Újabb ISS-utánpótló küldetéseket rendelt a NASA

Kapcsolódó

Négy darab Peking-3C földmegfigyelő műholdat állított pályára Kína

Az indítást a 90. repülését teljesítő Hosszú Menetelés-2D rakétatípussal...

A nap képe #1474 – A 21. út

A 21. küldetését teljesítő B1062 jelű Falcon-9-es. A fotót...

21 hónap után repültek ismét utasok a New Shepard rakétával

Legutóbb 2022 augusztusában hajtott végre a Blue Origin utasokkal...

Földünk az űrből: Új-Zéland

A Kopernikusz-program Sentinel-2 műholdja 2024. május 7-én készítette az...

A nap képe #1473 – PREFIRE misszió

A PREFIRE misszió orrkúpjai, melyek a NASA sarkvidék kutató...

A NASA a legújabb közleményében bejelentette, hogy a Commercial Resupply Services-2 (CRS-2) kereskedelmi utánpótlás-szállítmányozó megállapodásnak keretében 12 új teherküldetést rendelt a Nemzetközi Űrállomás folytonos ellátására. A 12 tehermissziót két szolgáltató között osztották el – hat küldetésen a SpaceX Dragon űrhajója, és további hat misszión pedig a Northrop Grumman Cygnus űrhajója fog utánpótlást szállítani az űrállomásra. A hosszútávú megállapodás 2026-ig fogja biztosítani a Nemzetközi Űrállomás amerikai szegmensének és nemzetközi partnereinek a folytonos teherszállítást.

A CRS-2 megállapodást 2016-ban kötötték meg három amerikai céggel (SpaceX, Northrop Grumman, Sierra Nevada Corporation), és azóta folyamatosan tovább bővíti az amerikai űrhivatal a küldetések listáját. Eddig összesen 32 küldetést fizetett ki a NASA, amelyek egy része már lezajlott, azonban a mostani szerződéssel 2026-ig ki lett bővítve a megállapodás. A 32 misszióból 15-öt a SpaceX, 14-et a Northrop Grumman, 3-at pedig a Sierra Nevada Corp. nyert el. A Sierra Dream Chaser űrhajójának első teherszállító tesztrepülésére várhatóan jövőre kerülhet sor, a ULA újgenerációs Vulcan rakétájának második repülésén. A teljes CRS-2 megállapodásra 14 milliárd dollárt különített el az évek során a NASA, de a missziók költsége külön-külön változik, általában a felvitt hasznos teher mennyiségétől.

A megállapodás egyik érdekessége, hogy további hat küldetésre kapott megbízást a Northrop Grumman a Cygnus teherűrhajókkal, amiket az Antares rakéták szoktak indítani. Az Antares hordozó Achilles-sarka az volt, hogy a rakéta első fokozatát a háború tépázta Ukrajnában gyártották eddig, a hajtóműveit pedig Oroszországban. A cég szerint még kettő Antares van jelenleg az Egyesült Államokban, így az NG-18 és NG-19 küldetések a megszokott konfigurációban indulhatnak majd. 2024-től azonban a az NG-20 küldetéshez már egy más rakétának kell majd pályára juttatnia a Cygnust, hogy teljesíteni tudják a NASA követelményeit.

Erre korábban már volt példa, ugyanis 2014-ben az Antares rakéta harmadik repülése kudarcba fulladt, így egy ideig az Atlas-V vette át a feladatot, azonban ez most nem lehetséges, hiszen már az összes fennmaradó Atlast megvásárolták. Itt jön a nagy kérdés, hogy akkor mégis mivel lehet majd a Cygnusokat elindítani? A ULA Vulcan rakétája lenne képes erre, ám annak 2023-ban (vagy még idén) sikeresen be kellene mutatkoznia, illetve a SpaceX Falcon-9 rakétája alkalmas még a feladatra. Az egy másik kérdés, hogy a NASA mennyire nézné jó szemmel azt, hogy egyetlen egy rakétán jut fel az összes teherszállító és emberes űrhajója az ISS-re, de szükséghelyzetben nem lenne meglepő a döntés (a OneWeb-esete ennek az iskolapéldája).

A Nemzetközi Űrállomás. Kép forrása: Pjotr Dubrov orosz kozmonauta

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye