Újabb problémás műholddal küszködik a ViaSat

Kapcsolódó

A Perseverance ismét megörökített egy porördögöt

A Marson tevékenykedő Perseverance jókor volt jó helyen, hiszen...

Az évtized végéig hosszabbítják meg a New Horizons küldetést

Az Osiris-APEX mellett így egy újabb űrszonda is még...

A nap képe #1245 /Apollo és Artemis/ – A személyzet

A bal oldali felvételen az Apollo-17 űrhajósai; Ronald Evans,...

1 évre szóló Pentagon-szerződést nyert el a SpaceX a Starshield rendszer fejlesztésére

A tavaly bemutatott katonai védelmi rendszer a civil Starlink-szolgáltatás...

Négy javaslat jutott tovább a Kínai Űrállomással kapcsolatos pályázat következő fázisába

A Kínai Emberes Űrrepülésért Felelős Iroda (CMSEO) négy pályázatot...

Egy újonnan felbocsátott Inmarsat távközlési műholdban „váratlan anomália” lépett fel, közölte a ViaSat augusztus 24-én. Ez már nem az első ilyen eset a közelmúltban, ugyanis az elmúlt hónapokban egy másik űreszköz is meghibásodott a Viasat műholdas flottájából.

A vállalat májusban végzett a brit Inmarsat telekommunikációs cég akvizíciójával, amivel 14 új műhold került a Viasat irányítása alá. Sajnos úgy tűnik, nem indul túl szerencsésen a felvásárlás, ugyanis 24-i közlemény szerint az Inmarsat-6-F2 űreszköznek meghibásodhatott az energiaellátási alrendszere. Az anomáliáról további részleteket nem árultak el, sem azt, hogy az mikor lépett fel, de kihangsúlyozták, hogy sorozat első darabja (Inmarsat-6-F1) kifogástalanul működik továbbra is.

Az Inmarsat-6-F2 földi tesztelés során. Kép forrása: Airbus

Az űreszköz integrálásért felelős Airbus egy közleményben hozzátette, hogy ez egy „eddig sosem tapasztalt esemény”, hiszen a vállalat története során eddig még egy műholdjuk sem hibásodott meg a világűrben. A Viasat és az Airbus szakemberei közös erőkkel próbálkoznak elhárítani a problémát.

Az Inmarsat-6-F2-est 2023 februárjában állította pályára egy SpaceX Falcon-9 hordozórakéta. A második fokozatról az előre kijelölt geotranszfer pályán vált le az űreszköz, aminek a saját elektromos meghajtásával kellett volna „felkapaszkodni” geostacionárius pályára. Az Amerikai Űrhaderő (USSF) online Space-Track felületéről azonban kiderült, hogy ez sosem történt meg, és mind a mai napig egy 23 061×48 126 kilométeres elliptikus pályán kering a szatellit. A legutóbbi pályaemelő manőver augusztus közepén volt, így vélhetően ekkor történt az incidens a fedélzeten.

Ahogy már előbb említettük, másfél hónappal ezelőtt egy másik Viasat-műholddal volt probléma, ami szinte a műhold teljes kapacitásának elvesztésével járt. Augusztus 9-én egy befektetői tájékoztatón Mark Dankberg vezérigazgató elárulta, hogy továbbra sem adták fel a ViaSat-3 „Americas” távközlési műhold ügyét, hiszen még mindig azon dolgoznak a szakemberek, hogy csökkentett kapacitással ugyan, de legalább részüzembe tudják helyezni a műholdat.

Amennyiben a cég teljes kudarcnak minősíti a korábban meghibásodott ViaSat-3-at, akár egy 420 millió dolláros biztosítási összeget is igényelhetnek, ami alapjaiban rengetheti meg az űrbiztosítási piacot.

Az Inmarsat-6-F2 egy művészi ábrázoláson. Kép forrása: Inmarsat

Az Inmarsat-6-F2-es egységen 350 millió dolláros összegű fedezet van. Szakértők szerint így pénzügyileg átvészelheti a két incidenst a telekommunikációs óriás, azonban a jövőben sokkal nagyobb kihívást jelent majd az űrbéli infrastruktúra biztosítása, és nem csak a ViaSatnak. A cég részvényeinek (VSAT) ára az elmúlt 5 napban 10,79%-ot esett, és az elmúlt 52 hetes árminimum határán van, 50%-ot zuhanva a júniusi maximumtól.

Dark mode powered by Night Eye