ULA | JPSS-2 küldetésprofil

Kapcsolódó

A Voyager-1 összes műszere használható tudományos adatokat szolgáltat!

Úgy tűnik a NASA sikerrel járt, és helyreállt a...

Újabb Artemis Egyezmény aláíró: Örményország

Immáron 43 országot számlál az Artemis Egyezmény, ugyanis június...

A nap képe #1499 – A Nemzetközi Űrállomás

Egy múlt heti felvétel a Nemzetközi Űrállomásról, amit a...

Egy ötödik héliumszivárgást is felfedeztek a Starliner űrhajón

A jelenleg a Nemzetközi Űrállomáshoz csatlakozó űrhajó meghajtási rendszeréből...

Újabb sikeres hajtóműteszt a Stoke Space neve mellett

Ismét fontos mérföldkövet ért el a Stoke Space, ugyanis...

A United Launch Alliance (ULA) Atlas-V 401 rakétájának orrkúpja a Nemzeti Óceán- és Légkörkutató Hivatal műholdját, és a NASA demonstrációs űreszközét rejti magában.

Indítás időpontja: 2022. november 10. – magyar idő szerint 10:25

Indítás helye: Vandenberg Űrhaderőbázis, SLC-3E startállás, Kalifornia, USA

Megbízó: NASA, Nemzeti Óceán‑ és Légkörkutatási Hivatal

Indítójármű: a United Launch Alliance (ULA) Atlas-V 401 rakétája

Rakomány: a Nemzeti Óceán‑ és Légkörkutatási Hivatal JPSS-2 műholdja, valamint a NASA demonstrációs űreszköze

Rakomány össztömege: ~2.930 kg

Pálya: 833 kilométer magas napszinkron pálya (SSO), 98,8° inklinációval

Fokozat(ok) visszatérése: nem képes erre az Atlas-V rakéta

Élő közvetítés: magyar nyelven a Spacejunkie Youtube-csatornánkon tudjátok követni az indítást, hivatalos élő stream a ULA YouTube-csatornáján

Indítás kimenetele: 

A küldetés számokban

Ez lesz:

  • a United Launch Alliance 155. indítása
  • a ULA 8. missziója 2022-ben
  • a 97. Atlas-V rakétaindítás
  • a 149. indítási kísérlet 2022-ben, az összes startot világszerte figyelembe véve

A küldetés áttekintése

A United Launch Alliance (ULA) Atlas-V 401 rakétája a NASA-val együttműködve indítja a JPSS-2 (Joint Polar Satellite System) elnevezésű időjárási műholdat a Nemzeti Óceán- és Légkörkutató Hivatal (NOAA) számára. A hordozó hasznos terhével együtt a Vandenberg Űrhaderőbázisról fog elstartolni, ezúttal 401-es konfigurációban. Ez a számkód az áramvonalazó borítás 4 méteres átmérőjét, az Atlas-V törzsére szerelt GEM-63 (Graphite Epoxy Motor) szilárd hajtóanyagú segédrakéták számát (0), illetve a Centaur-III második fokozat 1 db RL-10 hajtóművét jelzi.

JPSS-2

A Joint Polar Satellite System (JPSS) egy fejlett, poláris pályán keringő műhold-konstelláció. A globális megfigyelőrendszer gerincének tekintett JPSS műholdak a Föld körül keringenek pólustól pólusig, és naponta 14-szer keresztezik az Egyenlítőt. A JPSS teljes rendszere 5 műholdból és egy földi rendszerből áll. Ezek a szatellitek a Suomi NPP, a NOAA-20 (korábbi nevén JPSS-1), a JPSS-2, a JPSS-3 és a JPSS-4, utóbbi kettő várhatóan 2028-ban, illetve 2032-ben indul.

A JPSS-2 az Északi-sarktól a Déli-sarkig tartó pályája során a Földet fogja pásztázni. A Föld fölött kb. 820 km magasságból olyan adatokat fog rögzíteni, amelyek az időjárás-előrejelzések, a szélsőséges időjárási események és az éghajlatváltozás szempontjából fontosak. A JPSS-2 a konstelláció harmadik műholdja lesz, pályára állását követően pedig NOAA-21 névre fog hallgatni. Fő feladata elődei (NOAA-20 – korábban JPSS-1, Suomi-NPP) munkájának folytatása lesz.

Forrás: NASA

LOFTID

A NASA LOFTID (Low Earth Orbit Flight Test of an Inflatable Decelerator) demonstrációja tulajdonképpen egy 6 méter átmérőjű felfújható aeroshell (védőburkolat), mellyel alacsony Föld körüli pályáról fog a légkörbe visszatérni. Miután a JPSS-2 elérte a kijelölt pályát, a LOFTID űreszközt alacsony Föld körüli pályáról belépési pályára állítják, hogy teszteljék az aeroshell vagy hőpajzs lassulási és visszatérési képességét.

A légkörrel rendelkező célállomások esetében a NASA egyik kihívása az, hogy hogyan szállítson nehéz hasznos terheket (kísérleteket, berendezéseket és embereket), mivel a jelenlegi merev pajzsokat a rakéta burkolatának mérete nagymértékben korlátozza.

Az egyik megoldás lehet a Bernard Kutter-féle felfújható verzió, amely a burkolatnál jóval nagyobb méretben használható. Ez a technológia előrelépést jelenthet a NASA számára olyan küldetésekben, ami pl. a Marsra, a Vénuszra, vagy a Titánra irányul. Továbbá szerves részét képezi a ULA újrafelhasználhatósági tervének is, amely a jövőbeli Vulcan rakéta főhajtóműveinek visszanyerésére irányul.

A LOFTID látványterve. Forrás: NASA

A felfújt 6 méter átmérőjű és 1,79 méter magas ún. Re-entry Vehicle a Csendes-óceán fölött a légkörön keresztül fog belépni a légkörbe, rugalmas hőpajzsa pedig több mint 2200°C fokos hőmérsékletnek lesz kitéve. Ez a rugalmas hővédőrendszer (FTPS – Flexible Thermal Protection System) egy, a felszíni hőmérsékletnek ellenálló szövet külső rétegből, egy szigetelőrétegből, amely csökkenti a hőátadást a felfújt szerkezet felé, valamint egy olyan „gázzáró” rétegből áll, ami megakadályozza a forró gázok átáramlását.

A zuhanás során egy valós idejű jeladó időszakosan korlátozott adatokat továbbít a Föld körül keringő kereskedelmi kommunikációs műholdaknak, miközben az érzékelők és kamerák átfogóbb adatokat gyűjtenek, melyeket a belső adatrögzítőkön tárolnak. A csobbanás előtt egy kis méretű adatrögzítő kerül leválasztásra, amit az eredmények visszanyerésének redundáns eszközeként használnak. A LOFTID ejtőernyővel lett ellátva, mely lelassítja, mielőtt az Hawaiitól keletre, nagyjából két órával az indítás után landolna. Az eszközt és az adatmodult a Hawaii-szigetekről induló mentőhajó fogja begyűjteni.

Forrás: ULA

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye