Újfajta alumíniumötvözetből, 3D nyomtatással készülő hajtómű fúvókát fejleszt a NASA

Kapcsolódó

Brit űrhajóssal bővült az Axiom Space csapata

Az Axiom Space egy rövid közleményben számolt be arról...

Földi hajtóműteszt közben semmisült meg az ABL Systems rakétája

A baleset az RS1 második tesztrepülésére való felkészítés során...

A nap képe #1539 – Mariner-1 indítás

1962. július 22-én indult útjára a Mariner-program első űrszondája,...

Megvan a megállapodás: az Axiom-4 misszióval indul a következő magyar űrhajós

Kapu Tibor kutatóűrhajós egy Crew Dragon űrhajó fedélzetén fog...

A Curiosity elemi kénre bukkant egy marsi kőzetben

A rover számos friss felfedezés mellett tiszta kénből álló kőzeteket is talált, melyre még nem volt példa a Vörös Bolygón.

Az ígéretesnek tűnő részegységet mélyűri küldetésekhez tervezik használni.

Az amerikai űrhivatal a Huntsville-ben található Marshall Űrközpontban kezdett az új hajtómű részegység fejlesztésébe az Elementum 3D nevű magáncéggel. Együttműködésük keretében egy, a hegesztésnek jobban ellenálló alumíniumötvözetet hoztak létre, mely egyben megfelelő hőállósággal is rendelkezik rakétahajtóművek fúvókáinál való alkalmazáshoz. Más fémekhez képest az alumínium kisebb sűrűségű, és nagy szilárdságú, könnyű alkatrészeket tesz lehetővé, viszont a szélsőséges hőtűrő képessége és a hegesztés közbeni repedési hajlam miatt az alumíniumot jellemzően nem használták ilyen alkatrészek alkatrészeinek gyártásához -eddig.

A RAMFIRE működés közben. Forrás: NASA

Hagyományos gyártási módszerekkel egy fúvókához akár ezer külön-külön összeillesztett alkatrészre is szükség lehet. A RAMFIRE fúvóka viszont egy darabból készül, így sokkal kevesebb kötést és jelentősen kevesebb gyártási időt igényel. A NASA és az Elementum 3D az A6061-RAM2 néven ismert új alumínium változatot fejlesztette ki, hogy abból gyártsák le a fúvókát. Egy másik kereskedelmi partner, a dél-dakotai Rapid City-ben működő RPM Innovations (RPMI) az újonnan feltalált ötvözetet és egy speciális lézerport használt fel a RAMFIRE fúvókák megépítéséhez LP-DED eljárással (Laser Powder Directed Energy Deposition, azaz lézerporos irányított energialerakódási módszer).

A mérnökök a RAMFIRE fúvókát vizsgálják a tesztek után. Forrás: NASA

A NASA jövőbeli Hold-Mars célkitűzései megkövetelik, hogy több hasznos terhet legyenek képesek mélyűri célpontokhoz küldeni. Ebben nagy szerepe lehet az újszerű ötvözetnek, mivel lehetővé teszi a nagy szerkezeti terhelésnek ellenálló könnyű rakétaalkatrészek gyártását.
„A tömeg kritikus fontosságú a NASA jövőbeli mélyűri küldetései szempontjából” – hangsúlyozza John Vickers, az STMD fejlett gyártási fő technológusa. „Az olyan projektek, mint ez is, elősegítik a fejlett anyagokkal való eljárások megértését és elsajátítását, de hozzájárulnak új meghajtórendszerek akár a világűrben történő gyártásának kifejlesztéséhez is, melyek a NASA ambiciózus holdi, marsi, és azon túli küldetéseihez lesznek kulcsfontosságú elemek.

Korábban a nyár folyamán két RAMFIRE fúvókát is több alkalommal teszteltek cseppfolyósított oxigén és hidrogén, valamint cseppfolyósított oxigén és metán üzemanyag konfigurációk felhasználásával. Összesen 22-szer indították be a rendszert, melyek során közel 10 percnyi működési adatot gyűjtöttek össze. Az eredmények meghaladták az előírt minimum nyomásértékeket, ez fontos visszaigazolás volt a mérnököknek, hogy a fúvóka a legszélsőségesebb mélyűri körülmények között is működőképes maradhat.

 

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye