Kínai szakemberek sikeresen letesztelték a világ legnagyobb egy szegmensből álló szilárd hajtóanyagú rakétamotorját, nyilatkozta a China Aerospace Science and Technology Corporation (CASC). Az űripari óriás által fejlesztett hajtómű több mint 150 tonnás tömegével, 3,5 méteres átmérőjével és 500 tonnás tolóerejével (4900 kN) átvette az európai P80 szilárd rakétamotortól (Vega első fokozat) a világ legerősebb, egy szegmensből álló szilárd hajtóanyagot égető fokozatának járó címet. A jelentés szerint a CASC saját maga fejlesztette ki az egységet, és a legmodernebb technológiákat használták fel hozzá: az üzemanyagot tároló szegmens burkolata teljes egészében szénszálas kompozitanyagból készült, és egy túlméretezett fúvókával látták el, ami lehetővé teszi az űrben való működését.
A teszt 115 másodpercig tartott, és a jelentések szerint végig jól teljesített a hajtómű. Érdemes megjegyezni, hogy Kínának nincs akkora tapasztalata a szilárd hajtóanyagú fokozatokkal, mint például az Egyesült Államoknak, és ez volt az első olyan eset, hogy több mint 100 tonnányi hajtóanyagot töltöttek egy ilyen típusú rakétamotorba. A projekten dolgozó mérnökök elmondása szerint ezek a hajtóművek nagy szerepet fognak játszani Kína emberes Hold-ambícióiban, és már egy 1000 tonnányi tolóerőt produkáló motor fejlesztése is folyamatban van. Még januárban számoltunk be arról, hogy egy 260 tonna tolóerejű szilárd fokozatot teszteltek Kínában, látva a fejleményeket elmondhatjuk, hogy nagyon gyors fejlesztési tempót diktálnak.
Egy elveszettnek hitt műhold „újraélesztése”
A Sijen-10 névre hallgató műhold a feltételezések szerint aktiválódott, miután szeptember 28-án a CASC hivatalosan is bejelentette a műhold rendellenes üzemelését, amiből arra lehetett következtetni, hogy nem működőképes az űreszköz. A műholdat szeptember 27-én Hszicsang Űrközpontból egy Hosszú Menetelés-3B rakéta segítségével állították geostacionárius átvételi pályára (GTO), erről itt olvashattok bővebben.
A mostani eset nagyon hasonlít a 2019-es Chinasat-18 (Csunghszing-18) misszióhoz, ugyanis ezen a küldetésen a felbocsátott műholdat szintén működésképtelennek jelentették be, majd később a pályája is csökkeni kezdett a légköri fékeződés hatásai miatt. Azonban az Amerikai Űrhaderő legújabb nyilvános adatai szerint a Sijen-10-nek sikerült megemelnie a pályáját: a Hosszú Menetelés-3B eredetileg egy 177 x 40 105 ellipszispályára állította a Sijen-10-et, viszont az elmúlt napokban feltételezhetően egy szándékos pályaemelésnek köszönhetően ez 567 x 40 28 km-re nőtt, a szatelit tartalék hajtóműveivel. Bár az űreszköz jelenleg aktív, de az állapotáról pontosabb információt még mindig nem lehet tudni. Indítás után a küldetés ún. „vörös képernyője”- amit egy sikeres misszió után szoktak kivetíteni az irányítóközpontban – csak egy rövid ideig volt publikus a közösségi médiában, majd azonnal törölték az azt tartalmazó posztot. A Sijen-szériába tartozó űreszközök kísérleti tesztműholdaknak minősülnek, amelyeket általában új technológiák tesztelésére alkalmaznak, első darabjukat 2004-ben bocsátották fel.
Egy korábbi Hosszú Menetelés-3B start előtti pillanatokban.