A NASA negyedévenként összeülő repülésbiztonsági ülésén (Aersopace Safety Advisory Panel) hangzottak el új információk a Starlinerről. Sajnos, sűrűsödnek a problémák az új űrhajóval…
A csütörtöki panelon hangzott el először, hogy egy második szoftverhibát is észleltek, mely könnyen a Starliner vesztét okozhatta volna. Mint ismeretes, a kapszula egy órahiba miatt korábban gyújtotta be a pozícionáló hajtóműveit, ezért rossz orbitális pályára került, és nem maradt elég üzemanyag, hogy dokkolni tudjon a Nemzetközi Űrállomással, ezért két nap után visszahozták a Földre.
A most ismertetett második probléma szintén egy szoftverhiba volt, mely erős hajtóműgyújtásokat eredményezett volna, ami végül megakadályozta volna a szervízmodul megfelelő leválását a légkörbe visszatérés előtt. A szoftverhiba könnyen a Starliner vesztét okozhatta volna, azonban a földi irányítás még időben észrevette a problémát és javítást küldött a kapszula számítógépes rendszerének. Aggasztó azonban, hogy a hibát csak a tervezett landolás előtt 2 órával észlelték.
Szintén elég bosszantó, hogy januárban újságírói kérdésre a Boeing illetékesei még cáfolták a második szoftverhibáról az értesüléseket…
A biztonsági tanács arra kéri a NASA-t, hogy ne csak a hibák okainak kivizsgálását végezzék el, hanem egy átfogó ellenőrzést is tartsanak a Boeing-nél. Ebbe beletartozik a repülési szoftverek integrációs és tesztelési folyamatainak ellenőrzése (és javítása), illetve egy ennél még szélesebb biztonsági átvizsgálást kérnek, mely érintené a Boeing összes fejlesztési és mérnöki folyamatát. llyet 2018-ban már végrehajtottak a SpaceX-nél, miután Elon Musk füves cigit “szívott” a Joe Rogan podcasban, és bár a NASA belelentette, hogy a Boeing-nél is elvégzik, az azonban a költségekre hivatkozva elmaradt… Kettős mérce megint, ugye?
A panel szerint csak az átfogó biztonsági ellenőrzések után lehet megállapítani, hogy szükség lesz-e egy második személyzet nélküli tesztútra – amelynek a költségét, 410 millió dollárt a Boeing már amúgy félretette az előző évi költségvetéséből.
Bárhogy is alakuljon, véleményem szerint több hónapos csúszást fog ez eredményezni a Boeing számára, és így már szinte 100%, hogy a SpaceX nyeri a versenyt a Commercial Crew Programban (a SpaceX DM-2 küldetése 2 űrhajóssal elvileg április környékén startolhat).
Ezen sorok írása közben megérkezett a NASA hivatalos közleménye: az átfogó biztonsági ellenőrzést el fogják végezni a Boeing-nál, és február végére várható a NASA-Boeing közös vizsgálóbizottságának végleges jelentése – ekkor tudhatjuk meg a hibák pontos okait, illetve hogy kérnek-e második tesztutat. Magyar idő szerint este 21:30-kor közös sajtótájékoztatót is tartanak, amint megtudunk valami újat, frissítem a bejegyzést.
