Újra munkában az Ingenuity

Kapcsolódó

Rocket Lab tervek: 2024-es Neutron indítás, saját műhold-konstelláció

A Rocket Lab új fejleményeket osztott meg egy február...

Szedjük fel a marsi mintatárolókat!

A Mars Sample Return kampánnyal kapcsolatban vegyesek voltak az...

A nap képe #1394 – Szojusz MSz-25 személyzet

A Szojuz MSz-25 személyzete a Csillagvárosban: Tracy Dyson, Oleg...

Megnövekedett a Zvezda modul légszivárgása

A modulból már korábban is szökött a levegő, azonban...

Valamivel több mint egy hónappal ezelőtt számoltunk be arról, hogy a téli évszak miatt az Ingenuity kényszerpihenőjét tölti, ez azonban hamarosan megváltozhat. A helikopter működéséért felelős csapat jelenleg a következő küldetésrere készül, amelyre akár már ezen a hétvégén sor kerülhet. Ez lesz az Ingenuity 30. elemelkedése a Mars felszínéről, amely csak egy rövid ugrás lesz. A cél, hogy ellenőrizzék a rendszer egészségi állapotát a téli szünet után, adatokat gyűjtsön a leszállási adatokról a NASA Mars Sample Return kampányának támogatására, és esetleg valamelyest megtisztítsa a napelemeket a 29. repülés óta rárakódott portól.

A Jezero-kráterben még mindig tél van, ami azt jelenti, hogy az éjszakai hőmérséklet akár -86 °C is lehet. Ez azt is jelenti, hogy a napelemtáblánkat érő napenergia mennyisége éjjel és nappal is alacsonyabb, mint amennyire az akkumulátorok töltöttségének fenntartásához szükség van. Napközben azonban a panel továbbra is elegendő töltést hoz létre ahhoz, hogy rövidebb utakat tegyen lehetővé. Ez történt a 29. repülésen, és ez a terv a 30. repülés során is.

A 29. repülés azonban már több mint két hónapja – június 11-én – volt, és az Ingenuity már 101 marsi napot (sol) töltött a Mars felszínén anélkül, hogy felemelkedett volna. Hogy megerősítést nyerjen, hogy a helikopter még mindig képes repülni, augusztus 6-án egy nagyon alacsony 50 fordulat/perc fordulatszámú felszíni tesztet hajtottak végre. Ezt követte augusztus 15-én egy nagy sebességű, amely néhány másodpercre 2573 fordulat/perces, a repüléshez hasonló sebességre pörgette fel a rotorrendszert. A két tesztről kapott telemetriai adatok alapján az Ingenuity készen áll a repülésre.

Az Ingenuity 2021. június 15-én, a D jelű leszállóhelyen. – Kép forrása: NASA/JPL-Caltech/ASU/MSSS

A 30. küldetés hasonló lesz a helikopter 2. repüléshez. A 2021. április 22-én lezajlott 2. küldetés volt az első, amelynek során az eszköz 4 méteres oldalirányú mozgást végzett, majd a leszállás előtt visszatért eredeti helyére. A 30. repülés ennél rövidebb lesz, csak 2 méter oldalirányú mozgással, majd leszállással, de azzal a konkrét céllal, hogy adatot szolgáltasson az Ingenuity azon képességéről, hogy pontosan megközelítse a leszállási pontot. A navigációs rendszer teljesítménye értékes lesz a (Mars Sample Return program részét képező) Sample Retrieval Lander- „Mintavisszaszerző” helikopter csapatának számára a következő generációs Mars-helikopterek navigációs rendszerének tervezési munkálatai során.

A felszállást marsi idő szerint késő délutánra ütemezték, hogy az Ingenuity akkumulátorai a lehető legtöbb töltést kapják. A helikopter maximum 5 méter magasságig emelkedik, körülbelül 2 métert tesz meg oldalirányba, majd leszáll. A teljes repülési idő körülbelül 33 másodperc lesz.

Az akkumulátorok magasabb töltöttségi állapotával hosszabb repülések következnek, miközben képes lesz éjszakára is működtetni belső fűtőberendezéseit, ami megakadályozza, hogy elektronikája esténként túlságosan lehűljön a marsi hidegben. Szintén szeptemberre tervezik a repülési szoftver frissítését, amely új navigációs képességeket tesz lehetővé, hogy az Ingenuity az elkövetkező hónapokban könnyebben boldoguljon a kihívásokkal teli folyódelta domborzati viszonyai között.

Dark mode powered by Night Eye