodást köt a skóciai SaxaVord Űrközponttal, valamint az Adamant Composites nevű görög gyártócéggel közösen létrehozott vegyesvállalatukkal, a Carbon Launch Systems Ltd.-vel.
A tervek szerint a fejlesztés legnagyobb része továbbra is Németországban zajlik majd, itt fogják kialakítani, legyártani és tesztelni az SL1 meghajtási- és tolóerő-szabályzó rendszerét is. Az Egyesült Királyságban pedig a rakéta ultrakönnyű, szénszálas kompozittal megerősített műanyag tartályai fognak készülni, illetve az összes földi, majd repülési teszt is az angliai SaxaVord Űrközpontban fog zajlani. 

A HyImpulse Technologies GmbH csapata

Az SL-1-et legfeljebb 500 kg hasznos teher alacsony Föld körüli pályára juttatására tervezték, különlegessége környezetbarát hibrid hajtóműve, mely paraffint és cseppfolyósított oxigént éget működés közben. A HyImpulse 2020-ban kezdett a hordozó fejlesztésébe, és még abban az évben el is nyerték az ESA Boost! nevű programjában az első támogatásukat. A három fokozatból álló rakéta műszaki paramétereit illetően 27 méter hosszú, 2,2 méter átmérőjű, felszállási tömege 36 tonna lesz. 
A 8 darab HyPLOX-75 nevű, turbószivattyúval működtetett első fokozati hajtómű 600 kN össztolóerő kifejtésére képes. A második fokozat négy darab hasonló egységet kap, ezek össztolóereje 400 kN. A harmadik fokozatba négy darab, egyenként 25 kN tolóerejű hajtómű kerül majd (ezek még nem kaptak elnevezést, de a HyPLOX-10 demonstrációs hajtómű kisebb méretű változatai lesznek). Szeptemberig bezárólag kilenc sikeres hajtóműtesztet hajtott végre a cég a HyPLOX-75-tel, és megkapta a hivatalos repülési kvalifikációt rá.

A rakéta sematikus ábrája. Forrás: HyImpulse
Dark mode powered by Night Eye