Ahogy ígértük, jövünk egy kicsit részletesebb beszámolóval a Starship SN sorozat első példányainak építéséről.
Éppen két hónapja írtunk hosszabban ebben a cikkben a Starship prototípusainak, és ezen belül is az üzemanyagtartályok építéséről, és ezalatt nagyon sok minden történt Boca Chicaban. Az SN-1 robbanása után úgy döntött a SpaceX február végén, hogy külön fogja megépíteni és tesztelni az űrhajó tankjait, hogy egy esetleges újabb robbanás a teszteken ne az egész űrhajó testet rongálja meg. Ezen kívül a részegységeket hamarabb le is tudják gyártani és tesztelni.

Forrás: Maria Pointer (@BocaChicaGal)

Forrás: Maria Pointer (@BocaChicaGal)
Ezért az SN-2-ből az orrkúpon kívül gyakorlatilag csak az alsó részt építették meg, ahol a folyékony oxigéntartály és a hajtóművek rögzítési helyei is találhatóak (ez a rész mondta fel a szolgálatot az SN-1 tesztjén). Mivel Elon Musk személyesen is felügyelte a részegység építését és az újfajta hegesztési módszer alkalmazását, bízni lehetett benne, hogy ezúttal kibírja a tank a nagy igénybevételt a kriogenikus teszt során.
Miután elkészült a szükséges részegység március közepén, majdnem 8 órás tesztnek vetették alá, hogy a végsőkig próbára tegyék az üzemanyagtankot. Ezúttal kibírta a tartály a hosszú tesztet, és bár hivatalos információ nem érkezett, hogy mekkora nyomáson tesztelték, mindenképp előrelépésnek könyvelhető el a korábbiakhoz képest, hogy egyben maradt a tartály.

Forrás: Maria Pointer (@BocaChicaGal)
Mivel időközben egyre több új épületet húztak fel, egyre gyorsabban is tudták az acélgyűrűket gyártani és az összeszerelést is végezni. Így már az SN-2 teszttartály munkálataival párhuzamosan elkezdődött az SN-3 építése is március első felében, de ez immár az űrhajó teljes üzemanyagtartályokból álló részének összeszerelését jelentette. Végül az SN-2 testét nem építették tovább, hanem a sikeres teszt után az összeszerelő bázison helyezték el egy állványon.
Az elmúlt hetekben rohamos tempóban épült az SN-3, és napról napra láthattuk a fotókon, ahogy elkészülnek az egyes részek. Végül múlt hét végére készült el a teljes alsó rész, illetve egy új orrkúp is. Az alsó rész két nagyobb egységét az időközben elkészült VAB-ban (Vertical Assembly Building = függőleges összeszerelő épület) hegesztették egymáshoz.

Forrás: Maria Pointer (@BocaChicaGal)
Szombaton a megyei sheriff hivatal több útlezárást is engedélyezett a SpaceX-nek március 28-a és április 6-a között. Végül az SN-3-at vasárnap reggel, immár második alkalommal sűrű ködben szállították át a teszt állványra. Bár pontos információkat nem közöltek, hogy milyen teszteket mikor terveznek végrehajtani, de várhatóan egy nyomásteszt után már statikus hajtóműtesztet is végeznek, és a Starhopperhez hasonlóan egy kisebb “ugrást” is megkísérelnek a teszt járművel. Ehhez egyébként még létezik érvényes engedély az FAA-tól (Federal Aviation Administration = Szövetségi Légügyi Hivatal), mivel a tavaly nyári Starhopper tesztekhez egészen idén áprilisig kapott engedélyt a SpaceX. A Raptor hajtóművekről szintén nem adtak információt, de a napokban meg kell érkezni(ük), ha valóban már statikus hajtóműtesztet is végre akarnak hajtani. Az is kérdéses, hogy egy vagy három hajtóművet fognak az SN-3-ra rögzíteni, de az biztos, hogy érdekes napoknak és heteknek nézünk elébe továbbra is!

Forrás: Maria Pointer (@BocaChicaGal)

Forrás: Brady Kenniston (@TheFavoritist)